زنان 60 درصد از مطالعهكنندگان ايتاليا
مركز ملي آمار ايتاليا
اعلام كرد: در سال 2006 ميلادي 5.49 درصد از زنان و 4.38 درصد از مردان
مطالعه كردند.
مركز ملي آمار كشور ايتاليا طي تحقيقاتي از سال 1993 ميلادي آمار
كتابخواني در ايتاليا و عوامل موثر بر آن را مورد بررسي قرار داده است؛ در
اين تحقيق آمده، در سال 2006 حدود 24 ميليون و 300 هزار نفر از افراد بالاي
شش سال در 12 ماه گذشته حداقل يك كتاب غيردرسي را مطالعه كردهاند.
بر اساس گزارش اين مركز، آرامخوانها يعني كساني كه در 12ماه گذشته يك
كتاب غيردرسي نخواندهاند اما كتابهايي مانند راهنماي سفر، كتابهاي
آشپزي و كتابچههاي دستورالعمل و راهاندازي وسايل الكترونيكي و غيره را
مطالعه كردهاند.
اين مركز ادامه ميدهد بين سالهاي 2005 تا 2006 ميلادي كتابخواني در
ايتاليا رشد 2/5 درصدي داشته و اين درصد حدود يك ميليون و 213 هزار نفر را
تشكيل ميدهند.
مركز ملي آمار ايتاليا با اشاره به علل افزايش كتابخواني در اين كشور
خاطرنشان كرد: تغيير شكل و احياي شيوههاي مختلف فروش مانند راهاندازي
فروشگاههاي چندمنظوره، بيشتر در معرض ديد قرار گرفتن كتابها در
مكانيسمها و چرخههاي ارتباطي (با تبليغ از طريق تلويزيون و روزنامه)
توليدات مكمل، فستيوالهاي (جشنوارههاي) ادبي و نمايشگاههاي كتاب،
توانمندتر شدن ناشران با هدف تضمين موفقيت يك كتاب، پرداختن به شايعات،
توجه به پيشنهادهاي نامحدود ناشران و تاثير فراوان كتابهاي پيشين توسط
نمايندگان آنها به گونهاي كه در فهرست بهترين كتابها و فيلمنامهها و
برنامههاي تلويزيوني مطرح شده باشد و فعاليتهاي انجمنهاي پايهگذاري شده
از طرف خوانندگان و همچنين پرفروشترين آثار ميان همچون آثار «دن براون»،
«تيزيانوترزاني»، «جيكيرولينگ»، و غيره در سالهاي 2004 و 2006 ميلادي از
مهمترين عوامل افزايش كتابخواني در ايتاليا هستند.
اين مركز با بيان اتفاقي نبودن اين رشد اظهار كرد: اين رشد با وجود
سرعتها و بازدههاي متغير از سال 2000 همچنان تداوم داشته است و براساس
دادهها از دهه 1990 ميلادي كتابخواني در ايتاليا روند مثبت رو به رشدي را
داشته است.
به گزارش اين مركز، علل پويايي و تحرك اين امر برخورد تصادفي خط
مشيهاي تجاري (توليدات مكمل در انتشارات روزانه و هفتگي به علاوه كد
داوينچي براي تلفيق مفهوم) باشد، نه مفاهيم سازماني هدفگذاري شده در
راستاي ثبات دسترسي خوانندگان به آنچه كه در ساير كشورها شامل زيرساختهاي
حقيقي مطالعه ميشود: كتابخانههاي عمومي، مدرسه و كتابفروشيهاي كوچك و
بزرگ در مراكز شهري و شهرهاي بزرگ و شهرستانها و از سوي ديگر خط مشيهاي
نشر و كار براي تسريع، بهينهسازي و تقويت فرايند در حال انجام، نياز به
ابراز، منابع و ابتكار عملهايي داشته باشد تا آن را به سوي يكپارچگي بيشتر
هدايت كند.
براساس آمار، تعداد مطالعهكنندگان ضعيف از سال 1998 تاكنون نوسان اندك
و روند تقريبا ثابتي داشته است. خوانندگان ضعيف كساني هستند كه در يك سال
بيش از سه كتاب مطالعه نميكنند؛ حدود 56 درصد هرگز مطالعه نميكنند و حدود
8.20 درصد سه كتاب در سال و 8.17 درصد بين 4 تا 11 كتاب در سال مطالعه
ميكند.
براساس دادهها شش درصد از خوانندگان، «حرفهاي» محسوب ميشوند و بيش
از سه ميليون نفر ادعا ميكنند در ماه يك كتاب ميخوانند.
اين مركز با بررسي مطالعه زنان و مردان افزود: در سال 2006 ميلادي 5.49
درصد از زنان و 4.38درصد از مردان مطالعه كردند. و در سال 2005 ميلادي
9.47 درصد از زنان و 4.36 درصد از مردان بودند كه اين نشانگر رشد مطالعه در
ميان زنان و مردان بوده است و اگر اين درصد را به رقم بيان كنيم 14 ميليون
و 100 هزار نفر زن و 10 ميليون و 200 هزار مرد است و حدود 60 درصد از
مطالعه كنندگان در ايتاليا را زنان تشكيل ميدهند.
مركز ملي آمار ايتاليا با اشاره به وابسته بودن ميزان مطالعه با سن
افزود: 6.63 درصد از مطالعهكنندگان در سنين ميان 11 تا 14 سال قرار دارند و
با افزايش سن ميزان كتابخواني كاهش پيدا ميكند. بيشترين رشد نفود مطالعه
بين سالهاي 2005 و 2006 ميلادي در بين 11 تا 14 سالهها و 15 تا 17 ساله
هستند.
اين مركز ادامه ميدهد: 52 درصد از افراد اهل مطالعه در بخش شمالي
ايتاليا و 3.46 درصد در بخش مركزي تشكيل ميدهند و كمتر از 20 درصد مناطق
جنوبي و شمالي را از يكديگر متمايز ميكند و در سال 2006 مليادي 8.32 از
افراد مناطق جنوبي در 12 ماه گذشته حداقل يك كتاب غيردرسي مطالعه كردهاند و
خوانندگان حرفهاي از 9.12 درصد به 8.7 درصد كاهش پيدا كرده است.
مركز ملي آمار با بيان مطالعه برخي از شهرهاي ايتاليا افزود: ميزان
مطالعه در «ترنتينو آلتوآديگ» 6.56 درصد و در «لومباردي» 7.51 درصد و در
«كمپانيا» 2.30 درصد و سيسيل 3.30 درصد است.
مركز ملي آمار ايتاليا «ايستات» هر پنج سال يك بار اين تحقيق را درباره
بررسي مطالعه در اين كشور به همراه تحقيق سالانه مطالعه انجام داده است،
اين تحقيق بخش وسيعي از ايدهها، دادهها و اطلاعات درباره اينكه چه افرادي
مطالعه ميكنند و يا نميكنند، شرح حال هر دو گروه، چگونگي تهيه كتابها،
وجود كتابها (و كداميك از آنها) در خانواده، توليدات مكمل، شيوههاي جديد
مطالعه و غيره را در برميگيرد.
علاوه بر اين يكپارچگي و تداوم قابل ملاحظه يافته، امكان مطابقت بين
سالهاي 1995 و 2006 را فراهم ميكند و اين اولين تحقيقي است كه در قرن
بيستويكم و در پايان يك دوره پنج ساله صورت گرفته است.
اين مركز ادامه ميدهد: اولين عامل، تغيير دوره است كه در آن سناريوي
مطالعه قرار دارد و در حقيقت در طي زمان طولاني مفاهيم و ترجمهها به صورتي
درميآيند كه در غير اينصورت در برآوردهاي سالانه از دست ميروند.
در سال 1957 ميلادي در اولين سال اين تحقيق در بين 5.17 درصد از
خانوادههاي ايتاليا تنها يك نفر اهل مطالعه بود و اين آمار به لحاظ
منطهاي تفاوت چنداني ندارد، اما امروز در ترنتينو آلترآديگ 6.73 درصد و در
سيلسيل 3.48 درصد رشد يافته كه اختلاف بيش از 20 درصدي را داشته است.
در سال 1973 ميلادي در ايتاليا اولين رشد چشمگير در زمينه مطالعه است.
3.49 درصد از ايتالياييهاي بالاي شش سال مدعي مطالعه حداقل يك كتاب غير
درسي بودند و در سال 1995 اين رقم به 3.62 درصد رسيد كه گامي به سوي توسعه
تقاضا برداشته شده است.
رشد بلندمدت و گسترش اصل مطالعه و تقاضا كه برفرآيندهاي چشمگير تغيير
شكل اجتماعي كشور پيش رفتهاند: در ابتدا، تمديد تعليم و تربيت اجباري و
مبارزه عليه پراكندگي آموزشي، تعليم و تربيت فراگير و افتتاح دانشگاهها و
به دنبال آن ارتقاي وضعيت اقتصادي و جمعيتشناسي، افزايش ميانگين درآمد
خانواده، فرآيندهاي مهاجرت داخلي و گذر از مرحله اقتصاد كشاورزي به اقتصاد
بازرگاني و اقتصادي كه بر پايه صنعت خدماتي و بعدها براساس خدمات پس از
صنعتي شدن استوار است.
بسياري از تعهدات اجتماعي و سياسي كه در طول دهههاي 70 و 80 به وجود
آمدند از عوامل موثر در تغيير بودهاند و اين تغيير شكل اجتماعي قابل
ملاحظه با ابداع محصولي نهايي ناشران و نيز فرآيند توزيع، مطابقت دارد.
مركز ملي آمار ايتاليا با بيان مطالعه پديدهاي با پيچيدگي روزافزون
ادامه ميدهند 5.60 درصد از افراد يعني حدود 33 ميليون و 400 هزار نفر اهل
مطالعه هستند و اين مطلب پيچيدگي مطالعه را تأييد ميكند و پس از آن به
خريد آن پيميبريم اين داده، سناريويي عمومي از مطالعه در آغاز قرن به دست
ميدهد كه در آن چنانچه از يك سو پديده مطالعه اساسا راكد به نظر ميرسد و
حداقل در مقايسه با انواع ديگر مانند موسيقي يا ويدئو و از سوي ديگر، نظري
اجمالي از برخي جوانب ديگر را ارائه ميدهد كه ارزش بيشتري دارند، شايد
بايد اين سوال را از خود كرد كه آيا اين شيوه شناخت خوانندگان از خودشان
نيست كه تغيير كرده است؟ و به اين نكته بايد توجه داشت كه تعداد افرادي كه
از طريق اينترنت به موضوعات مطالعهاي دسترسي دارند در سالهاي آينده رشد
چشمگيري خواهند داشت و در اوقات فراغت مطالعه مختصري انجام ميشود؛ در
حقيقت، خوانندگان ضعيف از 5.30 درصد به 4.31 درصد افزايش پيدا كردهاند؛
شيوهاي شكلگيري روابط طولانيتر با كتاب، افت پيدا ميكند؛ تقريبا نيمي از
خوانندگان «يك يا چندين بار در ماه» يا در واقع «كمتر» مطالعه ميكنند، در
مقايسه «يك بار در ماه» (ميانگين 19 درصد) در بين جوانترها كه در
دبيرستان و دانشگاه مشغول تحصيل هستند يا براي اولين بار دنياي كار را
تجربه ميكنند مشهودتر است.
اما با وجود اين، آنها نوع متفاوتي از ارتباط با ابزارهاي جديد موجود
براي دسترسي به محتويات را برقرار ميكنند و به اين دليل است كه 3.12 درصد
از خانوادهها يعني حدود دو ميليون و 800 هزار خانواده كتابي در منزل
ندارند و 6.62 درصد بيش از 100 كتاب در اختيار ندارند و 5.32 درصد بيش از
25 كتاب ندارند و 8.21 درصد بيش از 100 كتاب دارند.
اين مركز بيان ميكند: با بررسي دقيقتر دادههاي مطالعه، تمامي عوامل
ضعفي كه معرف تقاضاي مطالعه هستند، تأييد شدهاند، چنانچه مكاني كه بيشتر
در آن مطالعه صورت ميگيرد مورد بررسي قرار ميگيرد. نقش خانواده، وجود يك
كتابخانه در منزل، توصيههاي والدين يا ارتباطات پدران و مادران به صورت
شبكهاي و غيره به وضوح آشكار ميشود.
اين يافتهها بايد در دل خط مشيهاي مربوطه به مطالعه قرار گيرند،
واقعيت ديگري كه بايد در نظر گرفته شود آن است كه بچههايي كه در منزل از
كتابخانهاي با بيش از 200 كتاب برخوردارند، 5.3 برابر بيشتر از بچههايي
كه در منزل كتابي ندارند، فرصت مطالعه برايشان فراهم است البته در صورتي كه
ساير شرايط اجتماعي و مردم شناختي يكسان باشند.
(منبع:بررسي وضعيت كتاب و كتابخواني در جهان به اهتمام حميد
قباديدانا و محمد اللهياريفومني)
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
سه شنبه 19 مرداد 1389 9:48 PM
تشکرات از این پست