مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خبرداد: ورود 300 هزار دانشآموز به مدارس همدان
خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در سال تحصیلی جاری حدود 300 هزار نفر دانشآموز در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه وارد مدارس سطح استان همدان شدهاند.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس حسنیمحتشم ظهر امروز در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه همدان با اشاره به تصویب سند تحول آموزش و پرورش، اظهار داشت: این سند در راستای تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش با جامعیت بسیار بالایی به تصویب رسیده و از سال تحصیلی 90-91 در سراسر کشور اجرایی میشود.
وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان محور زیربنایی توسعه و پیشرفت در حوزههای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطرح است چرا که امر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بسیار ارزشمند و شایان توجه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به تأثیرگذاری آموزش و پرورش در جامعه اسلامی گفت: تعامل متقابل بین دانشآموزان و معلمان در مدارس با اولیای دانشآموزان در منزل بسیار مهم است و زمینه ارتقا و پیشرفت امر تعلیم و تربیت را فراهم میآورد.
به گفته وی، در حال حاضر نظام تعلیم و تربیت استان همدان به دنبال کسب واقعیتهایی است که بر اساس آن میتوان موفقیتهای کثیری را توسط دانشآموزان، رقم زد.
حسنیمحتشم با بیان اینکه سند تحول نظام آموزش و پرورش سندی مورد تأیید از سوی مقام معظم رهبری و مسئولان کشوری است، افزود: اهداف و برنامههای پیشبینی شده در سند و نیز حمایتهای مسئولان عالی رتبه نظام از این سند گویای تغیر و تحولات ارزندهای در سطح نظام آموز و پرورش کشور است.
به گفته وی، برای محقق شدن امر توسعه زیربنایی در سطح کشور، راهی جز توجه به ارکان تعلیم و تربیت وجود ندارد چرا که این موضوع مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده و هست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان به ساماندهی فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و ساماندهی اعتبارات آموزش و پرورش در سطح کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر تحقق این موارد، ساماندهی موضوعات کاری، درسی، مشاورههای تحصیلی، کلاسهای تقویتی و کنکوری نیز مورد توجه قرار گرفته است چرا که بر این اساس زمینه رقابت علمی دانشآموزان نیز بیش از پیش فراهم میشود.
وی به صدور مجوز احداث بیش از 35 مدرسه خاص، نظیر مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد در سال جاری اشاره و تصریح کرد: این مهم نیز در راستای توسعه کمی و کیفی امر آموزش و ایجاد رقابت سالم علمی بین دانشآموزان همدان انجام گرفته است.
حسنیمحتشم با تأکید بر لزوم توجه به توسعه کیفی در نظام آموزش و پرورش نیز عنوان کرد: در سال جاری 230 نفر از فارغالتحصیلان پیشدانشگاهی در استان حائز رتبههای زیر 1000 برای ورود به دانشگاه شدند که این مهم نشانگر نوع هدفگذاری آموزش و پرورش همدان در سال گذشته است.
وی بیان کرد: برای نخستین بار در سطح کشور قرار بر این شده که در استان همدان در رشته نانوتکنولوژی در آموزش و پرورش ثبتنام داشته باشیم و زمینه بروز خلاقیتها را فراهم کنیم چرا که با ورود جدی فرزندان این مرز و بوم به این رشته، استکبار جهانی در بسیاری از اهداف شوم خود ناکام میماند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه در سال جاری بیش از 90 درصد از مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه استان همدان در شیفت صبح ساماندهی شدهاند، گفت: تعطیلی پنجشنبههای سال تحصیلی و ساماندهی دانشآموزان در شیفت ثابت صبح اقدام بسیار ارزشمندی با هدف ارتقای شور، نشاط و انگیزه تحصیل برای دانشآموزان است.
وی یادآور شد: با تحویل پروژههای جدید سازمان نوسازی مدارس استان، 10 درصد باقیمانده مدارسی که در حال حاضر چرخشی هستند نیز تا 2 سال آینده در نوبت صبح ثابت خواهند شد.
به گفته حسنیمحتشم، یکی از دیدگاههای اصلی در بحث ساماندهی فضاهای آموزشی، استفاده از ظرفیتهای مدارس در راستای فرصتهای آموزشی و تقویتی دانشآموزان است که استان همدان نیز از این نظر عملکرد خوبی داشته است.
وی ابراز کرد: در سال جاری با تزریق نیروهای نهضت سوادآموزی و حقالتدریس به نظام تعلیم و تربیت استان همدان، ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش نیز مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری حدود 300 هزار دانشآموز در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه وارد مدارس سطح استان همدان شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سند تحول نظام آموزش و پرورش که از سال تحصیلی 91-92 اجرایی میشود نظام آموزشی شامل سه دوره تحصیلی شش ساله ابتدایی، سه ساله اول متوسطه و سه سال دوم متوسطه خواهد بود که بر این اساس دوره راهنمایی نخواهیم داشت.
حسنیمحتشم با اشاره به بحث هوشمندسازی مدارس نیز گفت: در سال گذشته بالغ بر 300 مدرسه در سطح استان همدان هوشمندسازی شدهاند تا بر این اساس دانشآموزان بتوانند از آخرین دستاوردهای علمی دنیا بهرهمند شوند.
وی با بیان اینکه مدارس قرآنی سند برجستگی و افتخار نظام تعلیم و تربیت هستند، اظهار کرد: در سال گذشته در کشور 10 هزار مدرسه قرآنی ساخته شد که تعداد 227 مورد از آن مربوط به استان همدان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به تکیه بر رویکرد عدالتمحوری در نظام تعلیم و تربیت استان همدان، افزود: در این زمینه همه مدارس روستایی استان را به مجتمعهای آموزش روستایی ارتقا و زمینه ارائه مجتمعهای آموزشی شهری را نیز مورد توجه قرار دادهایم.
وی با اشاره به مصوبات دور سوم سفرهای ریاست جمهوری به همدان، خاطرنشان کرد: 37 درصد از مصوبات استانی این سفر در حوزه نظام تعلیم و تربیت به صورت کمی و کیفی اجرایی شده است.
حسنیمحتشم در پایان با اشاره به اشباع کشور از نظر رشته تجربی، افزود: باید دانشآموزان را به سمت رشتههای فنی و حرفهای و هنرستانها سوق دهیم چرا که در این صورت نیز زمینه رشد و بالندگی و موفقیت آینده آنها فراهم میشود.
تشکرات از این پست