0

سبک های نقاشی

 
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

سبک های نقاشی

انواع سبک های نقاشی رو معرفی کنید

چهارشنبه 13 مهر 1390  1:56 PM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

سبک رئالیسم یا واقع گرایانه

رئالیسم به صورت جامع و کلی به مفهوم حقیقت، واقعیت و وجود مسلم، و نیز نفی تخیلات و امور ناممکن و غیر عملی است. رئالیسم در هنرهای تصویری و ادبیات٬ نمایش چیزها به شکلی است که در زندگی روزانه هستند٬ بدون هرگونه آرایش یا تعبیر افزون. در این شیوه از نقاشی درآن هنرمندبایددرنمایش طبیعت (طبیعت بدون انسان وبا انسان) ازهرگونه احساساتی گری خودداری کند .


در هنر نقاشی، رئالیسم به معنای نمایش اشیا و موضوعات به صورت طبیعی است، به گونه ای که نقاش تخیل و ابتکار عمل خود را در نحوه پیاده کردن آن موضوع دخالت ندهد و هر موضوع به همان گونه که در دنیای خارج دیده می شود در نقاشی به نمایش در می آید. این سبک نقاشی در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه رواج پیدا کرد. در حقیقت به عنوان شاخه ای فرعی از سبک رومانتی سیزم (Romanticism) بود که با این ایده که می خواست نمایش دقیقی از زندگی روزمره را نمایش دهد از آن جدا شده و خود به یک سبک (Movement) در هنر نقاشی بدل شد.

از نقاشان دوره ی اول این سبک می توان به نقاشان فرانسوی:Jean-Baptiste-Camille Corot (از ۱۷۹۶ تا 1875) و Jean Francois Millet (از ۱۸۲۴تا 1875) اشاره کرد.











 

یک شنبه 17 مهر 1390  11:11 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

سبك امپرسیونیسم
دریافتگری یا امپرسیونیسم شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که بزودی جهانگیر شد. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده‌های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ‌های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش‌های نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمی‌شود.

شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن در سال۱۸۷۴ به نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتی از طلوع آفتاب (به فرانسوی: Impression, soleil levant) گرفته شده‌است. نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت. دریافتگری همچنین نام نهضتی در موسیقی است.

در این سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو اغشته به رنگهای خالص و نامخلوط به جای ترکیب‌های ظریف رنگها استفاده می‌کنند. مثلا، به جای ترکیب رنگهای ابی و زرد برای تولید سبز انها دو رنگ ابی و زرد را مخلوط نشده بروی بوم قرار می‌دهند تا رنگها «حس» رنگ سبز را در نظر بیننده به وجود بیاورد. انها در نقاشی صحنه‌های زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان می‌دهند.



هنرمندان مطرح
  • ژرژ سورا
  • کلود مونه
  • پیر آگوست رنوار
  • آلفرد سیسلی
  • کامی پیسارو
  • ادگار دگا
  • پل سزان








 

 

یک شنبه 17 مهر 1390  11:15 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

پست-امپرسیونیسم

پس از امپرسيونيسم يا «پست امپرسيونيسم» را «ادراك گرايي الحاقي » هم خوانده اند. گروهي از نقاشان امپرسيونيست كوشيدند كه مرزهاي تازه اي را در هنر نقاشي به وجود آورند. ليكن اين كوشش، كوشش جمعي و براي هدفي خاص نبود. بدين جهت مكتب پست امپرسيونيسم را مرحله اي الحاقي از همان تحول امپرسيونيست ها تلقي مي كنند. ژرژ سورا، با شيوه «ديويز يونيزم» يا نقطه پردازي ، جنبه هاي علمي و فيزيك رنگ را وارد عالم نقاشي كرد. ون گوك ، گرايش هاي اكسپرسيونيستي را درآثارش نشان داد و با قلم زني هاي ديوانه وارش برسطح بوم، بيانگر جنون و عصيان عصر خويش شد.

معروفترین هنرمندان این سبک پل سزان، ونسان ونگوگ و پل گوگن بوده اند


خصوصيات مكتب پست امپرسيونيسم:
الف : پيروان اين مكتب درصدد پيشبرد انقلاب مانه و ادامه سبك امپرسيونيسم بودند.
ب : همانند نقاشان امپرسيونيست همچنان تجربيات معطوف به رنگ و نور را درآثارشان ادامه دادند.
ج : از لحاظ شيوه هاي بيان در نقاشي ، هريك از هنرمندان اين مكتب، روش خاص (سبك ) خود را درآثارشان ارائه دادند. گروهي برساختار و سازماندهي عوامل متشكله آثار خويش تأكيد داشته وبه هندسه اثر ومسائل مربوط به قوانين رياضي وتعادل و تناسب ونظم و هماهنگي سطوح و فرمها مي پرداختند وگروهي ديگر هم بدون اعتنا به طراحي و ساختمان فرمها، آزادانه تجربيات رنگيني را مي آفريدند.
د. هنرمندان اين مكتب پايه گذار مكاتب نقاشي فوويسم، كلاسيك نو، كوبيسم، سمبليسم و آبستره شدند.



چون انچنان فرقی با هم ندارند و شاید تشخیصشون سخت باشه و در حقیقت در راستای همون سبک امپرسیونیسم هستند ، در همین مرحله یک تعریف خلاصه ازش عنوان کردیم که نمونه کارها در کنار هم قرار بگیره
 
نمونه ای از نقاشی های پست-امپرسیونیسم از اثار ونگوک

یک شنبه 17 مهر 1390  11:22 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

 

نئوامپرسیونیسم

نودریافتگری یا نئوامپرسیونیسم (به انگلیسی: Neo-Impressionism) جنبشی در نقاشی فرانسوی بود که هم ادامه دهندهٔ دریافتگری (امپرسیونیسم) بود هم واکنشی در برابر آن.
نودریافتگری مانند دریافتگری دلمشغول بازنمایی رنگ و نور بود، ولی بر خلاف دریافتگری می‌کوشید که آن را بر مبانی علمی استوار کند. اساس نظریهٔ نودریافتگری، دیویزیونیسم و تکنیک مرتبط با آن نقطه چینی (پوانتیلیسم) بود. یعنی نقطه‌های مجزا با رنگهای خالص را به گونه‌ای در نقاشی به کار برده می شوند که در صورت دیده شدن از فاصلهٔ مناسب، حداکثر شفافیت و درخشش را به دست دهند. در چنین نقاشی‌هایی نقطه ها هم اندازه‌اند و به گونه‌ای انتخاب می شوند که با مقیاس تابلو هماهنگی داشته باشند. هنرمندان اين مكتب با استفاده از اين ديدگاه علمي، قصد نمايش ذرات بنيادين (نور و رنگ) را در آثار تجسمي خود داشته اند.


نودریافتگری عمر چندانی نداشت و هنرمندان مطرح ان عبارتند از :
ژرژ سورا
جرج لمن
ويلي فينچ
پل سيگناك

 اين جنبش زياد طول نمي كشه و هنرمندان زيادي توي ان زمينه كار نكردند . براي همين پيدا كردن مجموعه كار سخت بود و استثنائا چند تا اثر برجسته از هنرمندهاي مختلف را كنار هم مي گذاريم.

اما گمونم تفاوت ها واضح بيان شد پست - امپرسيونيسم ( خيلي زياد شبيه اكسپرسيونيسم ) همون امپرسيونيسم با رنگ ها تندتر و خط هاي اريبتر هست و نئو امپرسيونيسم همون امپرسيونيسم اما به صورت نقطه نقطه

 

 

 

یک شنبه 17 مهر 1390  11:27 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

اکسپرسیونیسم

اکسپرسیونیسم یا هیجان‌نمایی شیوه‌ای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کَجوَش (معوج) و خطوط زمخت بهره می‌گیرد.
مرجع به وجود امدن سبك اكسپرسيونيسم در حقيقت سبك پست -امپرسيونيسم ونگوك بوده است .



هنرمندان مطرح :
کوکوشکا
امیل نولده
کرشنر
جیمز انسور
ادوارد مونک
ژرژ روئو
کته اشمیت کلویتز


این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود رنگ‌های تند و تشویش انگیز، و ضربات مکرر و هیجان زدهٔ قلم مو، و شکل‌های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با ژرفا نمایی به دور از قرار و سامان ایجاد می‌کردند و هرآنچه آرامش بخش و چشم نواز و متعادل بود از صحنهٔ کار خود بیرون می‌گذاشتند. آنها براي بيان كردن احساساستشون بدن انسان را به صورت اغراق اميز و تحريف شده اي ترسيم مي كنند
 
نمونه نقاشي اكسپرسيونيسم از آثار ادوارد مونك

 
 
یک شنبه 17 مهر 1390  11:29 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

کوبیسم

حجم‌گری٬ یا کوبیسم (به فرانسوی: Cubisme) یکی از سبک‌های هنری است.

کوبیست ها جهان مرئی را به طریقی بازنمایی نمی کردند که منظری از اشیا در زمان و مکانی خاص تجسم یابد. آنان به این نتیجه رسیده بودند که نه فقط باید چیزها را همه جانبه دید، بلکه باید پوسته ظاهر را شکافت و به درون نگریست. نمایش واقعیت چند وجهی یک شی مستلزم آن بود که از زوایای دید متعدد به طور همزمان به تصویر در آید، یعنی کل نمودهای ممکن شیء مجسم شود. ولی دستیابی به این کل عملا غیر ممکن بود. بنابراین بیشترین کاری که هنرمند کوبیست می توانست انجام دهد، القای بخشی از بی نهایت امکاناتی بود که در دید او آشکار می شد. روشی که او به کار می برد تجزیه صور اشیاء به سحطهای هندسی و ترکیب مجدد این سطوح در یک مجموعه به هم بافته بود. بدین سان، هنرمند کوبیست داعیه واقعگرایی داشت، که بیشتر نوعی واقعگرایی مفهومی بود تا واقعگرایی بصری.


هنرمندان
ژرژ براک
پابلو پیکاسو
خوان گریس



البته توجه کنید کوبیسم دارای 3 مرحله بود و اثار کوبیسم درون زمان خیلی تغییر کردند. هر چند به طور خلاصه هدف اولیه سبک توجه به چند موضوع به صورت همزمان بوده مثلا عکس هم نیمرخ را نشون بده هم تمام رخ و برای اینکار شکل را به اشکال هندسی تقسیم می کردند
 
نمونه ای از نقاشی های کوبیسم از اثار پیکاسو
 


 

 
یک شنبه 17 مهر 1390  11:32 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

فوتوریسم

آینده‌گری یا فوتوریسم یا فیوچوریسم (به انگلیسی: Futurism) یکی از جنبش‌های هنری اوایل قرن بیستم بود.
فتوریستها از گذشته بدشان میاید و مخصوصا از فکرهای گذشته در مورد هنر و سیاست خیلی بدشان میاید. آنها در جنبش فتوریست عشقی به سرعت، تکنولوژی و خشونت نشان می دهند. برای فتوریست‌ها ماشین، هوا پیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی هستند بخاطر این که پیروزی انسان را بر طبیعت نشان میدادند.

اساس شيوه ي «فوتوريسم» بر اين است كه : «حركت اشياء در فضا درست مانند نوسانات نور يا صوت سبب افزايش و يا تغيير شكل آنها مي شود.
معمولاً ذات «حركت» موضوع كارهاي هنرمندان «فوتوريست» است . نقاشان فتوریسم موضوعات جدیدی را وارد نقاشی نمودند . مثال: «هياهوي خيابان به درون اتاق نفوذ مي‌کند»، «قطار تندرو»، «آيين دفن يک هرج و مرج طلب» و نظاير آن.
نقاشان فوتوريست عمومن با تكرار حركت شكل ها و خطوط سعي در نمايش حركت و تغيير داعمي شكل ها داشتند.
از ضرب-آهنگ خطوط منحني و شكسته در تابلو براي نمايش حركت استفاده شده است.
 
نمونه ای از نقاشی های فتوریسم از اثار بورلیک
 
 
 
نمونه ای از نقاشی های فتوریسم از اثار Carlo Carrà
 
 
 
یک شنبه 17 مهر 1390  11:34 AM
تشکرات از این پست
moradis
moradis
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 40

پاسخ به:سبک های نقاشی

ورتیسیسم

دَوَرانگری یا ورتیسیسم (Vorticism) یک جنبش هنری کوتاه مدت بود که در اوال قرن بیستم در بریتانیا به وجود آمد.
جنبش دورانگری از ورتیسیس حجمگری (کوبیسم) درآمد، اما به مدرنی آینده‌گری نزدیکتر است.اصل فرق دورانگری و آینده‌گری شیوه نشان دادن حرکات است. در دورانگری مدرنیسم را به عنوان یک سری خط کلفت نشان میدهند که چشم را به طرف وسعت تابلو میکشند.
از شناسه‌های این سبک نگارگری غیر بازنمایی، بکارگیری کمان و زاویه‌های چندگانه در رویه‌ای تخت برای پدید آوردن تجسمی دَوَرانی، یا القای چرخش و التهاب گردابی است که نگاه نگرنده را به کانون خود فرومی کشد.
 
 
 
یک شنبه 17 مهر 1390  11:36 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها