0

راهنمای زیارت، پیاده روی و خرید در بازار و بافت تاریخی قم

 
shemshi1
shemshi1
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 571

راهنمای زیارت، پیاده روی و خرید در بازار و بافت تاریخی قم

نادیده های قم بسیار است. این شهر حتی برای خیلی از قمی ها که در آن روزگار سپری می کنند، شهر ناشناخته ای است. با اینکه تغییرات شهری جدید تناسبات شهر قدیم را به هم ریخته اند و نشانه های ذوق و سلیقه ساکنان قدیمی شهر را یکی یکی محو می کنند اما همچنان قم دیدنی های زیادی دارد. تیمچه محجوب بازار که نشانه شعور و سلیقه بالای سازندگانش است... مسجد مسن اما مقاوم و پابرجای جامع که با تمام سادگی اش دلرباست و خانه مفصل و برجسته زند که نمونه ای است از خانه هایی به سبک و سیاق سکونتگاه قاجاری قم. حتی بعید می دانم همان حرم پرطرفدار حضرت معصومه(س) را هم کامل و دقیق دیده باشید. پس این بار به هر قصد و غرضی که به قم آمدید پیشنهاد ما را امتحان کنید؛ پیشنهادی که مسیر خوبی است برای دیدن بخش عمده ای از ندیده ای شهر.

 

پیربناهای شهر

مبدا حرکتمان یکی از مسن ترین بناهای شهر است. سراغ مسجدی که درباره سن و سالش حرف و حدیث های زیادی مطرح شده را باید در خیابان آذر (طالقانی) بگیرید. بیشتر از اسم این خیابان چیزی احتیاج ندارید چون آن حوالی همه چیز نام مسجد جامع دارد. با یافتن گنبد آجری مسجد، شما در قلب بافت تاریخی شهر قرار گرفته اید. پا به حیاط مسجد جامعی می گذارید که بخش عمده اش در قرن ششم برپا شده است.

مسجد جامع قم

 «بخش عمده اش» یعنی همان عرقچین آجری که سوار بر گنبدخانه مربع شکل است به علاوه ایوانی که حالا پیش روی شماست و تمام ظلع شمالی مسجد را پوشانده است. باعث و بانی ساخت و سازهای فتحعلی شاه قاجار است. عظمت گنبد 30 متری بنا را تا از در گنبدخانه داخل نشده اید و سرتان را بالا نگرفته اید، متوجه نخواهید شد. بعد از گشتن توی تمام شبستان های مسجد، وقتش است راه بیفتید. در حال ترک کردن صحن مسجد، وقتی که دارید پله های هشتی را یکی یکی بالا می روید، درست در قاب در، سر در زیبایی ظاهر می شود که از آن مدرسه جهانگیرخان است. اگر لای دو لنگه در چوبی مسجد باز بود، حتما سرکی هم داخل مدرسه بکشید. پشت در جنوبی، یک حیاط و حوض مرکزی با تعدادی حجره نقاشی شده منتظرتان هستند. مدرسه جهانگیر خان با تمام کوچکی محل تحصیل عالمان بزرگی بوده است.

 

گنبد غریب

ناکام یا کامروا از دیدن مدرسه صمیمی جهانگیرخان، کوچه مسجد جامع را به سمت میدان کهنه در پیش بگیرید تا میل بلند بالای مسجد پامنار سر راهتان قرار بگیرد. با پیچیدن به سمت چپ در کوچه کلهر سردر معظم مدرسه غیاثیه را خواهید دید. از تمام مدرسه فقط سردرش باقی مانده است و البته از عظمت همین سردر می شود حدس زد که مدرسه در قرن هفتم چه بنای مفصلی داشته است.

گنبد عجیب قم

از سردر دل بکنید، از سودای آنچه می بایست پشتش باشد بیرون بیایید و از خیابان آذر گذر کنید. اندکی قدم زدن به سمت راست شما را به کوچه امامزاده حمزه می رساند. 20 قدمی از کوچه را طی نکرده در انتهای فضای سبزی جمع و جور، پله های ورودی بنا به پیشوازتان می آیند و عجیب و غریب ترین گنبدی که تا حالا در ابنیه ایرانی دیده اید، سر راهتان سبز می شود. گنبد صدفی شکل که از ترکیب یک گنبد کم خیز و یک فرم مخروطی به وجود آمده حاصل سلیقه معماران اوایل سده 14 است. صحن و حرم امامزاده را که از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است، امین السطان در مدت اقامتش در قم ساخته است. هنگام زیارت ضریح امامزاده حمزه، ضریح ساده و کوچکی که در جوار امامزاده قرار دارد را از قلم نیندازید که فیض زیارت جد شاهزاده را از دست می دهید.

 

نیمه کهنه

پس از زیارت مرقد صاحب گنبد عجیب و غریب و جد مهجورش، پله های خروجی، فضای سبز و 20 قدم آمده از خیابان آذر تا کوچه را بر گردید. آن سوی خیابان میدان کهنه را پیشرو دارید. دالان طولانی و نیمه تاریک بازار کهنه درست در انتهای میدان شروع می شود. با ورود به دالان تاریک و خنک بازار نه تنها از تهدید آفتاب تیز و گزنده قم در امانید که می توانید یک موزه زنده و همچنان سرپا از مشاغل قدیمی ایران را ببینید.

بازار قم

راسته کهنه بازار با حجره آهنگرانی که هنوز با پتک بر فلز گداخته می کوبند، شروع می شود. در میانه راه می توانید با پایین رفتن از پله های آب انبار بازار کهنه دلی از عزا در آورید. از خدمه سفره خانه آبگوشت قنبید و کباب کوبیده جوجه را بخواهید که در شهرهای دیگر بعید است گیرتان بیاید. در ادامه راه خراطی ها و منبت کاران قرار دارند اینجا بهترین و ارزان ترین صنایع چوبی را می توانید خرید کنید. ساکنان دیگر دالان رنگرزها هستند. به تماشای رنگرزی ها از پشت شیشه های بخار گرفته کارگاه اکتفا نکنید، وارد هر کدام از رنگرزی های بازار که بشوید، به شما اجازه داده می شود تا سر دیگ های جوشان رنگ بروید و رنگ گرفتن رشته های سفید و ابریشمی را تماشا کنید. آخرین حجره های دالان صفوی بوی ادویه می دهند.

 

 

اللهم صلی علی محمد وآله

پنج شنبه 27 مرداد 1390  11:37 PM
تشکرات از این پست
shemshi1
shemshi1
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 571

پاسخ به:راهنمای زیارت، پیاده روی و خرید در بازار و بافت تاریخی قم

خانه زند

نادیده های قم

در انتهای تاریکی میدان کهنه، نور آفتاب و زشتی های بلوار عمار یاسر چشم تان را می زند. چشم تان که به روشنایی و زشتی عادت کرد، می توانید پیاده یا سواره، بلوار را به سمت چپ در پیش بگیرد تا به اولین چهارراه برسید. سمت چپ چهار راه محله سیدون قرار دارد.

در خیابان انقلاب پیش روی کنید تا برسید به کوچه 17. حوصله کنید، از سر کوچه تا عقب نشینی جلوی خانه زند راهی نیست. چیزی نمی گذرد که رو به روی تان سردر زیبای حاجی علی خان زند ظاهر می شود. از همین جا یکی از سه بادگیر گردن کلفت خانه پیداست.

 اما برای دیدن بادگیرهای دیگر، اندرونی و بیرونی، شاه نشین و باقی سوراخ سمبه های خانه باید از در و هشتی ورودی گذشت. قم از این خانه های دیدنی کم نداشت.

اما وقتی خیابان کشی ها و پارکینگ ساختن ها شروع شد، خانه های قم یکی بعد از دیگری از پای در آمدند.

خانه زند، یزدان پناه و شاکری اما ماندند تا همچنان شکوه خانه های قاجاری شهری را به یاد ساکنان جدیدش بیاورند. از اهالی مسن خانه که اشیای تاریخی خانه موزه زند هستند، هم به آسانی نگذرید.

 

نیمه نو

مسیر رفته را تا خروجی بازار کهنه بازگردید. روزگاری نه چندان دور قم صاحب یک راسته بازار طولانی بود اما با از راه رسیدن بلوار عمار یاسر بازار دو تکه شد. دو تکه نو و کهنه نو و کهنه. اگر از چهارراه به سمت چپ بروید، چیزی نمی گذرد که به ابتدای نیمه نوی بازار قم می رسید. ساخت و سازهای این قسمت از بازار قم کار قاجارهاست.

در همان ابتدای راسته قاجاری حکام حاج عسگرخانی قرار دارد که همچنان دود از دودکش هایش بالا می رود و هنوز به مشتری هایش نمره داده می شود. از دیدن سرای شین که حالا انبار حبوبات است و زمانی محل کسب و کار عمده فروش های بازار بوده، لذت خواهید برد. توی مسجد ملا جعفر می توانید نمازتان را بجا بیاورید.

سرای حاج عباسقلی خان هم باب دندان خانم هاست، اگر چه برای آقایان هم بد نیست. به هر حال اینجا پارچه هم ارزان تر از بقیه حجره های بازار است و هم متنوع تر. پس قاعدتاً زیاد معطل خرید نمی شوید. تیمچه صدراعظم را هم که حالا محل فروش خشکبار است، به عجله ببینید.

 

تیمچه ای با دو سقف

نادیده های قم

درست زیر یکی از طاق های با گچ سفید شده بازار نو، دری چوبی قرار دارد که رو به یکی از زیبا و مفصل ترین تیمچه های ایران باز می شود. سقف دو پوسته و 32 حجره گرد تیمچه به هزینه حاج آقا حسین طباطبایی در اوایل سده 14 برپا شد هر کدام از کارشناسان فن که گذرشان به تیمچه بزرگ قم افتاده است، ذوق و سلیقه معمار باشی بنا، استاد حسن قمی را تحسین کرده بزاند. سال ها قبل بازار قم دو تیمچه کوچک دیگر داشت. به همین خاطر مردم این تیمچه را بزرگ می گفتند کسبه تیمچه رگ سالیان سال است که در تیمچه های شان چیزی جز فرش نفروخته اند، پس اگر از آنهایی هستید که دست شان به دهنشان می رسد، قالی و گلیم های موجود را ورق بزنید که اینجا یکی از مراکز فروش فرش های کرک و ابریشم قم است. سالهاست رقیبان اصفهانی و تبریزی عرصه تولید قالی ابریشم را به همکاران قمی شان باخته اند. پس با کمال اطمینان سوغات نفیس تان را انتخاب کنید.

 

تماشای تاریخ

سوهان به دست بیایید تا سه راه بازار و بپیچید به سمت راست و وارد خیابان ارم شوید. با چند دقیقه پیاده روی خیابان ارم شما را به میدان آستانه می رساند. در حاشیه میدان روی تابلویی از کاشی های خشتی لاجوردی رنگ نوشته شده: موزه آستانه مقدسه قم، افتتاح دور جدید: فروردین ماه 1361.

نادیده های قم

البته سابقه موزه قم به سال 1314 شمسی بر می گردد و تاریخ ذکر شده در تابلوی لاجوردی رنگ، تاریخ جا به جایی اشیا از حرم به محل فعلی است. ویترین های موزه در دو طبقه اشیای تاریخی را به تماشا گذاشته اند. قدمت بعضی از اشیای موزه به هزاره اول  قبل از میلاد می رسد.

با قدم زدن بین ویترین های موزه می توانید سنگ قبرهای شاهان قجری، دست بافته های صفوی، سفال های باستانی، کاشی های براق و زرین اسلامی، قرآن های نفیس خطی و کلی اشیای ریز و درشت قیمتی و تاریخی را ببینید و به نشانه تحسین سر تکان دهید.

تا قبل از افتتاح موزه زند، موزه آستانه تنها محلی بود که می شد نام موزه را رویش گذاشت. در همسایگی موزه، ورودی مدرسه فیضیه که قدمتش 9 قرن تخمین زده می شود قرار گرفته است. البته دیدن ایوان صفوی منقوش و صحن وسیعش فقط برای آقایان مقدور است.

 

 

 

اللهم صلی علی محمد وآله

پنج شنبه 27 مرداد 1390  11:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها