چگونه براي اوقات فراغت فرزندانمان برنامه ريزي كنيم؟
تابستان با خميازه هاي كشدار
با فرارسيدن تابستان، فرزندان ما پس از پشت سر گذاشتن يك سال تحصيلي توام با تلاش، در پي آنند كه از زمان فراغت تابستاني خود بيشترين بهره را ببرند
.
پدران، مادران و مسوولان تعليم و تربيت نيز با دغدغه چگونگي گذراندن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان، به دنبال برنامه ريزي صحيح در اين زمينه هستند
.
آيا شما نيز از آن دسته والديني هستيد كه همراه با فرارسيدن فصل تابستان دلمشغولي بسياري براي پر كردن اوقات فراغت فرزندتان داريد؟
آيا شما نيز به دنبال راهي هستيد كه علاوه بر جنبه آموزشي براي فرزندتان، جنبه تفريحي و سرگرم كننده نيز داشته باشد؟
نگران نباشيد، چرا كه اين مساله در اكثر خانواده هاي متعهد و مسوول در قبال فرزندان وجود دارد و راهكارهاي آن بسته به مطالعه و برنامه ريزي والدين و در نظر گرفتن علائق و خواسته هاي فرزندان در اين زمينه در دسترس خواهد بود
.
متاسفانه اكثر والدين بدون اطلاع از معني و مفهوم اوقات فراغت و بدون توجه به علائق و سليقه هاي فرزندشان، تنها به جنبه آموزشي اين دوره اهميت داده، او را وادار به شركت در كلاس هاي آموزشي از جمله: دروس سال تحصيلي بعد و يا كلاس هاي زبان مختلف نموده و با اين كار نه تنها زمينه استراحت و آماده سازي ذهن او را براي يادگيري دوره تحصيلي بعدي فراهم نمي آورند بلكه سبب مي شوند كه خستگي فرزندشان از يادگيري دوچندان شده و دروس دوره بعدي را نيز به نحو احسنت به انجام نرساند. در صورتي كه اين دوره 3 ماهه تعطيلات با برنامه ريزي صحيح و منسجم مي تواند زماني براي استراحت فكر و افزايش پتانسيل يادگيري براي دوره تحصيلي بعد را فراهم آورد و ضريب يادگيري را نيز افزوني بخشد
.
شايد ريشه اين مشكل در اين باشد كه اكثر والدين از مفهوم اصلي اوقات فراغت واقف نيستند. در اينجا ابتدا به بررسي مفهوم اصلي اوقات فراغت و سپس راهكارها و چگونگي برنامه ريزي براي سپري كردن اين دوران به بهترين نحو خواهيم پرداخت
.
«
دومازيه» جامعه شناس فرانسوي و مولف كتاب «به سوي تمدن فراغت» تقريبا تعريف جامعي براي اوقات فراغت بيان كرده است كه در آن علاوه بر ويژگي هاي اوقات فراغت به كاركردها و نتايج آن نيز اشاره شده است
:
فعاليت هاي اوقات فراغت (فوق برنامه)، مجموعه فعاليت هايي است كه شخص پس از رهايي از تعهدات و تكاليف شغلي، خانوادگي و اجتماعي با ميل و اشتياق به آن مي پردازد و غرضش استراحت، تفريح، توسعه دانش، به كمال رساندن شخصيت خويش، به ظهور رساندن استعدادها و خلاقيت ها و سرانجام مشاركت آزادانه در اجتماع است. دومازيه 3 كاركرد اصلي براي فراغت ذكر مي كند
:
رفع خستگي
:
فراغت به فرد فرصت مي دهد كه خستگي كارها و تكاليف را از تن بيرون كند
.
تفريح و سرگرمي
:
به وسيله سرگرمي، فضاهاي جديدي گشوده مي شود كه در آنها فرد مي تواند از رنج روزانه يك سري وظايف محدود و عادي و نيزكارهاي تكراري و محيط يكنواخت فرار كند تا به ركود يا شكنندگي رواني دچار نشود
.
رشد و تعالي شخصيت
:
فراغت، فرد را قادر مي سازد تا از كارهاي روزمره كليشه اي كه او را مجبور به پذيرش الزامات سازمان هاي اصلي اجتماعي مي كنند رهايي يابد، به كشف و اختراع و ابتكار دست بزند و انديشه، محيط و افراد مرتبط با خود را متحول كند
.
فراغت در واقعي ترين مفهوم كلمه هر سه اين كاركردهاي اساسي را برآورده ساخته و نياز انسان را كه با هر يك از آنها مرتبط است، ارضاء مي كند. بر همين اساس، از ديدگاه اكثر جامعه شناسان، اوقات فراغت صرفا وقتي نيست كه فرد به كار مشغول نباشد، بلكه وقتي است كه درآن فرد از الزامات عملي آزاد باشد و فعاليتي است كه فرد، آزادانه انتخاب مي كند و موجب رشد استعدادها و آرامش و خشنودي او مي گردد
.
در چارچوب كاركردهاي كلي سه گانه اي كه براي اوقات فراغت برشمرديم، كاركردهاي جزئي متنوعي نيز قابل شناسايي اند كه مي توان هر كدام از آنها را سرفصلي براي فعاليت هاي اوقات فراغت
(
فوق برنامه) قرار داد: از جمله
:
كسب اعتماد به نفس
:
اصولا وجود علاقه در انجام كارها، سبب كسب موفقيت خواهد شد و اين پيروزي و موفقيت، اعتماد به نفس فرد را بالا مي برد
.
شناخت مقتضيات زمان
:
چون فرد آزاد از انجام الزامات و وظايف كاري روزمره مي شود و وقت آزاد بيشتري براي حضور در اجتماع و فعاليت هاي فوق برنامه دارد، از مقتضيات زمان و مسائل روزمره اطلاع خواهد يافت
.