تهیه یک رزومه کاری خوب که باعث شود کارفرما شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند، کار خیلی سختی است. اما چه نکاتی وجود دارد که رعایت آنها میتواند به بهتر شدن رزومه ما کمک کند؟
«تحصیلات، مهارتها و تجربیات خود را در دو صفحه خلاصه کنید.» شاید این کار خیلی آسان به نظر برسد، اما تهیه یک رزومه کاری خوب که باعث شود کارفرما شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند، کار خیلی سختی است. پس از اینکه یک نسخه اولیه از رزومه خود تهیه کردید، نکات زیادی وجود دارد که به کمک آنها میتوانید رزومه خود را بهتر کنید. نیوساینتیست مهمترین این نکات را در پنج زمینه منتشر کرده که با هم نگاهی به آنها میاندازیم.
ظاهر رزومه: برداشت اول، مهمترین و بادوامترین برداشت است.
یک کارفرما ممکن است بیش از 50 درخواستنامه دریافت کند و تنها نیم ساعت وقت دارد که از بین آنها تعدادی را برای دعوت به مصاحبه انتخاب کند. بنابراین اگر اولین نگاه به رزومه کاری شما کمتر از یک دقیقه طول میکشد، چطور میتوانید ترتیبی بدهید که مطمئن شوید رزومه شما نادیده گرفته نمیشود؟
از فونت واضح و مناسب استفاده کنید. همچنین اسیر این وسوسه نشوید که با استفاده از سایز کوچکتر فونت، بتوانید اطلاعات بیشتری را درون رزومه خود جا بدهید.
رزومه خود را به چند بخش تقسیم کنید. از پاراگرفهای طولانی استفاده نکنید، چرا که در این صورت بسیاری از کارفرماها زحمت خواندن آن را به خود نمیدهند. از زیرعنوانها استفاده کنید تا اطلاعات خود را به قطعات کوچکتر خرد کنید. از عبارات کوتاه یا لیستهای نشانهدار (Bulleted List) استفاده کنید تا کارفرما بتواند مهارتها و موفقیتهای شما را به راحتی در رزومهتان پیدا کند.
ثابت قدم باشید. نحوه صفحهآرایی و عنوانبندی را در تمام رزومه رعایت کنید تا مشخص شود که کجا یک بخش تمام، و بخش دیگر آغاز میشود. از کلید Tab برای جلو بردن ابتدای خطوط استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام حاشیهها دقیقا زیر هم قرار میگیرند. برای لیست تمام کارهایتان از یک نوع نشانهگذاری استفاده کنید. جزئیات ریز میتواند تفاوتهای بزرگی را در ظاهر و تاثیر رزومه شما ایجاد کند.