|
روابط عمومی ها ، نبض هایی كه كندتر می زنند
اردبیل – روابط عمومی ها پل های ارتباطی دستگاهها ، شركت ها و حتی سازمان های غیر انتفاعی و غیر دولتی هستند كه وظیفه سنگین و تخصصی ایجاد ارتباط و تعامل با محیط بیرون از سازمان را بر عهده دارند.
|
|
|
این حوزه مهم و تاثیر گذار در رسیدن به اهداف سازمانی در استان اردبیل و در دستگاههای مختلف دولتی ، غیر دولتی، صنفی و غیرا نتفاعی در معنایی به غیر از معنای واقعی خود عمر می بازد ودر بسیاری از مواقع بیشتر روابط عمومی ها در استان از برقراری كوچكترین ارتباطات نیز با مخاطبان خود بوِیژه رسانه ها عاجز مانده اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیشتر روابط عمومی ها در سطح دستگاههای اجرایی استان به دلیل عدم تسلط به دانش و علوم ارتباطی روز حتی در حد ابتدایی از برقراری ارتباطات و تعاملات با رسانه ها و دیگر مخاطبان خود ، محروم بوده و توان برقراری ارتباط رسانه ای را ندارند.
مهم ترین وظیفه ای كه روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی دستگاهها بر عهده دارند ارتباط با مردم و ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته در حوزه كاری دستگاه مربوطه است كه بهترین ابزار برای انتقال این عملكردها و رفع ابهامات وشبهات از اذهان عمومی ،رسانه ها می باشد.
بسیاری از مسئولان و كارشناسانی كه در حوزه روابط عمومی های دستگاههای اجرایی استان اردبیل مشغول فعالیت می باشند ، شناخت كافی از رسانه ها ، تفاوت های كاركردی آن و حتی رسانه های تاثیر گذار و كم تاثیر در حوزه كاری خود را ندارند و موضوعات و سفارش های كاری و تبلیغی خود را بر اساس آشنایی ، توصیه ها و شاید هم شانس و اقبال ارایه می كنند .
به گفته یك فعال مطبوعاتی در استان اردبیل ، گاهی اوقات به دلیل عدم شناخت رسانه های تاثیرگذار از سوی روابط عمومی ها ، مشاهده می شود اطلاعات و عملكردهای دستگاه مربوطه در اختیار رسانه ای قرار گرفته كه از كمترین مخاطب و شمارگان برخودار می باشد .
به نظر می رسد برخی (بسیاری ) دیگر از روابط عمومی های استان از داشتن كمترین اطلاعات و آگاهی نسبت به انواع رسانه های مكتوب و مجازی محروم می باشند و تنها رسانه ای را كه به رسمیت می شناسند رسانه تصویری می باشد ، غافل از اینكه رسانه های تاثیرگذارتر دیگری وجود دارد كه گستره فعالیت آنها به مراتب وسیع تر از رسانه تصویری بوده و ماندگاری مكتوبات آن می تواند به عنوان سند اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.
در عصر حاضر با اینكه رسانه های دیداری و شنیداری رشد و گسترش یافته اند اما همچنان جذابیت رسانه های مكتوب باقی و روز به روز بر میزان مخاطبان آنها نیز افزوده می شود چیزی كه روابط عمومی ها اغلب شناخت كافی از آنها نداشته و در مواقعی از تشخیص فرق بین خبرگزاری ها با یكدیگر و با صداو سیما ومطبوعات عاجز هستند .
به نظر می رسد برخی از روابط عمومی های استان باید دوره هایی با عنوان رسانه شناسی طی كرده و حداقل با نام رسانه ها ، اهداف رسانه ها و چگونگی فعالیت آنها آشنا شوند.
از سوی دیگر باب شدن رسانه شدن دستگاهها در سال های اخیر و ایجاد و راه اندازی پایگاهای خبری ازسوی این دستگاهها از جمله دیگر مسایلی است كه نقش و كاركرد روابط عمومی ها را بشدت زیر سووال برده است .
ایجاد این پایگاهها باعث شده است كه بسیاری از روابط عمومی ها خود را بعنوان رقیب خبرگزاری ها و رسانه مطرح كنند و این درحالی است كه از كمترین تخصص در زمینه خبر نویسی و نگارش و تنظیم آن برخوردار بوده و خروجی فعالیت های خبری آنها در پایگاههای اطلاع رسانی و خبری دستگاهها در بسیاری از مواقع در حد آبرویزی و فاجعه است .
در این پایگاههای اطلاع رسانی ، اخبار یعنی صدور اطلاعیه ، تعریف و تمجید از مدیر و ارایه اطلاعات قطره چكانی است كه تقریبا هیچ فایده و كاربردری برای رسانه ها و مخاطبان دیگر ندارد .
ایجاد این پایگاهها در سال های اخیر باعث شده است كه روابط عمومی ها به دلیل عدم آشنایی به فنون تعاملی با رسانه از دعوت خبرنگاران و رسانه ها به جلسات و برنامه های دستگاه مربوطه پرهیز كرده و اخباری را دراین پایگاهها منعكس كنند كه دارای چندان ارزش خبری نبوده وابتدایی ترین اصول خبر نویسی نیز در آن رعایت نشده است .
بسیاری از روابط عمومی های استان اردبیل دعوت از رسانه را فقط زمانی مجاز می دانند كه هفته مربوط به آن دستگاه می باشد و در این ایام نیز برای اینكه عملكردی ارائه داده باشند خبرنگاران رسانه های مختلف را به جلسات خبری دعوت كرده و منحصرا جهت تبلیغ و ارائه عملكرد با رسانه های تعامل محدودی برقرار می كنند و این در در حالی است كه بیشتر مردم از نحوه فعالیتی دستگاههای مختلف در استان بی اطلاع هستند.
یك فعال رسانه ای استان می گوید : با اینكه اعضایی با عنوان اعضای هیئت رئیسه روابط عمومی ها در استان تشكیل شده ولی عملا اقدامی در جهت آموزش روابط عمومی ها در باره نحوه برخورد و تعامل با رسانه ها ، مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی به موقع ، سریع و آنلاین انجام نمی شود .
متاسفانه پست روابط عمومی در دستگاههای اجرایی استان اردبیل توسط افراد متخصص و آشنا به فن ادار ه نشده و این موضوع مشكلاتی برای رسانه های مكتوب خصوصا خبرگزاری ها و حتی مردم به دلیل عدم آشنایی به شرح وظایف دستگاهها شده است.
دستگاههای مسئول در این خصوص و اعضای هیئت رئیسه روابط عمومی های استان میتوانند با برگزاری همایش ها و كارگاههایی روابط عمومی ها و یا همان نبض تپنده دستگاهها را كه در حال حاضر بسیار كندتر می زنند را به اطلاعات روز خصوصا در حوزه رسانه ای آشنا ساخته و خون دیگری در این نبض ها به جریان اندازند.