|
اروپای ماركسیسم زده در 60 سال اخیر از معنویت محروم بوده است
همدان-یك منتقد سینما در همدان گفت: در فیلم «زندگی دوگانه ورونیك»، كارگردان به مفاهیم معنویای اشاره دارد كه اروپای ماركسیسم زده برای 60 سال از آن محروم بوده است.
|
|
|
' بابك رضاپور' روز دوشنبه در دومین نشست سینما فصل افزود: ماركسیسم، انسانیت را انكار و به جای آن پلوتاریا را جایگزین میكند ، در كارهای «كریستف كیشلفسكی» فردیت بسیار مهم است.
وی اظهار داشت: همان طور كه تاركوفسكی شاعر سینما و پاراجانف نقاش سینما نامیده میشوند، كیشلوفسكی هم فیلسوف سینما است و این لقب به این دلیل به او داده شده كه در فیلمهایش به مفاهیم هویت فردی انسان و ماورا اشاره دارد و او به مفاهیمی می پردازد كه اروپای ماركسیستی، سالها به آن بیتوجه بوده است.
رضاپور افزود: این كارگردان لهستانی در سهگانهاش هم با استفاده از نماهای خیلی بلند، تاكید روی اشیا، استفاده از موسیقی بهعنوان عنصری جدا و حتی فراتر از فیلم و تاكید بر بازیگری زیرپوستی، بر ماورا و هویت فردی انسان انگشت گذاشته است.
این منتقد سینما و تلویزیون بیان كرد: پایه های اصلی سینمای كیشلوفسكی فیلمنامه، موسیقی، و نشانهشناسی فیلمهاست و جذابیت فیلمهای این كارگردان لهستانی در گنگ بودن آنها است و همین رمز و راز به آنها زیبایی میبخشد و تاكید وی بر فراروانشناسی بخشی از همین ابهامزاییِ عمدی است.
گفتنی است 'سینما فصل' بخشی از برنامههای جدید خانه فیلم حوزه هنری استان همدان است كه در هر فصل آن، آثار یكی از كارگردانان، یك ژانر خاص و یا یك مكتب فیلمسازی بررسی میشود.
در هر نشست سینما فصل ابتدا فیلم نشست پیشین نقد شده و سپس فیلمی مرتبط با همان موضوع برای اعضا به نمایش درمیآید.
خانه فیلم حوزه هنری استان همدان، در برنامههای این فصل از سینما فصل، به بررسی آثار كریستف كیشلوفسكی، كارگردان لهستانی میپردازد.