ديباچه: عدهاي معتقدند که "مخرب ارتباط" خاموش کننده تخيل و تلف کننده وقت است؛ چيزي که مانع از رشد شخصيت ميشود و عدهاي آن را يک وسيله ارتباطجمعي قوي، سريع و پرگيرنده، سرگرمي مناسب براي اوقات فراغت، تمايل به کسب تجربهاي عميق در مسائل مختلف و راهي براي افزايش دانش و عضويت در خانواده جهاني ميدانند.سخن از تلويزيون، اعجوبه قرن بيستم است و ديدگاههاي متفاوت و متناقضي که نسبت به آن وجود دارد؛ ديدگاههايي که هر يک از جنبهاي درست هستند. زيرا اين رسانه ميتواند از يک سو اعتيادي مخرب و از سوي ديگر شيوهاي نوين و فراگير براي آموزش و اطلاعرساني باشد. در واقع اين گردانندگان و برنامهسازان آن هستند که سمت و سويش را تعيين ميکنند. از همينرو تربيت و آموزش برنامهسازان و متخصصان اين رسانه اهميت بسياري دارد؛ بويژه در کشور ما که اين رسانه بسيار فراگير است و اوقات فراغت قشر عظيمي از نيروي جوان کشور ما را به خود اختصاص ميدهد. به همين دليل هر ساله دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از طريق آزمون سراسري عدهاي از داوطلبان علاقهمند را براي تحصيل در اين دانشکده گزينش ميکند. گفتني است که دانشکده صدا و سيما تا سال گذشته دانشجويان خود را در رشته "توليد سيما" ميپذيرفت، اما از آزمون سراسري سال 1383 دانشجويان در دو رشته جديد "کارشناسي تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي" و "کارگرداني تلويزيون" پذيرفته ميشوند.رشتهکارشناسي تلويزيوني و هنرهاي ديجيتالي داراي دو گرايش گرافيک رايانهاي و انيميشن رايانهاي است.
گرايش گرافيک رايانهاي:
گرافيک يک هنر کاربردي است که به تبليغ، ارائه، اشاعه و بيان تصويري کالاهاي تبليغاتي و فرهنگي ميپردازد. دانشجوي گرافيک رايانهاي در صدا و سيما طراحي صحنه، دکور، لباس، تيتراژ و موارد مشابه براي برنامههاي تلويزيوني را آموزش ميبيند. براي مثال اعلام وضعيت هوا در شبکه خبر به صورت گرافيکي انجام ميگيرد يا زيرنويس، حاشيه و تيتراژ در هر برنامهاي که وجود دارد، به گرافيک رايانهاي مربوط ميشود. در واقع کارشناس گرافيک رايانهاي فرد خلاق و هنرمندي است که در کنار کارگردان مينشيند و ذهنيت کارگردان را پياده ميکند و درباره رنگ، شکل و دکور نظر ميدهد تا مخاطب با يک برنامه تلويزيوني ارتباط بهتري برقرار کند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس مشترک در هر دو گرايش:
مباني ارتباطات، مردمشناسي و رسانههاي تصويري، آشنايي با هنر در تاريخ، عکاسي، تاريخ تلويزيون و فناوري رسانههاي جديد، حکمت هنر اسلامي، ارتباطات بصري، آشنايي با فلسفه ، تلويزيون ، زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلويزيون، قصه در اديان، درک و بيان بصري، مخاطبشناسي تلويزيون، فلسفه هنر، تاريخ انيميشن، طراحي ، عکاسي و هنرهاي ديجيتالي، سير تحولات گرافيک، مباني سايبرمديا، کاربرد رايانه در فيلم و تلويزيون، طراحي و گرافيک، گونهشناسي برنامههاي تلويزيوني، مباني انيميشن ديجيتالي، نرمافزارهاي گرافيکي، مباني گرافيک، تدوين ديجيتالي، مباني تبليغات تلويزيوني، جلوههاي بصري ديجيتالي، زيباشناسي هنرهاي ديجيتالي، تلويزيون آموزشي، انيميشن تعاملي.
دروس تخصصي گرايش گرافيک رايانهاي:
کارگاه گرافيک ديجيتالي ، ژورناليسم تلويزيوني، طراحي وب، پروژه نهايي.
گرايش انيميشن رايانهاي:
چند سال پيش هيأت مديره يکي از مدارس ايالت ايندياناي آمريکا مجبور شد،اعلاميه هشدار دهندهاي را منتشر کند، مبني بر اينکه:
"تين مؤتانت نينجا ترتلز(1) وجود خارجي ندارد" تا بچهها براي پيدا کردن آن به درون دريچه فاضلابها نخزند. اين اعلاميه بيانگر تأثير انيميشنهاي تلويزيوني بر روي کودکان است. البته انيميشن تنها براي کودکان جالب نيست، بلکه بزرگسالان نيز به انيميشن علاقهمند هستند. از همينرو سال ميلادي گذشته، پرفروشترين فيلم سينمايي سال،يک انيميشن بود. امروزه به دليل افزايش سرعت کار، ديجيتال به کمک انيميشن آمده است و بسياري از کارهاي تبليغاتي، آموزشي و کارتونها به صورت ديجيتالي است. البته انيميشن سنتي هنوز رايج است و بحث نقاشي کردن و فريم به فريم فيلمبرداري کردن که اصطلاحاً به آن نقاشي "تک فريم" گفته ميشود، هنوز مرسوم است و کارآيي دارد، اما انيميشن رايانهاي در سطح بسيار وسيعتري استفاده ميشود.
دروس تخصصي گرايش انيميشن رايانهاي :
کارگاه انيميشن ديجيتالي ، انيميشن دو بعدي، موسيقي و انيميشن، انيميشن سه بعدي، نويسندگي براي انيميشن، پروژه نهايي
تواناييهاي لازم :
رشته تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي يکي از رشتههاي نيمهمتمرکز آزمون سراسري است که از بين داوطلبان گروه آزمايشي هنر دانشجو ميپذيرد. اين داوطلبان پس از شرکت در آزمون سراسري بايد در آزمون تخصصي دانشکده صدا و سيما نيز شرکت کنند. سپس از ميان نفرات برتر اين دو آزمون تا 4 برابر ظرفيت رشته تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي معرفي ميشوند تا در مصاحبه هنري شرکت کرده و بهطور مستقيم مورد ارزيابي قرار بگيرند و در نهايت از بين اين 4 برابر ظرفيت، علاقهمندترين و آمادهترين داوطلبان پذيرفته خواهند شد.در اين ميان دانشجوي انيميشن بايد طراحي را بخوبي بشناسد و با قوانين حرکتي و ترکيببندي تصاوير آشنا باشد. چون عامل اصلي ضعف انيميشنهاي ايراني، طراحي ضعيف و عدم آشنايي با فيزيولوژي حرکت است همچنين دانشجوي اين گرايش بايد به سينما، عکاسي و موسيقي علاقهمند بوده و اهل مسافرت و تماشاي فضاهاي تازه و جديد باشد. در اصل دانشجوي اين گرايش مثل ساير رشتههاي هنري بايد خوب ببيند و نگاهي عميق و هنرمندانه نسبت به هر چيزي که در اطراف او وجود دارد، داشته باشد.در کار رسانه، داشتن سواد بصري نيز خيلي مهم است؛ يعني چشم دانشجوي اين رشته بايد باسواد باشد. خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگها، فرمها و خطوط را از يکديگر بخوبي تشخيص دهد. اين کار به ياري زياد ديدن و خوب ديدن حاصل ميشود. از همين رو سعي ميشود در مصاحبه حضوري، سواد بصري داوطلب سنجيده شود؛ کاري مهم و پيچيده که زمان زيادي را به خود اختصاص ميدهد.در مصاحبه حضوري، داوطلبان نمونه کارهاي قبلي خود اعم از طراحي، تابلوهاي نقاشي و ساير هنرهاي مرتبط را نيز به همراه ميآورند؛ چون هدف اين است که توانمندترين و آمادهترين دانشجويان در اين دانشکده پذيرفته شوند.
موقعيت شغلي در ايران:
تا چند سال پيش تمامي دانشجويان دانشکده صدا و سيما در بدو ورود به اين دانشکده، بورسيه صدا و سيما ميشدند. اما در حال حاضر سازمان صدا و سيما تعهدي براي استخدام و بهکارگيري فارغالتحصيلان دانشکده ندارد و فقط تعهد يک جانبه گرفته ميشود، مبني بر اينکه در صورت نياز سازمان صدا و سيما، هر فارغالتحصيل متعهد به انجام خدمت به ميزان دو برابر مدت تحصيل در دانشکده خواهد بود و محل خدمت فارغالتحصيلان را نيز سازمان براساس نياز مراکز خود، در سطح ايران تعيين خواهد کرد. از همينرو تنها فارغالتحصيلاني که در طي تحصيل دانشجوي موفقي بودهاند، جذب سازمان ميشوند؛ يعني اگر دانشجويي در دوران تحصيل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نياورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد، بلکه پس از فارغالتحصيلي، هزينه تحصيل در اين دانشکده را نيز بايد بپردازد.درباره بازار کار آزاد فارغالتحصيل انيميشن رايانهاي بايد گفت که بازار کار انيميشن دو شاخه دارد؛ يکي شاخه هنري است و ديگر شاخه تجاري و تبليغاتي ميباشد. در شاخه هنري فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند جذب مراکز هنري و آموزشي؛ مثل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان،آموزش و پرورش و يا سازمان تبليغات اسلامي بشوند و در شاخهتجاري و تبليغاتي ميتوانند کارهاي مختلفي انجام دهند که از آن جمله ميتوان به تهيه CDهاي تبليغاتي براي شرکتها و کارخانهها اشاره کرد