0

معرفی رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی 1

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

معرفی رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی 1

 معرفی رشته کارشناسی ارشدعلوم تربیتی 1

کارشناسی ارشد کوثر

 

علوم تربيتي 1

 

معرفی رشته

 

گرایش ها وابعاد مختلف دوره در کارشناسی ارشد

 

مواد امتحانی وضرایب دروس

 

ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها: سراسری روزانه و ...

 

منابع دانشگاهي

 

زمینه های اشتغال

 

 

معرفی رشته

 انسان‌ موجودي‌ اجتماعي‌ است‌ و علاوه‌ بر تعلق‌ به‌ خانواده‌ خود، با انسان‌هاي ديگر نيز معاشرت‌ دارد، لازم‌ است‌ با ايجاد يك‌ سيستم‌ آموزش‌ و پرورش‌ مطابق‌ با شرايط‌ وي‌ و جامعه‌اي‌ كه‌ در آن‌ زندگي‌ مي‌كند، او را براي‌ ورود به‌ جامعه‌ آماده‌ كرد و مطالب‌ مورد نياز را به‌ وي‌ آموزش‌ داد تا بتواند زندگي‌ بهتري‌ داشته‌ باشد و بهتر بتواند از موقعيت‌ها و امكاناتي‌ كه‌ در اختيار دارد استفاده‌ كند. با توجه‌ به‌ پيشرفت‌ علوم‌ و فناوري‌، بايد روش‌هاي‌ آموزش‌ و تعليم‌ و تربيت‌ نيز همراه‌ با اين‌ تحولات‌ توسعه‌ يابد. نياز انسان‌ نيز به‌ تعليم‌ و تربيت‌ مختص‌ زمان‌ و مقطع‌ خاصي‌ از زندگي‌ او نيست‌ و او همواره‌ نيازمند ارتقاي‌دانش‌و معلومات‌ خود است‌.

  

گرایش ها وابعاد مختلف دوره در کارشناسی ارشد

اين رشته در كارشناسي ارشد داراي گرايش هاي برنامه‌ريزي آموزشي، برنامه‌ريزي درسي، تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش(تعليم و تربيت اسلامي)، مديريت آموزشي، آموزش بزرگسالان، تحقيقات آموزشي، تكنولوژي آموزشي و مديريت و برنامه‌ريزي آموزش عالي است.

آشنايي با گرايش‌هاي اين رشته

تكنولوژي آموزشي

تكنولوژي‌ آموزشي‌ عبارتست‌ از آگاهي‌ و مهارت‌هاي‌ علمي‌ شامل‌ روش‌هاي‌ سيستماتيك‌ طراحي‌، اجرا و ارزشيابي‌ فرآيند تدريس‌ و يادگيري‌ بر مبناي‌ اهداف‌ مشخص‌ و بر اساس‌ پژوهش‌ در يادگيري‌ و ارتباط‌ انساني‌ و به‌ كارگيري‌ تركيبي‌ از منابع‌ انساني‌ و مادي‌ براي‌ ايجاد يادگيري‌ عميق‌ و پايدار. اين‌ تعريف‌ بر اين‌ اصل‌ دلالت‌ مي‌كند كه‌ براي‌ امر آموزش‌ و پرورش‌، طراحي‌ سيستماتيك‌ و استفاده‌ ماهرانه‌ و عقلاني‌ از مواد و وسايل‌ آموزشي‌، شرط‌ اساسي‌ و اوليه‌ است‌. بنابراين‌ بر خلاف‌ تصور عامه‌، تكنولوژي‌ آموزشي‌ صرفاً در وسايل‌ و تجهيزات‌ خلاصه‌ نمي‌شود، بلكه‌ يك‌ نگرش‌ تازه‌ و به‌ نوعي‌ فلسفه‌ تعليم‌ و تربيت‌ است‌ كه‌ با استفاده‌ از اصول‌ روانشناسي‌ و بهره‌گيري‌ از علم‌ برنامه‌ريزي‌ آموزشي‌ و طراحي‌ دقيق‌ مبتني‌ بر هدف‌هاي‌ مشخص‌ و بالاخره‌ با در نظر گرفتن‌ توأم‌ منابع‌ و امكانات‌ انساني‌ و مادي‌ بهترين‌ روش‌ استفاده‌ از وسايل‌ آموزشي‌ را در جهت‌ تغيير رفتار فراگيران‌ عرضه‌ مي‌كند.

مديريت و برنامه ريزي آموزش عالي  

در طي چندين سال گذشته مديريت دانش از طريق پيشرفت‌ها و ديدگاه‌هاي جديد از نسلي به نسل ديگر تغيير يافته است. نظام‌هايي در جهت سنجش دانش، سرمايه ذهني و ديگر دارايي‌هاي علمي يك كشور از اهداف اصلي اين رشته تحصيلي است. در اين راستا استفاده از فن‌آوري‌هاي مدرن براي انتقال دانش عيني، از ابزارهاي اين رشته تحصيلي است به اين معني كه علاوه‌ بر خلق دانش به اشاعه و استفاده اطلاعات اهميت زيادي مي‌دهد. آموزش از راه دور يا دانشگاه مجازي نمونه‌اي از توليدات اين رشته تحصيلي است.

تحقيقات آموزشي 

هدف از تحصيل در اين رشته تربيت كارشناساني است كه نتايج تحقيق در تاريخ آموزش و پرورش و الگوها و روش‌هاي تدريس متفاوت در كشورهاي گوناگون و هم‌چنين نحوه تعليم و تربيت كودكان در مدارس را، وسيله‌اي در راستاي تدوين و خلق الگوها و سبك‌هاي نوين آموزشي در نظام علمي كشور قرار مي‌دهد.

تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش   

فلسفه آموزش و پرورش يكي از دانش‌هاي ميان رشته‌اي است كه با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصيل در آن نيز مستلزم اطلاع قبلي از مباني و مباحث فلسفه از يك سو و دانستن مباني دانش آموزش و پرورش از سوي ديگر است در ايران تا آغاز دهه 1340، اين رشته، دانش مستقلي تلقي نمي‌شد ولي از اين دوره به بعد رفته رفته كتاب‌هايي هر چند متعدد ترجمه و تاليف شد. از يك سو فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنايي با نظريات تربيتي موجود در مكتب‌هاي اصلي و بزرگ فلسفي و از سويي ديگر تربيت انسان را بايد هدف و مقصدي باشد كه جوامع را بر آن مي‌دارد تا به طرح و سازمان بخشيدن آموزش و پرورش برآيند. به هر كدام از دو سوي امر بنگريم، فلسفه آموزش و پرورش را بايد �حكمت تربيت� بناميم و مقصود از آن راهگشايي خردمندانه در عمل تربيتي است.

آموزش بزرگسالان  

وضعيت آموزش در آغاز قرن بيستم دليلي است براي اهميت بيش از پيش اين رشته دانشگاهي. در قرن بيستم70% جمعيت بالاي 15 سال جهان و 90% جمعيت همين گروه سني در كشورهاي جهان سوم به آموزش و پرورش دسترسي نداشتند. در حال حاضر نيز، بيشتر اين جمعيت در كشورهاي جهان سوم زندگي مي‌كنند. از سوي ديگر به دليل وابستگي روزافزون زندگي به علم و دانش و فناوري، ضرورت همگامي انسان با آن، يكي ديگر از ضرورت‌هاي وجود اين رشته‌ي دانشگاهي است. از ديگر دلايل علاقه‌مندي كشورها به اين رشته تحصيلي مي‌توان موارد زير را نام برد:

1ـ ضرورت ايجاد فرصت برابر آموزش و پرورش براي همه مردم و در تمام عمر.

2ـ گسترش آموزش غيررسمي به موازات آموزش رسمي.

از اهداف اصلي اين رشته تحصيلي نيز مي‌توان اين موارد را نام برد:

1ـ تدارك يك نظام آموزشي فراگير براي بازماندگان از تحصيل.

2ـ علاقه‌مندان به بازگشت مجدد به تحصيل در كليه سطوح.

3ـ پايه‌گذاري جامعه در حال يادگيري.

4ـ مبارزه با بي‌سوادي. روشن است كه رسيدن به اين اهداف با روش‌هاي سنتي امكان‌پذير نيست و تغذيه اطلاعاتي اين چنين، نيازمند فناوري جديد اطلاعات و ارتباطات است.

مديريت‌ آموزشي

هدف‌ اين‌ گرايش‌ تربيت‌ نيروي‌ انساني‌ متعهد و كاردان‌ در زمينه‌ مديريت‌ آموزشي‌ در سطوح‌ مختلف‌ آموزشي‌ در كشور و برآوردن‌ نيازهاي‌ آموزشي‌ وزارتخانه‌ها و مراكز و مؤسسات‌ آموزشي‌ و دانشگاه‌ها بر اساس‌ ارزش‌هاي‌ اسلامي‌ و اصول‌ مديريت‌ است‌. يك‌ مدير آموزشي‌ بايد از ويژگي‌هاي‌ مختلفي‌ همانند قدرت‌ برنامه‌ريزي‌، روابط‌ انساني‌ خوب‌ و درك‌ و اجراي‌ اصول‌ صحيح‌ مديريت‌ آموزشي‌ برخوردار باشد تا بتواند در رابطه‌ با مسائل‌ و مشكلات‌ آموزشي‌ حوزه‌ فعاليت‌ خود قدرت‌ تشخيص‌ و تصميم‌گيري‌ داشته‌ باشد.

برنامه‌ريزي آموزشي و برنامه‌ريزي درسي

هدف از ايجاد دوره کارشناسي ارشد برنامه‌ريزي آموزشي و برنامه‌ريزي درسي عبارت است از:

1-  تربيت مدرسان متعهد و متخصص که بتوانند در آينده عهده‌دار تدريس، تحقيق و تربيت نيروي انساني لازم در اين رشته مهم علمي باشند.

2- تقويت قدرت تفکر منطقي و انتقادي دانشجويان جهت بررسي و تجزيه و تحليل برنامه‌هاي آموزشي و درسي مدارس کشور.

3- تربيت افرادي که قادر باشند بررسي تطبيقي روي برنامه‌ها، طرح‌ها و الگوهاي متداول و پيشرفته‌اي که در ساير کشورها با موفقيت طراحي و اجرا شده را انجام داده و پيشنهادات لازم را در جهت تطبيق اين طرح‌ها و برنامه‌ها با توجه به خصوصيات آموزشي، عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي افراد جامعه امروز کشور باشند، ارائه دهند.

4- تربيت افراد متخصص در زمينه‌هاي برنامه‌ريزي آموزشي و برنامه‌ريزي درسي با توجه به ويژگي‌ها و نيازهاي فردي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه امروز.

  

 

  

مواد امتحانی و ضرایب دروس

  

 مواد امتحاني و ضرايب در دانشگاه سراسري 

 گرایش

 

 دروس و ضرایب 

 

زبان عمومي و تخصصي

 

روانشناسي تربيتي

 

روش‌ها و فنون تدريس

 

آمار و روش‌هاي تحقيق

 

اصول و فلسفه تعليم و تربيت

 

سنجش و اندازه‌گيري در تعليم و تربيت

 

مديريت آموزشي

 

مقدمات برنامه‌ريزي آموزشي و درسي

 

نظارت و راهنمايي

 

تكنولوژي آموزشي

 

تعليم و تربيت اسلامي

 

برنامه‌ريزي آموزشي

2 2 3 0 2 0 2 3 0 0 0

برنامه‌ريزي درسي

2 2 3 0 2 0 2 3 0 0 0

تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش

2 2 2 1 2 1 0 0 0 0 3

مديريت آموزشی

2 0 2 2 2 0 3 2 2 0 0

آموزش بزرگسالان

2 0 2 0 2 2 2 2 0 1 0

تحقيقات آموزشي

2 2 0 3 2 2 0 0 0 0 0

تكنولوژي‌آموزشي

2 2 3 0 0 1 0 2 0 3 0

مديريت و برنامه ريزي آموزش عالي

2

2 1 3 0 2 3 3 2 0 0

  

 مواد امتحاني و ضرايب در دانشگاه سراسري آزاد 

 گرایش

 

 دروس و ضرایب 

 

زبان‌تخصصي انگليسي يا فرانسه

 

روانشناسي تربيتي

 

روش‌ها و فنون تدريس

 

آمار و روش‌هاي تحقيق

 

اصول و فلسفه تعليم و تربيت

 

سنجش و اندازه‌گيري در تعليم و تربيت

 

مديريت آموزشي

 

مقدمات برنامه‌ريزي درسي و آموزشي

 

نظارت و راهنمايي

 

تعليم و تربيت اسلامي

 

تكنولوژي آموزشي

 

برنامه‌ريزي آموزشي

2 2 3 0 2 0 2 3 0 0 0

برنامه‌ريزي درسي

2 2 3 0 2 0 2 3 0 0 0

تكنولوژي آموزشي

2 2 3 0 0 1 0 2 0 0 3

مديريت آموزشي

2 0 2 2 2 0 3 2 2 0 0

تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش

2 2 2 1 2 1 0 0 0 2 0

تحقيقات آموزشي

2 2 0 3 2 2 0 0 0 0 0

 

ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها: سراسری روزانه و ...

ظرفيت پذيرش دانشگاه‌هاي آزاد كل كشور

 

منابع دانشگاهي

 روش‌ها و فنون تدريس:

  • الگوهاي جديد تدريس (دكتر بهرنگي)
  • كليّات روش‌ها و فنون تدريس (صفوي)
  • مهارت‌هاي آموزشي و پرورشي (شعباني)
  • روش‌ها و فنون تدريس (شعباني)

 

اصول و فسلفه تعليم و تربيت:

  • فلسفه تعليم و تربيت (بازرگان)
  • اصول و مباني آموزش و پرورش (شكوهي)
  • فلسفه تعليم و تربيت (انتشارات سمت)
  • فلسفه تعليم و تربيت (دكتر شريعتمداري)
  • فلسفه تعليم و تربيت (دكتر شعاري‌نژاد)
  •  فلسفه تعليم و تربيت (دكتر ابراهيم‌زاده- انتشارات پيام‌نور)

درس مديريت آموزشي:

  • مديريت آموزشي (علي علاقه‌بند)
  • مديريت رفتار سازماني (مترجم: علي علاقه‌بند)
  • مديريت آموزشي و آموزشگاهي (بهرنگي)
  • مباني نظري و اصول مديريت آموزشي (علي علاقه‌بند)
  • مقدمات مديريت آموزشي (علي علاقه‌بند)
  • سازمان‌ها و سيستم‌هاي حقيقي- حقوقي و باز (مترجم: دكتر بهرنگي)

مقدمات برنامه‌ريزي آموزشي و درسي:

  •  نظريه‌هاي برنامه درسي (مترجم: محمود مهرمحمدي)
  • اصول اساسي برنامه‌ريزي درسي و آموزشي (مترجم: علي تقي‌پور)
  • مباني برنامه‌ريزي آموزشي و درسي مدارس (مشايخ)
  • برنامه‌ريزي آموزشي چيست؟ (فيليپ كوتر)
  • فرآيند برنامه‌ريزي آموزشي (گروه مشاوران يونسكو)

نظارت و راهنمايي:

  •  نظارت و راهنمايي آموزشي (انتشارات سمت)
  • نظارت در مديريت (مترجم: دكتر بهرنگي)
  • مديريت و رهبري آموزشي (مترجم: دكتر طوسي)
  • نظارت و راهنمايي كلينيكي (دكتر بهرنگي)
  • نظارت و راهنمايي وكيليان (انتشارات پيام‌نور)

تكنولوژي آموزشي:

  • مقدمات تكنولوژي آموزشي علي‌آبادي- (انتشارات پيام نور)
  • مباني نظري تكنولوژي آموزشي (انتشارات سمت) 
  • تكنولوژي آموزشي (احديان) 
  • مباحثي در تكنولوژي آموزشي (مجدفر) 

تعليم و تربيت اسلامي:

  • نگاهي دوباره به تربيت اسلامي (باقري)
  • تعليم و تربيت اسلامي (شريعتمداري)
اهداف تربيت از ديدگاه اسلام (دفتر حوزه و دانشگاه)  
 

زمینه های اشتغال

همان‌طور كه مي‌دانيد تنوع گرايش‌هاي اين رشته زياد است. تمامي فارغ‌التحصيلان گرايش‌هاي اين رشته در مرحله اول جذب آموزش عالي و وزارت آموزش و پرورش مي‌شوند. به ويژه گرايش‌هاي مديريت آموزشي و برنامه‌ريزي درسي و آموزشي از حوزه‌‌هايي هستندكه در اين وزراتخانه‌ها كاربرد وسيعي دارند
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

پنج شنبه 9 تیر 1390  4:05 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها