پروژه سوال برانگيز راه اصلي استان اردبيل به مرکز کشور به طول 180 کيلومتر تحت عنوان راه اصلي اردبيل – سرچم پس از گذشت نزديک به 14 سال انتظار،"به گفته مسئولان"، در حالي به مراحل پاياني خود نزديک ميشود که سوالات و ترديدهايي در رابطه با استانداردهاي ايمني براي عبور ترافيک از اين محور در اذهان عمومي به وجود آورده است.
با توجه به تبليغات وسيع صورت گرفته در خصوص همين پروژه از سوي مسئولان در اين سالها و معرفي اين طرح به عنوان مسيري کاملا ايمن و جايگزيني مناسب براي گردنه هزار پيچ حيران، افکار عمومي منطقه با توجه به تصوري که تحت تأثير همين تبليغات از اين پروژه دارند، با اتمام عمليات اجرايي آن انتظار عبور از مسيري کاملا مستقيم و بدون گردنه و پيچ و خمهاي تند را دارند، اما هرچه پروژه آمادهتر ميشود و طبق مشاهداتي که در بازديدهاي مکرر به همراه مسئولان از اين پروژه داشتيم، با هر بار عبور از نقاط پر پيچ و خم اين جاده جديدالاحداث که حداقل در مسيري ممتد به طول 70 کيلومتر از کل پروژه گسترده است، ترديدهايمان در خصوص عدم صدق وعده مسئولان، بيشتر به يقين تبديل شده است.
با مطرح كردن همين موضوع در آخرين بازديد معاون وزير راه و شهرسازي، از اين پروژه که در روز چهارشنبه 26 مردادماه صورت گرفت، مهندس صادقي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا که آيا پروژهاي با اين مشخصات و استاندارد، ارزش انتظار 14 ساله مردم استان اردبيل را دارد يا نه؟ گفت: براي پروژهاي که مشخصات راه اصلي را داشته و از منطقهاي کوهستاني عبور ميکند، به جهت ريسک بالاي عمليات به ويژه در زمينه خاکبرداري و سبک سازي ترانشهها، قدرت مانور کمتري داشته و در حد امکان توانستيم پيچ و خمهاي مسير را کاهش دهيم.
حواشي بازديد از پروژه
در مسير رفت در طول پروژه راه اصلي که به سمت تهران احداث شده(راه اردبيل – سرچم – زنجان – تهران)، هيچ نام و نشاني از تهران و مسافت باقي مانده تا اين شهر بر روي تابلوهاي کيلومتر شمار نصب شده در کنار جاده ديده نميشد و در عوض مسافت باقي مانده تا تبريز که به هيچ وجه ممکن مقصد مسافران عبوري از اين مسير نميتواند باشد، به تعداد همه تابلوهاي نصب شده در اين مسير، به چشم ميخورد.
مذاکره پشت درهاي بسته!
مشکلات و اختلاف نظرهاي موجود بين اداره کل راه و ترابري استان اردبيل به عنوان کارفرماي پروژه راه اصلي اردبيل- سرچم با پيمانکاران قطعات مختلف اين طرح در زمينههاي مختلف که خود از جمله دلايل به تعويق افتادن چندين باره زمان اعلام شده براي افتتاح اين طرح از سوي مسئولان است، نيز از ديگر حواشي قابل توجه اين بازديد يک روزه بود.
افزايش دامنه اين اختلافات، زماني بيشتر نمود پيدا کرد که در اين سفر،عليرغم دعوت رسمي صورت گرفته از خبرنگاران توسط اداره کل راه و ترابري استان براي همراهي معاون وزير راه جهت بازديد از اين پروژه، به درخواست مهندس هدايتي، مدير کل راه و ترابري استان اردبيل از حضور اين خبرنگاران در کليه جلسات برگزار شده در کارگاه شرکتهاي پيمانکار فعال در اين پروژه، ممانعت به عمل آمد.