0

اخبار حوزه دین و اندیشه

 
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

برگزاری نشستهای فلسفه هنر و فلسفه موسیقی
نشست فلسفه موسیقی به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور عبدالله انوار و محسن نفر چهارشنبه 3 اسفندماه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست همزمان با نشست فلسفه هنر از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

در نشست فلسفه موسیقی استاد عبدالله انوار و محسن نفر و در نشست فلسفه هنر آیدین آغداشلو و اسماعیل بنی اردلان سخنرانی خواهند کرد.

این نشست چهارشنبه از ساعت 14 تا 17 در سالن همایش های مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:52 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) رونمایی شد
سکه ولایتعهدی امام رضا(ع)، هشت برگ قرآن کریم روی پوست آهو به خط این امام، به همراه پنج اثر دیگر با حضور رئیس فرهنگستان هنر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ مراسم رونمایی از سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) امروز با حضور رئیس فرهنگستان هنر در مؤسسه تاریخ و تمدن شرق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید‌احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: تاریخ نشان داده که بزرگ میراث‌داران ایران مردم هستند و بیشترین حفاظت را از آن داشته‌اند.
 
وی با اشاره به روش‌های سنتی میراث‌داری افزود: این اتفاق بسیار رخ داده است که مثال روشن آن وقف است که باعث شده آثار باارزشی تا امروز باقی بماند.
 
محیط طباطبایی با اشاره به افزایش شأن و منزلت کتاب پس از اسلام تأکید کرد: قدیمی‌ترین کتابخانه و موزه پس از 13 قرن در حرم امام رضا(ع) است که در طول تاریخ بهترین آثار به آنجا اهدا شده است. در قرن اخیر مفهوم موزه رواج پیدا کرده و موزه مکان یادآوری و تذکر است و به این ترتیب در قرن ۱۳ در دوره ناصر‌الدین‌شاه نخستین موزه ایجاد شده است.
 
محیط‌طباطبایی ادامه داد: نخستین موزه علمی در دارالفنون تأسیس شد و موزه ملی هم در مسعودیه ایجاد شد و در سال 1309 نیز نخستین موزه هنری در میدان بهارستان ایجاد شد.
 
وی با اشاره به حضور تجار در موزه‌داری در ایران تصریح کرد: حاج‌حسین ملک از جمله این افراد که مجموعه فرهنگی را ایجاد کرد که امروز به نام موزه ملک می‌شناسیم و بسیاری از تجار دیگر نیز بخشی از سرمایه خود را در طول تاریخ به حفظ آثار فرهنگی اختصاص می‌دادند.
 
محیط ‌طباطبایی با اشاره به توجه به مردم در موزه‌داری و حضور تجار در این عرصه در دو دهه اخیر افزود: سید‌محمد تقی هاشمیان از رجال اقتصادی هستند که به گردآوری دست زدند و مجموعه تاریخ و تمدن شرق را راه‌اندازی کرد و امیدواریم از مجموعه‌داری به موزه‌داری وارد شود.
 
در این مراسم علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر نیز ضمن ابراز خرسندی از رونمایی صورت گرفته گفت: این رونمایی به نمایش درآوردن زیبایی در پیش صاحب‌نظران است برای یاد کردن آنچه که باید یاد کند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه سکه در اسلام پرداخت و گفت: عبدالعزیز اموی وقتی به خلافت رسید به فکر سکه‌های رایج افتاد که سکه‌های رایج آن زمان متعلق به ساسانی‌ها بود؛ عبدالملک از خردمندان مشورت گرفت و آنها به او گفتند از زین‌العابدین(ع) و فرزندش امام باقر(ع) مشورت بگیرد و او برای اصلاح سکه آنها را به دمشق دعوت کرد و سکه‌ها با هدایت اهل بیت(ع) و بنی‌هاشم زده شد.
 
علی معلم با اشاره به دوران امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) شهرتی به حق در ایران و جهان اسلام داشت آن هم در اوج هوا و هوس خاندان عباسی و این شد که مأمون امام رضا(ع) را به مرو دعوت کرد.
 
وی با اشاره به وجود سکه‌های بسیاری از ولایتعهدی امام رضا(ع) افزود: این صحت صحبت اباصلت است که نظر عباسیان سوء بود. لذا ضرب سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) را زیاد کردند تا تصدیقی بر این امر باشد و نشان بدهد آنچه که سزاوار نبود. مناظره‌ها و ضرب سکه هر دو جواب عکس داد و موجب بیشتر شدن شهرت آن حضرت شد.
 
وی با اشاره به اهمیت کتاب نزد اهل بیت(ع) گفت: حضرت رضا(ع) با کتاب فقه‌الرضا و کتابش در طب وارد توجه است.
در این مراسم سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) ضرب شده در سمرقند با نوشته لا‌اله‌الالله محمدرسو‌ل‌الله المأمون خلیفة‌الله ولایتعهد ذوالریاستین علی ابن موسی ابن علی ابن ابیطالب و همچنین هشت برگ آهو منقش به آیات قرآن به خط کوفی با دست خط منسوب به امام رضا(ع)، قرآن ملا محتشم کاشانی از دوره صفویه با تذهیب ملاصالح مازندرانی به خط نسخ و ممهور به مهر علامه مجلسی رونمایی شد.
 
از دیگر آثار رونمایی شده در این مراسم قرآن به خط وصال شیرازی به سفارش داماد ناصرالدین شاه همراه با تذهیب و جلد لاکی، تعدادی قلمدان لاکی اثر هنرمندان قاجار همچون آقارجب، لطفعلی صورتگر، آقا مصطفی و استاد نعمت‌الهی و همچنین نقاشی پرتره رنگ و روغن نائب التولیه امام رضا (ع) در دوره ظل‌السلطان کار شده توسط کما‌ل‌الملک بود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:52 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

فرهنگ مقاومت از اندیشه اهل بیت(ع) نشأت گرفته است
قم - خبرگزاری مهر: یکی از علمای الازهر و عضو گروه اخوان المسلمین با تاکید بر اندیشه ظلم ستیزی مکتب اهل بیت(ع) گفت: اندیشه اهلبیت(ع) فرهنگ عدالت خواهی و مبارزه با ستم و جور را در خود گنجانده است .

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر شیخ تاج الدین حامد الهلالی در دیدار با رئیس، معاونان، استادان و دانش پژوهان دانشگاه باقرالعلوم(ع) طی سخنانی با اشاره به جایگاه علمای شیعه و قم اظهار داشت: همان گونه که مکه قبله عبادات مسلمانان است، قم هم قبله علم و دانش مسلمین بوده و راه رفتن بر روی خاک این دیار موجب تقرب الهی است.

وی هم چنین با اشاره به اینکه در مصر از طول دوران گذشته علوم اسلامی، عرفانی و مخصوصا فقه اهل بیت (ع) تدریس می شد، تصریح کرد: باتوجه به محتوا و اندیشه تفکر شیعی که مخالف ظلم بود لذا برخی جریانات سیاسی باعث شدند تا در مصر تدریس فقه اهل بیت(ع) ممنوع و جرم محسوب شود.

عضو برجسته اخوان المسلمین یادآور شد: البته هم اکنون در دانشگاه الازهر برخی دروس تدریس می شود که صد در صد  اسلامی نیست ولی ما درصدد هستیم که اسلام ناب را در تمام ابعاد از جمله سیاسی، اقتصادی و نظامی به دانشجویان معرفی و تدریس کنیم.

انقلاب مصر از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته است

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به الگوگیری انقلاب مصر از انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: تفکر علمای شیعه از زمان های گذشته در جامعه مصر وجود داشت و کتاب هایی چون المیزان، آثار سید شرف الدین و علامه عسگری در آنجا تدریس می شد.

الهلالی با اشاره به قدرت و تاثیرگذاری علوم اهل بیت(ع) و آثار شیعه، افزود: این تفکر ناب تفکری است که اطرافش دیوار کشیده شده و این حصار البته مربوط به عصر حاضر نیست بلکه از دوران های گذشته بوده و در دولت های اموی، عثمانی و مبارک وجود داشت.

عضو شورای هدایت های عربی در مصر، با بیان این مطلب که فرهنگ مقاومت از اندیشه اهل بیت(ع) برگرفته شده است، ابراز داشت: تفکر اهل بیت(ع) اندیشه ای در برابر ظلم و ستم بوده و فرهنگ مقاومت را در خود گنجانده است و چون در طول تاریخ این تفکرات برای دول ظالم و استبدادی خطر بزرگی به شمار میرفته است لذا از گسترش آن جلوگیری می شد و این تا حدی بود که بزرگترین جرم در زمان اموی دوستی با اهل بیت(ع) بود که حتی به اعدام ختم می شد.

استکبار همواره در صدد جدایی تفکر شیعه و سنی در مصر است

الهلالی با اشاره به اینکه از تفکر اهل بیت(ع) و طرفداران این مکتب در مصر همواره به اپوزیسون یاد می شود، یادآور شد: در مصر قوانینی برای امنیت ملی طرح شده بود که مطابق آن هر هواپیمای رژیم صهیونیستی یا آمریکایی می توانست وارد مصر شود اما اجازه ای در این زمینه برای ایرانیان صادر نشده بود، برای یهودیان ویزا صادر می شد اما برای علمای شیعه و ایران اجازه ای نبود.

وی اضافه کرد: اما علی رغم تمام این تلاش ها تفکر شیعی، اسلامی و مخصوصا اهل بیت(ع) در مصر وجود داشت و علی رغم اینکه اراده هایی می خواست بین اندیشه شیعی و فضای اهل سنت در مصر ارتباطی نباشد اما تلاش هایی در برقراری این ارتباط صورت گرفت  که توزیع گسترده کتب  علمای شیعه از جمله این اقدام ها بود.

زلزله اسلامی دنیا را فرا خواهد گرفت

مفتی عام سابق استرالیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیداری های اخیر اسلامی به تعبیرات به کار رفته درمورد این جنبش ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو تعبیر بهار عربی یا زلزله به کار می رود؛ همانطور که با آمدن بهار، نسیم بهاری و بادهای بارور آمده و نوید امید می دهند این انقلاب ها نیز این گونه هستند و نوید پیروزی اسلام را می دهند.

مسئول شورای استفتا در استرالیا تاکید کرد: منشا این بادها و نسیم آزادی بخش با بهار انقلاب اسلامی ایران آغاز و به تدریج سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرارا داد و به خاطر همین است که امروز حرکات و شعارهای انقلابیون مشابه همان شعارهای مردم ایران در انقلابشان بود.

وی ادامه داد: به این دلیل از این انقلاب ها به زلزله یاد می شود چون بر روی یک خط گسل اسلامی این انقلاب ها پشت سرهم در حال وقوع بوده و به زودی انشالله کل جهان را در برخواهد گرفت.

پاکسازی دیوار بین غزه و مصر

مفتی عام سابق استرالیا در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت فعلی گروه اخوان المسلمین اشاره کرد و ابراز داشت: این گروه اسلامی توسط امام شهید حسن بنا تاسیس شد و بعدها بزرگانی زیادی در این مکتب پرورش و یا به آن پیوستند و امروز هم از وضعیت خوبی برخوردار بوده و انشالله آمریکا و دیگر دول استعماری به زودی ضربه نهایی را از این گروه خواهند خورد و با پیروزی این حزب در آینده نزدیک، دیوار بین غزه و مصر برداشته خواهد شد.

80 درصد کرسی های مجلس در مصر در تصاحب اخوان المسلمین

وی وحدت اسلامی را از اصول اخوان المسلمین برشمرد و با بیان این مطلب که این گروه امروز توانسته بیش از 80 در صد کرسی های مجلس را تصاحب کند، اذعان داشت: مابقی کرسی ها در اختیار دیگر گروه ها و مخصوصا سلفی ها قرار دارد.
الهلالی با اشاره به تفاوت های سلفیون مصر و وهابیون یادآور شد: سلفی های مصر با وهابیت تفاوت دارند، وهابیت در مسیر تفرقه و تکفیر حرکت می کنند در حالی که مسیر سلفی های مصر به سمت تفکر و اندیشه است.

عضو شورای هدایت های عربی در مصر همچنین با اشاره به معنای سلفیت یادآور شد: اگر سلفی را به معنای بازگشت به سلف صلح تعبیر کنیم می توانیم بگوئیم که همه ما سلفی هستیم  چرا که پیامبر همیشه بشارت دهنده بود و سلف صالح هم شیوه اش این بود که آغوش خود را برای پذیرش دین باز می کرد.

وی سلفی‌های مصر را به  سه گروه تقسیم کرد و بیان داشت: سلفی های وهابی تکفیری که گرو ه اول بوده و 5 درصد کل سلفی ها را تشکیل می دهند، این افراد در زمره تروریست ها هستند و هیچ خیری در آنها نیست و شعار آنها اینست که ما دولت اسلامی هستیم و همه کافرند و به قول خودشان سه گروه الازهر ،صوفی ها و شیعیان در مقابل آنها قرار دارند.

عضو برجسته اخوان المسلمین با اشاره به نو ع دوم سلفی ها ابراز داشت: نوع دوم، سلفی های مدرن هستند که تکفیر را به تفکیر تبدیل کرده اند و 80 درصد کل سلفی‌ها را این طیف تشکیل می دهند.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) سیدنی، سلفی های جهادی را نوع سوم دانست و ادامه داد: این افراد زاده اخوان المسلمین هستند که حدود 10 درصدد سلفی ها را شامل می شوند.

وی با تاکید بر این مطلب که هرکس افکارش توسعه پیدا کند انکارش کمتر می شود و هرکس اندیشه ورزی کند کمتر تکفیر می کند، گفت: اصول ما ثابت و تغییر ناپذیر است کسی که با اصول ما موافقت کند، ما پشتیبان آنها بوده و دست آنان را می فشاریم و در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین کشور اسلامی به مصر است.

آینده مصر به نفع اسلام گرایان است

معاون کمیته بیداری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از انقلاب مصر به عنوان انقلاب جوانان یاد کرد و ادامه داد: آنچه در این انقلاب نمود داشت حضور پرشور جوانان و نسل های نو بود که با تفکرات اسلامی در صدد تغییر حکومت بودند و در این حرکت مسلمانان نقش بسیار موثری داشتند چرا که 80درصد پارلمان را مسلمانان تشکیل می دهند.

وی دشمنان انقلاب مصر را آمریکا و اسرائیل دانست و اضافه کرد: هرچند استکبار جهانی تلاش بسیاری برای مصادره کردن بیداری های اسلامی انجام می دهند اما طبق وعده قرآن پیروزی نهایی به نفع مسلمین بوده و آینده مصر به نفع اسلام گرایان و جوانان انقلابی است.

برگزاری نشست بیداری اسلامی با حضور علمای ایران در غزه

الهلالی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید برای تقویت و نزدیکی بیشتر امت اسلام تلاش بیشتری انجام شود، تصریح کرد: در راستای آشنایی هر چه بیشتر تفکرات علمای اسلام در کشورهای مختلف درصدد هستیم دومین نشست جریان بیداری را در مصر و غزه با حضور علمای ایران برگزار کنیم.

بر پایه این گزارش، دکتر شیخ تاج الدین حامد الهلالی از علمای الازهر و عضو شورای عالی اخوان المسلمین است که به دلیل فعالیت های سیاسی در دوران حکومت مبارک از کشور مصر اخراج و به لیبی و از آنجا نیز به استرالیا تبعید شد.

همچنین وی به مدت سی سال مفتی عام این کشور و امام جماعت مسجد امام علی (ع) سیدنی بود و بعد از مدتی به دلایلی، مسئول شورای استفتا در استرالیا شد و هم اکنون نیز عضو شورای هدایت های عربی در مصر و معاون کمیته بیداری اسلامی است.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:53 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

فقه اسلامی پاسخگوی نیازهای همه انسانها در عصر جهانی شدن است
استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه کار فقه این است که بین نصوص ثابت و محدود و نیازهای نامحدود انسان پیوند ایجاد کند، گفت: فقه اسلامی می تواند به نیازهای همه انسانها در عصر جهانی شدن پاسخ گوید.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش "هویت اسلامی و جهانی‌شدن" یکشنبه 30 بهمن از سوی مؤسسه مطالعات ملی و با مشارکت جمعی از مراکز علمی و پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر علی حسینی استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در این همایش به بررسی موضوع جهانی شدن و فقه سیاسی پرداخت و گفت: پرسش این است که آیا فقه سیاسی می‌تواند در عرصه جهانی شدن حضور داشته باشد.

وی افزود: فرض این است که مخاطب ادیان به طور عام و دین اسلام به طور خاص انسان به ما هو انسان است و انسان از آن جهت که انسان است مورد توجه ادیان است.

وی تصریح کرد: دین اسلام، قواعد خود را در چارچوب فقه برای تمام انسانها ارائه می‌کند. لذا مخاطب فقه نیز همه انسانها هستند.

وی یادآور شد: دین اسلام با توجه به ظرفیتهای فقه سیاسی از عهده هویت بخشی به انسان در دنیای جهانی شده برخواهد آمد و لذا در عصر جهانی شدن فقه از بین نخواهد رفت و به نیازهای همه انسانها قادر به پاسخگویی خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دین اسلام از ابتدا ادعای جهان شمولیت را دارد. رسالت ادیان به طور عام و دین اسلام به طور خاص هدایت انسانها برای تمام ادوار و تمام انسانها در تمام حوزه‌های جغرافیایی است.

وی یادآور شد: کار فقه این است که بین نصوص ثابت و محدود و نیازهای نامحدود پیوند ایجاد کند. ایجاد پیوند از رهگذر اجتهاد حاصل می‌شود. در واقع اجتهاد نمی گذارد فقه به بن‌بست برسد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در پایان تأکید کرد: لذا در دنیای جهانی شده، فقه اسلامی می‌تواند به نیازهای انسان در عصر جهانی شدن پاسخ دهد و برای او هویت آفرینی کند.

در ادامه این همایش دکتر بهرام اخوان کاظمی استاد دانشگاه شیراز به بررسی نظام جهانی مهدوی و جهانی شدن پرداخت و گفت: با وجود جوانب مثبت پدیده جهانی سازی، ماهیت اصلی و فعلی این پدیده غربی و به خصوص آمریکایی، سلطه‌ورزانه و استکباری است.

وی تصریح کرد: این پروژه می‌کوشد ایدئولوژی‌های غربی را با تکیه بر بنیادهای نئولیبرالیستی و سرمایه‌داری به کل جامعه بشری تحمیل کند و از این طریق درصدد فراگیر کردن شیوه زندگی آمریکایی و غربی کردن انسانها و ترویج فرهنگ مصرف و اصالت سود و سرمایه است.

وی افزود: جهانی شدن همچنین نابودی سنن و فرهنگهای محلی و نابودی ادیان رقیب، نابودی محیط زیست، و وابستگی مستمر کشورهای ضعیف به کشورهای غربی را دنبال می‌کند.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه یادآور شد: در حالی که نهضت و آموزه جهانی مهدوی، الگویی آرمانی و راهبردی برتر و متعالی بوده و نجات بشر و حیات هستی را با خواست و اراده الهی به ارمغان خواهد آورد.

وی در پایان تأکید کرد: بنابراین آموزه جهانی سازی مهدوی می‌تواند ترجمان بخش مثبت فرایند جهانی شدن فعلی باشد. یعنی با استفاده از عرصه‌های مختلف فناوری و دیگر مواهب خداداد در عصر ظهور، همانند پلی تمام دنیا و شهروندان آنرا متحد کند و محرومیتهای علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از بین ببرد و هنجارهای پسندیده دینی، اخلاقی و انسانی را بر جهان حکم فرما سازد و نوعی وحدت بهینه و متکامل را در میان بشر ایجاد کند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:53 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

فلسفه و علوم اجتماعی پیوندی ناگسستنی دارند
فلسفه علوم اجتماعی در قالب کتابی توسط آلکساندر روزنبرگ مورد بررسی قرار گرفت و در آن تأکید شد فلسفه و علوم اجتماعی پیوندی دائمی و ناگسستنی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب به طور مقدماتی به بررسی بنیانهای فلسفی علوم اجتماعی می‌پردازد. نویسنده در این اثر علوم اجتماعی را مشتمل بر علومی چون اقتصاد، تاریخ، انسان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی در نظر گرفته است.

همچنین او پیوند این علوم با رشته زیست شناسی را در زمره علوم اجتماعی به شمار آورده و معتقد است فلسفه و پرداختن به آن در علوم اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است.

به اعتقاد او در هر کدام از حوزه‌های علوم اجتماعی پرسشهایی ایجاد می شود که ناگزیر در به کاربستن فلسفه هستیم.

علوم رفتاری و علوم اجتماعی باید درک فیلسوفان را از کنش انسان، هنجارها و نهادهای اجتماعی بالا ببرد، بر این اساس نویسنده معتقد است پیوند میان فلسفه و علوم اجتماعی پیوندی مستمر و از هم ناگسستنی است.

این کتاب با عنوان "فلسفه علوم اجتماعی" از سوی انتشارات وست ویو منتشر شده است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:53 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

"اخلاق و جنگ" منتشر شد
کتاب "اخلاق و جنگ" اثر استیون لی از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نویسنده در این اثر به بررسی زیربناهای اخلاقی نظریه جنگ عادلانه می‌پردازد.

این پرسش مطرح است که نظریه جنگ عادلانه بر چه اصول اخلاقی مبتنی است، همچنین این پرسش مطرح است که ایده جنگ عادلانه چگونه باید در مقابل تغییرات اجتماعی و نظامی مورد قبول قرار گیرد.

لی به بررسی نقش استقلال دولت و حاکمیت آن و حقوق بشر بر اساس مبانی اخلاقی نظریه جنگ عادلانه پرداخته است. بر این اساس او طیف وسیعی از موضوعات از جمله مداخلات انسان دوستانه، جنگ پیشگیرانه و جایگاه اخلاقی غیر نظامیان و اسیران جنگی را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین او به بررسی موضوعاتی چون جنگ داخلی و تروریسم و نسبت آن با نظریه جنگ عادلانه پرداخته است.

نظریه جنگ عادلانه ریشه در الهیات مسیحی و آرای اندیشمندانی چون آکوئیناس دارد، در دوران معاصر مایکل والزر این موضوع را بررسی و به نوعی آنرا احیا کرده است.

نظریه جنگ عادلانه باعث محدودیتهای اخلاقی دلایل مشروع توسل دولتها به جنگ (عادلانه بودن جنگ) می‌شود و آنها را محدود می‌سازد و نیز محدودیتهای موجود برای رفتار دولتها پس از آغاز جنگ (عدالت در جنگ) را مشخص می‌کند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:53 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

ساخت موزه اسلامی استرالیا آغاز شد
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی که به استرالیا سفر کرده طی یک مراسم ویژه در ملبورن کلنگ ساخت نخستین موزه اسلامی استرالیا را به زمین زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری جیهان، مراسم ویژه آغاز کار ساخت موزه اسلامی ملبورن با حضور اکمل الدین احسان اوغلو در محی ساخت این موزه، با حضور چند نفر از رهبران جامعه اسلامی و نمایندگان دولتی از جمله نخست وزیر ایالت ویکتوریا، وزیر منطقه ای استرالیا و نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی در استرالیا که از بنیانگذاران این موزه هم محسوب می شود برگزار شد.

قرار است این موزه بر تاریخ مسلمانان استرالیا و سهم آنها در این کشور و همچنین تاریخ و تمدن اسلامی به طور کلی تمرکز کند.

این موزه به عنوان فضایی برای تعمق و یادگیری درباره اسلام و همچنین انسجام فرهنگی ایالت ویکتوریا به ویژه شهر ملبورن درنظر گرفته می شود.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در سخنرانی خود پس از افتتاح این موزه اظهار داشت: تمدن اسلامی در ساخت تمدنهای دیگر نقش به سزایی داشته است که این نقش از طریق هنر، فرهنگ و تنوع غنی اسلام بر پایه تساهل و صلح کاملا مشخص است.

وی افزود: ساخت موزه اسلامی استرالیا می تواند درک مردم این کشور از اسلام را ارتقا دهد و به ساخت پلهای ارتباطی کمک کند، سازمان همکاری اسلامی نیز از این ابتکار عمل مهم حمایت خواهد کرد.

این موزه قرار است ظرف دوسال آینده افتتاح شود.

رهبران مسلمان استرالیا ابراز امیدواری کرده اند بودجه ساخت این موزه اسلامی هم از نهادهای دولتی و هم خصوصی تأمین شود.

مسلمانان اعتقاد دارند این موزه می تواند به تقویت روابط استرالیا با کشورهای همسایه اسلامی چون مالزی و اندونزی منتهی شود و می تواند بازار بزرگتری را برای تجارت و گردشگری حلال فراهم کند که این امر به رشد اقتصادی استرالیا نیز کمک می کند.

مسلمانان بیش از 200 سال است که در استرالیا زندگی می کنند و 7/1 درصد از جمعیت 20 میلیونی این کشور را تشکیل داده اند. اسلام پس از مسیحیت دومین دین بزرگ این کشور به شمار می رود

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:54 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

کودکانمان را در انتقال مفاهیم "کوچک" نبینیم/ مفاهیم قرآنی را روان منتقل کنیم
یکی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه در انتقال مفاهیم دینی و قرآنی به کودکان نباید آنها را ساده انگاشت، یادآور شد: فهم و درک کودکان را نباید نادیده گرفت، اما باید مفاهیم دینی و قرآنی را به شکل ساده و روان منتقل کرد تا گیرا و ماندگار باشند.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: محمد علی شامانی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که سال ها در این حوزه قلم زده و علاوه بر این سال ها معلمی بوده، با بچه ها ارتباط داشته و بخوبی با فضایی که این قشر دارند آشنا و نزدیک است.

علاوه بر این وی چندین کتاب در حوزه پرورش و تربیت در نظام آموزشی دارد. با توجه به تسلطی که این معلم نویسنده دارد نظر او را در حوزه قرآن، کودکان، داستان های قرآنی برای کودکان، جای خالی قرآن در کتاب های درسی و... جویا شده ایم:

* موضوعی که در استفاده از قرآن برای کودکان و نوجوانان مطرح می‌شود، بحث مفاهیم قرآن است، به نظر شما بهتر است این مفاهیم به صورت مستقیم در متن به کار رود یا غیرمستقیم؟

اول از همه باید از خودمان بپرسیم مخاطب قرآن کیست؟ همیشه فکر می‌کنیم مخاطب قرآن کسی بیرون ما است. آیات را حفظ کنیم و برای دیگران بخوانیم. بعد آیات حفظ شده را به رخ بکشیم، آیات را مکرر برای دیگران بخوانیم و بگوییم چه آیات خوبی است. هیچ‌وقت خودمان را مخاطب حقیقی قرآن نمی‌دانیم.

تا وقتی خودمان مخاطب حقیقی قرآن نیستیم، نمی‌توانیم زبانی پیدا کنیم که قرآن را مانند یک شکلات شیرین در دهان بچه‌ها بگذاریم. از همین رو آنرا می‌کنیم به یک خرمالوی گس و نارس که غیرقابل هضم است و بچه ها به دشواری به سراغ آن می‌روند و خیلی استقبال نمی‌کنند در واقع قالب انتخابی مهم است.

اما مهمتر از آن این است که حرف خدا پیشتر به دل شما نشسته باشد وبتوانید آن باور درونی را به زبانی ساده بیان کنید. تاکید می کنم وقتی خودمان را مخاطب قرآن نمی‌دانیم، فرقی نمی‌کند مستقیم حرف بزنیم یا غیرمستقیم. مهم این است که ما مخاطب قرآن هستیم یا نه؟

* ما می گوییم کودکان مخاطبان قرآن هستند واز سوی دیگر کودک به آن سن و درکی نرسیده که مخاطب قرآن باشد و نمی‌تواند مخاطب قرآن به صورت خودخواسته باشد، باید قرآن را به‌عنوان نویسنده، ارگان، سازمان به کودک ارائه کنیم، این اتفاق چطور باید رخ دهد؟

ما قرآن را به بچه‌ها سنجاق می‌کنیم و بعد به بچه‌ها می‌گوییم، خب این آیات را تکرار کنید، حفظ کنید، فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین خطایی است که ما از فهم زمینه‌سازی بچه‌ها برای آشنایی با قرآن داریم. قرآن باید در نوع نگاه، در نوع دریافت، در باور ما، قدم زدن ما، در آهنگ کلام ما خود را نشان دهد.

بعد بگوییم دوست داری بدانی که خدا چه می‌گوید؟! با همین لحن ساده. لازم نیست خیلی پیچیده حرف بزنیم. لازم نیست آیاتی را انتخاب کنیم که هنوز بعضی بزرگان ما در ترجمه آن عاجز هستند؛ چه رسد به تفسیر آن. در حوزه ترجمه ما هنوز ترجمه روان و دقیقی برای مخاطب کودک و نوجوان نداریم .

باید کلام ساده و صمیمانه باشد؛ همان کلام ساده و صمیمی، با همان لحن دوست داشتنی که ما با اطرافیان و فرزندان خود صحبت می‌کنیم. خیلی آن کلام را سخت و دشوار و راه عبور واژه ها را تنگ نکنیم. واژه‌ها به قدری نرم باشند که در خیال بچه‌ها بنشینند.

* بین صحبت‌هایتان از سادگی گفتید و اینکه زبان باید ساده باشد، گاهی این ساده‌گویی وجود دارد ولی گیرایی و تاثیر نیست، در این رابطه چه باید کرد؟

خیلی اوقات خودمان حرفی را که می‌خواهیم بگوییم خوب نفهمیده‌ایم. وقتی خوب درک نکرده‌ایم نمی‌توانیم آن را آماده کنیم که دیگران هم بفهمند. حرفی را شنیده ایم ولی هرگز ان را درونی نکرده ایم، خوب آن را هضم نکردیم. گاهی دچار یک نگاه ساده‌انگارانه‌ هم می‌شویم.

فکر می‌کنیم ساده سخن گفتن به معنای این است که ساده‌انگارانه درباره مسائل حرف بزنیم. بچه‌ها را بچه فرض می کنیم؛ یعنی انسان‌هایی که نمی‌فهمند، نادان هستند. می‌شود حرف‌هایی گفت که آنها متوجه ایرادهای ما نشوند در حالی که وقتی می‌گوییم ساده صحبت کنیم؛ یعنی درست، متقن، دقیق، شیوا وکاملا قواعد بیان دقیق را رعایت کنیم. آن وقت می‌توانیم موثر باشیم.

خیلی اوقات مخاطب را دست کم می گیریم و می گوییم او بچه است! و چون بچه است، خیلی نازل حرف می‌زنیم؛ یعنی نگاهمان نسبت به مخاطب یک نگاه عاقل اندر سفیه است. چون بچه‌اند نمی‌دانند!

می‌دانید این توهم  از کجا ایجاد می‌شود؟ از آنجایی که فکر می‌کنیم ما دانای کل هستیم و همه چیز را می‌فهمیم و همه چیز را می دانیم و بچه‌ها نمی‌فهمند، ما مخاطب را دست کم گرفتیم. فرق نمی‌کند این مخاطب کودک است یا مردم عادی کوچه و بازار. وقتی شما مخاطب را دست کم گرفتید هیچ ارتباطی شکل نمی‌گیرد. زبانی برای فهم مشترک پیدا نخواهید کرد.

مادام که شما خودت را دانای کل می‌دانی بین شما و مخاطب فرسنگ ها فاصله ایجاد می شود. مادامی که ایستاده‌ای و می‌خواهی همه را از سر راهت برداری ارتباط شکل نمی گیرد. خوب هم می‌فهمند، دقیق هم می‌فهمند. ما هستیم که ساده به بچه‌ها نگاه می‌کنیم و ساده‌نگارانه از کنارشان رد می‌شویم.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:54 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

استقبال مسلمانان هند از طرح پرسشهای شرعی تلفنی و اینترنتی
مسلمانان هندوستان برای دریافت پاسخ به پرسشهای دینی خود درباره موضوعات شخصی و خانوادگی به یک سیستم جدید تماسهای تلفنی و نامه های الکترونیکی رجوع می کنند تا با روحانیون مسلمان ارتباط برقرار و نظر آنها را درباره سؤالهای مورد نظر خود جویا شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز هندوستان، محمد ذبیح الله بیگ دبیر مرکز ارشاد و تحقیقات اسلامی ابن القیم اظهار داشت: قسمت اعظم سؤالات مسلمانان هندوستان را که از طریق این سیستم جدید مطرح می شود درباره احکامی است که اسلام برای موضوعات شخصی مقرر کرده است.

وی افزود:  اما باید به این نکته توجه داشت که این سیستم بیشتر مورد توجه زنان قرار می گیرد چرا که برای آنها پرسیدن سؤالهایی که دارند از این طریق راحت تر از شیوه چهره به چهره است.

بیگ افزود: شمار مسلمانان هندوستان که به دنبال دریافت یک توصیه و یا فتوا از سوی علمای مسلمان از طریق تلفن و نامه های الکترونیکی هستند افزایش یافته است.

بسیاری از این پرسشها با محوریت مسائل شخصی و خانوادگی مطرح می شود اما در این میان برخی درباره مواضع اسلام پیرامون سرمایه گذاری در بازار بورس نیز سوالاتی مطرح می کنند.

متصدیان سیستم جدید پاسخگویی به سؤالات شرعی اظهار می دارند که این سیستم محبوبیت رو به افزایشی دارد و حتی تماسهایی از سوی مسلمانان خارج از هندوستان نیز با آن صورت گرفته است.

قسیمی از روحانیونی که امکان پاسخ برخی سؤالات در این سیستم را فراهم می کند و ماهانه پاسخگوی 300 سؤال دینی است گفت: مسلمانانی از آمریکا، بریتانیا، مالزی، سنگاپور، سریلانکا، فرانسه، قطر، امارات، عربستان و کشورهای آفریقایی تا کنون با این سیستم تماس گرفته و سؤال خود را مطرح کرده اند.

140 میلیون مسلمان در  کشور هندوستان با اکثریت جمیعت هندو زندگی می کنند که این تعداد سومین جمعیت بزرگ مسلمانان را پس از اندونزی و پاکستان تشکیل داده اند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:54 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

آموزش ادیان مختلف به دانش آموزان کبک در کانادا اجباری شد
براساس حکم یک دادگاه عالی در کانادا مدارس استان کبک باید دروس اجباری با محوریت ادیان مختلف را به دانش آموزان ارائه کنند، حکمی که مخالفتهایی را در بزرگترین استان کانادا برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی بی سی، ژان مورس شاویر رئیس انجمن والدین کاتولیک اظهار داشت: امیدواریم  وزیر آموزش کبک این رویکرد را بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.

دادگاه عالی روز جمعه طی حکمی از مدارس خواست درس آموزش اعتقادات دینی مختلف را به طور اجباری به دانش آموزان ارائه کند.

قاضی مارین دشام در حکم خود آورده است: والدین می توانند اعتقاد شخصی خود را به کودکانشان آموزش دهند اما نخستین آموزشهای کودکان به روی حقیقت با آنچه که آنها از محیط خانه یاد می گیرند متفاوت است.

در سال 2008 دولت کبک درس اجباری اخلاق و فرهنگ دینی را برای دانش آموزان وارد برنامه درسی کرد. این برنامه درسی جایگزین واحدهای درسی دینی کاتولیک و پروتستانی شد که برای همه دانش آموزان درنظر گرفته شده بود ، اما دولت تصمیم گرفت برنامه جدید را برای تقویت روابط هماهنگ میان دانش آموزان با سنتهای دینی مختلف وارد مدارس کند.

این درس جدید از سوی برخی والدین کانادایی به چالش کشیده شد چرا که آنها این برنامه را در تداخل با توانایی خود برای انتقال اعتقادات دینی به کودکان می دانند و اظهار داشتند که این امر آزادی دینی آنها را نقض کرده، اما دادگاه استدلال والدین را نپذیرفته است.

قاضی دشام یادآور شده است: این ایده که آموزش حقایق دینی مختلف به کودکان آزادی دینی آنها را نقض می کند در حقیقت نقش جامعه چند فرهنگی کانادا است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:54 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

مجتبی ذوالنوری:
دشمن تلاش می‎کند روحانیت را نسبت به مسائل اداره کشور بی تفاوت کند
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه در سالروز شهادت شهید محلاتی و روز "روحانیت و دفاع مقدس" تأکید کرد: با پیوندی که بین روحانیت و نظام دینی وجود دارد، بیگانگان به اهداف خود یعنی برقراری حکومت لائیک و سکولار در کشور نمی‎رسند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه درمورد نقش روحانیت در دفاع مقدس به خبرنگارمهر گفت: روحانیت یکی با به تن کردن لباس نظامی دوشادوش رزمندگان با دشمن می‌جنگید . دوم در جبهه‌ها برای تبلیغ دینی حضور داشت و حالت سوم تلفیقی از ایندو بود؛ یعنی جایی که لازم بود لباس رزم برتن می‌کرد و می‎جنگید و جایی که لازم بود لباس طلبگی بر تن می‎کرد و تبلیغ می‎کرد و گاهی هم لباس نظامی با عمامه بر سر می‌پوشید.

دبیر کنگره شهدای روحانی در کشور ادامه داد: حضور روحانیت در جبهه‎ها در تقویت بنیه اعتقادی و دینی و روحیه دفاعی آنها نقش مؤثری داشت. البته روحانی فرمانده تیپ، گردان، گروهان، دسته  و محور کم نداشتیم. آنها درکنار رزمندگان با مشاوره فکری و بیان احکام مبتلابه رزمندگان آنها را برای حفظ روحیه جهاد و تبعیت از دستور فرماندهان آماده می‎کردند.

وی درمورد اینکه چرا سالروز شهادت شهید محلاتی روز روحانیت و دفاع مقدس نامیده شده هم اظهارداشت: در روز یکم اسفند هواپیمای حامل وی و تعدادی از روحانیون و مسئولان و نمایندگان مجلس و قضات که برای سرکشی و رسیدگی به مسائل جبهه‏ها عازم منطقه بودند، در زرگان اهواز مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و همگی به شهادت رسیدند. که سالروز این واقعه به این اسم نامگذاری شده است.

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور افزود: امام تعبیر بسیار زیبایی درباره این شهید دارند و فرمودند آیت الله محلاتی موتور انقلاب هستند. ایشان در حل معضلات فرهنگی و معنوی سپاه در زمان دفاع مقدس نقش محوری و جدی داشتند.

ذوالنوری درمورد اینکه امام چگونه سرنوشت حوزه‎های علمیه و نظام را باهم گره زدند که تجلی آن را در دفاع مقدس می‏بینیم هم یادآورشد: امروز در دنیا بحث ایجاد نظامهای لائیک و سکولار یعنی جدایی دین از سیاست مطرح است. یعنی استکبار می‎خواهد بین حکومت و دین فاصله بیندازد. آنها نمی‎خواهند که روحانیت که یک قشر دینی است در حکومت حضور داشته باشند. اما امام با تشکیل جمهوری اسلامی روحانیت را وارد متن حکومت کرد که یکی از نمودهای این حضور در دوران دفاع مقدس عیان شد.

وی ادامه داد: حضور روحانیت در جبهه‏ها نه تنها در مشاغل مسئولیتی بود، بلکه آنها جانشان را در خدمت و دفاع از نظام فدا کردند. امروز دشمن تلاش می‎کند که روحانیت را نسبت به مسائل اداره کشور بی تفاوت کند و حتی آدمهای خود فروخته را در مقابل نظام علم کنند.

ذوالنوری درپایان تصریح کرد: البته با توجه به زیرکی و اعتقادات محکم روحانیت و با توجه به پیوندی که بین آنها و نظام دینی وجود دارد بیگانگان به اهداف خود نمی‎رسند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:55 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

تکیم درگفتگو با مهر:
سکولاریسم پیش‌شرط دموکراسی نیست/ عدم تعارض اسلام با دموکراسی
استاد اسلام‌شناسی دانشگاه مک مستر کانادا با اشاره به اینکه در اسلام هیچ چیزی وجود ندارد که بخواهد جلوی دموکراسی را بگیرد، گفت: سکولاریسم پیش‌شرط دموکراسی نیست و در برخی مواقع مانع دموکراسی است.

پروفسور لیاقت تکیم استاد اسلام‌شناسی دانشگاههای دنور آمریکا و مک مستر کانادا در خصوص نسبت میان اسلام و دموکراسی به خبرنگار مهر گفت: در اسلام هیچ چیزی وجود ندارد که بخواهد جلوی دموکراسی را بگیرد و مانع آن شود. در واقع هیچ تعارض و تقابلی میان اسلام و دموکراسی وجود ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: آنچه در قرآن و در آرای اهل تسنن وجود دارد تمرکز بیشتر بر اهداف حکومت است تا شیوه حکومت. به عبارت دیگر در آرای اهل تسنن شیوه و شکل حکومت، چندان مورد توجه نیست.

تکیم تأکید کرد: تا زمانی که دموکراسی منجر به سوء استفاده از آزادی نشود می‌توان آن را در بستر اسلام مورد توجه قرار داد.
وی در مورد نسبت سکولاریسم و دموکراسی نیز تصریح کرد: تا حدودی سکولاریسم می‌تواند در مقابل دموکراسی قرار گیرد و مانع آن شود.

مؤلف "شیعیان در آمریکا" در ادامه تأکید کرد: در واقع سکولاریسم مانع ابراز عقاید دینی و باورهای مذهبی در عرصه عمومی می‌شود.

این استاد برجسته اسلام شناسی در ادامه افزود: برای نمونه می‌توان از فرانسه یاد کرد. در این کشور استفاده از روبنده برای زنان مسلمان ممنوع است و حکومت اجازه ابراز این عقیده دینی در انظار عمومی و در سطح جامعه را به شهروندان خود نمی‌دهد.

تکیم یادآور شد: اما می توان حکومتهایی را نیز مثال زد که در آن مشی و شیوه حکومت سکولاریسم است و دارای مردمی دینی و مذهبی است. برای نمونه می‌توان از ایالات متحده آمریکا نام برد.

وی افزود:  بر همین اساس اگر در دموکراسی، مردم شیوه و شکل حکومت را، خودشان انتخاب کنند ممکن است شیوه حکومتی سکولار را انتخاب نکنند.

مؤلف "پرسشهایی از فقه" در پایان تصریح کرد: به عبارت دیگر دموکراسی و انتخاب عمومی مردم در مورد شیوه حکومت الزاماً به معنای انتخاب شیوه حکومتی سکولار نیست و لذا سکولاریسم پیش شرط دموکراسی نخواهد بود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:55 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

شهید محلاتی؛ نخستین گوینده "صدای انقلاب اسلامی ایران"
شهید شیخ فضل الله محلاتی از جمله روحانیون فعال و مبارزی به شمار می رود که به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، پا به پای ملت در تسخیر مراکز قدرت رژیم شاه تلاش خستگی ‌ناپذیری را برای به ثمر رسانیدن پیروزی انقلاب اسلامی انجام داد. به گونه ای که در حمله به مرکز رادیو برای نخستین بار، صدای انقلاب اسلامی توسط وی از رادیو بر سر تا سر عالم طنین افکند.

شهید آیت الله فضل الله محلاتی در سال 1309 هـ ش، در خانواده‌ای متدین و مذهبی در شهرستان محلات به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در حسینیه شهر محلات، حجره ‌ای گرفت و زندگی نوینی را در سلک طلبگی آغاز کرد. دروس مقدماتی را در همان شهر فراگرفت و در سال 1324 به حوزه علمیه قم وارد شد. آشنایی با بیت مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری – که در آن زمان از عراق به ایران تبعید شده بود – و سکونت در بیت آن مرحوم، موجب شد تا از همان ایام با مسائل سیاسی آشنا گردد.

شهید محلاتی دروس حوزوی را در محضر استادان و علمای بزرگی چون حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی ، حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) و شهید آیت‌الله صدوقی فراگرفت. آشنایی با بینش عرفانی و فقهی حضرت امام خمینی(ره)، همراه با شرکت عملی در مبارزات آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام، از او عنصری پارسا، پرتلاش و شکیبا پدید آورد.
 
سوابق مبارزاتی
 
وی در سال 1326 به دنبال آشنایی با فدائیان اسلام و مرحوم آیت‌الله کاشانی، مبارزه خود را علیه رژیم آغاز کرد. او که در آن زمان جوان نوخاسته‌ای بود، با دعوت فدائیان اسلام برای اعزام به "بیت‌المقدس" و مبارزه با اشغالگران فلسطین، اعلام آمادگی و ثبت نام نمود. شهید محلاتی که از شور و نشاط زیادی برخوردار بود به هنگام انتخاب دوره هفدهم مجلس از طرف فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی برای تبلیغ به آذربایجان رفت تا به عنوان یک روحانی متعهد و آشنا به مسائل سیاسی،‌ مردم را برای شرکت در انتخابات و حمایت از کاندیداهای فدائیان اسلام دعوت نماید که در این مسیر از سوء قصدی که سلطنت‌طلبان به جان او کردند، جان سالم به در برد.
 
شهید محلاتی در ماموریت دیگری که از سوی مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی به وی واگذار شد، با وجود اینکه بیش از 22 سال نداشت، نقش مؤثر و فعالی را ایفا کرد و این نشان می‌داد که وی دارای ویژگیهای شخصیتی و علمی خاصی است که مورد عنایت آیت الله العظمی بروجردی قرار گرفته است.
 
شیخ فضل الله محلاتی جوان در رمضان سال 1332 به واسطه اینکه در بجنورد علیه کنسرسیوم نفت و کودتای 28 مرداد سخنرانی آتشینی کرده بود، دستگیر و به مشهد تبعید شد و در سال 1341 به دنبال اعلام تصویب نامه انجمنهای ایالتی و ولایتی، همراه با نهضت حضرت امام خمینی (ره) سعی در آگاه نمودن مردم و تشریح نظرات مراجع و علمای قم کرد.
 
وی در آن زمان به عنوان رابط بین علمای تهران و قم نسبت به تبادل پیامها اقدام می‌نمود و با تنظیم اعلامیه و طومار، توانست امضای 120 تن از علمای تهران را بگیرد؛ که در آن زمان، چنین اقدامی بی‌سابقه بود. پس از قیام عمومی مردم ایران در 15 خرداد 1342، با همکاری هیئت مؤتلفه، نسبت به چاپ و توزیع اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) از هیچ کوششی دریغ نکرد.
 
پس از رحلت حضرت آیت‌الله حکیم (ره) و توطئة رژیم شاه جهت منحرف کردن اذهان عمومی از توجه به حضرت امام خمینی (ره)، به همراه تعدادی از روحانیون مبارز تهران تلگرام تسلیتی به حضرت امام خمینی (ره) مخابره و رحلت آن مرجع عالیقدر را تسلیت گفتند و جامعه را به تقلید از امام بزرگوار فراخواندند.
 
شهید محلاتی؛ نخستین گوینده "صدای انقلاب اسلامی ایران"
 
در جریان جشنهای 2500 ساله با تنظیم نامه‌ای حاکی از درد و رنج مردم ستمدیده "زابل" و "سیستان و بلوچستان" و مخابره آن به نجف، پرده از حقایق تلخی که در کنار جشنهای آنچنانی می‌گذشت، برداشت و ندای مظلومیت و محرومیت آن منطقه را به گوش جهانیان رسانید. به همین علت وی علاوه بر ممنوع‌المنبر شدن، از تهران نیز ممنوع‌الخروج گردید و سرانجام، در سال 1351 دستگیر و روانه زندان شد.

وی چهره بسیار درخشانی در مبارزات سیاسی بود و برای پیشبرد اهداف نهضت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و در این راه اهانت ها و زخم زبانهای بسیاری شنید. از دیگر فعالیتهای این شهید بزرگوار در این برهه، کمک به خانواده‌های زندانیان سیاسی بود.
 
وی یکی از شخصیتهای بارزی بود که در امر تحصن روحانیون تهران و قم و دیگر شهرستانها که برای استقبال حضرت امام خمینی (ره) در تهران حضور داشتند فعالیت می‌کرد. در آستانه ورود حضرت امام خمینی (ره) شهید محلاتی یکی از فعالترین اعضای کمیته استقبال از معظم‌له بود.
 
آن شهید به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، پا به پای ملت در تسخیر مراکز قدرت رژیم شاه حرکت کرد و تلاش خستگی ‌ناپذیری را برای به ثمر رسانیدن پیروزی انقلاب اسلامی انجام داد به گونه ای که در حمله به مرکز رادیو برای نخستین بار، صدای انقلاب اسلامی توسط وی از رادیو بر سر تا سر عالم طنین افکند.
 
فعالیتهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی
 
پس از تشریف فرمایی حضرت امام خمینی (ره) همچون سربازی پرتلاش در خدمت حضرت امام (ره) و انقلاب بود. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیتش را به عنوان معاون کمیته مرکزی انقلاب اسلامی شروع کرد و از طرف حضرت امام خمینی (ره) در صندوق تعاون صنفی، در جهت بهبود وضع اصناف تلاش فراوانی نمود. وی همچنین در راه‌اندازی و شکل‌گیری جامعه روحانیت مبارز در تهران نقش اساسی و حساسی داشت و به عنوان نخستین دبیر این جامعه انتخاب شد.
 
شهید محلاتی در سال 1358 از طرف حضرت امام خمینی(ره) مأموریت یافت تا مراسم باشکوه حج ابراهیمی را به نحو احسن برگزار نماید. در انتخاب اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از سوی مردم محلات و دلیجان انتخاب و راهی سنگر قانون‌گذاری گردید.
 
اوایل حضور در مجلس، طی حکمی از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب گردید. باتوجه به اینکه وی در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون دفاع بود، در آن ایام توانست در جهت تدوین و تصویب قوانین مربوط به تشکیلات دفاعی کشور (ارتش و سپاه) گامهای بلندی را بردارد.
 
شهید محلاتی در سنگر سپاه علاوه بر ارشاد و راهنمایی، مسئولیت هماهنگ‌سازی سپاه و دیگر نیروهای مسلح را برعهده داشت. وی کار خود را با یک اتاق در ستاد مرکزی سپاه آغاز و در طول مدت حضور پربرکتش در سپاه توفیق آن را یافت تا به عنوان نماینده حضرت امام (ره) تشکیلات نمایندگی ولی فقیه را با تأسیس بیش از 70 دفتر تقویت نماید.
 
شهید محلاتی نسبت به پیشرفت، تقویت و حمایت از جنگ و مسائل آن حساسیت و عنایت بسیار فراوانی داشت. همواره فرماندهان و مسؤولین سپاه را نسبت به تسریع و پرشتاب کردن کارهای جنگ تشویق می‌نمود و هیچگاه اجازه نمی‌داد مسائلی که باعث رکود و توقف در جنگ می‌شد، در سپاه مطرح شود. با کسانی که نسبت به جنگ و برخی ناملایمات و دشواریهای آن، سخنان و شایعاتی را مطرح می‌کردند (که موجبات تضعیف روحیه دفاعی، دلسردی و افسردگی فرماندهان فراهم می‌شد) به شدت برخورد می‌کرد.
 
شهید محلاتی به دلیل اهتمام و احساس مسئولیتی که در مسئله جنگ داشت، با وجود شرایط سنی و کسالت، بیش از حد توانایی خود در جبهه حضور پیدا می‌کرد و در مواقعی که در تهران بود تمام توجهش به مسئله جنگ معطوف بود.
 
نحوه شهادت
 
شهید محلاتی روحی سرشار از عشق امام داشت و در این راه بارها از تشخیص و منفعت و مصلحت خویش صرف‌نظر کرد و بنا به فرموده مقام معظم رهبری حتی حاضر بود در این مسیر از آبروی خویش نیز مایه بگذارد. او آنقدر به رهبر کبیر انقلاب اسلامی علاقه داشت که خانه‌ای در قم روبروی منزل امام در محله معروف "یخچال قاضی" فراهم کرد تا قرابت روحی را با قرب مکانی تقویت سازد.
 
سرانجام شهید حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی در اول اسفند 1364 پس از عملیات والفجر 8 هنگامی که به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولین قضایی کشور، با یک فروند هواپیمای مسافربری، عازم جبهه های نبرد بودند، به وسیله چند فروند هواپیمای جنگی رژیم بعثی عراق در حوالی اهواز مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:55 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

فعالیت‌های مذهبی در جهان بایکوت خبری است/ جوانان در سایت‌های پر مخاطب نفوذ کنند
قم - خبرگزاری مهر: کار‌شناس رسانه آمریکای لاتین گفت: فعالیت‌های مذهبی در جهان بایکوت خبری شده است و حکومت‌ها مانع از دستیابی مردم به مطالب دینی و مذهبی می‌شوند.

اسماعیل فلاح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فعالیت‌های مذهبی در جهان بایکوت خبری شده است افزود: در خارج از مرز‌ها و در کشورهای اروپایی و غربی فضای کنترل شده‌ای وجود دارد و حکومت‌ها مانع از دستیابی مردم به برخی از اطلاعات از جمله اطلاعات دینی و مذهبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز باید جشنواره‌های وبلاگ نویسی به زبان‌های خارجی در کشور راه اندازی شود افزود: در حال حاضر 6 میلیون مسلمان در چین زندگی می‌کنند اما خوراک دینی و مذهبی کافی در اختیار آن‌ها وجود ندارد.

کار‌شناس رسانه آمریکای لاتین عنوان کرد: مخاطبان فارسی زبان در دنیا کم هستند در حالی که مخاطبان انگلیسی و اسپانیولی زبان جمعیت زیادی را به خود اختصاص داده‌اند که باید در خصوص تبلیغ دین در عرصه مجازی و به این زبان‌ها تلاش کرد.

مخاطبان اسپانیولی زبان بیشترین جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند

وی با بیان اینکه مخاطبان اسپانیولی زبان بیشترین جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند افزود: در حال حاضر سایت‌های دینی و مذهبی که بتواند از آن‌ها پشتوانه محتوایی داشته باشد بسیار اندک و ناچیز است.

فلاح عنوان کرد: امروز در موتورهای جستجوگر فضای مجازی مطالب منفی و نا‌مناسبی در مورد مذهب تشیع وجود دارد که به مخاطبان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی و فعالیت سایت یوتیوب در جهان با بیان اینکه بیشتر کشور‌ها این سایت را به عنوان صفحه اصلی رایانه خود انتخاب کرده‌اند عنوان کرد: در هر ثانیه 48 ساعت فیلم از سوی مخاطبان و مدیریت آن در این سایت بارگذاری می‌شود و این ساعت روزانه چهار میلیارد بازدید کننده دارد که از لحاظ انتقال محتوای دینی و مذهبی دست ما در این زمینه خالی است.

کار‌شناس رسانه آمریکای لاتین با بیان اینکه سایت‌های پر مخاطبی همچون یوتیوب خالی از مطالب دینی، اخلاق و معارف اسلامی است افزود: باید در تشکیلات بسیج اینترنت باز و بدون فیلترینگ وجود داشته باشد تا فعالان این عرصه بتوانند با در اختیار داشتن این فضا مطالب دینی و معارف اسلامی را برای مخاطبان ارسال کنند.

جوانان مذهبی در سایت‌های مهم و پر مخاطب دنیا نفوذ پیدا کنند

فلاح آشنایی با زبان‌های مختلف و همچنین دسترسی به این سایت‌ها برای نشر معارف اسلامی در فضای مجازی را موثر دانست و افزود: جوانان مذهبی که در عرصه‌های مجازی و وبلاگ نویسی ارزشی فعالیت می‌کنند باید بداند که این مقدار کافی نیست و آن‌ها باید به عنوان یک افسر جنگ نرم در سایت‌های مهم و پر مخاطب دنیا نفوذ پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در فضاهایی که محتوای مذهبی چندانی در آن‌ها وجود ندارد ورود کرد افزود: امروز غربی‌ها باورشان نمی‌شود که رسانه ما بدون فساد و فحشا برنامه‌هایی پخش می‌کند و وجود چنین رسانه‌ای را باورنکردنی می‌دانند.

باید مراقب آلودگی‌های فضاهای مجازی بود

کار‌شناس رسانه آمریکای لاتین گفت: باید مراقب آلودگی‌های فضاهای مجازی بود و اسیر آن‌ها نشد که در این راستا ضروری است جلسات اخلاق فضای مجازی برای جوانان فعال در این عرصه برگزار شود.

فلاح ادامه داد: رعایت حریم محرم و نامحرم در فضای اینترنت باید رعایت شود و کم نبودند خانواده‌هایی که در این مسیر با آسیب‌های جدی مواجه شدند.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:55 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

سومین شماره "زبان شناخت" منتشر شد
سومین شماره دو فصلنامه علمی تخصصی زبان شناخت به مدیر مسئولی دکتر حمیدرضا آیت اللهی و سردبیری دکتر زهره زرشناس در اختیار علاقه مندان حوزه زبان شناسی و ادبیات فارسی قرار گرفت.

 به گزارش خبرگزاری مهر، به سوی چارچوب سیاست زبانی ملی نوشته طاهره احمدپور، بررسی ساخت های مصدری در برخی گویش های استان اصفهان نوشته محمدمهدی اسماعیلی، نیایشی برای پدربزرگی نوشته رحمان بختیاری و مریم جباری، افعال قیدگون نوشته والی رضایی و سید حمزه موسوی، وام واژه خدیو در شاهنامه فردوسی نوشته زهره زرشناس، ماهیت واکه درج شده در وام واژه های انگلیسی در زبان فارسی بر مبنای نظریه بهینگی نوشته بتول علی نژاد و ملیحه رحیمی، ضمایر سکایی(ختنی) نوشته مهشید میرفخرایی و محسن میرزایی عناوین مقالات این شماره دو فصلنامه علمی تخصصی زبان شناخت هستند.

نکته ها عنوان بخش ضمیمه این نشریه است که شامل مقاله «چند برداشت از یک واژه در گزیده های زادسپرم» نوشته مهدی شاکری و ارائه قرائتی جدید از یکی از کلمات کتاب زند بهمن یسن نوشته جواد لطفی نوذری می شود.

همچنین قابل ر انتهای دو فصلنامه زبان شناخت خلاصه مقالات به زبان انگلیسی درج شده است. علاقه مندان می توانند برای خرید این فصلنامه با شماره 88053935 تماس بگیرید و برای خرید اینترنتی به نشانی اینترنتیWWW.IHCS.IR مراجعه کنید. همچنین در صورت پیامک کردن نام کتاب به شماره 3000122104  از سوی فروشگاه کتاب پژوهشگاه برای هماهنگی ارسال پستی کتاب تماس گرفته خواهد شد. در این شماره از نشریه، 7 مقاله از 11 نویسنده داوری و چاپ شده است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  5:55 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها