![](http://www.irna.ir/Images/BlueDot.gif) |
مدیر كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 21 درصد پیشرفت اجرایی دارد
زاهدان- مدیر كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار هزینه شده 800 میلیارد ریال تاكنون 21 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
|
|
|
'سیاوش رضوانی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان یكی از بنادر استراتژیك و مهم ایران و نزدیكترین مسیر ترانزیتی افغانستان به كشورهای حوزه دریای عمان و خلیج فارس است كه نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه دارد.
وی بیان كرد: اجرای طرحهای مهم از جمله توسعه بندر چابهار، ایجاد اسكله های تجاری و صیادی، ساخت توسعه محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – میلك سیستان و بهره گیری تجار افغانستان و سایر كشورها، قرار گرفتن در كریدور شمال جنوب شهرستان بندری چابهار را به یكی از مناطق بسیار مهم اقتصادی و تجاری تبدیل كرده است.
او اظهار داشت: دولت با تصویب و اجرای طرحهای مختلف از جمله توسعه محور ترانزیتی و اسكله های تجاری، آغاز عملیات ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد و راه اندازی خط هوایی بین این بندر و سایر نقاط كشور و برخی كشورهای منطقه و سایر زیرساختهای توسعه زمینه ایجاد تحول جنوب شرق كشور را فراهم كرد.
رضوانی گفت: در واقع می توان گفت طی سه دهه اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گامهای ارزنده ای برای توسعه بندر استراتژیكی و مهم چابهار برداشته شده است.
مدیر كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار دارای دو بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید كلانتری است كه این دو اسكله تاكنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات كالا داشته اند.
وی افزود: اسكله شهید بهشتی با مساحت 240 هكتار و محوطه های بارانداز 16 هكتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسكله شهید كلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه كانتینری هستند.
رضوانی بیان كرد: اسكله شهید بهشتی پنج پست و اسكله شهید كلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند كه سه پست از اسكله شهید بهشتی چند منظوره و یك پست اسكله نفتی و اسكله شهید كلانتری نیز دارای یك پست چند منظوره و سه پست كالاهای عمومی است.
او افزود: بندر شهید بهشتی از سال 62 همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید كلانتری نیز در همان سال افتتاح شد.
رضوانی گفت: بندر شهید كلانتری برای بخش اسكله های اضطراری و ارایه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده بود.
او افزود: در سالهای 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسكله و نصب موج شكن، ظرفیت بندر را به 5/2 میلیون تن افزایش داد.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توسعه محور شرق مطالعاتی را برای افزایش ظرفیت بندر چابهار از 5/2 میلیون فعلی به 20 میلیون تن تا سال 2020 میلادی انجام داد و در این راستا طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 87 آغاز شد.
او گفت: پیمانكار اجرایی این طرح كه برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا بود و مقرر شد در فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از 5/2 به شش میلیون تن افزایش یابد.
وی افزود: در مرحله نخست این طرح ساخت موج شكن به طول هزار و 650 متر، احداث ترمینال كانتینری شامل دو پست اسكله به طول 640 متر، احداث سه پست اسكله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمكعب تا عمق 16- متر، احیای اراضی به میزان 195 هكتار است كه باید تا سال 2012 به اتمام رسد.
او ادامه داد: ساخت موج شكن و دو دایك ترمینال كانتینری این طرح تاكنون به پایان رسیده است و در مجموع طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار هزینه شده 800 میلیارد ریال تاكنون 21 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
مدیر كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، انتقال 18 هزار كلونی از مرجانها كه از حدود سه ماه قبل در این بندر آغاز شده، در حال انجام است.
وی افزود: تاكنون 15 هزار و 800 كلونی مرجانی از اسكله شهید بهشتی به حوضچه اسكله شهید كلانتری متتقل شده و در حدود 80 درصد كار به اتمام رسیده است و به محض جابجایی مرجانها لایروب در بندر مستقر و كار لایروبی آغاز می شود. ك/3