|
گروه خبرنگاران افتخاري / وحید کاظمزاده قاضیجهانی: دفتر منطقه 7 كميسيون حقوق بشر اسلامی طی اطلاعيهای با بيان اينكه خواستار آزادی فوری آيتالله شيخ نمر باقر النمر است، اعلام كرد: اقدام عربستان برخلاف موازين شرعی و بينالمللی رعايت حقوق انسانی است.
به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در پی برخورد خشونتآميز عربستان با يكی از رهبران شيعه عربستان، امور نظارتهای خارجی دفتر منطقه 7 كميسيون حقوق بشر اسلامی به مقامات عربستان اعتراض و اعلام كرد كه اينگونه برخوردها برخلاف موازين شرعی و بينالمللی رعايت حقوق انسانی است، لذا خواهان آزادی فوری شيخ نمر باقر النمر و جبران خسارات ساير زيانديدگان سركوب اخير مناطق شيعهنشين عربستان شده و بر لزوم رعايت احترام به شخصيتهای دينی و متوقف كردن برخوردهای غير دموكراتيك با خواستههای مسالمتآميز و قانونی شهروندان عربستانی تأكيد شده است.
بر پايه اين گزارش، شيخ نمر به دليل انجام جرم و جنايتی از سوی مقامات عربستان دستگير نشده، بلكه به دليل مطالبه كمترين سطح از حقوق شهروندی بازداشت شده است. در حاليكه تمام قوانين بينالمللی در مورد تلاش به منظور پايان بخشيدن به اعمال تبعيض در ميان شهروندان يك كشور، اتفاق نظر دارند.
آيتالله شيخ نمر باقر النمر روحانی شيعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 ميلادی، در شهر العواميه در استان القطيف در شرق عربستان در خانوادهای اهل علم و دين، به دنيا آمد كه از آن علمايی چون آيتالله شيخ محمد بن ناصر آل نمر و خطبای حسينی چون جدش حاج علی بن ناصر آل نمر سر برآورده بودند.
تحصيلات مقدماتی خود را در همان شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 ميلادی، برای آشنايی نزديكتر با انقلاب اسلامی ايران و تحصيلات حوزوی ابتدا به ايران مهاجرت كرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت قائم(عج) حضور پيدا كند كه در همان سال توسط آيتالله سيدمحمدتقی مدرسی در تهران تأسيس شده بود.
شيخ نمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) برای ادامه تحصيلات حوزوی و علوم دينی نام نوشت و در حضور اساتيد اين حوزه به تحصيل پرداخت.
وی دوره كتابهای اصولی از جمله «اصول المظفر»، «رسائل شيخ انصاری» و «كفاية آخوند خراسانی» را گذراند و در علم فقه نيز «اللمعة الدمشقية» نوشته شهيد اول، «جامع المدارك خوانساری»، «مكاسب شيخ انصاری» و مستمسك العروة الوثقى سيد حكيم» و ديگر كتابهای فقهی را مطالعه كرد.
وی در طول مدت تحصيل علوم حوزوی خود در تهران و سوريه در محضر اساتيدی همچون آيتالله سيدمحمدتقی مدرسی در تهران، آيتالله سيدعباس مدرسی در سوريه، آيتالله خاقانی در سوريه، علامه شيخ صاحبالصادق در تهران و علامة شيخ وحيد افغانی حضور يافت. وی همچنين اخلاق را نزد آيتالله شيرازی در شهر مقدس قم فراگرفت و به اين ترتيب به درجات بسيار بالايی در اجتهاد است دست يافت و اجازه تدريس در مراكز علوم دينی و مذهبی را پيدا كرد.
| بازداشت شيخ نمر: |
| رژيم عربستان سعودی در حالی شيخ نمر باقر النمر را در هفته گذشته بازداشت كرد كه پيش از اين نيز دو بار و طی سالهای 2006 و 2008 ميلادی، شيخ را بازداشت كرده بود |
وی اكنون از جمله معروفترين و شايستهترين مدرسان علوم مذهبی و دينی در حوزههای علميه به شمار میآيد كه حتی در حوزههای علميه ايران و سوريه به تدريس كتابهايی همچون كتاب «اللمعة الدمشقية» و كتاب «جامع المدارك» و «مستمسك عروة الوثقى» و «الحلقات» شهيد سيدمحمدباقر صدر پرداخته است.
شيخ نمر سالها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را برعهده داشت و تلاش بسياری برای توسعه و پيشرفت اين مراكز انجام داد. پس از بازگشت به عربستان مركز مذهبی «الإمام القائم(عج)» را نيز در العواميه تأسيس كرد كه در واقع سنگبنای مركز اسلامی در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 ميلادی بود.
رژيم عربستان سعودی در حالی شيخ نمر باقر النمر را در هفته گذشته بازداشت كرد كه پيش از اين نيز دو بار و طی سالهای 2006 و 2008 ميلادی، شيخ را بازداشت كرده بود. نخستين بازداشت شيخ نمر به می 2006 ميلادی بازمیگردد، هنگامی كه شيخ به محض بازگشت از سفر كوتاهمدتش به بحرين و بازگشت به عربستان، به دليل مشاركت در همايشی بينالمللی قرآن كريم از سوی نيروهای امنيتی رژيم سعودی بازداشت شد.
اتهام شيخ اين بود كه در اين همايش، در عريضهای، از رژيم سعودی خواسته بود به قبرستان بقيع رسيدگی كرده، مذهب تشيع را به رسميت شناخته و شيوههای آموزشی و درسی كنونی حاكم بر عربستان را تغيير داده يا لغو كند.
اما بازداشت مجدد شيخ نمر، به 23 آگوست 2008 ميلادی بازمیگردد كه در شهر القطيف به دست نيروهای امنيتی رژيم سعودی بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ برای بازداشت بنابر ادعای رژيم سعودی درخواست از شيعيان مناطق شرقی عربستان برای آمادهشدن به منظور دفاع از خود و جامعه خويش بود كه رژيم ادعا میكرد، اين سخنان نمر به معنی تحريك شيعيان عربستانی برای جدايی از حكومت مركزی بود.
شيخ نمر همواره در خطابههايش رژيم سعودی را به اعمال سياستهای تبعيضآميز طايفهای سازمانيافته و منظم بهويژه در مناطق شرقی عربستان و بهوِيژه در دو منطقه الاحساء و القطيف متهم میكرد كه حدود يك قرن است، بر اين مناطق حاكميت دارد.
وی همواره و بارها تأكيد داشته كه از گفتن كلام حق، بيم و واهمهای ندارد حتی اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شديدترين شكنجهها و آزارها و اذيتها تا سرحد شهادت قرار گيرد.
شيخ نمر توهين به كرامت شهروندان عربستانی بهويژه شهروندان شيعی عربستان كه از ديد رژيم سعودی شهروندان درجه دو اين كشور به شمار میآيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تأكيد میكند كه از كرامت و حقوق شهروندان شيعی عربستانی حمايت خواهد كرد.
| شيخ نمر: |
| آل سعود به مفتیهای وهابی پول میدهند تا با دامنزدن به اختلافات طايفهای و مذهبی و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول كنند |
وی بارها در اين ارتباط تأكيد كرده است كه در خط اول رويارويی با ظلم و جور رژيم سعودی قرار میگيرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمیتوان به حقوق مورد نظر خود دست يافت و عدالتی در كشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمیتوانند آزاد زندگی كنند.
شيخ نمر در اينباره در سخنان خود با استناد به خطبه جهاد اميرالمؤمنين علی(ع) تأكيد دارد كه به عدالت جز از طريق جهاد دست نخواهيم يافت و حق جز با از خود گذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.
وی در خطبههای نماز جمعه خود نيز بارها گفته است كه شيعيان عربستان، ديگر در برابر توهينها و تعدیها و تجاوزات آلسعود سكوت نخواهند كرد و در اين باره خطاب به آلسعود گفت كه «ما ساكت نمیمانيم كه هر آنچه بخواهيد بر سر ما بياوريد؛ هر آنچه بخواهيد انجام دهيد و كرامت و شخصيت ما را كه با ارزش ترين چيز در زندگی ماست، زير پا بگذاريد».
شيخ نمر همچنين از مطبوعات و رسانههای سعودی به دليل وابستگی و تبعيت آنها از رژيم سعودی و تبديلشدن آنها به بوق تبليغاتی آل سعود بهشدت انتقاد میكند.
وی تصريح میكند كه مفتیهای وهابی، ساخته و پرداخته آلسعود هستند. به گفته شيخ نمر، آل سعود به مفتیهای وهابی پول میدهند تا با دامنزدن به اختلافات طايفهای و مذهبی و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول كنند و با ايجاد تفرقه مذهبی و طايفهای و قبيلهای به حاكميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهای آن ادامه دهند.
شيخ نمر النمر در يكی از خطبههايش به خاطر مواضع و ديدگاههای تندش در قبال رژيم سعودی گفت كه «میدانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش میآييد! اين منطق و راه و روش شماست، بازداشت و شكنجه و كشتار، ما از قتل و كشتار نمیهراسيم. ما از هيچ چيز نمیترسيم».
وی در قبال سركوبگریهای رژيم سعودی و مخالفت اين رژيم با برگزاری تظاهرات مسالمتآميز و تجمعهای اعتراضآميز تأكيد میكرد كه همواره به دنبال راههای ديگری برای ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوقمان خواهيم بود و تظاهرات، يكی از اين راهكارهاست.
اين روحانی عربستانی را بايد از جمله دشمنان سرسخت نايف بن عبدالعزيز وليعهد سابق رژيم سعودی برشمرد. شيخ نمر، همواره انتقادات شديدی را به وی وارد میكرد. وی در يكی از خطابههايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند كه در قبرش شكنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و كرمها او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأكيد كرد كه از مرگ نايف خوشحال خواهد شد.
وی همواره در خطبههای نماز جمعه و خطابههايش نهتنها از آل سعود انتقاد میكند بلكه از منتقدان سرسخت برخی از رژيمهای عربی حوزه خليج فارس از جمله آل خليفه است. اكنون سؤال همه ناظران بينالمللی و تحليلگران منطقهای اين است كه آيا خون ريخته شده آيتالله نمر النمر، میتواند جرقهای بر بشكه باروت خشم ملت عربستان از استبداد و ستمگری روزافزون رژيم خونخوار سعودی و پايانی بر تاريخ سياه حاكميت وهابيت بر حجاز و خاستگاه اسلام باشد.
|