هر فردي در مقابل كنكور بايد در مراحل سه گانه زير با درايت، تلاش و استفاده از فناوري هاي جديد عرصه را با موفقيت پشت سربگذارند.
اين مراحل به ترتيب عبارتند از: قبل از كنكور- حين كنكور- بعد از كنكور.
تأثير و نقش هر كدام از اهرم هاي قيد شده (مدرسه و خانواده و دانش آموز) در كنار اين مراحل، در موفقيت تأثيرگذار است.
عوامل تأثيرگذار
1- خانواده و كنكور
2- مدرسه و كنكور
3- دانش آموز و كنكور
اما از زيرمجموعه هاي عوامل تأثيرگذار نقش خانواده و كنكور مي توان به محورهاي زير اشاره كرد:
- در واقع برخورد خانواده با اين مسئله چگونه است؟
1- شرايط اجتماعي و اقتصادي و عاطفي حاكم در خانواده
2- توقعات و انتظارات خانواده
3- ميزان حمايت خانواده
4- سطح تحصيلات و فرهنگ خانواده
5- حاكم بودن ارزش هاي مادي خانواده
6- ميزان اشتغال مادران و پدران
7- ساير مسئوليت هاي دانش آموز
8- عوامل فيزيكي خانواده و تعداد افراد خانواده
- مدرسه چگونه با مسئله كنكور روبرو مي شود؟
1- نظم و نشاط فضاي مدرسه
2- تقويم و ساعات آموزشي حساب شده
3- مهارت معلمان
4- روابط حاكم با دانش آموز در مدرسه
5- تهيه جزوات و كتاب هاي كمك آموزشي مناسب
6- برنامه ريزي لحظه به لحظه توسط مشاور
7- اطلاع رساني به موقع تصميمات جديد سازمان سنجش
8- دريافت يك معدل دل چسب
9- ثبات برنامه مدرسه و معلمان
10- تسهيلات و امكانات مدرسه
11- شركت دادن دانش آموزان در انتخاب بهترين گزينه آزمون هاي آزمايشي مؤسسات معتبر
12- ايجاد رقابت و انگيزه سالم در بين همكلاسي ها
و بالاخره نقش خود دانش آموز و كنكور؟
1- هدف و تصميم
2- خودباوري و خودشناسي
3- علاقه و انگيزه
4- مثبت انديشي يا منفي انديشي (شكست يا پيروزي)
5- برنامه ريزي لحظه به لحظه
6- روش و ميزان مطالعه
7- پشتكار و تلاش مستمر
8- توجه و تمركز و دقت
9- هماهنگ بودن با مدرسه
10- هوش و سلامتي جسم و روان
و سرانجام اين شايستگي ها و لياقت ها، يا عدم توانايي فردي است كه باعث بروز اتفاقات خوشايند و ناخوشايند مي شود. اميد است با تكيه بر اصول عنوان شده، خانواده در كنار مدرسه، بتوانند ارزش هاي واقعي و آرماني انساني را پيدا كنند و در مسير راهنمايي مناسب، بكوشند.
الله وردي كارشناس مشاور تحصيل مدرسه دانشجوي ارشد برنامه ريزي آموزشي