0

احادیثی از امام جواد(علیه السلام)

 
omidayandh
omidayandh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 7483
محل سکونت : تهران

احادیثی از امام جواد(علیه السلام)

 

«الثقه بالله تعالى ثمن لکل غال و سلم إلى کل عال»
اعتماد به خدا بهاى هر کالاى گرانبها و نردبان صعود به هر درجه بلندى است.

 

تکیه‏گاه مؤمن، قدرت بى‏کران و مستقل خداى سبحان است، نه قدرت خودش و نه قدرت دیگران.حدیث توکل
مادر امام هادی:
امام جواد(ع) فرمود: «بابى ابن خیره الاماءالنوبیه الطیبه.» پدرم به فداى پسر برترین کنیزان که از اهالى نوبه و پاک‏سرشت است. در روایت اخیر صریحا فرزند به مادر نسبت داده شده است که بر صدق‏ادعاى ما گواهى مى‏دهد.
امام جواد درباره مادرش سمانه فرمود:
«ان اسمها سمانه وانها امه عارفه بحقى و هى من الجنه لا یقربها الشیطان ماردولاینالها کید جبار عنید و هى کانت‏بعین الله التى لاتنام ولاتخلف عن امهات‏الصدیقین والصالحین.» نامش سمانه و بانویى است که حق مرا مى‏شناسد. از بانوان‏بهشت است. شیطان سرکش به او نزدیک نمى‏شود و نیرنگ طاغوت کینه‏توز در او نفوذ نمى‏کند.
مقام مادر:
همواره مورد لطف و مراقبت چشم بیدار خدا و از مادران صدیقان و صالحان چیزى‏کم ندارد.مادران عفیف
زمان ظهور:
امام جواد(ع): «هنگام ظهور حضرت، ندایى مى‏آید که: اى ولى خدا! قیام کن و دشمنان خدا را به قتل برسان»[۱]
ادله امامت در کودکی:
در روایتى از یکى از یاران امام جواد(ع) بنام على بن اسباط مى‏خوانیم: که او مى‏گوید خدمت حضرت رسیدم در حالى که سن امام کم بود، درست به قامت او خیره شدم تا به ذهن خویش بسپارم و به هنگامى که به مصر باز مى‏گردم کم و کیف مطلب را براى دوستان امام نقل کنم. درست در همین هنگام که در چنین فکرى بودم آنحضرت نشست (گوئى تمام فکر مرا خوانده بود) روبه سوى من کرد و گفت: اى على بن اسباط! خداوند کارى را که در مسئله امامت کرده همانند کارى است که در نبوت کرده است گاه مى‏فرماید و آتیناه الحکم صبیا ما در کودکى فرمان نبوت به او دادیم و گاه مى‏فرماید...، بنابراین همانگونه که ممکن است خداوند حکمت را به انسانى در کودکى بدهد، قدرت اوست که آن را در چهل سالگى بدهد. [۲]
اهمیت فقاهت دینی:
امام جواد(ع) فرموده است: التفقه ثمن لکل غال و سلم الى کل عال.
آگاهى دینى بهاى هر (کالاى) گرانقدر و نردبان (ترقى) براى جایگاههاى بلندپایه است.
اهمیت نصیحت:
امام جواد[ ع] مى فرماید:المومن یحتاج الى توفیق من الله , و واعظ من نفسه , و قبول ممن ینصحه .،مومن , به توفیق الهى و پند دهنده درونى , و پذیرش انتقاد و نصحیت ناصحان نیازمنداست . [۳]
مجازات بى‏حجابى :
حضرت عبدالعظیم حسنى(ع) از امام جواد(ع) از پدرانش نقل مى‏کند: که امیرالمؤمنین (ع) فرمود: من و فاطمه به محضر رسول خدا وارد شدیم . آن حضرت را در حال گریه شدید یافتیم . عرض کردم پدر و مادرم فدایت‏باد چه چیزى شما را گریان کرده است؟ پیامبر خدا (ص) فرمود: در شبى که به معراج رفتم زنانى از امتم را در عذابى سخت دیدم . عذاب سختى که بر آن گریه کردم سپس از حالات آنان یاد فرمود .
فاطمه (س) گفت: اى حبیب من و اى روشنایى چشمم مرا از عمل آنان - که موجب این عذاب سخت گردیده ، خبر ده .
رسول خدا (ص) فرمود:
و اما المعلقه بشعرها فانها لاتغطی شعرها من الرجال . . . و اما التی تاکل لحم جسدها فانها کانت تزین بدنها للناس .
اما زنى که به مویش آویزان شده است زنى است که مویش را از مردان نامحرم نمى‏پوشاند . . . و اما آن که گوشت‏بدن خود را مى‏خورد زنى است که بدن خود را براى مردم - نامحرم - آرایش مى‏کند . . . [۴]
برترین اعمال:
امام جواد، علیه‏السلام: «برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است .» [۵]
علائم قائم آل محمد:
جناب عبدالعظیم حسنى از حضرت امام جواد (ع) نقل مى‏کند که فرمودند:
... هر یک از ما «امامان معصوم» قائم به امر خداوند« و هدایت‏کننده به سوى خداست» ولى آن قائمى که خداوند به «دست» او زمین را از کفر و انکار حق پاک خواهد ساخت، و آن را پر از قسط و عدل خواهد کرد، کسى است که ولادتش بر مردم مخفى مى‏ماند و شخص او از ایشان غایب مى‏گردد، ... و هر گونه دشوارى برایش آسان خواهد گشت . از اصحابش به تعداد اهل بدر، سیصدو سیزده مرد از اطراف زمین به سویش جمع خواهد شد، و این است «معنى» فرموده خداوند عزوجل: «هر جا که باشید خداوند همه شما را خواهد آورد محققا خدا بر همه چیز تواناست‏» .
پس چنانچه این تعداد از اهل زمین «اهل اخلاص» برایش جمع گردیدند خداوند امرش را آشکار مى‏سازد، و چون ده هزار مرد برایش کامل شود به اذن خداوند خروج خواهد کرد . [۶]
شکر نعمت:
امام جواد علیه السلام:«نعمه لاتشکر سیئه لاتغفر»
نعمتى که از آن شکرگزارى نشود گناهى است که بخشیده نمى‏شود. [۷]
چرا مهدی(عج) را قائم گویند:
از امام جواد(ع) پرسیده شد: چرا او را قائم نامند؟ فرمود: چون پس از آن قیام کند که از یادها رفته است و بیش‌تر معتقدان به امامتش ]از مسیر اعتقادی خود[ برگشته‌اند. [۸]
سعادت دنیا:
امام جواد(ع):سعادت در این دوره، فقط دانستن مقصود زندگى است.
رفیق بد:
امام جواد(ع): «ایاک و مصاحبه الشریر فانه کالسیف یحسن منظره و یقبح‏اثره‏»از رفاقت‏با شرور بپرهیز که مانند شمشیر، ظاهرى خوب و اثرى بد دارد. [۹]
مطیع شهوات:
امام جواد(ع): «راکب الشهوات لاتقال عثرته‏»کسى که بر مرکب شهوات خویش سوار است (و خودسرانه مى‏تازد) هرگز از لغزش و سقوطرهایى نخواهد داشت. [۱۰]
اطاعت از سخنگو:
امام جواد علیه السلام:
«مَن اَصغى اِلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَاِن کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَد عَبَدَاللّهَ وَ اِن کانَ النّاطِقُ یَنطِقُ عَن لِسانِ اِبلیسَ فَقَد عَبَدَ ابلیس».کسى که به سخن گوینده‏اى گوش فرا دارد با این عمل وى را بندگى کرده است. اگر گوینده سخن از خدا مى‏گوید، او خدا را بندگى کرده و اگر از زبان شیطان و افکار شیطانى سخن مى‏گوید، شیطان را بندگى نموده است. [۱۱]
اهمیت عالم:
امام جواد (ع) : «ان الله - عزوجل - جعل فی کل من الرسل بقایا من اهل العلم یدعون من ضل الى الهدى و یصبرون معهم على الاذى .» خداوند - عزوجل - با هر پیامبرى دانشمندانى قرار داد که گمراهان را هدایت مى‏کنند و با پیامبران در مصیبت‏ها شکیبایى مى‏ورزند . [۱۲]
امام محمد جواد(ع) و غدیر:
ابن ابى عمیر از ابو جعفرثانى(ع) در ذیل آیه «یا ایهاالذین‏آمنوا اوفوا بالعقود»  چنین روایت کرد: پیامبر گرامى(ص)در ده مکان به خلافت اشاره(ص)رده است; سپس آیه «یا ایهاالذین‏آمنوا اوفوا بالعقود» نازل شد.
در توضیح این روایت‏بایدگفت: آیه یاد شده در اول سوره مائده است. این سوره، آخرین‏سوره‏اى است که بر قلب نبى‏اکرم(ص) نازل شد. در این سوره، «آیه‏اکمال‏» و «آیه تبلیغ، که ناظر به واقعه غدیر است، وجوددارد. [۱۳]
در روایتى دیگری نیز از امام جواد(ع) رسیده است: «یا معشر الشیعه خاصموا بسوره «انا انزلناه‏» فى لیله القدر تفلحوا...; اى پیروان تشیع، با مخالفان امامت‏به سوره «انا انزلناه‏» استدلال کنید تا پیروز گردید.»
یعنى لزوم امامت در هر عصر و زمان را با این سوره ثابت کنید. بپرسید از آنان که معناى این سوره چیست و نزول فرشتگان و عرضه مقدرات در شب قدر بر چه کسى است. و امروز میزبان فرشتگان جان جانان، بقیه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء است.[۱۴]
میثاق خداوند با علما:
امام جواد علیه السلام مى‏فرماید: «ان الله - تبارک وتعالى - اخذ علیهم (العلماء) المیثاق فى الکتاب ان یامروا بالمعروف وبما امروا به وان ینهوا عما نهوا عنه وان یتعاونوا على البر والتقوى; همانا خداوند تبارک و تعالى در کتاب خود از علما پیمان گرفته است که امر به معروف و نهى از منکر کنند و در نیکیها و پرهیزگارى تعاون و همکارى داشته باشند .»[۱۵]
تعداد یاران امام زمان(عج):
امام جواد علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید: «و از اصحابش سى صد و سیزده تن، به اندازه اصحاب بدر از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند ... و چون این تعداد از اهل اخلاص برگرد او فراهم آیند ... و چون این تعداد از اهل اخلاص بر گرد او فراهم آیند، خداى متعال امرش را ظاهر سازد و چون عقد که عبارت از ده هزار نفر باشد، کامل شد، به اذن خداوند متعال قیام کند ... » از این بیان نورانى مى‏توان استفاده کرد که جامعه انسانى آن گاه که توانست در درون خود، ۳۱۳ انسان با ویژگى‏هاى متعالى تربیت نماید، لیاقت‏حضور در آن حکومت واحد جهانى را خواهد یافت و آن گاه که ده هزار انسان از خود گذشته نیز فراهم آمد، آن قیام جهانى آغاز مى‏گردد . [۱۶]
امام جواد علیه السلام درباره حضرت زهرا علیها السلام مى‏فرماید: «خداوند همواره در یکتایى و بى‏همتایى خود یکتا و بى‏همتا بود. پس از آن محمد و على و فاطمه علیهم السلام را آفرید ... و آنان را گواه در آفرینش موجودات گردانید و اطاعت ایشان را در میان تمام مخلوقات جارى ساخت و امور آنان را به ایشان واگذارد. پس آنان حلال مى‏کنند آن‏چه را بخواهند و حرام مى‏کنند آن‏چه را بخواهند، ولى هرگز چیزى نمى‏خواهند، مگر این‏که خدا بخواهد.» [۱۷]
اهمیت کتابهای آسمانی:
امام جواد علیه السلام مى‏فرماید:وکل امه قد رفع الله عنهم علم الکتاب حین نبذوه وولاهم عدوهم حین تولوه. ، هر امتى، وقتى خودشان به کتاب آسمانى بى‏اعتنایى کردند، خداوند دانش کتاب را از آن‏ها باز گرفت; و آن گاه که سلطه و ریاست دشمنان را پذیرفتند، خداوند دشمن را بر آنان چیره ساخت. [۱۸]
عواقب تأخیر توبه:
حدیثى از امام جواد علیه السلام مى‏خوانیم: «تأخیر التوبه اغترار، و طول التسویف حیره ... و الاصرار على الذنب امن لمکر الله؛ تأخیر توبه موجب غرور و غفلت، و امروز و فردا کردن سبب حیرت، و اصرار بر گناه موجب بى‏اعتنایى به مجازات الهى است»[۱۹]
زیارت قبر امام رضا(ع):
از آثار مهم زیارت آن حضرت راه یافتن به حریم مغفرت الهى و رهایى از آتش دوزخ و وارد شدن در بهشت موعود الهى است . حمدان نقل مى‏کند که بر امام جواد علیه السلام وارد شدم و عرض کردم: «کسى که پدرت را در طوس زیارت کند چه برایش قرار داده شده است؟ ایشان فرمودند: «من زار قبر ابى بطوس غفر الله له ما تقدم من ذنبه وما تاخر; هر کس پدرم را در طوس زیارت کند، گناهان گذشته و آینده‏اش بخشیده مى‏شود .»
حمدان مى‏گوید: بعد از این واقعه، نزد ایوب بن نوح بن دراج رفتم و فرمایش امام را براى او نقل کردم، او گفت من هم این مطلب را از ایشان شنیده‏ام و نیز مطلب دیگرى شنیدم که برایت نقل مى‏کنم: از امام علیه السلام شنیدم که فرمود: «من زار قبر ابى بطوس غفر له ما تقدم من ذنبه وما تاخر فاذا کان یوم القیامه نصب له منبر بحذاء منبر رسول الله صلى الله علیه و آله حتى یفرغ الله من حساب الخلائق;  هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، گناهان گذشته و آینده او بخشیده مى‏شود و روز قیامت منبرى مقابل منبر پیامبر صلى الله علیه و آله براى ایشان نصب مى‏شود تا اینکه خدا به حساب خلائق رسیدگى کند .»
همچنین على بن مهزیار نقل مى‏کند که خدمت امام جواد علیه السلام عرض کردم: «ما لمن اتى قبر الرضاء علیه السلام; براى کسى که قبر امام رضا علیه السلام را زیارت کند چه ثوابى قرار داده شده است؟» امام فرمودند: «الجنه والله;  قسم به خدا! پاداش او بهشت است .» [۲۰]
ثواب زیارت قبر حضرت معصومه(س):
حضرت امام جواد (علیه السلام): من زار قبر عمتى بقم فله الجنه یعنى کسى که قبر عمه‏ام را در قم زیارت کند سزاوار بهشت است.
ضررهای مصرف دارو:
مصرف هر دارویی مقدمه بیمارى‏دیگرى خواهد بود و لذا امام جواد(ع)فرموده: «ما من دواء الا و یهیج داء»:هیچ داروئى نیست جز اینکه بیمارى دیگرى‏را تحریک مى‏کند. مرحوم کلینى در کتاب‏«روضه کافى‏»این سخن را نقل کرده است.
آیا خدا از حالات روحى ما آگاه است؟:
یحیى بن اکثم در مجلس مامون عباسى از امام جواد علیه السلام پرسید: چه مى‏گویى در باره روایتى که از پیامبر رسیده: جبرئیل بر آن حضرت نازل شده گفت: اى محمد! پروردگارت سلامت مى‏رساند و مى‏گوید: از ابوبکر سؤال کن آیا از من راضى است؟! همانا من از او خشنود هستم.
امام جواد علیه السلام فرمود: من منکر فضایل ابوبکر نیستم لکن راوى این حدیث‏باید متوجه باشد که پیامبر در حجه الوداع فرمود: کسانى که بر من دروغ مى‏بندند زیاد هستند و بعد از من نیز زیاد خواهند شد پس هر کسى که بر من دروغ بندد جایگاه او در آتش خواهد بود، هرگاه از من به شما حدیثى رسید آن را بر کتاب خدا و سنت من عرضه کنید اگر موافق با آنها بود آن را بپذیرید و گرنه دور بیندازید.
حدیثى که تو روایت کردى موافق کتاب نیست; زیرا خداوند در قرآن فرمود: ما انسان را آفریدیم وبه آنچه در درون جانش خطور کند آگاهیم و ما به او از رگ گردنش نزدیکتریم.[۲۱]
آیا رضایت‏یا ناخشنودى ابوبکر بر خدا پنهان بود تا به پیامبرى فرمان دهد از او سؤال کند، عقل این مطلب را نمى‏پسندد.[۲۲]
علائم قائم:
حضرت «عبدالعظیم حسنى‏» از امام جواد،علیه السلام، از پدران بزرگوارش، از امیرمؤمنان ، علیه السلام، روایت مى‏کند که فرمود:
«للقائم منا غیبه امدها طویل کانى بالشیعه یجولون جولان‏النعم فى غیبته یطلبون المرعى فلایجدونه الا فمن ثبت منهم على دینه و لم یقس قلبه لطول غیبه امامه فهو معى فى درجتى یوم‏القیامه‏»
براى قائم ما غیبتى هست که مدت آن به درازا خواهد کشید، گویى شیعیان را با چشم خود مى‏بینم که همانند گله بى‏صاحبى که در دشت و صحرا پراکنده شده به دنبال چراگاه بگردند، در غیبت او به جستجوى او مى‏پردازند و او را نمى‏یابند. آگاه باشید که هر کس بر آیین خود استوار بماند و در اثر طول غیبت امامش دلش را قساوت نگیرد، روز قیامت در کنار من خواهد بود.[۲۳]
حالات سید الشهدا:
امام جواد(ع) حالات سیدالشهداء را از امام زین‏العابدین(ع) این چنین بیان مى‏دارد که: چون کارزار به سختى انجامید به امام حسین نگاه کردند دیدند که برخلاف آنان مشاهده مى‏شود «لانهم کلما اشتد الامر تغیرت الوانهم، وارتعدت فرائضهم و وجلت قلوبهم وکان الحسین(ع) و بعض من معه من خصائصه تشرق الوانهم وتهدئ جوارحهم وتسکن نفوسهم‏»: زیرا به هر مقدار که کار جنگ سخت‏تر مى‏شد، رنگهاى آنان تغییر مى‏یافت و اعضاى بدنشان مضطرب و دلهاشان ترسان مى‏شد اما بر عکس آنها امام حسین(ع) و بعضى از اصحاب آن حضرت رنگ صورتشان درخشان و اعضایشان آرام و دلهاشان اطمینان مى‏یافت. در این زمان بود که به یکدیگر مى‏گفتند: «انظروا لایبالى بالموت‏»  نگاه کنید; از مرگ باک و هراسى به دل ندارید. در یکى از اشعار منسوب به سیدالشهداء آمده است که فرمود:
و ان یکن الابدان للموت انشئت فقتل امرئ بالسیف فى الله افضل ، 
یعنى: اگر بدنها براى مردن آفریده شده‏اند پس چه بهتر که مرد در راه خدا کشته شود و فرمود: «الموت خیر من رکوب العار» : مرگ بهتر است از اینکه فرد به ذلت گرفتار شود و کمال شوق خویش را به مرگ بسان اشتیاق یعقوب به گمشده خویش حضرت یوسف قلمداد مى‏کند و مى‏فرماید: «و ما اولهنى الى اسلافى اشتیاق یعقوب بیوسف‏»  و مردن را براى خویش مایه سعادت و نیکبختى مى‏بیند و اعلام مى‏دارد که «لا ارى الموت الا سعاده‏»  و این شوق را حضرت در موقع خداحافظى با هر یک از یارانش اظهار مى‏کرد به هنگامى که آنان بر حضرتش سلام مى‏دادند حضرت مى‏فرمود: و علیک السلام ونحن خلفک‏بر تو سلام باد و ما پس از تو خواهیم آمد.  سپس حضرت این آیه شریفه را قرائت مى‏نمودند که «... فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ینتظر ...» کسانى جام مرگ را نوشیدند و کسانى دیگر به انتظار رسیدن آن مى‏باشند.  چنانکه در آغاز رویارویى با حر نیز فرمود: «افبالموت تخوفنى‏» آیا مرا از مرگ مى‏ترسانى؟
سامضی و ما بالموت عار على الفتى اذا ما نوى حقا وجاهد مسلما  ، راه خویش را ادامه مى‏دهم و مرگ بر جوانمرد ننگ نیست در صورتى که نیت او حق باشد و در حالى که مسلمان است، جهاد کند.
در حالات آن بزرگوار پس از شهادت عزیزانش مى‏خوانیم: «ما رایت مکثورا قط قد قتل ولده واهل بیته وصحبه اربط جاشا ولاامضى جنانا منه‏» : فردى را ندیدم که فرزند و اهل‏بیت و یارانش کشته شده باشند اما همانند حسین(ع) از قوت قلب و آرامش روح برخوردار باشد.[۲۴]
اهمیت ادب:
امام جواد علیه السلام: «ما استوى رجلان فى حسب ودین قط الا کان افضلهما عند الله عزوجل ادبهما...;دو کس که در شرافت و دیانت همسنگ همند یافت نمى‏شود مگر آنکه نزد خداى بزرگ ادیب‏ترینشان برتر از دیگرى است.» [۲۵]
وظایف علماى دین به هنگام غیبت:
همچنین در روایتى از امام جواد(ع) آمده :«من تکفل بایتام آل محمد(ص)المنقطعین عن امامهم، المتحیرین فى‏جهلهم، الاسارى فى‏ایدى شیاطینهم و فى‏ایدى النواصب من اعدائنا، فاستنقذهم منهم و اخرجهم من حیرتهم و قهرالشیاطین برد وساوسهم و قهر الناصبین بحجج ربهم و دلائل ائمتهم، لیحفظوا عهدالله على‏العباد بافضل‏الموانع ، باکثر من فضل‏السماء على الارض و العرش والکرسى والحجب على‏السماء.»
«کسى که سرپرستى یتیمان ال محمد(ص) را ، که از امام خود دورافتاده ، در نادانى خویش سرگرادن مانده و در دستان شیاطین و دشمنان اهل بیت گرفتار آمده‏اند ، به عهده گیرد و آنها را از چنگال دشمنان رهایى بخشد و از حیرت و جهالت‏خارج سازد و وسوسه‏هاى شیاطین را از آنها دور کند، و با دلایل پروردگارشان و برهانهاى امامانشان دشمنان اهل بیت را مقهور سازد، تا عهد خدا بر بندگانش را به بهترین شکل حفظ نماید، برترى چنین شخصى بر سایر مردم از برترى آسمان بر زمین، و برترى عرش و کرسى و حجابها بر آسمان بیشتر است، و او بر دیگر بندگان خدا فضیلت دارد همچنانکه ماه شب چهارده بر کوچکترین ستاره آسمان فضیلت دارد.» [۲۶]
________________________________________
[۱] مکیال المکارم، سید محمدتقى موسوى اصفهانى، قم: ایران‏نگین، ۱۳۸۱، ج ۲، ص ۳۷.
[۲] اصول کافى، ج ۱، ص ۳۸۴ به سایر مصادر حدیث بنگرید، موسوعه الامام الجواد(ع)، ج ۱، ص ۲۰۸ ـ ۲۰۹.
[۳] الحیاه  ج۱ ص ۱۷۴.
[۴] وسایل الشیعه، ج‏۱۴، ص‏۱۵۶
[۵] کمال‏الدین، ص‏۳۷۷
[۶] احتجاج، ج‏۲، ص‏۲۴۹ .
[۷]سیرالائمه، ج ۴، ص ۱۷۱.
[۸] شیخ صدوق،‌ کمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، باب ۳۹، ح ۱۲.
[۹] بحارالانوار، ج‏۱۷، ص‏۲۱۴
[۱۰] بحارالانوار، ج‏۱۷، ص‏۲۱۴.
[۱۱]تحف العقول، ص ۴۵۶.
[۱۲] کافى، ج‏۸، ص‏۵۶
[۱۳] تفسیرقمى، ج ۱، ص ۱۶۰.
[۱۴] اصول کافى، ج‏۱، ص‏۲۴۹، باب فى شان انا انزلناه فى لیله القدر و تفسیرها، ح‏۶، (در این باب نه روایت در این زمینه نقل شده است)
[۱۵] کافی ج ۸ ص ۵۴
[۱۶] شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، باب ۳۷، ح ۲ .
[۱۷]  اصول کافى محمدبن یعقوب کلینى، ص ۳۲ ،
[۱۸] فروع کافى. جلد ۸ . صفحه‏ى ۵۳ .
[۱۹] بحار، جلد۶، صفحه .۳۰
[۲۰] کامل الزیارات، ص‏۳۰۴; بحارالانوار، ج‏۹۹، ص‏۴۱و ۴۰
[۲۱]سوره.ق آیه ۱۶.
[۲۲] احتجاج:۴۷۸.
[۲۳] صدوق،محمدبن على بن بابویه، همان ،ج ۱، ص‏۳۰۳
[۲۴] بحارالانوار، ج‏۴۴، ص‏۲۹۷.
۶- همان، ج‏۴۵، ص‏۴۹. ۷- همان. ۸- لهوف، ص‏۵۲ و۵۳. ۹- همان، ص‏۶۹. ۱۰- بحارالانوار، ج‏۴۵، ص‏۳۱. ۱۱- احزاب/۲۳. ۱۲- ارشاد، ص‏۲۰۷ نقل از بحارالانوار، ج‏۴۴، ص‏۳۷۸. ۱۳- تاریخ طبرى، ج‏۴، ص‏۲۴۵، «مؤسسه الاعلمى بیروت‏».
[۲۵] وسائل الشیعه، ج‏۴، ص‏۸۶۶.
[۲۶] الطبرسى، احمد بن على بن ابى طالب ، الاحتجاج ، نجف اشرف ، النعمان للطباعه و النشر، ۱۳۶۸ ه ق ، ج ۱ ، ص‏

برای ِ زیستن دو قلب لازم است
قلبی که دوست بدارد، قلبی که دوست‌اش بدارند
قلبی که هدیه کند، قلبی که بپذیرد
قلبی که بگوید، قلبی که جواب بگوید
قلبی برای ِ من، قلبی برای ِ انسانی که من می‌خواهم
تا انسان را در کنار ِ خود حس کنم.
 

دوشنبه 23 خرداد 1390  9:26 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها