«گناهان و محرمات در اسلام» به بازار کتاب آمد
«گناهان و محرمات در اسلام» به بازار کتاب آمد
![](http://hawzah.ir/Images/News/News90604.jpg)
|
![](http://hawzah.ir/uploadedimages/PagePics/Inner/bottons/line_05.gif)
چاپ نخست کتاب «گناهان و محرمات در اسلام» نوشته همت سهراب پور از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. اثر حاضر، به تبیین محرمات در اسلام پرداخته و به ترتیب حروف الفبا و با استناد به آیات و روایات و به دور از هرگونه بحث های مفصل فقهی، مخاطب را با آنچه خداوند در شریعت حرام کرده، آشنا می کند.
![](http://hawzah.ir/uploadedimages/PagePics/Inner/bottons/line_05.gif) |
منبع خبر: www.ibna.ir |
محرمات که موضوع این کتاب است، به کارهایی گفته می شود که ارتکاب آن حرام است و عذاب الهی را به دنبال دارد. بر هر فرد مسلمان علاوه بر انجام واجبات، لازم است از اعمالی که در زبان دین «محرمات» نامیده می شوند، بپرهیزد.
به عقیده نویسنده، خداوند هیچ چیز را بی جهت حرام نکرده، همان گونه که هیچ چیز را بی علت واجب نفرموده است. وجوب و حرمت، بر اساس مصلحت ها و مفسده ها تدوین شده اند. آنچه مصلحت لازم الاجرایی در آن بوده، مهر واجب به آن خورده و هر آنچه از مفسده لازم الاجتنابی برخوردار بوده، از طرف شارع مقدس تحریم شده است.
امام علی(ع) دوری از محرمات را از ویژگی های مومن برشمرده و می فرماید: «ظرف المومن نزاهته عن المحارم، و مبادرته الی المکارم؛ زیرکی مومن به دوری کردن او از حرام ها و شتابش به سوی مکارم و بزرگواری هاست.»
محرمات الهی به اعتباری بر دو قسم است؛ محرمات عام و محرمات خاص. منظور از محرمات عام، حرام هایی اند که ذیل دستوری از دستورهای شریعت درنمی آیند، بلکه بدون در نظر گرفتن امر دیگری، حرام شده اند؛ مانند نوشیدن شراب، قمار بازی، غیبت و سرقت. منظور از محرمات خاص نیز محرماتی اند که در ذیل یکی از دستورهای شریعت درمی آیند مانند آنچه بر شخص روزه دار حرام می شود یا آنچه بر شخص مُحرِم، حرام است یا آنچه بر نمازگزار حرام و ممنوع می شود. بدیهی است که این گونه محرمات، عمومی نیستند، بلکه برای افراد خاص و در راستای اجرای اعمال خاص، مطرح می شوند. آنچه در کتاب حاضر به عنوان محرمات آمده، بیشتر از نوع نخست است.
محرماتی که در این اثر ذکر شده، محرمات کلی اند که همه یا اکثر قریب به اتفاق فقها بر حرمت آن فتوا داده اند و از محرمات جزیی که هرکس می بایست از مرجع تقلید خود استفتا کند، پرهیز شده است.
همچنین سعی شده برای توضیح و تبیین هر یک از محرمات، عنوانی تنظیم شود و حرام هایی که امکان گذاشتن عنوان مستقل برای آنان نبود، در پایان کتاب تحت عنوان «سایر محرمات» آورده شده اند.
با توجه به قاعده «ما ینشا منه الحرام لیس بحرام» اموری مانند حسادت، بخل و تکبر که منشا بسیاری از محرماتند، در این کتاب نیامده اند، زیرا جزو رذایل اخلاقی محسوب می شوند. آنچه درباره این رذایل قابل گفتن است، آن که آثار و نتایجی که از این رذائل ناشی می شود، حرام فقهی است، مانند غیبت، تهمت و آبروریزی که از حسادت ناشی می شود یا نپرداختن خمس و زکات که از بخل سرچشمه می گیرد. در نتیجه، این ها احکام ارشادی محسوب می شوند، نه احکام ذاتی.
در این کتاب برای اثبات هر یک از محرمات، به آیه ای از قرآن یا روایتی از معصومین و بعضی قاعده فقهی که در اثبات موضوع موثرند، اشاره شده است، بدون این که نویسنده به بحث های مفصل فقهی که تناسبی با هدف این کتاب ندارد، وارد شود.
در انتهای این کتاب، نمایه ای از آیات و روایات نیز درج شده است.
چاپ نخست کتاب «گناهان و محرمات در اسلام» با شمارگان 1000 نسخه، 212 صفحه و به بهای 33000 ریال راهی بازار نشر شد.
|
![](http://shiaupload.ir/images/fiwl0vycwk9lzu4jd0vb.gif)
پل ارتباطی : daniz_0443@yahoo.com
جمعه 5 اسفند 1390 2:00 AM
تشکرات از این پست