هفته گذشته خبرگزاری سینمای ایران با انتشار گزارشی کوتاه در ارتباط با اتفاقی عجیب در سینمای ایران موجی از واکنش ها را برانگیخت. این گزارش ناظر بر تعداد قابل توجهی از پوسترهای سینمایی منتشر شده در چند سال اخیر برای فیلم های سینمایی داخلی بود که بدون کوچکترین تغییری از روی نسخه های خارجی کپی شده بودند و بر اساس متن گزارش در مواردی موفق به کسب جوایزی از جشنواره های داخلی نیز شده بودند! در گزارش خبرگزاری سینمای ایران آمده بود: طراحی پوسترهای تبلیغاتی برای فیلم های ایرانی هم پس از نام فیلم ها ، استفاده از سکانس های فیلم ها و تقلید موبه مو صحنه ها، یکی دیگر از مواردی است که درآن کپی برداری بدون دلیل و تقریبا برابر اصل! از نمونه های غربی صورت می گیرد.به طوری که کلیه طراحی، رنگ ها، جزئیات طرح، آیتم های گرافیکی و حتی فیلترهای گرافیکی استفاده شده با نمونه خارجی آن مو نمی زند و درکل بهتر است گفته شود از همان پوستر استفاده می شود فقط نام فیلم و مشخصات آن و عکس های بازیگران تغییر داده می شود. با یک بررسی اجمالی و تاملی کوتاه کاملا محرز است که هیچ دلیل خاصی برای این کپی برداری طنزگونه وجود ندارد. نه طرح ها آنچنان دست نیافتنی ومنحصر به فردند که اگر بودند چنان شهرت می یافتند که دیگرنتوان اینچنین مورد بهره برداری قرارگیرند ونه تقلید بی کم وکاست درچنین موضوعی می تواند دلیل قابل توجه و موجهی داشته باشد.تنها دلیلی که به نظر می رسد فرصت طلبی و بهره بردن از عدم اطلاع مراجع ذی ربط از وجود چنین پوسترهایی است. این پدیده درحالی صورت می گیرد که گرایش به تحصیل آکادمیک گرافیک و تبلیغات و فعالیت شرکت های تبلیغاتی درزمینه طراحی پوستر، تیزر و بنر و... درسال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و تعداد قابل توجهی ازفرصت های بازار کارورشته های دانشگاهی هم اکنون پذیرای علاقه مدان به امور تبلیغی است.
بهزاد خورشیدی با ابراز بی اطلاعی از پروسه طراحی پوستر فیلم «حوالی اتوبان»، گفت: من روحم هم از این مسئله خبر ندارد و به تازگی متوجه شده ام که طراحی پوستر فوق را به من نسبت داده اند.
در همین سال ها هم اثبات شده است که ذهن تبلیغاتی ایرانیان در برخی موارد چیزی که کم ندارد هیچ به نبوغ هم نزدیک است. پوسترهای نشان داده شده تنها نمونه هایی هستند که خبرنگار سینماپرس توانسته است به دست آورد وقطعا نمونه های متعدد دیگری هم وجود دارد. بنا بر این گزارش نکته جالب توجه آنجا روی می دهد که برخی از این پوسترها در جشنواره های داخلی مانند فجر هم حائز رتبه شده و جایزه دریافت کرده اند!
این پوستر کار من نیست
این گزارش بلافاصله در دیگر سایت های خبری و حتی خبرگزاری های رسمی بازتاب یافت و روز بعد در روزنامه ها نیز انعکاس قابل توجهی داشت. در برخی از این گزارش های علاوه بر اشاره به کلیت این داستان مصداق یابی شده و نام برخی طراحان پوستر نیز به میان آمد. از آن دست بهزاد خورشیدی بود که نام او بعنوان طراج پوستر تقلبی فیلم «حوالی اتوبان» در برخی رسانه ها منتشر شد. خورشیدی بلافاصله طراحی پوستر فیلم سینمایی "حوالی اتوبان" را که در برخی رسانه ها به وی نسبت داده شده بود، تکذیب کرد و کپی برداری از آثار هنری را امری نادرست خواند. بهزاد خورشیدی که یکی از طراحان قدیمی پوستر در سینمای ایران است، گفت: هرگز برای فیلم "حوالی اتوبان" طراحی نکرده ام و مدتی است که با شرکت فیلمیران کار نمی کنم. وی با ابراز بی اطلاعی از پروسه طراحی این پوستر فیلم، ادامه داد: من روحم هم از این مسئله خبر ندارد و به تازگی متوجه شده ام که طراحی پوستر فوق را به من نسبت داده اند. خورشیدی در مورد تقلید از پوسترهای خارجی تصریح کرد: شخصا با این گونه کپی برداری ها مخالفم و در برخی موارد دیده ام که دوستان دست به چنین کارهایی می زنند و همیشه هم به دوستان گوشزد کرده ام که از این آثار هنری برای تقویت خلاقیتشان استفاده کنند. وی افزود: استادی چون مرتضی ممیز پس از سفر به لهستان و مشاهده هنر هنرمندان گرافیک آنجا، نگاهشان تغییر کرد ولی هنرشان امضای خودشان را داشت و تاثیری برای رسیدن به نگاه شخصی خودشان بود. این اتفاق باید در پوسترهای سینمای ایران هم بیافتد