|
فیلم 'آبی' بازتعریف رهایی در جامعه مدرن است
همدان-یك منتقد سینما در همدان گفت: فیلم 'آبی' بازتعریف رهایی در جامعه مدرن است.
|
|
|
'بابك رضاپور' روز یكشنبه در نشست خانه فیلم حوزه هنری همدان افزود: كیشلوفسكی سهگانه 'آبی، سفید، قرمز' را به درخواست كشور فرانسه ساخت كه در فیلم «آبی»، سرشت انسان از انقلاب فرانسه تا اواخر دهه90 قرن بیستم را به چالش میكشد.
وی گفت: 'آبی' كه نخستین بخش از سهگانه معروف كیشلوفسكی است داستان زنی به نام جولی را روایت میكند كه با حسن نیت به همسر و فعالیتهای او مینگرد.
وی اضافه كرد: او در حادثهای شوهر و فرزند خود را از دست میدهد و تصمیم به خودكشی میگیرد كه بعد از اتفاقاتی متوجه میشود رهایی امكانپذیر نیست و به زندگی عادیاش ادامه میدهد.
این منتقد بیان كرد: صندلیِ زندگیِ «جولی» قبل از مرگ شوهرش نامتعادل بود و با نخستین ضربه، از هم میپاشد ولی حوادث بعدیِ زندگی وی، تجربه او را بالا برده و صندلیِ زندگیاش را مستحكمتر میكند و اینجاست كه جولی میفهمد رهایی از گذشته امكانپذیر نیست.
رضاپور اضافه كرد: تحلیل كیشلوفسكی از انقلاب فرانسه در این فیلم، تحلیلی عمیق و فلسفی است و به مخاطب می آموزد كه باید به رهایی درونی دست پیدا كند و تا قبل از آنكه پایههای صندلی زندگیاش با تجربههای تلخ مستحكم شده و برای رسیدن به رهایی هزینههای زیادی پرداخته شود خود به رهایی برسد.
گفتنی است، سینمافصل، بخشی از برنامههای جدید خانه فیلم حوزه هنری استان همدان است كه در هر دوره به بررسی آثار شاخص یك كارگردان، یك ژانر خاص و یا یك مكتب فیلمسازی میپردازد و در این دوره به بررسی آثار «كریستف كیشلوفسكی» اختصاص دارد.