دلیل عقلی بر امامت و لایت علی(علیه السلام)
دلایل عقلی بر امامت و ولایت علی(علیه السلام)
در مباحث قبل با صفات و ویژگی هایی که امام حتما باید دارا باشد،آشنا شدیم.اکنون باید بررسی کنیم که امام بحق بعد از پیامبر(ص)کیست؟وآن ویژگی ها در چه کسی بوده تا آنچه عقیده داریم با استدلال های نقلی و عقلی تقویت شده و در ضمن بتوانیم راهنمای گمراهان باشیم.
دو مقدمه و یک نتیجه:
1)حضرت امیرالمومنین(ع)دارای جمیع کمالات نفسانی و فضائل انسانی همچون:علم،تقوی،یقین،صبر،زهد،شجاعت،سخاوت و عدالت،عصمت و سایر فضایل نیک اخلاقی بوده(به این موضوع نه تنها اهل سنت اعتراف دارند بلکه مسیحی ها نیز مثل جبران خلیل جبران در این رابطه کتاب نوشته اند)و بدون تردید در همه کمالات از دیگران افضل و بالاتر بوده و این فضائل در کتاب های شیعه و سنی فراوان ذکر شده است.
2)از دیدگاه عقل،ترجیحِ مرجوح بر راجح نارواست و هرگاه کسی که فضائل یاد شده را ندارد بخواهد پیشوای کسی بشود که دارای این فضائل است،ترجیح مرجوح بر راجح میشود.
نتیجه:
حضرت امی المومنین(ع)،امام و جانشین بحق پیغمبر اکرم(ص)است،زیرا افضل امت بعد از آن بزرگوار بود.
دلیل دیگر:قبلا بیان کردیم که از نظر عقل و نقل،امام باید معصوم بوده و از هر خطا و اشتباهی منزه ومبری باشد.
در بحث بعدی(آیات دالّ بر ولایت علی(ع))ان شا الله ثابت خواهیم کرد این ویژگی هم مخصوص اهل بیت عصمت و طهارت میباشد.بنابر این غیر از حضرت علی(ع)و یازده فرزندش هیچ کس لایق مقام امامت نخواهد بود.