75درصد متكديان توان كار دارند
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران طي گزارشي كه سه شنبه گذشته در شوراي شهر قرائت شد گفت: 90درصد از متكديان ميانگين درآمدشان از درآمدهاي كارمندان بيشتر است و به صورت سازمان يافته به فعاليت مي پردازند.
كليات طرح مقابله، كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي بر اين اساس به تصويب رسيده كه استفاده از ظرفيت همكاري و مشاركت شهرداري تهران در پيشگيري و كاهش آسيب هاي اجتماعي تهران با همكاري دستگاه هاي مسئول در نظر گرفته شود.
شهرداري با توجه به ماده 55 قانون شهرداري ها و ماده 71 قانون شوراها مي تواند از ظرفيت خود براي كاهش آسيب هاي اجتماعي استفاده كند، شهرداري مسئوليت مستقيمي در اجراي هيچ يك از موارد مختلف آسيب هاي اجتماعي ندارد؛ براي اجراي اين طرح نگاه نخست ما نگاه مطالعاتي به وضع موجود است.
اعتياد؛ مهم ترين آسيب اجتماعي تهران
مهم ترين آسيب اجتماعي شهر تهران بحث اعتياد است، مناطق 12، 13، 14، 16، 17، 18 و 20 بيشترين تعداد معتادان را دارد.
البته موارد مهم آسيب هاي اجتماعي در شهر تهران تكدي گري، كارتن خواب ها، كودكان و زنان خياباني و مشكل طلاق است.
5 منطقه از شهر تهران با موضوع تكدي گري، بيش از ساير مناطق درگير هستند، مناطق 3،2،1 و 6 نيز در بحث زنان خياباني بيش از ساير مناطق درگير هستند و متاسفانه در تهران با روند روبه رشد طلاق مواجه هستيم كه نسبت به ساير شهرها بيشتر است.
سن اعتياد كاهش يافته است
سن اعتياد در تهران كاهش يافته است و در اين كلانشهر با تغيير جنسيت و نوع مصرف مواد مخدر از قبيل استفاده از شيشه روبه رو هستيم.
90درصد كودكان خياباني پسر هستند
90درصد كودكان خياباني پسر، 4/9درصد آنان دختر، 82درصد كودكان خياباني بيسواد يا كم سواد و 85درصد آنان با خانواده هاي 5نفر به بالا زندگي مي كنند.
براي تكدي گري روش مستقيم به غيرمستقيم تغيير يافته و مهمترين علت تكدي گري فرار از عدم پرداخت ماليات و تن پروري است، چرا كه 75درصد متكديان جمع آوري شده از توان كاري برخوردار هستند و 10درصد آنان بيش از 51 سال سن دارند، 90درصد از متكديان ميانگين درآمدشان از درآمدهاي كارمندان بيشتر است و به صورت سازمان يافته به فعاليت مي پردازند.
مرتضي طلايي رئيس كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: با توجه به طرح كاهش آسيب هاي اجتماعي كه كليات آن به تصويب رسيده از دولت درخواست مي شود كه براساس تكاليف مندرج در قوانين توسعه چهارم و پنجم در ارتباط با جرايم و ناهنجاري اجتماعي حمايت از اقشار آسيب ديده را به انجام رساند و از قوه قضائيه نيز درخواست مي شود تا در اجراي قانون پيشگيري از جرايم برنامه هاي لازم را بر اساس رويكرد پيشگيرانه تدوين و باجذب مشاركت دستگاه هاي اجرايي ذي ربط و افراد و گروه هاي داوطلب ذي صلاح به اجرا درآورد.
از مجلس نيز مي خواهيم كه قانون جامعي را در خصوص كاهش آسيب ها و پيشگيري از جرايم به ويژه آنچه موجب جريحه دار شدن وجدان عمومي جامعه مي شود تدوين و تصويب كند، همچنين وضع مقررات خاص براي حمايت جدي و موثر از نهادهاي دولتي و شبه دولتي ايجاد شود.
رسانه ها، شهروندان را با عوارض
سوءرفتارهاي خشونت آلود آشنا كنند
از رسانه ها به ويژه رسانه ملي درخواست مي شود كه در قالب برنامه هاي مستقيم و غيرمستقيم موضوع آموزش مهارت هاي زندگي و ترويج رفتارهاي مسالمت جويانه را به طور جدي مورد توجه قرار داده و شهروندان را با عوارض سوءرفتارهاي خشونت آلود و اقدامات مغاير اخلاق و قانون آشنا كند.
شهرداري تهران نيز موظف است تا به كارگيري تمامي ظرفيت ها و امكانات مادي و معنوي در اختيار خود و جلب همكاري و مشاركت ساير نهادها و دستگاه هاي مرتبط از جمله سازمان بهزيستي و نيروي انتظامي اقدامات و فعاليت هاي لازم را در قالب راهبردهايي در جهت پيشگيري، كاهش و مبارزه با آسيب هاي اجتماعي به وجود آورند.
تهيه اطلس آسيب شناسي محلات شهر تهران، مشاركت و همكاري در آينده پژوهي و آينده نگاري روند تغيير و تحولات آسيب ها، انجام مطالعات تطبيقي و بهره برداري از پژوهش ها و تجارب سياستگذاران، حمايت از پژوهش هاي كاربردي و كاربست آنان در برنامه ريزي براي پيش گيري و مقابله با آسيب ها و مشاركت و حمايت از تاسيس و راه اندازي مركز نوسانات آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي به وسيله طراحي، تدوين و استقرار نظام پايش و سنجش كم و كيف آسيب ها، دستيابي به جي آي اس آسيب هاي اجتماعي و بررسي نوسانات كيفيت زندگي از اقدامات مطالعاتي در اين حوزه است.
كمك و حمايت از اجراي الگوها و برنامه هاي توانمندسازي، حمايت از سازمان هاي مردم نهاد، حمايت از گسترش و تقويت برنامه هاي سلامت رواني و اجتماعي، مشاركت در گسترش آموزش هاي فرهنگي در كنار كنترل نيروي انتظامي با همكاري آن، لحاظ كردن رويكرد كاهش آسيب هاي اجتماعي در طراحي شهري و پيشگيري از شكل گيري فضاهاي بي دفاع شهري، شناسايي به موقع افراد در معرض آسيب اقدامات اجرايي در حوزه كاهش آسيب هاي اجتماعي است.
براي اجراي اين اقدامات كميته برنامه ريزي و نظارت با همكاري شهرداري و شوراي شهر تشكيل شده كه اعضاي آن رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري، مديرعامل سازمان رفاه، رئيس سازمان بهزيستي شهر تهران، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، رئيس كميته امداد امام خميني(ره) روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، دو نفر از دبيران شوراياري هاي مناطق شهر، دو نفر از نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد و دو نفر از صاحب نظران و اساتيد دانشگاهي هستند.
بنابراين طرح شهرداري تهران موظف است ريزبرنامه ها و فعاليت هاي اجرايي مرتبط با راهبردهاي ذكر شده را در دو بخش مطالعاتي و اجرايي با درنظر گرفتن اولويت هاي آسيب هاي اجتماعي تهيه و در قالب برنامه هاي عملياتي زمان بندي شده به تاييد و تصويب كميسيون فرهنگي و اجتماعي برساند، بودجه مربوط به اجراي اين طرح در برنامه و بودجه سنواتي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران پيش بيني خواهد شد.
شهرداري بايد چالش هاي اجراي اين مصوبه
و همكاري دستگاه ها را به شورا گزارش دهد
شهرداري تهران موظف است آن بخش از موانع و چالش هاي اجراي اين مصوبه را كه نيازمند پيشنهاد قانون و مقررات جديد يا اصلاح قوانين و مقررات موجود است در قالب لايحه به شوراي شهر ارائه دهد و موظف است گزارش اجراي اين مصوبه را هر 6 ماه همراه با شناسايي نقاط ضعف، قوت و راهكارها و نوع و ميزان تعامل دستگاه هاي مربوطه به شوراي شهر ارائه دهد.
30 درصد بودجه سازمان رفاه شهرداري
براي احداث 2 گرمخانه هزينه شده است
طلايي تأكيد مي كند: بودجه سازمان رفاه شهرداري هم اكنون نسبت به سال گذشته سيرنزولي داشته اين در حالي است كه 30 درصد از بودجه سال جاري اين سازمان تنها براي احداث 2 گرمخانه در 2 منطقه شهر تهران هزينه شده است.
بودجه اين سازمان پاسخگوي اجراي حداقل اقدامات اين طرح نيز نيست و بايد بحث بودجه را جدي تر ببينيم تا با استفاده از اين مصوبه و تامين بودجه مناسب بتوانيم نقش مناسبي را در كنترل، مهار و كاهش آسيب هاي اجتماعي انجام دهيم.