0

بیوگرافی بازیگران و هنرپیشه ها

 
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه سعید پیر دوست

زندگینامه سعید پیر دوست 
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1329 - ... )
محل تولد: ایران - تهران - تهران
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
دارای مدرک تحصیلی متوسطه...

سعید پیر دوست

شروع فعالیت در سینما با بازی در فیلم خاک.

خاک (مسعود کیمیائی، 1352)
گوزن‌ها (مسعود کیمیایی، 1354)
غزل (مسعود کیمیایی، 1355)
سفر سنگ (مسعود کیمیائی، 1357)
خط قرمز (مسعود کیمیائی، 1361)
تیغ و ابریشم (مسعود کیمیائی، 1365)
سرب (مسعود کیمیائی، 1366)
دندان مار (مسعود کیمیائی، 1368)
گروهبان (مسعود کیمیائی، 1369)
رد پای گرگ (مسعود کیمیائی، 1371)
فردا روز دیگری است (1372)
سربلند (فتحعلی اویسی، 1373)
بالاتر از خطر (سعید آدمزاده، 1375)
هتل کارتن (سیروس الوند، 1375)
قرمز (فریدون جیرانی، 1377)
دست‌های آلوده (سیروس الوند، 1378)
چشم‌هایش (فرامرز قریبیان، 1378)
مزاحم (سیروس الوند، 1380)
پاورچین (مجموعه تلویزیونی، مهران مدیری، 1381)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:40 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه سعید پورصمیمی

زندگینامه سعید پورصمیمی
● شرح حال
▪ متولد ۱۳۳۲ در تهران.
▪ فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
▪ وقتی که برای بازی در فیلم ناخدا خورشید جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از پنجمین جشنواره فیمل فجر دریافت کرد...

سعید پورصمیمی

هیجکس

باورش نمی شد که سعید پورصمیم فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی باشد.


▪ سعید پورصمیمی استاد بازی در نقشهای دوم است. در هر فیلمی که نقش دوم بازی کرده،بازی اش مورد توجه بوده و چندبار کاندید جایزه شده است. سه سیمرغ بلورین حاصل کار سعید پورصمیمی برای بازی در نقشهای دوم فیلمهای ناخداخورشید، تحفه ها و پرده آخر بوده است.


● فیلم شناسی:

▪ سرزمین خورشید (احمدرضا درویش، ۱۳۷۵)


▪ ایران سرای من است (پرویز کیمیاوی، ۱۳۷۷)


▪ زشت و زیبا (احمدرضا معتمدی، ۱۳۷۷)


▪ عشق طاهر (محمدعلی نجفی، ۱۳۷۸)


▪ عروس آتش (خسرو سینایی، ۱۳۷۸)


▪ نسل سوخته (رسول ملاقلی پور، ۷۹/۱۳۷۸)


▪ تک درختها (سعید ابراهیمی فر، ۱۳۷۹)


▪ زیر آواز باران (رضا کریمی، ۱۳۸۱)


▪ اینجا چراغی روشن است (رضا میرکریمی، ۱۳۸۱)


▪ ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)


▪ تحفه ها (ابراهیم وحیدزاده، ۱۳۶۶)


▪ هی جو (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)


▪ ... تا غروب (جعفر والی، ۱۳۶۷)


▪ پرده آخر (واروژ کریم مسیحی، ۱۳۶۹)


▪ مدرسه پیرمردها (علی سجادی حسینی، ۱۳۷۰)


▪ دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰)


▪ آبادانی ها (کیانوش عیاری، ۱۳۷۱)


▪ چهره (سیروس الوند، ۱۳۷۳)


▪ در پناه تو (مجموعه تلویزیونی - حمید لبخنده، ۱۳۷۳) 

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:40 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه رضا فیض نوروزی

زندگینامه رضا فیض نوروزی 
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1330 - ... )
محل تولد: ایران - کرمانشاه - کرمانشاه
 شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر...

رضا فیض نوروزی

مدرک تحصیلی: فوق لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه آریزونای آمریکا در سال 1984.

پس از بازی در تئاتر تانگو (اسلاومیر مروژک) در دانشگاه آریزونا و نمایش همه علیه من (نیل سایمن) همراه با رضا ژیان در آمریکا در سال 1995، در سال 96 به ایران آمد و اولین‌بار در مجموعه کاکتوس ظاهر شد.
بازی متفاوت او در مجموعه گوهر کمال او را به شهرت رساند. او در سینما هم موفق بود.

کاکتوس (مجموعه، محمدرضا هنرمند، 1376)


گوهر کمال (مجموعه، 1377)


شبیخون (جمشید آهنگرانی، 1377)


کژدم 33 (مجموعه، 1378)


مومیائی 3 (محمدرضا هنرمند، 1378)


مربای شیرین (مرضیه برومند، 1379)


عشق فیلم (ابراهیم وحیدزاده، 1379)


علی و دنی (وحید نیکخواه آزاد، 1379)


کاکتوس 2 (مجموعه، محمدرضا هنرمند، 1379)


کلاه قرمزی و سروناز (ایرج طهماسب، 1381)


کاکتوس 3 (مجموعه، محمدرضا هنرمند، 1382)


کمربندها را ببندیم (مجموعه، مهدی مظلومی، 1383)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:40 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه رضا بابک

زندگینامه رضا بابک 
 
▪ نام و نام خانوادگی : رضا بابک
▪ تاریخ تولد : ۲۰ اسفند ۱۳۲۴
▪ محل تولد : تهران
او فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی است...

رضا بابک

رضا بابک فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد و با تأسیس اولین گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای نمایش پرداخت.
او تئاتر حرفه ای را از دهه ۵۰ آغاز نمود و حضور در سینما را با فیلم سینمایی ‍"چریکه تارا" به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۶ تجربه کرد.
او همچنین قبل و بعد از انقلاب به عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر در تلویزیون فعالیت کرد.
از جمله کارهای او به عنوان نویسنده ، قای شانس در سال ۱۳۷۳ است.
▪ بخشی از فیلم شناسی :
ـ ۱۳۸۷ دعوت
ـ ۱۳۸۳ به رنگ ارغوان
ـ ۱۳۸۴ شوریده ( محمدعلی سجادی )
ـ ۱۳۷۵ بزرگ خیلی بزرگ ( فرزین مهدی‌پور )
ـ ۱۳۷۴ مرد آفتابی ( همایون اسعدیان )
ـ ۱۳۷۴ مصائب عاشق فقیر ( حسین علی لیالستانی )
ـ ۱۳۷۴ شریک زندگی ( علی خوش نشین )
ـ ۱۳۷۲ کودکانی از آب و گل ( عطاء الله حیاتی )
ـ ۱۳۷۱ چشم‌ هایم برای تو ( خسرو شجاعی )
ـ ۱۳۷۱ لبه تیغ ( جمال شورجه )
ـ ۱۳۶۹ گربه آوازخوان ( کامبوزیا پرتوی )
ـ ۱۳۶۸ ریحانه ( علیرضا رییسیان )
ـ ۱۳۶۷ ارثیه ( کاظم بلوچی )
ـ ۱۳۵۷ چریکه تارا ( بهرام بیضایی )

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:41 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه علیرام نورائی

زندگینامه علیرام نورائی  
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (متولد فروردین 1356 - ... )
محل تولد: ایران
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
تحصیلات در رشته کامپیوتر / نرم افزار...

علیرام نورائی

شروع فعالیت هنری از سال 1376.

تجربه بازی در چند تئاتر و فیلم کوتاه. بازی در تلویزیون را با مجموعه راهی به ملکوت آغاز کرد.
در مجموعه تلویزیونی شب آفتابی در نقش ̎بهنام ̎ بازی کرد و تا حدودی در میان بینندگان شناخته شد. او در ابتدای راه است و تا رسیدن به اوج شهرت و محبوبیت راه بس دشوار و طولانی را در پیش خواهد داشت.

راهی به ملکوت (مجموعه تلویزیونی)
سایکو درام (مجموعه ویدیوئی)
شب آفتابی (مجموعه - قاسم جعفری - 1380)
آخرین آواز ققنوس (مجموعه - مسعود تکاور - 1381)
دور خوزستان در 80 ساعت (مجموعه - به سفارش مرکز خوزستان)
مسافری از هند (مجموعه قاسم جعفری، 1381)
رفقای خوب (آرش معیریان، 1382)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:41 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه رؤیا تیموریان

زندگینامه رؤیا تیموریان
 
جنسیت: زن
تخلص: دلارا
تولد و وفات: (متولد بیست و هفتم اسفند 1338 - ... )
محل تولد: ایران - تهران - تهران...

رؤیا تیموریان

شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
همسر میروالی الله مدنی (مدیر تولید و تهیه کننده سینما).
لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر در سال 1366.

فعالیت در رادیو از سال 1360.
فعالیت در تلویزیون از سال 1362 با مجموعه برده رقصان (ابوالقاسم معارفی).
فعالیت در سینما از سال 1373 با بازی در فیلم به نمایش درنیامده در حسرت دیدار (محرم زینال زاده).
با بازی در مجموعه تلویزیونی رعنا (داود میرباقری - 1369) نوید یک بازیگر بااستعداد را داد. در مجموعه‌های تلویزیونی که بازی کرد، همیشه خود بود. و این اواخر در مجموعه محاکمه (حسن هدایت - 1378) اوج هنرنمائی خود را به معرض نمایش گذاشت. در سینما اما موفق تر بود. با بازی در فیلم‌های مرد بارانی، قارچ سمی و به‌خصوص زندان زنان که جایزه بهترین بازیگر نقش اول را از ششمین جشن خانه سینما دریافت کرد، توانائی خود را به رخ همگان کشید.

حسرت دیدار (محرم زینال زاده - 1373)


لژیون (سیدضیاءالدین دری - 1373)


دفتری از آسمان (پرویز شیخ طادی - 1378)


مرد بارانی (ابوالحسن داودی - 1378)


محاکمه (مجموعه - حسن هدایت - 1378)


شراره (سیامک شایقی - 1378)


تیک (اسماعیل فلاح پور - 1380)


زندان زنان (منیژه حکمت - 1380)


شب دهم (فیلم / مجموعه - حسن فتحی - 1380)


قارچ سمی (رسول ملاقلی پور - 1380) 

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:42 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه حامد بهداد

حامد بهداد
 
● عشق و جنون
حامد بهداد از معدود بازیگران جوان سینماست که با بازی در نقش‌های مختلف و متنوع، قابلیت‌های بالایش را به اثبات رسانده است.

حامد بهداد


بهداد

 همان‌قدر که در اجرای نقش‌های بیرونی موفق است، توانایی بازی در نقش‌های درونی را هم دارد. او علاقه‌مند بازی در نقش جوان‌های عاصی است. (بوتیک، سایه آفتاب) و البته به همان اندازه در نقش‌های آرام و درونی (آدم، آخر بازی) شیرین و دوست‌داشتنی است. حامد بهداد در «روز سوم» مسیر رو به رشدی را که تا امروز طی کرده، به پختگی خاصی می‌رساند. نقش جذابی که او انتخاب کرده، ویژگی‌های بارزی برای تبدیل‌شدن به یک کاراکتر محبوب را در فیلم داشته. فواد، معلمی عراقی است که عاشق دختری ایرانی می‌شود و در جریان جنگ می‌کوشد دختر را نجات بدهد. در بازی بهداد، ترکیبی از عشق و خشم دیده می‌شود. فواد با شروع جنگ در کسوت یک نظامی، اهداف رژیم بعث را در خرمشهر دنبال می‌کند اما علاقه او به سمیره (باران کوثری) همچنان پابرجاست.


او همه را به چشم دشمن می‌بیند اما برای نجات سمیره تا پای جان می‌ایستد. تناقضی که در این کاراکتر وجود دارد، به آن پیچیدگی و جذابیت داده و این ویژگی در بازی درخشان حامد بهداد بیشتر متجلی شده است. بهداد با بازی در این نقش ثابت می‌کند قابلیت این را دارد که در قالب یک نقش دشوار و منفی به محبوبیت برسد و تماشاگر را با خود همراه کند. این اتفاقی است که درباره همه بازیگران نمی‌افتد و بازی در نقش‌های منفی و پیچیده محبوبیت‌شان را خدشه‌دار می‌کند.


«روز سوم» روایتی عاشقانه است که در بستر جنگ مفهوم پیدا می‌کند. موضوع جذاب عشق بین عراقی و ایرانی در این فیلم برای اولین بار مطرح می‌شود و فیلم هم به‌خوبی از این موضوع جذاب بهره می‌گیرد اما نمی‌توان از اهمیت کاراکتر فواد در این درام عاشقانه به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. فواد با وجود منفی‌بودن به یمن بازی متفاوت و عمیق حامد بهداد، یک بدمن خبیث و کلیشه‌ای نیست، گویا او هم قربانی جنگ است. 

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:42 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه حسن جوهرچی

حسن جوهرچی
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1347 - ... )
محل تولد: ایران - تهران - تهران
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر

حسن جوهرچی

دوره یک ساله را در انجمن سینمای جوانان ایران گذرانده و در رشته عکاسی هم فعالیت نموده است.
با مجموعه تلویزیونی موفق در پناه تو به شهرت رسید اما دیگر نتوانست این موفقیت را تکرار کند.

فیل در تاریکی (نیمه تمام - نعمت حقیقی - 1367)


برخورد (سیروس الوند - 1370)


بر بال فرشتگان (جواد شمقدری - 1371)


هدف گمشده (مجموعه - 72)


زینت (ابراهیم مختاری - 1372)


جای امن (مجتبی راعی - 1372)


افسانه دو خواهر (کامبوزیا پرتوی - 1373)


در پناه تو (مجموعه - حمید لبخنده - 74-1373)


ضیافت (مسعود کیمیائی - 1374)


ویرانگر (ابوالقاسم طالبی - 1374)


وکلای جوان (مجموعه - سیروس مقدم - 1374)


روزی که خواستگار آمد (فریال بهزاد - 1375)


بالاتر از خطر (سعید عالم زاده - 1375)


سلطان (مسعود کیمیائی - 1375)


دومین انفجار (مجموعه - نادر مقدس - 1375)


تنگنا (مجموعه - علی درخشی 1375)


بادام‌های تلخ (کاظم معصومی - 1376)


حماسه قهرمانان (1376)


زن شرقی (رامبد لطفی - 1376)


سقوط (مجموعه تلویزیونی، 1376)


روزهای زندگی (مجموعه - سیروس مقدم 1377)


دو زن (تهمینه میلانی - 1377)


روزگار جوانی (مجموعه - شاپور قریب 1378)


دختری به‌نام تندر (حمیدرضا آشتیانی پور - 1379)


آقای رئیس‌جمهور (ابوالقاسم طالبی - 1379)


آبی (حمید لبخنده - 1379) 

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:43 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه حسام نواب صفوی

حسام نواب صفوی
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... )
محل تولد: ایران
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر

حسام نواب صفوی

با بازی در نقش کوتاهی در فیلم اعتراض به دنیای بازیگری قدم گذاشت. به قول خودش بخش‌های عمده بازی او پولاد کیمیایی بنابه دلایلی از فیلم حذف شده است.
اما با مجموعه تلویزیونی کیف انگلیسی در نقشی منفی ظاهر شد و فیزیک چهره و بازی‌اش توجه خیلی‌ها را جلب کرد. بازی خوب و قابل قبول او در فیلم اتانازی نشان داد که توانائی‌هائی هم دارد.

فیلم‌های سینمائی:
- اعتراض (مسعود کیمیائی - 1378)
- نان و عشق و موتور هزار (ابوالحسن داودی - 1380)
- اتانازی (رحمان رضائی - 1380)
- عروس خوش قدم (کاظم راست گفتار - 1381)
- سیزده گربه روی شیروانی (علی عبدالعلی زاده، 1381)
- شمعی در باد (پوران درخشنده، 1382)
- ازدواج به سبک ایرانی (حسن فتحی، 1383)
- سرود تولد (علی قوی تن، 1383)

مجموعه‌های تلویزیونی:
کیف انگلیسی (سیدضیاءالدین دری - 1379)
روشن تر از خاموشی (حسن فتحی - 1380)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:43 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه حدیث فولادوند

حدیث فولادوند
 
جنسیت: زن
تولد و وفات: (1356 - ... )
محل تولد: ایران - تهران - تهران
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
مدرک تحصیلی: فوق دیپلم معماری.

حدیث فولادوند

 

با بازی در نقش عروس جوان در فیلم دست‌های آلوده (1378) به سینما آمد و یک سال بعد در فیلم مارال (1379) بود که فرصت خودنمائی پیدا کرد اما در تلویزیون با مجموعه تلویزیونی گمگشته (1380) معروف شد.

دست‌های آلوده (سیروس الوند، 1378)
سال‌های خاکستری (مجموعه تلویزیونی، 1378)
مارال (مهدی صباغزاده، 1379)
غزل (محمدرضا زهتابی، 1379)
مسافر ری (داود میرباقری، 1379)
همکلاس (سعید خورشیدیان، 1380)
دیوار شیشه‌ای (مجموعه تلویزیونی، 1380)
گمگشته (مجموعه تلویزیونی، 1380)
رز زرد (داریوش فرهنگ، 1381)
سر نیستی (1381)
کما (آرش معیریان، 1382)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:44 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه حبیب دهقان نسب

حبیب دهقان نسب
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1328 - ... )
محل تولد: ایران - فارس - شیراز
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

حبیب دهقان نسب

 

فعالیت هنری را از سال 46 با بازی در نمایشنامه‌های رادیوئی آغاز کرد.
شاید برای اولین‌بار در مجموعه تلویزیونی «درپناه تو» فرصت خودنمایی پیدا کرد و موفق شد که نظرها را به‌سوی خود جلب کند. بازی او در دو فیلم سفر به چزابه و به‌خصوص نسل سوخته در خور تحسین است.

شرایط عینی (1366)
امام علی (ع) (مجموعه - داود میرباقری - 74-1370)
مستأجر (رحیم رحیمی پور - 1371)
عبور از تله (غلامرضا رمضانی - 1372)
در پناه تو (مجموعه - حمید لبخنده - 74-1373)
سفر به چزابه (رسول ملاقلی پور - 1374)
تنهاترین سردار (مجموعه - مهدی فخیم زاده - 1374)
خانه سبز (مجموعه - بیژن بیرنگ - مسعود رسام - 1375)
سیاه، سفید، خاکستری (مجموعه - سیامک شایقی - 1375)
حماسه قهرمانان (1376)
کمکم کن (رسول ملاقلی پور - 1376)
ولایت عشق (مجموعه - مهدی فخیم زاده - 78-1376)
باشگاه سری (جمال شورجه - 1377)
روزهای زندگی (مجموعه تلویزیونی - سیروس مقذم - 1377)
شراره (سیامک شایقی - 1378)
نسل سوخته (رسول ملاقلی پور - 1378)
سگ کشی (بهرام بیضایی - 1379)
سفر سرخ (حمید فرخ نژاد - 1379)
زمانه (حمیدرضا صلاحمند - 1379)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:44 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه جمشید هاشم پور

جمشید هاشم پور
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1323 - ... )
محل تولد: ایران
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
جمشید هاشم پور که تا اواسط دهه شصت با نام ̎جمشید آریا ̎ فعالیت می‌کرد...

جمشید هاشم پور

در قبل از انقلاب در چهار فیلم ظاهر شد اما خیلی زود از سینمای آن روزها کناره گیری کرد.
او در بعد از  انقلاب در اولین حضور سینمائی خود در فیلمی از مسعود کیمیائی با عنوان خط قرمز بازی کرد. این فیلم همچنان توقیف است.
شاید با بازی در نقش زینال بندری در فیلم تاراج ساخته ایرج قادری بود که جمشید هاشم پور با سر تراشیده میان مردم مطرح شد. تا جائی که تیپ قهرمان سر تراشیده تا سال‌ها مخاطبان بسیاری را به‌خصوص در شهرستان‌ها روانه سینماها می‌کرد.
جمشید هاشم پور با بازی در نقش‌های متقاوت توانائی‌های خود را به اثبات رسانده است. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در کنار بازی در فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای گه گداری بازی در نقش‌های دیگر را نیز امتحان کرده است: روز باشکوه (کیانوش عیاری، 1367) - مادر (علی حاتمی، 1368) - پرده آخر (واروژ کریم مسیحی، 1369) - عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، 1369) و دلشدگان (علی حاتمی، 1370).
هاشم پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین جشنواره فیلم فجر (1377) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلی پور) گزیده کار شد و سعی کرد در فیلم‌های خوب و متفاوت بازی کند.
بازی بسیار خوب او در فیلم‌های آواز قو (سعید اسدی، 1379)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، 1380)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، 1380)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، 1381) نشان از رویکرد سخت‌گیرانه هاشم پور دارد. او در این سال‌ها یک بازی تحسین برانگیز و معرکه از خود به نمایش گذاشت: مسافر ری (داود میرباقری، 1379).
جمشید هاشم پور در سال 1382 دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: واکنش پنجم و سفر به فردا. بازی خوب او در فیلم ̎ سفر به فردا ̎ که نامزدی جشنواره بیستم فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به‌دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد.

فراری (1346)
جهنم سفید (1347)
ایوالله (1350)
خوشگلترین زن عالم (1351)
خط قرمز (مسعود کیمیائی - 1361)
بازداشتگاه (کوپال مشکوة - 1363)
نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی - 1362)
بالاش (اکبر صادقی - 1363)
تاراج (ایرج قادری - 1364)
عقاب‌ها (ساموئل خاچیکیان - 1364)
یوزپلنگ (ساموئل خاچیکیان - 1364)
تیغ و ابریشم (مسعود کیمیائی - 1365)
روز باشکوه (کیانوش عیاری - 1367)
مادر (علی حاتمی - 1368)
پرده آخر (واروژ کریم مسیحی - 1369)
عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی - 1369)
دادستان (بزرگمهر رفیعا - 1370)
قرق (احمد هاشمی - 1370)
دلشدگان (علی حاتمی - 1370)
افعی (محمدرضا اعلامی - 1371)
طعمه (فرامرز صدیقی - 1371)
تماس شیطانی (حسن قلی زاده - 1371)
قافله (مجید جوانمرد - 1371)
نیش (همایون اسعدیان - 1372)
پادزهر (بهرام کاظمی - 1372)
پرواز از اردوگاه (حسن کاربخش - 1373)
دیوانه وار (کامران قدکچیان - 1373)
روز دیدنی (فرزین مهدی پور - 1373)
آخرین بندر (حسن هدایت - 1373)
لاک پشت (علی شاه حاتمی - 1375)
عقرب (کار گروهی - 1375)
یاغی (جهانگیر جهانگیری - 1376)
چشم عقاب (شفیع آقامحمدیان - 1376)
هیوا (رسول ملاقلی پور - 1377)
رنجر (احمد مرادپور - 1378)
سهراب (سعید سهیلی - 1378)
مسافر ری (داود میرباقری - 1379)
آواز قو (سعید اسدی - 80/1379)
سفر به فردا (محمدحسین حقیقی - 1380)
قارچ سمی (رسول ملاقلی پور - 1380)
واکنش پنجم (تهمینه میلانی - 1381)
جنایت (محمدعلی سجادی، 1381)
مزرعه پدری (رسول ملاقلی پور، 1381)
از دور دست (رامین محسنی، 1383)
قتل آن لاین (مسعود آب پرور، 1384)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:45 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

جمشید مشایخی پدر سینمای ایران

جمشید مشایخی پدر سینمای ایران
 
اوایل دهه ۶۰ تا میانه‌های دهه ۷۰ را یکی از ۲ دوره طلایی سینمای ایران می‌دانند. دوره طلایی دیگر از سال ۱۳۴۸ با نمایش گاو و قیصر آغاز می‌شود که مانند دوره دوم کوتاه بود.

جمشید مشایخی پدر سینمای ایران


درباره دوره

نخست

 کمابیش حرف‌هایی بیان شده و حتی کتاب‌هایی نیز به چاپ رسیده و نمادها و علل بروز و افول آن به بررسی گذاشته شده است اما درخصوص دوره متاخر به رغم انتشار نوشته‌ها و مصاحبه‌های فراوان، کمتر به نمادها و عوامل انسانی آن توجه شده است، حال آن‌که در بررسی، مرور رونق و رکود هر عرصه هنری نمی‌توان براحتی از کنار آدم‌های موثر در بروز رکود بویژه رونق هر یک از آن دوره‌ها گذشت.


دهه ۶۰ در حالی آغاز شد که وقوع و پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ (۳ سال پیش از شروع این دهه)‌ سینمای ایران را به تبع شرایط جدید فرهنگی و سیاسی دستخوش دگرگونی‌های فراوان کرده بود. این تحولات به حدی بود که از سینمای قبل از انقلاب، در شروع دوران جدید، فقط تعدادی تکنیسین فنی و عده‌ای کمتر از آن بازیگر و کارگردان دستچین شدند و توانستند به کار ادامه دهند.


نگاه بسیار محتاطانه متولیان جدید سینمای ایران به مقوله بازیگری باعث شد تا جوانان (مهم‌ترین پتانسیل‌ها در میان بازیگران و نقش‌‌ها برای ستاره شدن)‌ به مدت حدود یک دهه تقریبا از میدان اصلی قصه‌ های فیلم‌ های سینمایی ایران حذف یا به حاشیه رانده شوند.


این چنین بود که میانسالان مرد و معدودی زنان دارای پیشینه مثبت در بازیگری (بیشتر از عرصه تئاتر و کمتر از سینما و تلویزیون)‌ به میدانداران اصلی این هنر بدل شوند. این مجموعه را نورسیدگانی از هر سه عرصه (که دو عرصه دیگر نیز معمولا به سینما ختم می‌شد)‌ کامل می‌کردند.


جمشید مشایخی همراه همنسلانش مانند: عزت‌الله انتظامی ، علی نصیریان ، داوود رشیدی ، جعفر والی ، محمد علی کشاورز و فخری خوروش به همراه جوان‌ترهایی چون فرامرز قریبیان و پروانه معصومی از سابقه‌دارهای سینمای ایران بودند که بیش از هر چیز کارنامه پاکیزه‌شان به آنها مجال تداوم هنرنمایی می‌داد و بیشتر آنها را به نمادهای سینمای ایران در این دوره تبدیل کرد.


در میان این نام‌ها ویژگی‌های شخصی مشایخی به همراه سابقه ثبت شده از او در ذهن‌ تماشاگر موقعیت ممتازی برای او ایجاد کرد. مشایخی در دهه ۴۰ با دوستان تئاتری‌اش به سینمای ایران راه یافته بود. خشت و آیینه، گاو و قیصر فیلم‌های اولیه او بودند و عجیب این که این بازیگر در هر دو فیلم مهم سینمای ایران در سال ۱۳۴۸، دهه ۴۰ و تاریخ سینمای ما! حضور داشت.


در هر دو فیلم نیز نقش‌هایی بسیار مسن‌تر از خودش ایفا می‌کرد؛ ویژگی‌ای که همواره با او ماند تا امروز که سن نقش و بازیگر هر دو به هم رسیده‌اند (مشایخی به احتمال زیاد فقط در قسمت‌هایی از سریال به یادماندنی هزاردستان نقش یک جوان را ایفا کرده است)‌


همه اینها جدای از توانایی این بازیگر در ایفای نقش‌های مسن‌تر از خودش، بویژه در قیصر که در ۳۵ سالگی، رل یک آدم با دو برابر سن و سال خود را بازی کرد نشان‌دهنده وجود خصوصیتی فردی و بارز در اوست. این ویژگی فردی مشایخی را بین همه بازیگران تاریخ سینما و شاید تلویزیون ایران منحصر به فرد نشان می‌‌دهد و آن چیزی نیست جز کاریزمای موجود در شخصیت واقعی‌اش که به تمامی به تصویرش در سینما و تلویزیون راه می‌یابد.


فراموش نکنیم که گاه تصویر آدمی با چهره واقعی و رودرروی خودش تفاوت‌هایی دارد؛ هم از این روست که آدم‌ها را به فتوژنیک، غیرفتوژنیک و چیزی بین این دو تقسیم می‌کنند. در خصوص مشایخی، میان چهره واقعی و تصویر او کمتر توفیری وجود دارد و مهم‌تر این که «آن» این بازیگر بخوبی به بیننده منتقل می‌شود و از او چهره‌ای کاریزماتیک می‌آفریند.


این‌گونه است که روح بازیگر بر جسم و بویژه چهره‌اش سنگینی می‌کند و بر خلاف برخی بازیگرانی که در میانسالی و حتی در آستانه کهنسالی، به یمن چهره‌های پسرانه خود و نیز ضرب و زور چهره‌پردازی می‌توانند نقش جوان‌ها را بازی کنند، مشایخی از ابتدا بزرگی می‌کند و بر پرده بزرگ می‌نماید.


این ویژگی بخوبی در ذهن تماشاگر ایرانی جای می‌گیرد و او بازیگر را همچون کسان و خویشان نزدیکش پذیرا می‌شود. بازیگران به مدد تصاویر و نقش‌هایی که از خود ارائه می‌کنند،‌ همواره در دل‌های مخاطبان جا خوش می‌کنند و بینندگان نیز به سبب این موانست‌ها و موالفت‌های گاه چند ده ساله آنان را همچون بستگان خویش دوست می‌‌دارند و گاه می‌پرستند.


(شاید دور از جان استاد این‌گونه است که وقتی هنرمندی بویژه از جامعه بازیگری به دیار باقی می‌شتابد،‌ فقدان او به عزایی عمومی بدل می‌شود و تا مدت‌ها جامعه را سوگوار می‌کند)‌.


در فیلم گل‌های داوودی (رسول صدرعاملی)‌ مشایخی نقش «استوار» یکی از ماموران زندان را بازی می‌کند که از راز مرگ تعمدی پدر زندانی خانواده با خبر است. او همزمان با بازنشستگی، بر سر مزار این پدر و در واقع دوستش می‌آید تا این راز را به آنها بگوید.


مادر خانواده که قدرت پذیرفتن واقعیت و نیز گفتن آن به پسر و عروس نابینایش را ندارد، در آستانه برگزاری مراسم عروسی که قرار بوده با آزادی و پایان حبس ۲۰ ساله پدر داماد همراه باشد، از استوار می‌خواهد تا به خانه بیاید و واقعیت را به پسرش نیز بگوید، اما در موقع گفتن ماجرا از سوی استوار، او خواسته و ناخواسته استوار را همسرش یعنی پدر داماد معرفی می‌کند و استوار نیز برای چند لحظه مجبور به همراهی است و پسر را همچون پدری واقعی در آغوش می‌کشد این سکانس به مدد دکوپاژ و دیالوگ‌های نسبتا خوب ، پذیرفتنی از کار در می‌آید و تماشاگر را می‌گریاند که در توفیق این صحنه‌ها می‌بایست نقش جمشید مشایخی را بیش از دیگر عوامل دانست. چراکه بیننده بیش از هر چیزی با اوست که همذات‌پنداری می‌کند و در جایگاه دوستی رنج‌دیده که مجبور است نقش پدری مظلوم و مقتول را «زنده‌نمایی» کند، می‌پذیرد.


چند سال بعد از نمایش گل‌های داوودی، حاصل تلاش یک دهه‌ای علی حاتمی و یارانش «هزاردستان» در ۱۷ قسمت بر پرده تلویزیون آمد و این بار جلوه‌هایی تازه از هنر بازیگری مشایخی آشکار شد. او در این سریال، نقش جوانی و پیری رضا خوشنویس را با هنرمندی تمام ایفا کرد؛ بویژه این که (به گفته خودش)‌ پاسخ درخوری به همه کسانی داد که او را فقط مناسب ایفای نقش پیرمردها و پدربزرگ‌ها می‌دانستند، اما جدای از اینها، نقش «پدر» تا ابد برازنده و مناسب این هنرمند خواهد بود.


مشایخی براستی پدر سینمای ایران است. پدری همیشه پذیرفتنی که همواره تماشاچی، او را در این قالب باور می‌کند؛ چه به جای پدر یکی از آدم‌های فیلم‌ها در دل قصه، چه به جای پدری که ناگزیر قرار است تا مدتی نقش پدر در گذشته یکی دیگر از شخصیت‌ها را بازی کند و چه در جایگاه پدر تماشاگر که اگر نبود، عنصر همذات ‌پنداری در سینما، هیچ یک از نمادهای این هنر شکل نمی‌گرفتند و سینما این چنین بر تارک هنرها نمی‌نشست. آن هم در سینمایی به کم‌جانی سینمای ما در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب که نمادهای برجسته آن چونان جمشید مشایخی تا حدود یک دهه و نیم بعد به عرش رسانیدش. عمر استاد دراز باد. 

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:45 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه جمشید اسماعیل خانی

جمشید اسماعیل خانی
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1329 -1381)
محل تولد: ایران - فارس - شیراز
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
مدرک تحصیلی دیپلم.
همسر گوهر خیراندیش.

جمشید اسماعیل خانی

از دوران دبیرستان فعالیت‌های تئاتر خود را آغاز کرد. بازی‌های او همیشه زیبا و دیدنی است. او برای بازی در فیلم‌های ̎زیر بام‌های شهر̎ و ̎روسری آبی̎ کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره‌های هشتم و سیزدهم فیلم فجر شد. او آخرین فیلمی که از او به نمایش درآمد، فیلم ̎نوروز̎ بود که در بیستمین جشنواره فیلم فجر جزء فیلم‌های بخش مسابقه بود و آخرین حضور او در تلویزیون در مجموعه تلویزیونی ̎همسایه‌ها ̎ به نقش بنگاه‌دار بود.

فیلم‌های سینمائی:
زیر بام‌های شهر (1368)
چون ابر در بهاران (1369)
همه یک ملت (1369)
آپارتمان شماره سیزده (1369)
در آرزوی ازدواج (1369)
مسافران (1370)
لبه تیغ (1371)
دو همسفر (1371)
روسری ‌آبی (1373)
تعطیلات زمستانی (1374)
سرعت (1374)
مهر مادری (1376)
شیدا (1377)
مرد بارانی (1378)
مونس (1379)
نوروز (1380)
نان و عشق و موتور 1000 (1380)

مجموعه‌های تلوزیونی:
آینه (1367)
روزی روزگاری ( 1371)
سنگ و شیشه ( 1373)
همه وصیت من ( 1373)
آیارتمان (1373)
آخرین ستاره شب ( 1374)
شلیک نهائی ( 1374)
دو پنجره ( 1375)
سفر به چزابه ( 1375)
کت جادوئی (1378)
همسایه‌ها (1379)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:46 PM
تشکرات از این پست
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

زندگینامه حسین محجوب

زندگینامه حسین محجوب
 
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (1327 - ... )
محل تولد: ایران - مازندران - ساری
شهرت علمی و فرهنگی: بازیگر
دارای مدرک تحصیلی دیپلم ادبی.

شروع فعالیت در سینما با بازی در فیلم رگبار.

حسین محجوب

 

رگبار (بهرام بیضائی - 1351)
چوپانان کویر (کارگردانی - 1359)
مادیان (علی ژکان - 1364)
کنار برکه‌ها (یدالله نوعصری - 1365)
شاید وقتی دیگر (بهرام بیضائی - 1366)
برهوت (محمدعلی طالبی - 1367)
دوران سربی (خسرو معصومی - 1367)
ریحانه (علیرضا رئیسیان - 1368)
پرده آخر (واروژ کریم مسیحی - 1369)
نقش عشق (شهریار پارسی پور - 1369)
براده‌های خورشید (محمدحسین حقیقی - 1375)
ماه و خورشید (محمدحسین حقیقی - 1375)
رنگ خدا (مجید مجیدی - 1377)
باران (مجید مجیدی - 1379)
من ترانه پانزده سال دارم (رسول صدرعاملی - 1380)

دوشنبه 16 خرداد 1390  5:46 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها