Black Rock Studio در سال 2008 با بازي Pure
هنر خود را نشان داد و ثابت کرد که ميتواند در بازيهاي سبک مسابقه
اتومبيلراني، خلاق و حتي صاحب سبک باشد.
جديدترين بازي اين شرکت
Split Second: Velocity يا Split/Second نام دارد.
Split/Second
تصويري هنري، خلاقانه و بينظير از سبک Action-Racing است که نه تنها از
نمونههاي پيشين کليشهبرداري و تقليد نکرده است بلکه بهطور يقين به
الگويي براي سازندگان ديگر بدل خواهد شد.
مانند همه Racingها، هدف در
اين بازي زودتر رسيدن به خط پايان است اما همهچيز به خوب رانندگي کردن
وابسته نيست. در عين حال که بايد از رقباي خود پيشي بگيريد بايد مراقب محيط
پيرامون خود نيز باشيد و بلکه از آن به نفع خود استفاده کنيد.
هر
بازيکن به يک نوار نشاندهنده قدرت مجهز است و درصورتيکه اين نوار حداقل
تا نصف پر شده باشد، بازيکن ميتواند محيط اطراف را بر سر رقباي خود خراب
کند!
پيستهاي اين بازي کاملا غيرمعمول و شلوغ هستند.
به
هنگام استفاده يکي از بازيکنان از نوار قدرت خود، بمبهايي در اشياي اطراف
او منفجر خواهد شد و حريفان را نشانه خواهد رفت؛ البته همين اتفاق ممکن است
در مورد شما نيز رخ دهد.
تخريب محيط، ظريف و با نمايش همه جزئيات
صورت ميگيرد. در طول بازي بارها شاهد فروريختن يک برج بزرگ، سقوط يک
هواپيماي غولپيکر در پيست و يا فرودآمدن يک تابلوي بزرگ تبليغاتي بر سر
حريفان خود خواهيد بود.
فرار از اين تلهها غيرممکن نيست و رقيب
ميتواند با يک ويراژ خوب از چنگ آنها فرار کند.
اتومبيلهاي اين
بازي، جذاب و چشمنواز طراحي شدهاند.
هيچيک از اين ماشينها به
شرکتهاي مشهور اتومبيلسازي تعلق ندارند اگر چه بهجرات ميتوان گفت از
ماشينهاي واقعي زيباتر طراحي شدهاند.
همين ماشينهاي زيبا در زير
آوار کاملا خرد و تکهتکه ميشوند و شايد همين دليل باعث شده باشد که هيچ
شرکتي به استفاده از ماشين رسمي خود در اين بازي رضايت ندهد.
در کنار
نوآوري گيمپلي بازي، تنوع نيز ديده ميشود.
گيمپلي بازي در هر دو
مد يک و چندنفره قابل اجراست و اجزاي گوناگوني دارد.
Drift ،Draft
،Jump، رانندگي استقامت و رانندگي براي زنده ماندن، برخي از انواع مدهاي
قابل بازي در Split/Second هستند.
گرافيک اين بازي ويژگيهاي بسيار
منحصر بهفردي دارد. بهندرت در يک بازي شاهد تخريبهايي به وسعت بازي
Split/Second بودهايم اما هيچوقت اين تخريبها تا اين حد جزئي و دقيق
نبودهاند.
تحولات شديد فيزيکي در المانهاي تشکيلدهنده گرافيکي و
محيط بازي هميشه به افت فريم بازي منتهي ميشود در حاليکه در اين بازي به
هيچ وجه شاهد افت فريم نخواهيد بود.
رنگآميزي محيط، نورپردازي و
انفجارها بهصورت زيبا و دلنشين طراحي شدهاند و شايد بتوان اين بازي را يک
بوم نقاشي تصور کرد.
Black Rock Studio سازنده بازي، سليقه خاصي در
نمايش جزئيات مورد نياز بازيکنان يا همان HUD به خرج داده است.
در
کنار سپر عقبي ماشينها، سرعت، وضعيت نوار قدرت و ديگر چيزهايي که بازيکن
به دانستن آنها نيازمند است، نمايش داده ميشود تا در حين رقابتهاي
نفسگير اين بازي، کاملا متمرکز و حواسجمع باقي بمانيد.
ايرادي که
منتقدان به اين بازي وارد کردهاند، انجام برخي از کارهاي تکراري در طول
بازي است، اگر چه ميتوان اين ايراد را نيز با توجه به خلاقيت و نوآوري به
کار گرفته شده در گيمپلي اين بازي ناديده گرفت.
منتقدان با کمي
کملطفي، به اين بازي امتياز 5/8 را اعطا کردهاند، اگر چه اين امتياز براي
هر بازي ديگري يک پيروزي محسوب ميشود.
اين بازي براي کنسولهاي
Xbox 360 ،PS3 و سيستمعاملهاي خانواده ويندوز طراحي شده و براي رده سني
بالاي 10 سال مناسب است.
وحيد صفايي