0

معاون دانشگاه علوم‌پزشكي زنجان: هنوز با نقطه مطلوب بازده نظام آموزش‌عالي فاصله داريم

 
svh2005
svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران

معاون دانشگاه علوم‌پزشكي زنجان: هنوز با نقطه مطلوب بازده نظام آموزش‌عالي فاصله داريم

 

معاون دانشگاه علوم‌پزشكي زنجان:
هنوز با نقطه مطلوب بازده نظام آموزش‌عالي فاصله داريم
كاستيهاي نظام آموزش عالي، چالش جدي در بروز استعدادهاي دانشجويان است

 

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي زنجان با تاكيد بر اينكه بازده نظام آموزش‌عالي در كشور، آن‌چيزي نيست كه انتظار داريم، گفت: با وجود موفقيتهاي بزرگي كه در حوزه‌هاي مختلف علمي و آموزش عالي به دست آورده‌ايم، هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه زنجان، دكتر "عليرضا بيگلري"، در نشست هم‌انديشي اساتيد مركز علمي ـ كاربردي جهاد دانشگاهي زنجان، افزود: به‌عنوان كسي كه سالها در خارج از كشور، تحصيل و تدريس كرده است، اعتراف مي‌كنم كه خلاقيت دانشجويان ايراني به مراتب بيشتر از دانشجويان ساير كشور و حتي دانشجويان دانشگاههاي تراز اول دنياست، اما كاستيهاي نظام آموزش عالي، چالشي جدي در بروز استعدادهاي دانشجويان ايراني است.

وي با تاكيد بر لزوم اشاعه تفكر پژوهشي توسط دانشگاه در سطح جامعه، خاطرنشان كرد: مي‌توان با جرأت ادعا كرد كه دانشگاه بايد نقش راهبردي را در جامعه ايفا كند و همزمان با افزايش دانش عمومي در جامعه، قدرت ايجاد تغيير نگرش در افكار عمومي، توسعه مهارتهاي فردي و اجتماعي و در نهايت توان ايجاد آرمان مشترك را در جامعه داشته باشد.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه دنياي امروز، دنياي توليد ثروت از راه دانش است، ادامه داد: ايران اسلامي با داشتن يك درصد جمعيت جهان، حدود 8 درصد ذخاير و منابع انرژي دنيا را در اختيار دارد و بر اين اساس در گذشته از كشور ما به‌عنوان يكي از ثروتمندترين كشورهاي جهان ياد مي‌شد، اما در دهه‌هاي اخير معيارهاي سنجش سرمايه‌هاي كشورها از داراييهاي ملموس، منابع طبيعي و ذخاير ارز و طلا، به سرمايه‌هاي غيرملموس تغيير يافته و دانش و اطلاعات، جايگزين داراييهاي فيزيكي شده است.

بيگلري تصريح كرد: امروزه ديگر كشورها بر اساس ارزش افزوده‌اي كه از طريق دانش و توليد علم به‌دست مي‌آورند، پيشتاز مي‌شوند و دولتها به‌جاي نگاه صرف به توسعه صنايع، به‌سمت تربيت نيروي انساني ماهر دانش‌بنيان به‌عنوان زيرساخت اصلي سرمايه اجتماعي، حركت كرده‌اند.

وي با بيان اينكه ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله كشور از سوي مقام معظم رهبري، تابلويي براي حركت ايران اسلامي در اين ميسر است، يادآور شد: در اين سند، اين موارد به‌صورت ظريفي ديده شده است و بايد تلاش كنيم كه با تحقق اهداف سند مذكور در سريعترين زمان ممكن، عقب‌ماندگي‌هاي موجود در عرصه‌هاي علم و فن‌آوري را جبران كنيم، چرا كه فرصتها از بين نمي‌روند، بلكه ديگران فرصتهاي از دست رفته ما را تصاحب خواهند كرد.

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي زنجان با بيان اينكه به‌عنوان يك معلم، وقتي مي‌بينيم بهترين دانشجويان ما مي‌پرسند كه چطور مي‌توانيم براي ادامه تحصيل به خارج برويم، متاسف مي‌شويم، خاطرنشان كرد: اين عيب بزرگي براي دانشگاههاي ما است و معتقديم وظيفه مهم جامعه علمي كشور اين‌ است كه نگاه دانشجويان به خارج از مرزها را به داخل برگرداند.

بيگلري با تاكيد بر اينكه اساتيد، بهترين الگو براي دانشجويان هستند، يادآور شد: امروزه مجاهده در حوزه‌هاي علم و فن‌آوري كمتر از حضور در جبهه‌هاي جنگ تحميلي نيست و بايد تلاش كنيم تفكر علمي را در دانشجويانمان نهادينه كنيم و با ميدان دادن به دانشجويان و اعتماد به آنها، دانشجويان را به كار زياد در حوزه علمي عادت بدهيم.

 

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

سه شنبه 31 خرداد 1390  9:35 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها