سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای: آموزش مهارت کلید رفع بیکاری است
خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: آموزشهای مهارتی کلید اصلی به منظور برطرف ساختن معضل بیکاری در کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کوروش پرند ظهر امروز در نشست با کارکنان ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان قم در سالن اجتماعات این ادارهکل در سخنانی با توجه و تاکید به رویکرد نرمافزاری در سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار کرد: این رویکرد تنها به منزله بهرهمندی از سیستم رایانه نیست بلکه نیروی انسانی، نرمافزار و تفکر در این راستا مورد توجه است.
وی ادامه داد: زمانی که برای کشور نظام مهارتی طراحی شود میتوان این الگو را به دیگر کشورها که نیازمند آن هستند، ارائه کرد.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای خاطرنشان کرد: زمانی که بتوان از منظر نرمافزاری و طراحی الگو به یک کشور ورود پیدا کرد، از نظر سختافزاری نیز میتوان وارد شد.
پرند گفت: یکی از کارهایی که استان قم در عرصه بینالملل میتواند انجام دهد، استفاده از مراجع و منابع مختلف بینالمللی از جمله بهرهمندی از ظرفیت جامعةالمصطفی العالمیه است.
وی با اشاره به پیگیری رویکرد بینالمللی کردن مدارک سازمان آموزش فنی و حرفهای عنوان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای در حوزه آموزشهای غیر رسمی در کشورهای منطقه و جهان اسلام بینظیر است.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه یکی از شرایط ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، آموزش مهارت است، افزود: آموزشهای مهارتی کلید اصلی به منظور برطرف ساختن معضل بیکاری در کشور است.
پرند بیان کرد: تا آخر سال جاری برخی از مدارک سازمان بینالمللی خواهد شد و مجموعهای از استانداردها به زبان انگلیسی ترجمه میشود و مطابق با استانداردهای 20012 اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار میگیرد و مجموعهای از استانداردها بینالمللی و برخی دورهها نیز به صورت بینالمللی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اهداف بینالمللی کردن مدارک این سازمان گفت: در پروژههای بینالمللی که در منطقه اجرا میشود، نیروهای انسانی به دلیل نداشتن گواهینامه بینالمللی نمیتوانند حضور داشته باشند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای به ارتقای جایگاه کشور در مسابقات بینالمللی مهارت اشاره کرد و افزود: مسابقات مهارتی هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای دنیا برگزار میشود و ایران اسلامی در چند سال گذشته در این مسابقات حضور یافتهاند.
پرند خاطرنشان کرد: ایجاد فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است در برگزاری مسابقات مهارتی مورد توجه قرار دارد، مسابقات مهارتی برای کشور نباید تنها به شناسایی و معرفی افراد برتر داخلی محدود شود.
به گفته وی، کارگاه آموزشی باید در برگزاری مسابقات ملی مهارتی در کشور مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و فرهنگ مهارت آموزشی نیاز به برگزاری دورهها با استفاده از تکنولوژی روز دارد.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نظام جامع مهارت و فناوری که چندی قبل به تصویب رسید، یکی از برنامههای سازمان در بخش ملی است.
پرند عنوان کرد: سازمانهایی که متولی آموزشهای مهارتی در کشور بودند نه تنها هیچگونه همافزایی و همگرایی با یکدیگر نداشتند بلکه فعالیتهای آنها نسبت به یکدیگر واگرا بوده است.
وی اضافه کرد: تمام ارگانهایی که در بحث مهارت متولی هستند در راستای اهداف خود تلاش میکنند چراکه آموزش رسمی مدرک ارائه میکند از طرفی ارگانهایی که مدرک رسمی ارائه میکنند، نمیتوانند گواهینامه نیز ارائه دهند و نکته قابل توجه این است که این سازمانها به نظام و نقشه راه نیاز دارند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: این نقشه به عنوان نظام جامع مهارت و فناوری نام گرفته است که دارای سه زیر نظام آموزش و فناوری، صلاحیت حرفهای و احراز اشتغال است.
پرند خاطرنشان کرد: در نظام احراز اشتغال طبقهبندی مشاغل به درستی انجام شود و براساس نیاز بازار کار آموزشهای مهارتی شکل گیرد این امر در آموزشهای نظری شکل نگرفته است.
وی عنوان کرد: آموزشهای نظری مبتنی بر نیاز بازار کار نبوده و الگوی آن برگرفته از فرهنگ غرب است، در این قسمت نظام احراز اشتغال را در دست طراحی داشته و نظام آموزشی طراحی و تصویب شده و نظام آموزش و فناوری در آبان سال جاری به تصویب رسیده است.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به صلاحیت حرفهای گفت: مدارک دانشگاهی دلیل بر احراز شغل نیست بلکه مدرک دانشگاهی به علاوه گواهینامههایی که فرد میگیرد و همچنین جوایزی که فرد دریافت میکند، میتواند رتبه صلاحیت افراد را بین یک تا عدد هفت قرار دهد.
پنج شنبه 10 آذر 1390 7:59 PM
تشکرات از این پست