|
هنرمند باید از سوژههای بكر استفاده كند
همدان-یك شاعر حوزه كودك و نوجوان گفت: هنرمند باید از سوژههای بكر استفاده كند، به دلیل اینكه سوژههای دم دستی اثر را ضعیف میكند.
|
|
|
'غلامرضا بكتاش' روز دوشنبه در شانزدهمین شب ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری همدان گفت: طرح موضوع در كارگاهها و نوشتن برای آن تنها برای اینكه نویسنده را از تنبلی در نوشتن بیرون آورد خوب است.
وی در ادامه، مطالعه آثار تولید شده برای كودكان، استفاده از لحن كودكانه در نوشته، شناخت كلمات و استفاده از سوژه بكر را از عوامل تولید آثار كودك دانست.
وی ادامه داد: هر سوژهای استعداد تبدیل شدن به یك اثر خوب ادبی را ندارد و این برمیگردد به مسوولیت نویسنده در قبال كاری كه انجام میدهد و اگر نویسنده بداند در اثرش چه چیزی را با چه زبانی میخواهد بگوید، نوشتهاش متفاوت خواهد بود.
بكتاش افزود: افراط در استفاده از طنز در داستان، باورپذیریِ آن را پایین می آورد و هرچه طنز غیر مستقیمتر و در لایههای پایین تر باشد بهتر اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: در استفاده از زوایه دید در داستان، محدوده دانشِ راوی اهمیت زیادی پیدا میكند و اگر در جاهل جلوهدادن راوی كودك افراط شود و او را به ندانستن بزنیم، داستان خندهآور میشود، مثل آدم بزرگسالی كه صدای كودك را تقلید میكند.
وی اضافه كرد: صدا و نگاه كانونی در اثر، مهم است و باید به آن توجه كرد همچنین اگر رویدادی نوشته در مكانی ناشناخته اتفاق بیافتد كارِ نویسنده راحتتر است و مخاطب به اطلاعاتی كه به او داده میشود اعتماد میكند ولی در فضاهای آشنا برای مخاطب، كار سختتر میشود.