خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اربعینگیری از بهترین راههای دریافت فیوضات است، گفت: چلهگیری جدا شدن از دنیا است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اسراء، آیتالله عبدالله جوادیآملی در درس اخلاق خود اظهار کرد: سخنی را بعضی از بزرگان علمای امامیه فرقه ناجیه که سید بودند از وجود مبارک امام صادق(ع) نقل میکردند و خودشان هم به همین حرف معتقد بودند که وجود مبارک امام صادق(ع) میفرمود «ولایتی لعلی ابن ابیطالب خیرٍ مِن ولادتی منه»؛ من که معتقد به ولایت امیرالمؤمنین هستم این فیض و این برکت بالاتر از ولادت من از آن حضرت است و درست است که من فرزند آن حضرتم و فرزند آن حضرت بودن فخری است اما معتقد به ولایت او بودن و آگاه به ولایت آن حضرت بودن فضیلت بیشتری دارد گرچه آن مقامی که برای اهل بیت(ع) است برای دیگران نیست ولی راه برای پیروی آنها هم بسته نیست.
وی افزود: از بیانات نورانی رسول گرامی اسلام (ص) رسیده است که فرمود «أنا و علی أبوا هذه الامّة» من و علیبنابیطالب هر دو پدران این امتیم، آنها پدران ولاییاند نه میلاد، اگر کسی آنها را به عنوان ولایت بپذیرد به عنوان پدرِ معنوی بپذیرد و فرزند معنوی آنها بشود، همان فیضی که نصیب دیگران شد بهره او میشود، منتها در حد خاص خودش، بنابراین این فیضی که نصیب کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) شده است نصیب دیگران هم میشود منتها در حد شایسته خود آنها نصیبشان میشود.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این راه برای همیشه باز است به دلیل اینکه در سوره مبارکه نساء آمده است صلحا و شهدا همراهان اینها هستند پس معلوم میشود راه وجود دارد و پیمودن راه مقدور است.
وی اظهار کرد: برای همه ما به ویژه کسانی که در اوایل سن تحصیل در حوزه هستند، اربعینگیری سخت نیست، اربعینگیری از دستورات رسمی دین ما است، دین ما دستوری داده که شما بروید درس بخوانید و فقیه بشوید و تفقّه کردید دیگران را هدایت کنید، اما به ما فرموده است که این راه تنها راه مدرسه، علم حصولی و درس و بحث و اینها خلاصه نمیشود اگر کسی اربعین گرفت چشمههای حکمت و علم از دلش میجوشد.
جوادیآملی تصریح کرد: همه ما تشنه معرفت هستیم و تشنه، نیازی به آب زلال دارد، یک وقت است که ما از آب شیر و اینها کمک میگیریم، این یک کمک رایجی است، یک وقت است از درون دل انسان چشمه میجوشد اینکه میبینید همه عالمان دین نوآور نیستند مبتکر نیستند برخیها حرف تازه دارند برخیها ندارند، برخیها حافظ حرفها و مبانی دیگراناند بعضیها خودجوش هستند، حرفهای تازه دارند اینها که حرفهای تازه دارند، چشمه علم است که از درون خود آنها جوشید حالا این اختصاصی به حوزه ندارد در دانشگاهها هم همین طور است.
وی ادامه داد: اگر کسی چله بگیرد چهل روز مواظب غذایش باشد غذای مشکوک نخورد، مواظب زبانش باشد، مواظب چشمش باشد، مواظب گوشش باشد، نگاه بد نداشته باشد، حرف بد نزند، حرف بد نشنود، خیلیها دیدند که هیچ چارهای ندارند گفتند ما ناچاریم کمتر در جامعه باشیم برای اینکه چشم را میشود بست و نامحرم را ندید، زبان را میشود بست و غیبت نکرد، اما گوش را که نمیشود بست که از هر طرف میشنود.
مفسر بزرگ قرآن کریم بیان کرد: چلهگیری به معنای جدا شدن از جامعه نیست، جدا شدن از دنیا است، نه از خلق دنیا در متن مردم بودن مردمی بودن برای مردم کار کردن دنیا نیست آخرت است، از دنیا فاصله گرفتن چلهگیری است نه از خلق خدا نه از مردم.