0

ضرورت ایجاد درگاه بار در حمل و نقل جاده ای کشور

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

ضرورت ایجاد درگاه بار در حمل و نقل جاده ای کشور

یکی از مشکلات بخش حمل و نقل جاده ای کشور تردد کامیونهای بدون بار در سطح جاده های کشور جهت یافتن بار مناسب می باشد که این موضوع باعث تحصیل خسارتهای فراوانی از جمله اتلاف سوخت و انرژی آلودگی محیط زیست، استهلاک وسیله نقلیه، استهلاک زیرساختها و کاهش ایمنی در جاده ها شده است.

اکنون که طرح تحول اقتصادی با تاکید و حمایت دولت محترم به مرحله اجرا رسیده است و در این بین بخش حمل  و نقل بعنوان پل ارتباطی بین تولید و مصرف نقش تعیین کننده ای در اجرای هر چه مطلبوتر این طرح دارد توجه به این نتیجه یعنی تردد بدون بارکامیونها در سطح جاده ها از ضروریات بوده و می بایستی با یک برنامه ریزی منسجم حمل و نقل جاده ای را به سمت اقتصادی شدن سوق داد.مصداق این بحث این است که در حال حاضر و قبل از طرح هدفمندی یارانه ها میزان فعایت یک کامیون در کشر سالیانه حدود 50 هزار کیلومتر بود در حالیکه عملکرد یک کامیون مشابه در کشورهای ترکیه و اروپا تقریباً 250 هزار کیلومتر در سال یعنی 5 برابر عملکرد کامیون ایرانی می باشد .

در حال حاضر با توجه به توسعه فن آوری اطلاعات و وجود زیرساختهای آن در کشور راهکار مناسبی برای تخصیص بهینه بار در کشور   می توان طراحی نمود. که این موضوع بعنوان طرحی نوع در صنعت حمل و نقل جاده ای بار منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت کاهش زمان انتظار و کاهش تردد کامیونهای بدون بار در سطح جاده ها و در نیتجه بالا رفتن ضریب این جاده های کشور در کنار سایر منافع اقتصادی از قبیل بهره ور شدن فعالیت کامیون خواهد شد .

وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

پنج شنبه 2 تیر 1390  2:55 PM
تشکرات از این پست
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

پاسخ به:ضرورت ایجاد درگاه بار در حمل و نقل جاده ای کشور

طرح مسئله:

الف مفروضات

-     در حال حاضر سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی قریب به 5/9 درصد می باشد.

-     حمل و نقل جاده ای با سهمی بیش از 90 درصد نقش تعیین کننده ای در کشور دارد.

-     سوخت مصرفی در حوزه حمل و نقل جاده ای گازوئیل می باشد.

-     تا قبل از طرح تحول اقتصادی نرخ حمل تن / کیلومتر بار در کشور قریب به 273 ریال بود.

-     متوسط تناژ حمل بار در کشور درهر سفر 5/13 تن می باشد.

-     متوسط سوخت مصرفی در هر 100 کیلومتر 47 لیتر می باشد.

-     تا قبل از طرح تحول اقتصادی سهم سوخت مصرفی در هزینه های حمل بار رقمی حدود 2% برآورده شده است.

-     پیش فرض 000/50 کیلومتر سفر در سال برای هر کامیون صرفاً با لحاظ نمودن بارنامه های مصرفی هرکامیون می باشد در حالیکه سایر سفرهای کامیون که بدون بار در جاده ها تردد می نمایند در نظر گرفته نشده است که در صورت در نظر گرفتن 000/50 کیلومتر برای حرکت بدون بار جمعاً 000/100 کیلوتر در سال می باشد. که هنوز هم نرم جهانی 5/2 برابر بیشتر از کشورمان می باشد .

-     بر اساس بررسی بعمل آمده دلایل این تفاوت ناشی از پایین بودن قیمت سوخت و ترددهای بیهوده، زمانهای معطلی در پایانه های بار، زمانهای معطلی در مراکز تخلیه و بارگیری و بحث خود مالکی و در اختیار داشتن برنامه حرکت ناوگان بر اساس سلیقه می باشد.

-     هزینه های ثابت و متغیر یک کامیون (بدون در نظر گرفتن هزینه استهلاک و دستمزد راننده) تقریباً 33 میلیون تومان در سال  می باشد.

-     با فرض فعالیت 000/50 کیلومتر با بار هر کامیون در سال درآمدی حدود 52 میلیون تومان خواهد داشت در نتیجه سود حاصله در سال رقمی حدود 19 میلیون خواهد بود که تقریباً ماهیانه 5/1 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

حال با فرض افزایش قیمت سوخت به 350 تومان برای هر کیلومتر،تغییراتی در هزینه ها بشرح ذیل ایجاد می گردد:

-     سهم سوخت در کل هزینه ها از 2% به 35% افزایش می یابد.

-     هزینه های ثابت و متغیر تقریباً 20% افزایش خواهند یافت.

-     برای جبران افزایش هزینه ها و رانندگان نسبت به افزایش قیمت حمل اقدام می نمایند.

·        در حالیکه کمافی السابق و بصورت سنتی برای دریافت بار فعالیت نموده و صرفاً سوخت لیتری 350 تومان را مصرف می کنندکه برای جلوگیری از این اتفاق وجود یک مرکز توزیع بار مجازی تحت شکل زیر می تواند وظایف با اهمیتی را با حمایت و پشتیبانی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به انجام رساند.

یعنی اگر مرکزی بتواند اطلاعات مورد نیاز رانندگان را قبل از رسیدن  راننده به مقصد شماره 1 در اختیار آنان قرار دهد رانندگان با آگاهی از وجود بار برگشت به مقصد 2 ، 3 و 4 تا رسیدن مجدد به محل حرکت اول خود ضمن افزایش درآمد بدلیل وجود بار دائمی و جلوگیری از هزینه های سربار انگیزه بیشتری را برای حمل و نقل با قیمت متعادل خواهند داشت که این در نهایت باعث بهره وری ناوگان و کاهش هزینه های ثابت خواهد شد (هزینه های استهلاک و سرمایه گذاری ) یعنی یک رابطه مفید اقتصادی بین مسافت و هزینه های ثابت وجود خواهد داشت که هر چه این مسافت طی شده در طول سال افزایش یابد هزینه های ثابت آن کمتر خواهد شد.

 ضمنا نحوه فعالیت این مرکز وابستگی زیادی به اطلاعات مراکز باراقتصادی خواهد داشت.

ماهواره

شرکتهای حمل و نقل

کامیون

مرکز توزیع بار مجازی

در این طرح بهبود لجستیکی حمل و نقل بار با استفاده از تخصیص بهینه بار می تواند باعث کاهش سیر وسایط نقلیه بدون بار و صرفه جویی در مصرف سوخت و نیز افزایش درآمد رانندگان و شرکتهای حمل و نقل گردد. وسایط نقلیه برای کاهش سفرهای بدون بار می توانند از استراتژی تخصیص بهینه با مبتنی بر فناوری اطلاعات و تصمیم گیری استفاده نمایند.

در این الگوی فوق که یک حالت مثلثی شکل بین وسایط نقلیه، صاحبان کالا و شرکتهای حمل و نقل می باشد بارهای موجود بصورت مستمر و کارا حمل خواهد شد.

در این سیستم شرکتهای حمل و نقل می توانند ارتباط بین صاحبان کالا و وسایط نقلیه بدون بار را برقرار کنند رانندگان نیز می توانند از طریق ارتباطات سیار به تقاضای حمل کالاها دسترسی خواهند داشت که با استفاده از یک وب سایت قوی می توان این فرصت را برای کلیه کاربران مثلث سه گانه فراهم نمود .

برای حل مسأله بهینه سازی اختصاص بار با وسایط نقلیه ابتدا به داده های مشخصی در مورد محموله ها و وسایط نقلیه در هر لحظه نیاز   می باشد. بنابراین نیاز به یک سیستم قابل اعتماد برای جمع آوری و انتقال داده ها و سپس زیرسیستمهای دیگری جهت استفاده کارآور از این داده ها و تحلیل آن لازم است.

وجود سیستمهای ارتباطات سیار، سیستم شناسایی خودکار وسایط نقلیه و سیستم اطلاعات ترافیک از زیرسیستمهای این سیستم می باشند که با گذشت زمان و براساس اولویت هر کدام فعالیت خود را آغاز می نمایند.

از نتایج اجرای این طرح می توان به کاهش 15 تا 20 درصدی کیلومترهای طی شده بدون بار، شناسایی مراکز عمده بار با همکاری  وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی جهاد کشاورزی، افزایش بهره وری ناوگان جاده ای، متناسب شدن مصرف سوخت و مسافت طی شده، کاهش استهلاک جاده ها، کاهش آلودگی محیط زیست و امکان برنامه ریزیهای بلندمدت با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات تولیدات کشور و کاهش هزینه های بخش حمل و نقل جاده ای اشاره نمود.

وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

پنج شنبه 2 تیر 1390  2:56 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها