وزير آموزش و پرورش در جمع نمايندگان مجلس دانش آموزي بار ديگر با انتقاد شديد از مراكز و آموزشگاه هاي آزاد، آن ها را مانع جدي در رشد خلاقيت دانش آموزان دانست.
اين مطلب را دكتر حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در مراسم اختتاميه دومين نشست پنجمين دوره مجلس دانش آموزي اذعان و تأكيد كرد: برخي در جامعه از تحول خوششان نمي آيد و اگر گفته مي شود اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش كارشناسي شده نيست، حرف هايي سياسي است چرا كه امروز همه امور در آموزش و پرورش با سرعت و دقت پيش مي رود.
وي تصريح كرد: با برنامه ريزي كه صورت گرفته است در هر سال دو پايه از كتاب هاي درسي را بايد تغيير دهيم تا طي شش سال كل كتاب هاي درسي، ساعات درسي، حجم كتاب و تمام محتوا را دگرگون كنيم.
حاجي بابايي گفت: بنده به هيچ وجه حجم و محتواي كتاب ها و نگاه به معلم و دانش آموز را قبول ندارم. وزير آموزش و پرورش گفت: تحول در ساعات و كيفيت كتاب ها از مهرماه سال آينده آغاز مي شود.
وي با اشاره به دلايل افت تحصيلي در بين دانش آموزان گفت: شايد بيش از 100 پارامتر براي افت تحصيلي تعريف شود كه پس از بررسي تنها 20 مورد آن مربوط به آموزش و پرورش است و بقيه موارد مربوط به خارج از آموزش و پرورش است.
وي تصريح كرد: از نظر ما دانش آموزي كه در مدرسه اش فناوري اطلاعات و ارتباطات و فضاي سايبري وجود ندارد در حق اين دانش آموز ظلم مي شود در حالي كه ما بايد دانش آموزان را متفكر، خلاق و پژوهش محور تربيت كنيم، اما با كتاب هاي ضخيم حفظ كردن تنها نمي توان به اين اهداف رسيد.
وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از نحوه فعاليت مراكز و آموزشگاه هاي آزاد در سطح جامعه گفت: آموزش و پرورش سعي مي كند دانش آموزان متفكري را تربيت كند، اما اين موسسات و مراكز به آسانترين و راحت ترين شيوه مطالب را در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند كه اين امر اجحاف و ظلم به دانش آموزان است.
وزير آموزش و پرورش در خاتمه با بيان اينكه بيش از 90 درصد حرف هاي دانش آموزان و معلمان را درك مي كنم، خاطرنشان كرد: هر آنچه كه در آموزش و پرورش از زمان تدريس، رياست و يا نمايندگي و دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان انجام داده ام همه براي ساختن آموزش و پرورش بهتر بوده است و امروز برنامه هايي كه در اين وزارتخانه طراحي و اجرا مي شود نتيجه سي سال كار در آموزش و پرورش و 15 سال نمايندگي و دفاع از آموزش و پرورش است.
معرفي 10 مدرسه برتر
در كشور
ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در اين جلسه از معرفي 10 مدرسه دولتي عادي در سطح كشور به عنوان مدارس برتر خبر داد و گفت: ورود دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي به دوره هاي آزاد و غيرحضوري ممنوع است.
وي تأكيد كرد: رويكرد جديد آموزش و پرورش گذر از روش هاي سنتي آموزش و يادگيري و ياددهي و نيز ارتقاء نقش معلم از معلم محوري و كتاب محوري به برنامه محوري تا معلم نقش تسهيل كننده جريان يادگيري و ياددهي بر عهده داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش توجه به اشتغال پايدار و توسعه متوازن رشته اي با رويكرد فني و حرفه اي و كار دانش را يكي ديگر از اقدامات اين وزارتخانه خواند و تصريح كرد: در سال تحصيلي گذشته رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش نسبت به سال قبل از آن سه درصد رشد داشته اند و امسال نيز حداقل سه الي چهار درصد رشد را شاهد هستيم.
سحرخيز در همين رابطه به نيازهاي بازار كار در رشته هاي فني اشاره كرد و افزود: بر اساس گفته هاي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي ميزان بيكاري در ميان ديپلمه ها دو درصد و در ميان مجموع تحصيل كرده ها حدود 20 درصد است كه اين نشان دهنده موفقيت رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش براي پاسخگويي به نيازهاي بازار كار است و در برنامه درسي ملي نيز اين موضوع مورد تأكيد قرار گرفته است.