0

آیت الله جوادی آملی: موظف به اقامه نماز مقبول هستیم نه نماز صحیح

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

آیت الله جوادی آملی: موظف به اقامه نماز مقبول هستیم نه نماز صحیح

آیت الله جوادی آملی: موظف به اقامه نماز مقبول هستیم نه نماز صحیح
 

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: ما موظف به اقامه نماز مقبول هستیم نه نماز صحیح، زیرا نمازی که ستون دین است و از فحشا و منکر باز می دارد، نماز مقبول است که باید با اخلاص، توجه، حضور قلب و با توجه به آثار و برکات آن اقامه شود.
منبع خبر: www.rasanews.ir


حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در درس تفسیر خود به تفسیر آیات 55 تا 58 سوره مبارکه نور  پرداخت و ابراز داشت: قرطبی مانند برخی دیگر از علمای اهل تسنن در تفسیر خود تلاش دارد تا آیه 55 سوره نور را بر زمان خلفای سه گانه تطبیق دهد و استدلالش این است که اگر در زمان خلفا نبوده، باید بگوییم تاکنون نبوده و بعد از این هم که نخواهد شد، پس این آیه مصداق پیدا نخواهد کرد.
 
آیت الله جوادی آملی افزود: در جواب او می گوییم؛ شما خود درِ معرفت را بر روی خویش بسته اید؛ از کجا می گویید بعد از این نخواهد شد؟ روزی خواهد آمد که «اشرقت الارض بنور ربها»؛ همه زمین به نور پروردگارش روشن خواهد شد و این همان ایام ظهور حضرت حجت علیه السلام است.
 
این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به عبارت «اقیموا الصلوة»، اظهار داشت: خدای متعال نفرموده است نماز بخوانید بلکه می فرماید نماز را اقامه کنید، اگر کسی نماز را اقامه نکرد، ستون دین را که واجب است امتثال نکرده است و مشمول «ویل للمصلین» می شود.
 
وی ادامه داد: ما موظف به اقامه نماز مقبول هستیم نه نماز صحیح، زیرا نمازی که ستون دین است و از فحشا و منکر باز می دارد، نماز مقبول است و باید با اخلاص، توجه، حضور قلب و با توجه به آثار و برکات آن اقامه شود و علت این که نماز مقبول مورد تکلیف شرعی برای همه قرار نگرفته این است که مقدور همگان نیست.
 
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراز «آتوا الزکوة»، گفت: در بسیاری از آیات مکی به زکات اشاره شده که مراد از آن تزکیه است نه زکات فقهی، زیرا زکات به معنای اصطلاح فقهی آن در مدینه نازل شده است.
 
وی با بیان این که دستور خداوند به اطاعت از رسول به خاطر عصمت اوست، اظهار داشت: معصوم باید در دریافت وحی، نگهداری و ابلاغ آن معصوم باشد تا اطاعتش واجب شود.
 
آیت الله جوادی آملی به فراز نهایی آیه 56 «لعلکم ترحمون» اشاره کرد و گفت: علت این که از تعبیر «لیت» و «لعل» در قرآن بسیار زیاد استفاده شده این است که تا نفس می کشیم در معرض امتحانیم و باید بین خوف و رجا باشیم و مراد این نیست که اثر نماز و زکات و اطاعت از رسول یقینی نباشد، بلکه امور دیگری از ما سر می زند که ممکن است اثر آن را از بین ببرد.
 
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طبق آیه 58 سوره نور خداوند می فرماید «فرزندان ممیزِ نابالغ شما باید در سه وقت برای ورود به مکان اختصاصی شما اجازه بگیرند»، ادامه داد: هر چند برای بچه ها گناه نوشته نمی شود ولی باید آن ها را به آداب دینی مؤدب کرد.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 5 اسفند 1390  1:29 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها