انواع کانیتنر
بیش از صدها نوع کانتینر در دنیا وجود دارد. این تنوع شامل متداولترین آنها یعنی کانتینرهای خشک تا کانتینرهایی می شود که برای انواع خاص محموله ها طراحی می شوند. در زیر به رایج ترین انواع کانتینرها اشاره شده است؛ اما هر کانتینر مواد اولیه متفاوت و مصارف خاصی دارد. به عنوان مثال، کانتینرهای خشک ممکن است برای حمل برخی مواد غذایی خاص به کار روند. اگر کانتینری برای حمل مواد شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است آلوده شده و تنها قابل به کارگیری برای برخی از محموله ها باشد.
کانتینر خشک: این کانتینر، اصلی ترین نوع کانتینر است.
کانتینر روباز: این نوع کانتینر سقف ندارد، از این رو می توان محموله ها را از بالا درون آن قرار داد و برای محموله هایی مناسب است که جابجایی آنها مشکل است.
کانتینر کفی بدون دیواره جانبی: دارای سقف یا دیواره های کناری نیست و فقط دارای کف دو دیواره ای ابتدا و انتهایی است که این نوع نیز برای محموله هایی مناسب است که تخلیه و بارگیری آن مشکل است یا ابعادی فراتر از اندازه های عرض و ارتفاع کانتینر دارند.
کانتینر سکویی: این کانتینر فقط دارای کف است. حمل محموله هایی که نیاز به دقت خاص دارند، در این مورد بسیار آسانتر است؛ زیرا می توان محموله را به صورت ایمن جابجا کرد و آن را روی سطحی قرار داد یا مستقیماً تخلیه کرد، درست مانند آنکه محموله درون یک کانتینر باشد.
کانتینر یخجالی: به کانتینر یخجال دار نیز معروف است. واحد سرد کننده درون کانتینر ساخته می شود که با موتور دیزلی یا توسط اتصال به یک منبع برق بیرونی کار می کند. محموله های سرد خانه ای
یکی از حوزه های پر سود و رو به گسترش حمل و نقل به شمار می آید.
کانتینر ویژه حمل حیوانات زنده: برخی از کانتینرها برای حیوانات زنده طراحی شده اند. کانتینر های حمل اسب داری پنجره هایی هستند که اسب ها می توانند هنگام حمل سرشان را از آن بیرون آورند. برای حیوانات کوچکتر، طبقات متعددی درون کانتینر ساخته می شود.
کانتینر مخزنی: مخزنی است که با اضلاع تقویت شده است. با این مخازن مایعاتی مانند مواد شیمیایی، فراورده های غذایی، فراورده های نفتی و غیره حمل می شود.
کانتینر فله ای: این کانتینر ها به جای داشتن درهایی که در انتهای خود، دارای سوراخ هایی در بالای خود هستند که محصولات فله ای از آن به درون کانتینر ریخته می شود. محموله های فله ای در فصل هفتم مورد بحث قرار می گیرند.
کانتینرها تنها برای حمل محموله خاص؛ بلکه حتی برای مواردی بکار می روند که چندان با حمل و نقل مرتبط نیستند. از آنها به صورت عمومی به عنوان محل های سرپوشیده انباری استفاده می شود یا با مصالح ساختمانی پر شده و به مناطق دور افتاده برده می شوند و پس از تخلیه به عنوان بخشی از ساختمان پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرند. حتی دادگاه سازمان ملل که در تعقیب جنایتکاران جنگی است، به علت پر شدن زندان ها از کانتینرهای بین وجهی استفاده می کنند.
جرثقیل های حمل بین وجهی در بنادر برای جابجایی کانتینرها مورد استفاده قرار می گیرند. کشتی ها به طور سنتی برای تخلیه و بارگیری محموله های خود مجهز به جرثقیل هستند. کشتی های کانتینربر از جمله معدود کشتی هایی هستند که فاقد جرثقیل بوده و به تجهیزات بندری وابسته اند. با این حال برخی کشتی های کانتینر بر دارای جرثقل های مخصوص به خود هستند. جرثقیل های حمل بین وجهی که به جرثقیل های دروازه ای نیز معروف هستند، معمولاً در بنادر به کار گرفته می شوند به گونه ای که حتی برخی پایانه های جاده ای و ریلی نیز از همین نوع جرثقیل استفاده می کنند. این جرثقیل ها به صورت ثابت در زمین قرار می گیرند یا بر روی خطوط ریلی در مسافت های کوتاه حرکت داده می شوند، اما پایانه های ریلی و جاده ای بیشتر از لیفتراک که به راحتی می توانند در اطراف حرکت کنند، استفاده می کنند (درباره این موارد به تفصیل در فصل نهم بحث خواهد شد). این نوع جرثقیل ها انواع مختلفی مانند تخلیه از بالا یا تخلیه از طرفین و سایر انواع را دربر می گیرد.