مقدمه
در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ، شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت می باشد.
در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبت الهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورش و تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهی را برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود. مسئله دیگری که در رابطه با تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنان موجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی از افراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدم توجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتب خواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانش آموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحت تعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1-عقب مانده ذهنی و معلول جسمی
2-ناشنوا و نیمه شنوا
3-نابینا و نیمه بینا
4-ناسازگار
5-تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده از حداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنان می باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکان استثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترم برنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هر واحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.
سطوح رشته
ردیف |
نام دانشگاه |
کاردانی |
کارشناسی |
ارشد |
دکترا |
1 |
آزاد- بیرجند |
|
|
* |
|
2 |
آزاد- تهران مرکزی |
|
* |
* |
|
3 |
آزاد- دزفول |
|
* |
|
|
4 |
آزاد- فسا |
|
* |
|
|
5 |
آزاد-همدان |
|
* |
|
|
6 |
الزهرا تهران |
|
* |
|
|
7 |
شهید بهشتی |
|
* |
|
|
8 |
علامه طباطبائی |
|
* |
|
|
9 |
فردوسی مشهد |
|
* |
|
|
درسهای رشته
ردیف |
نام درس |
ردیف |
نام درس |
1 |
آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی |
2 |
آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری |
3 |
آموزش بزرگسالان |
4 |
آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه |
5 |
آموزش و پرورش تطبیقی |
6 |
آموزش و پرورش کودکان استثنائی |
7 |
آموزش و پرورش کودکان استثنایی 1 |
8 |
آموزش و پرورش کودکان استثنایی 2 |
9 |
اختلالهای رفتاری- عاطفی |
10 |
اختلالهای روانی- حرکتی |
11 |
اختلالهای گویایی |
12 |
اختلالهای یادگیری ویژه |
13 |
اصول مددکاری اجتماعی |
14 |
اصول و مبانی آموزش و پرورش |
15 |
اقتصاد آموزش و پرورش |
16 |
انسان شناسی در اسلام |
17 |
بازی و حرکت درمانی |
18 |
بهداشت و کمکهای اولیه |
19 |
تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران |
20 |
تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی |
21 |
جامعه شناسی آموزش و پرورش |
22 |
جامعه شناسی عمومی |
23 |
روان شناسی اجتماعی |
24 |
روانشناسی شخصیت |
25 |
روانشناسی تربیتی |
26 |
روانشناسی تفاوتهای فردی |
27 |
روانشناسی رشد نوجوانی 2 |
28 |
روانشناسی رشد کودکی 1 |
29 |
روانشناسی عمومی |
30 |
روانشناسی عقب ماندگی ذهنی |
31 |
روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش |
32 |
روانشناسی و آموزش کودکان نابینا |
33 |
روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا |
34 |
روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی |
35 |
روش تدریس ریاضی |
36 |
روش تدریس زبان فارسی |
37 |
روش های آماری در علوم تربیتی |
38 |
روشها و فنون تدریس |
39 |
روشهای بازپروری حرفه ای |
40 |
روشهای تغییر رفتار |
41 |
روشهای مشاوره و مصاحبه |
42 |
سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی |
43 |
فلسفه آموزش و پرورش |
44 |
فیزیولوژی اعصاب |
45 |
گفتار درمانی |
46 |
متون تخصصی به زبانهای خارجی |
47 |
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
48 |
مقدمات تکنولوژی آموزشی |
49 |
مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی |
50 |
مقدمات مدیریت آموزشی |
51 |
مقدمات مشاوره و راهنمایی |
52 |
کارورزی در روشهای تدریس |
53 |
کلیات اقتصاد |
54 |
کلیات فلسفه |
صنعت و بازارکار
1-
دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی )
2-
مربی مراکز نگهداری کودکان عقب مانده ذهنی
3-
مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی
4-
کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
5-
کارشناس آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور.