|
مرگ موتور سواران در سوانح رانندگی همدان 37 درصد كاهش یافت
همدان- مدیركل پزشكی قانونی همدان گفت: داده های آماری بیانگر كاهش 37 درصدی مرگ و میر راكبان موتور سیكلت در این استان در 9 ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
|
|
|
'علی احسان صالح' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 101 راكب موتور سیكلت در 9 ماهه سال جاری در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند در حالیكه این رقم در سال گذشته 161 نفر بوده است.
وی استفاده نكردن از كلاه ایمنی را مهمترین علت فوت راكبان موتور سیكلت برشمرد و اظهار داشت: همچنین رعایت نكردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی ، انحراف به چپ ، توجه نكردن به جلو و رعایت نكردن فاصله طولی و تخطی از سرعت مطمئنه و ناتوانی در كنترل وسیله نقلیه از دیگر علل وقوع سوانح است.
مدیركل پزشكی قانونی همدان ارزان بودن و جابجایی راحتتر نسبت به خودروها را عامل استفاده موتورسواران از این وسیله نقلیه دانست و تصریح كرد: در سال های اخیر موتور سیكلت در كشورمان به صورت انبوه تولید و مورد استفاده روز افزون جوانان قرار می گیرد
وی اظهار داشت: استفاده نكردن از كلاه ایمنی موجب بروز ضربه مغزی و شكستگی های صورت در حد بالاتر از معمول شده و در آمار مصدومین ترافیك، بیشترین آسیب های موتورسواران را شكستگی های اندام تحتانی تشكیل می دهد.
صالح گفت: با ترغیب راكبان موتور سیكلت به استفاده از كلاه ایمنی می توان آمار ضربه مغزی را كاهش داد همچنین با تغییرات در طراحی موتورسیكلت و استفاده از لباس ایمنی، شكستگی های اندام تحتانی را تا حد چشمگیری كاهش داد.
وی افزود: خانواده ها می توانند با آموزش جوانان نسبت به رعایت قوانین و مقررات و آموزش های لازم در خصوص فرهنگ صحیح راهنمایی و رانندگی و استفاده از كلاه ایمنی، نقش بسیار مهمی را در كاهش هرچه بیشتر تلفات ناشی از سوانح رانندگی ایفا كنند.
این مقام مسوول استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی مهمترین راهكاری برای كاهش آسیب موتور سواران در حین سوانح رانندگی دانست و اضافه كرد: تجهیزات حفاظتی شخصی لوازم و لباس هایی است كه موجب كاهش مخاطرات و جراحات راكبان موتورسیكلت در هنگام تصادف می شود.
وی افزود: استفاده از تجهیزاتی نظیر كلاه ایمنی، دستكش، لباس محافظ، چكمه مخصوص موجب جذب انرژی ضربه تصادف، و كاهش جراحت و صدمه دیدگی موتورسیكلت سواران در حین بروز سوانح می شود.
وی گفت: تحلیلهای كارشناسانه بانگر این است كه 50 درصد موتور سوران در سوانح فوتی و جرحی مقصر هستند.