ممکن
است شما که این مطلب را می خوانید سایتی برای خود داشته باشید. این وب
سایت یا حتی وبلاگ ممکن شخصی باشد و یا هر موضوع دیگری داشته باشد.
احتمالا یا به صورت دستی و صفحات ایستا (Static)
طراحی شده است و شاید هم از یک سیستم مدیریت محتوی تحت وب استفاده می کند.
سایت یا وبلاگ ممکن است از چندین نفر یا حتی چند صد نفر و یا گاهی بیشتر ،
هزاران بازدید کننده دارد. یکی از مهم ترین نکاتی که بازدید کنندگان به آن
توجه بسیار ویژه ای دارند سرعت بارگزاری صفحات است. این یک سایت با چه
سرعتی باز شود بسیار مهم است، بیشتر کاربران تنها چند ثانیه صبر می کنند و
اگر ببینند که بارگزاری سایت بسیار کند انجام می شود در بیشتر مواقع از
دیدن آن سایت منصرف شده و صفحه مرورگر خود را خواهند بست. یکی از راه هایی
که به یک مدیر سایت کمک می کند تا بازدید کننده بیشتری را جذب کرده و با
سرعت بارگذاری بالا وب سایت خود را پربیننده نماید بهینه سازی صفحات و
تصاویر و به طور کلی وب سایت مورد نظر است. قصد دارم ۶
راه بسیار ساده که می تواند سرعت یک وب سایت را تا حد زیادی افزایش دهد را
به مدیران و طراحان سایت معرفی کنم. انجام این کارها شاید به نظر بسیار
مبتدیانه برسد اما مطمئنا در سرعت گشودن یک صفحه وب بسیار مفید خواهد بود.۱- بهبنه سازی تصاویر :
اولین
بخشی که در یک سایت اهمیت بسیار بالایی داشته و هم کاربران و هم مدیران به
آن توجه زیادی دارند تصاویر آن سایت به شمار می رود. این که از چه نرم
افزاری برای ویرایش و بهینه سازی تصاویر برای بارگزاری بهتر سایت استفاده
شود اهمیت زیادی دارد. به جای این که یه عکس با کیفیتی فوق العاده و با
حجم و اندازه ای بسیار بالا در همان صفحه اول قرار گیرد ، عکسی کوچکتر با
حجمی کمتر و با کیفیتی مناسب قرار گرفته شده و تنها لینک آن عکس قرار
گیرد. به این ترتیب هم لود شدن تصاویر سریعتر صورت می گیرد و همین که
کاربر به دلخواه بر روی تصاویر مورد نظر کلیک خواهد کرد. طراحان و یا
مدیران وب سایت ها اگر استفاده از نرم افزارهای بهینه سازی را مناسب نمی
دانند این وب سایت می تواند به صورت آنلاین تصاویر را بهینه کرده و حتی
فرمت آن ها را در صورت دلخواه تغییر دهد.
۲- فرمت تصاویر موجود در وب سایت :
این
مشخصه هم مانند قسمت اول اهمیت زیادی دارد. معمولا در یک سایت و یا حتی در
یک صفحه وب عکس هایی که به کار می روند فرمت های متعددی دارند. اکثر عکس
ها در سه فرمت JPG ، GIF ، PNG در محاصره هستند. اگر بخواهیم نوع کارآیی این فرمت ها را مشخص کنیم به این ترتیب خواهند بود که JPG
فرمتی است که برای تصاویر با کیفیت بالا با تعداد رنگ های زیاد مورد
استفاده قرار می گیرد تقریبا بیشتر برای عکس هایی که با دوربین های
دیجیتالی گرفته شده و یا این که طراح قصدش از انتخاب این فرمت و تصاویر به
طور کلی نمایش تصاویر است تا وب سایت . فرمت GIF
بیشتر در قالب لوگوها و یا دکمه هایی که به صورت عکس یافت می شوند ظاهر
می شود. مطمئنا تعداد رنگ هایی که در این فرمت استفاده می شوند از فرمت JPG بسیار کمتر است و شفافیت تصاویر با فرمت JPG
را هم ندارند . شاید به نظر برسد که این یک مشکل است اما بالعکس بسیار
مناسب است زیرا تصاویری که در قالب لوگو قرار داده می شوند مطمئنا اندازه
ای متوسط و در اکثر اوقات اندازه ای کوچک دارند. عاقلانه است که در چنین
مواردی از GIF استفاده کنیم چون بینده نیازی به کیفیت بسیار بالا ندارد و اصلا این افت کیفیت به چشم نخواهد آمد.PNG هم بسیار شبیه به GIF است تنها تفاوتش را می توان در پشتیبانی از رنگ های بیشتر خلاصه نمود. زمانی از PNG استفاده می شود که قابلیت های GIF لازم باشد با تعداد رنگ های بیش از ۲۵۶ . زیرا GIF تنها ۲۵۶ رنگ را پشتیبانی خواهد کرد.
۳- بهینه سازی کدهای CSS:
امروزه تمامی فرمت های اصلی یه صفحه وب بر پایه کدهای CSS پیاده سازی می شود . شاید به نظرتون مسخره برسد اما با همین کار ساده یعنی پاکسازی فضاهای خالی درون یک صفحه نوشته شده با CSS
سرعت بارگزاری را تا حد زیادی می توان افزایش داد. بهتر است این طور گفته
شود که تعداد خطوط را کاهش دهیم . برای نمونه به مثال های زیر توجه کنید:
کد اول :
;margin-top: ۱۰px
;margin-right: ۲۰px
;margin-bottom: ۱۰px
;margin-left: ۲۰px
که می توان به این صورت نوشت :
;margin: ۱۰px ۲۰px ۱۰px ۲۰px
یا:
<p class=”decorated”>A paragraph of decorated textp>
<p class=”decorated”>Third paragraphp>
که به شکل زیر نوشته شود :
<div class=”decorated”>
<p>A paragraph of decorated textp>
<p>Third paragraphp>
Sort by DateRatingLast Activity