«محاصره سیاهچال 3» بعد از 9 سال دوباره به «اهب» (منطقهای از آرانا) بازگشته است. گروهان دهم در پی عملیاتی از هم پاشیده شده است. پادشاه اهب هم به قتل رسیده است و مردم این گروهان را مقصر اصلی این موضوع میدانند و «جین كسیندر» رهبری توطئه علیه این گروهان را به عهده دارد. گروهان دهم به رهبری Odo در طول بازی یكدیگر را پیدا میكنند تا جلوی این شورش را بگیرند. اعضای این گروهان از كلاسهای متفاوتی هستند. «لوكاس» جنگجویی نزدیك زن است، «كاترینا» تك تیرانداز است. «راینهارت» و «آنجالی» هم جادوگر هستند. بازیكننده میتواند هر كدام از این چهار نفر را انتخاب كند تا با انجام ماموریتهای مختلف دیگر اعضا را نجات دهد. نكتهای كه وجود دارد این است كه بازیكننده در كل مسیر با یك روند خطی روبهروست و ماموریتهای جانبی هم مدت زیادی وی را از این روند دور نمیكنند. ماموریتهای اصلی و فرعی كاملا مجزا هستند و مسیر انجام دادن هر یك هم كاملا مشخص است. همین موضوع باعث میشود تا افراد تازهكار سر درگم نشوند. مثل اكثر بازیهای سبك نقشآفرینی، در این بازی هم بازیكننده با انجام ماموریتها و كشتن دشمنان، امتیاز تجربه به دست میآورد و با ارتقای تراز میتواند قابلیتهای جدیدی به دست بیاورد یا آنها را تقویت كند. هر كدام از شخصیتها 9 قابلیت اصلی دارند كه 6 تا برای حمله و 3 تا برای دفاع است و تعداد زیاد دشمنان، بازیكننده را به استفاده از تمام تواناییهایش در مبارزات كه به صورت همزمان انجام میشود، ترغیب میكند. هیچ معجون سلامتی در بازی وجود ندارد ؛ به همین دلیل هر كدام از شخصیتها، قابلیتی برای بازگشت سلامتشان دارند. البته توانمندیها برای یك بازی اكشن نقشآفرینی محدود است و این محدودیت باعث میشود تا مبارزات، تكراری بشوند. از طرفی كولهپشتی (Inventory) تقریبا محدودیت ندارد و این باعث میشود تا بعد از مدتی به زبالهدانی تبدیل شود. با این حال عناصر نقشآفرینی خوب گنجانده شدهاند و تصمیماتی كه در طول بازی میگیرید تاثیر خود را میگذارد.
دوربین بین حالت معمولی و ایزومتریك گیر كرده كه این موضوع بعضی وقتها بخصوص در مبارزات، كار را مشكل میكند. شخصیت اصلی هم هنگام حرف زدن به سبك «مَس اِفكتی» در تصویر دیده نمیشود. با توجه به این كه این مطلب از روی بازی با نسخه رایانههای شخصی نوشته شده است، باید گفت كه محاصره سیاهچال 3 ، گرافیك قابل قبولی دارد. هر چند بافتها زیاد نیستند، ولی محیط خوب طراحی شده و جلوههای بصری هنگام مبارزات و اجرای جادوها زیبا به نظر میرسد. چه شخصیتهایی كه قابلیت بازی دارند و چه آنها كه ندارند بخوبی طراحی شدهاند. از افكت محو (Motion Blur) به بهترین نحو در این بازی استفاده شده است. موسیقی بازی هم بسیار زیباست و در مواقعی حماسی میشود، اما صداگذاریها خوب نیست و كمی مصنوعی به نظر میرسد. صداپیشهها هم به نظر تازهكار میآیند و برای انجام شغلشان كمی عجله داشتهاند.
اساس این بازی هم مثل خیلی از بازیهای اخیر بر مبنای همكاری 2 نفره است كه میتوانید به صورت 2 نفره با دوستتان به بازی بپردازید. اگر هم كسی دم دستتان نیست، هوش مصنوعی، كنترل یارتان را به عهده میگیرد و در طول مسیر تنها نخواهید بود. هوش مصنوعی كار خودش را خوب انجام میدهد و نباید نگران همكاری با وی باشید. با این كه تمام قابلیتها و ارتقاهای هوش مصنوعی به شما سپرده میشود، ولی او خوب مبارزه میكند و بموقع شما را از مرگ نجات میدهد. همچنین این بازی قابلیت آنلاین هم دارد و در این حالت میتوانید با افرادی غیر از دوستانتان، بازی را به اتمام برسانید. محاصره سیاهچال 3 ، بازی خوبی است و هر چند با عناوین بزرگ اكشن نقشآفرینی فاصله دارد، ولی ارزش بازی كردن را دارد. مدت زمان لازم برای به پایان رساندن بازی همراه تمام ماموریتهای جانبی، حدود 15 ساعت است كه نسبت به بازیهای قبلی سری محاصره سیاهچال، زمان كمیاست، ولی با توجه به این كه 4 كلاس مختلف برای بازی وجود دارد، ارزش تكرار خوبی خواهد داشت. نكته بعد اين كه با توجه به كنترل تقریبا بد بازی روی رایانههای شخصی بهتر است از نسخههای كنسولی برای لذت بردن از این بازی استفاده كنید.
فرهنگ هدایتی