رشد چشمگير و شگفتانگيز صنعت موبايل بر كسي پوشيده
نيست. دگرگونيهاي شگرفي كه در چند سال گذشته در اين زمينه رخ داده، ما را
بهفكر فرو ميبرد كه آينده اين صنعت بهكجا خواهد رسيد؟ البته معمولا
منظور آينده نزديك است چون پيشبيني آينده دور بهواقع دشوار و ناممكن است.
ترو اوجانپرا، معاون اجرايي خدمات نوکيا در کنفرانس MEM 2010 در لندن،
ديدگاههاي خود در مورد آينده موبايل و تلفنهاي همراه را توصيف کرد. وي
اعلام کرد که اين لحظه در تاريخ تلفنهاي همراه براي توسعهدهندگان،
شرکتها و ناشران نرمافزاري لحظه بزرگي است و هنوز براي کار در اين حوزه
فضا زياد خواهد بود.
اوجانپرا همچنين بيان
کرد که صنعت سرگرميهاي موبايل هنوز بسيار جوان است و ده سال پيش، تنها
چيزي که ميشد بهعنوان تفريح موبايل از آن ياد کرد، خواندن با سيديهاي
موسيقي در خودرو بود. در حالي که جام جهاني امسال نشان داد که چقدر از آن
دوران فاصله گرفتهايم و چقدر همهچيز تغيير کرده است. در جام جهاني 2006،
هيچکس عملا نميتوانست مسابقات را از طريق موبايل دنبال کند، اما برپايه
نظرسنجي موسسه تحقيقاتي نيلسن، 21درصد از مردم براي آگاهي از نتايج
مسابقات، از موبايل استفاده ميکنند.
هماكنون بيش از
450ميليوننفر از موبايل براي اتصال به اينترنت استفاده ميکنند و اين عدد
در سال 2013 به يك ميليارد نفر يعني يکششم جمعيت دنيا خواهد رسيد. بهطور
کلي تقريبا تمام رشد اينترنت در سالهاي جاري مديون رشد استفاده از موبايل
بوده است. در اين زمان فناوري هوشمندتر شده و فايده و غناي تجربه استفاده
از دستگاههاي موبايل نيز با همين ميزان رشد کرده است. اوجانپرا همچنين
گفته است که تلفن شما حتي محل دوستانتان را هم به شما ميگويد و اينکه
چقدر آدمي اجتماعي هستيد، چه کردهايد و چه خواهيد کرد. همانطور که
تلويزيون کاربرد خود را نسبت به چيزي که 20سال پيش داشتيم از دست داده و
اينترنت از صفحههاي ايستا به صفحههاي غني امروزي رسيده، استفاده از
موبايل نيز به دوره گذار رسيده است.
در حال حاضر، خدمات
مبتني بر محل و بهروزرسانيهاي وضعيت در همهجا وجود دارند. فيسبوک،
توييتر و فورسکوئر نمونهاي از اين وبسايتها هستند، اما هماکنون در
وضعيت «خوب حالا که چي؟» قرار داريم و اين سرويسها با اين همه قابليت يک
چيزي کم دارند. اما اين نوع نرمافزارها در حقيقت فرصت زيادي را براي صنعت
تبليغات و برندهاي مختلف ايجاد ميکند و اين صنايع از اين طريق با کاربران
ارتباط خوبي برقرار کردهاند. بهعنوان مثال، مکدونالد سرويسي راهاندازي
کرده است که بهکمک Ovi Map نوکيا، مردمي که نزديک هر يک از شعب آن باشند
را با کوپنهايي به مکدونالد ميفرستد. اين کار حرکتي است از تبليغات
مزاحم به تبليغات سودمند که مخاطب علاقهمند به دريافت آن است. فرض بگيريد
يک نفر از موسيقي راک خوشش بيايد، از اين رو تلفن همراه تبليغات مسابقات
اتومبيلراني را به وي نشان خواهد داد تا از طريق آشنا شدن با سليقه او،
تبليغات بسيار بهتري نشان دهد. اين ادغام انواع مختلف رسانهها و تعاملات
از آغاز جديدي در صنعت تفريحات موبايلي خبر ميدهد. اوجانپرا همچنين انتظار
دارد که وضعيت نرمافزاري از حالت فعلي که هر نرمافزار تنها يک کار
ميکند خارج شده و به حالت يکپارچهاي برسد که خدمات مختلفي بدهد. وي در
پايان سخنراني خود، از ديدگاههاي آيندهنگرانهاش در مورد صنعت موبايل
پردهبرداري و آن را به سه بخش تقسيم کرد:
يک:
آينده نرمافزاري از شکل فعلي خارج خواهد شد.
دو:
اتصال مشترکان با محليسازي انجام ميشود.
سه:
بسترهاي آزاد و اکوسيستمهايي چون Ovi که در سطح جهان فعال
هستند، کمک بزرگي براي صنعت موبايل خواهند بود.كليك