0

ابتکاری نو در موسیقی ایران صدای تار دیجیتال

 
barandarrasht
barandarrasht
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 4334
محل سکونت : گیلان

ابتکاری نو در موسیقی ایران صدای تار دیجیتال

ابتکاری نو در موسیقی ایران

صدای تار دیجیتال

سال‏های آغازین دهه 1990 میلادی را می‏توان سرآغاز تولید موسیقی با رایانه‏های شخصی به حساب آورد. پیش‏تر از این، موسیقی رایانه‏ای با دستگاه‏های غیر خانگی وجود داشت ولی در دسترس همگان نبود و تا حدی تخصصی می‏نمود. از آن پس به کمک انواع نرم‏افزارها، بسیاری از علاقه‏مندان موسیقی این امکان را یافتند تا بدون ساز و ابزار و شمار زیادی از نوازندگان، تجربه‏های آهنگسازی خود را با کمترین هزینه، پشت رایانه شخصی‏شان صورت دهند.

از نخستین نرم‏افزارهای آهنگسازی می‏توان به Encore اشاره کرد که از سال 1991 میلادی وارد بازار شد و تا 1995 چند نسخه‏اش به دست علاقه‏مندان رسید ولی صاحبان این نرم‏افزار در میانه راه، آن را وانهادند و دیگر به روز نشد. Encore اگر چه در مقایسه با محصولات امروزی چیزی شبیه به اسباب‏بازی است ولی در زمان خودش خیلی موفق بود. امکان اجرای چندین ملودی به صورت همزمان و همچینن داشتن حدود 128 ساز غربی به صورت MIDI فرصت ارزشمندی بود تا آهنگسازان پیش از هر هزینه‏ای، کار خود را به صورت شنیداری محک بزنند.

رقابت تولیدکنندگان نرم‏افزار منجر به پیدایش ده‏ها نمونه مختلف گردید که از آن میان فقط تعداد محدودی در بازار ایران به شهرت رسیدند. برای نمونه می‏توان به Cakewalk Pro Audio ، Studio 4 ، Finale و Sibelius اشاره کرد. وجه مشترک همه این‏ها نداشتن امکانی برای تولید صداهای کمتر از نیم‏پرده بود. یعنی ما نمی‏توانستیم بیات ترک، افشاری، سه‏گاه و مخالف سه‏گاه را در این نرم‏افزارها تجربه کنیم.

ورود نرم‏افزار Harmony Assistant به بازار موسیقی این نوید را به علاقه‏مندان موسیقی شرقی داد تا با کمک آن بتوانند فواصل کمتر از نیم‏پرده را نیز تولید کنند. این محصول که بر اساس ساختار فواصل موسیقی کلاسیک عثمانی (ترکیه) و عربی طراحی شده بود، در عمل اگر چه نسبت به سایر محصولات مشابه برای تولید موسیقی ایرانی مفید بود ولی از آن جا که نوع فواصل با نسبت‏های ایرانی فاصله محسوسی داشت، به نوعی با گوش ما بیگانگی می‏کرد و نکته مهم این که از نظر سونوریته ساز، همچنان همان صدای سازهای غربی را در خود داشت و فقط یک ماندولین به آن اضافه شده بود.

خیلی از علاقه‏مندان و موسیقدانان حرفه‏ای همواره این پرسش را از یکدیگر می‏پرسیدند که آیا نرم‏افزاری ویژه موسیقی ایرانی تولید شده است؟ و هر بار این پرسش بی پاسخ می‏ماند. اینک پس از سال‏ها انتظار و در عین آن که تقریباً کسی از اهل موسیقی ایرانی انتظار نداشت، شرکت تحقیقاتی صوت‏آذین با سال‏ها پیشینه تولید محصولات موسیقایی توانسته نخستین نرم‏افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی را با دو منوی Menu فارسی و انگلیسی به بازار موسیقی ایران و جهان عرضه کند.

 

 

محصول جدید صوت‏آذین با نام اختصاصی آهنگساز فارابی Farabi Composer در حال حاضر این قابلیت را دارد که صدای تار و کمانچه شبیه‏سازی شده را با کیفیتی نزدیک به صدای واقعی این دو ساز به گوش مخاطب مشکل‏پسند ایرانی برساند. همه مضراب‏ها و آرشه‏های ممکن در این دو ساز نمونه‏برداری شده‏اند و آهنگساز باتجربه می‏تواند در جمله‏بندی‏های خود از آرتیکولاسیون‏های مختلف بهره بگیرد. برای مثال 10 آرتیکولاسیون تار به این ترتیب‏اند: مضراب راست، چپ، ریز، ویبره، انگشت‏گذاری بی‏مضراب، استاکاتوی راست، استاکاتوی چپ، درّاب، سیم کندن و مضراب شلال. همچنین برای کمانچه 12 آرتیکولاسیون آرشه ساده راست، آرشه ساده چپ، آرشه اکپرسشن (expression) راست، آرشه اکپرسشن چپ، آرشه مارکاتوی راست، آرشه مارکاتوی چپ، استاکاتوی راست، استاکاتوی چپ، ترمولو، پیتزیکاتو، آرشه پد و آرشه درّاب وجود دارد.

 

نقش نوازنده چه می‏شود؟

همواره این بحث میان سنت‏گرایان و تکنیک‏مداران وجود داشته است که آیا ماشین جای نوازنده را خواهد گرفت یا نه و بسیار صحبت‏های موافق و مخالف در پی آن گفته‏اند و شنیده‏اند. شاید از این نظر، نرم‏افزار آهنگسازی فارابی نیز گرفتار همین گفتمان‏ها باشد ولی واقعیت همانند خورشید، روشن‏تر از هر صحبتی است. کاری که یک نوازنده می‏کند به هیچ شکلی در ماشین تکرار نخواهد شد و کاری که ماشین می‏کند نیز، ارزش خود را دارد و اساساً قابل مقایسه با کار آدمیزاد نیست. بر این اساس، نرم‏افزار آهنگساز فارابی نه رقیب نوازنده ایرانی که در واقع عصای دست آهنگساز ایرانی است تا فارغ از هزینه‏ها و فرصت‏های کم زندگی ماشینی، در خلوت خویش به جرح و تعدیل آثارش بپردازد. این نرم‏افزار اگر چه قابلیت اجرای تکنوازی سازهای ایرانی را دارد ولی هدف اولیه در آن، تولید موسیقی ارکستری با طعم و رنگ سازهای ایرانی و غربی بوده است.

 

کاربردها

آهنگساز فارابی در درجه نخست مناسب آهنگسازان حرفه‏ای است که شغل‏شان تولید موسیقی است. به ویژه کسانی که موسیقی‏های پر حجم می‏نویسند، به راحتی خواهند توانست یک خط تار و یا کمانچه را بدون حضور نوازنده، بنویسند و ضبط نمایند. کیفیت نهایی بستگی به حجم ارکستر و شخصیت خط ملودیک دارد. اگر منظور آهنگساز از یک خط تار و یا کمانچه با همراهی صدای ارکستر باشد، تقریباً باید گفت وی به طور صددرصد موفق خواهد شد.

کاربرد دیگر نرم‏افزار آهنگساز فارابی برای بالا بردن درک مخاطب حرفه‏ای به منظور قضاوت در باره یک اثر آهنگسازی شده با سازآرایی ایرانی است. حال آن که وقتی یک آهنگ در چارچوب موسیقی دستگاهی یا نواحی ایران با استفاده از نرم‏افزارهای غیرایرانی نوشته و تنظیم شود، چون صدادهی کل مجموعه، با گوش ایرانی‏ها بیگانگی می‏کند، قضاوت درستی در باره آن آهنگ نمی‏توان داشت.

سومین کاربرد این نرم‏افزار، در حوزه آموزش است. نوشتن تک‏تک آرتیکولاسیون‏های ساز و شنیدن صدای آن‏ها، ذهنیت هنرجویان را به تدریج رشد می‏دهد. از سوی دیگر به نت‏خوانی (سلفژ) آن‏ها کمک شایانی خواهد کرد. به ویژه آن که نت‏خوانی فواصل ایرانی معمولاً در آموزشگاه‏های موسیقی تدریس نمی‏شود و اساساً معلم مربوطه نیز خیلی کم است.

 

امکانات

نرم‏افزار آهنگساز فارابی همانند همه نمونه‏های مشابه دارای امکاناتی نظیر ایجاد پارتیتور، انتخاب سرکلید، انتخاب کسر میزان و غیره است که با توجه به آشنایی عموم علاقه‏مندان موسیقی به نرم‏افزارهای مشابه، نیازی به داستان‏سرایی نیست. بنابراین تنها به امکانات ویژه این نرم‏افزار که در نمونه‏های مشابه موجود در بازار ایران وجود ندارد و اساساً به عنوان برگ برنده محصول از سوی شرکت صوت‏آذین مطرح می‏شود، اشاره می‏کنم.

نخست؛ امکان نگارش و اجرای همه نت‏های خاص موسیقی ایرانی موسوم به سُری و کُرُن است که برای اولی 37 سنت cent زیرتر و دومی 63 سنت بم‏تر از نت اصلی در نظر گرفته شده است. اهل فن نیک می‏دانند جایگاه نت سُری و کُرُن در موسیقی ایرانی ثابت نیست و اساتید بنا بر ذوق شنیداری‏شان، پرده‏های ساز خویش را جابجا می‏کنند. این تغییرات البته آن قدر نیست که ماهیت موسیقی ایرانی را دگرگون کند و تنها در حد سلیقه می‏چرخد اما اگر بنا بر کار گروهی و ارکستری باشد، آن گاه نوازندگان ناگزیرند همه به یک اندازه سُری یا کُرُن بگیرند. از این نظر، نرم‏افزار آهنگسازی فارابی تقریباً همه سلیقه‏ها را پاسخگوست. چنان چه کسی نخواهد با مقدار عددی پیش‏فرض شده، نت‏های خاص ایرانی را بشنود، این امکان وجود دارد که روی تک‏تک نت‏ها، تغییرات سنت مورد نظرش را لحاظ کند. این ویژگی برای آن دسته از آهنگسازان تجربه‏گرا که مایلند در فواصلی غیر از موسیقی ایرانی و کاملاً متفاوت از چارچوب‏های جهانی کار کنند، بسیار مفید خواهد بود.

دومین امکان ویژه نرم‏افزار، داشتن سرکلیدهای اصلی برای ایجاد یک پارتیتور ایرانی است. چنان که در نرم‏افزارهای مشابه دیده‏اید، سرکلیدها عموماً بر اساس پنجم‏های بالا رونده یا پایین رونده شکل می‏گیرند ولی در این محصول شما علاوه بر آن‏ها، می‏توانید برای دستگاه‏های شور، همایون، سه‏گاه و چهارگاه، سرکلید مخصوص را انتخاب کنید. بدین منظور برای هر دستگاه حدود شش سرکلید جاسازی شده است. برای مثال شور لا، شور سل، شور دو، شور سی، شور می و غیره.

 

 

سومین و در واقع مهم‏ترین ویژگی نرم‏افزار آهنگساز فارابی، داشتن سونوریته سازهای ایرانی است که در نسخه اولیه فقط دو ساز تار و کمانچه وجود دارد و سازهای سنتور، نی، عود، تنبک، دف و سه‏تار قرار است به تدریج جاسازی شوند. البته شبیه سازی صدای سازهای ایرانی، تازگی ندارد و از سال‏ها پیش با استفاده از دستگاه‏های گوناگون از جمله سینتی‏سایزرهای پیشرفته این کار صورت می‏گرفته است ولی تفاوت آن‏ها با کاری که نرم‏افزار آهنگساز فارابی می‏کند، تقریباً از زمین تا آسمان است زیرا در شبیه‏سازی‏های قدیمی یک  یا چند نتِ ساز را به دستگاه می‏دادند و دستگاه هم برای سایر نت‏ها، صداسازی می‏کرد اما در این محصول تک‏تک نت‏ها با آرتیکولاسیون‏های مربوطه ضبط و نمونه‏برداری شده‏اند و زمانی که شما هر یک از نت‏ها را انتخاب می‏کنید، در واقع آن نت توسط نوازنده مجازی با صدایی واقعی نواخته می‏شود، یعنی درست همان صدایی که قبلاً نمونه‏برداری شده است.

 

 یک امکان دیگر

همه نرم‏افزارهای مشابه مجموعه‏ای از نمونه صدای سازهای خانواده ویولون زیر عنوان string را ارائه می‏دهند. اما معمولاً همه این نمونه صداها فاقد آرتیکولاسیون سازهای زهی ارکستر هستند و تنها صدای یک آرشه ساده را  تولید می‏کنند. نرم‏افزار آهنگساز فارابی علاوه بر این امکان، دو آرتیکولاسیون ترمولو و پیتزیکاتو نیز دارد که می‏تواند به غنای خط سازهای زهی کمک شایانی بکند. همچنین امکان نواختن یک آکورد به صورت آرپژ امتیاز خوبی است تا بتوان صدای همزمان سیم‏های ششگانه تار را به صورت واقعی شنید. به ویژه وقتی در سر ضرب بخواهیم یک آکورد ساده با استفاده از کوک‏های متداول تار بنویسیم.

 

صدای انسانی یا صدای ماشینی

در برخی از رشته‏های علوم که تقابل و یا تعاملی میان انسان و ماشین خیلی برجسته می‏نماید، بحثی زیر عنوان انسانی‏سازی برگرفته از واژه Humanize وجود دارد که میزان نزدیک شدن یک ماشین به روحیات انسانی را مورد بررسی قرار می‏دهد. یعنی با آن که همه پذیرفته‏ایم یک ماشین قرار نیست دقیقا‍ً احساس انسانی داشته باشد ولی همواره تلاش می‏گردد تا جای ممکن، این احساس انسانی را به ماشین وارد کنند و خروجی آن کمتر مصنوعی تلقی شود. بدین منظور نرم‏افزار آهنگساز فارابی نیز در این داستان، حرفی برای گفتن دارد. آن چه که در خروجی صدای این محصول می‏تواند تا حد زیادی شنونده را متقاعد کند که تار واقعی را می‏شنود و نه صدای دیجیتال را، وجود آرتیکولاسیون‏های مختلف ساز، وجود دینامیک صوتی و امکان اعمال تغییرات کوچک زمانی برای نواختن نت‏هاست  که در مجموع چنان چه کسی وقت بگذارد و روی نت‏ها خوب کار کند، آن گاه حتی شنونده‏های حرفه‏ای هم به راحتی می‏پذیرند که این صدا برآمده از احساس یک نوازنده واقعی است نه یک ماشین.

 چند ماه پیش از تولید تجاری این محصول از من خواستند با آن کار کنم و تقریباً در طول 4 ماه کار جسته گریخته متوجه شدم، به صرف آهنگساز بودن و یا علاقه‏مند بودن، نباید با این نرم‏افزار برخورد کرد و لازم است حتی اگر نوازنده نیستیم، دست کم به صورت ذهنی با شیوه‏های نوازندگی هر کدام از سازها آشنا شویم. نتیجه این که چون مختصری آشنایی به نواختن تار دارم، خیلی راحت‏تر توانستم مضراب گذاری کنم ولی در خصوص کمانچه احساس می‏کردم ناتوانم. زیرا من همواره شنونده صدای کمانچه بودم. برای جبران این کاستی‏ها مشاوره با یک نوازنده حرفه‏ای از یک طرف و همچنین کار مستمر از سوی دیگر می‏تواند کاربر نرم‏افزار را به درک بالایی از آرشه‏گذاری کمانچه برساند. ضمن این که چون با یک ماشین روبرو هستیم، خیلی از محدودیت‏های نوازندگی مانند تغییر بسیار تند پوزیسیون position در نرم‏افزار وجود ندارد و به راحتی می‏توان هر گونه حرکت پاساژگونه و غیره را برای سازها نوشت. اینک به دو نمونه از تجربه‏های من با این نرم‏افزار آهنگساز فارابی گوش کنید. اولی آهنگی به نام «شانه به شانه» تنظیم شده به صورت دونوازی تار و دیگری آهنگ محلی مازندران به نام «ربابه جان» به صورت دونوازی کمانچه است.

 

 

 

 

 کارت صدا

همه دست‏اندرکاران حوزه ضبط و تولید موسیقی به درستی جایگاه یک کارت صدای حرفه‏ای در هر گونه فعالیت صوتی با ابزار دیجیتال را کاملاً می‏دانند. نرم‏افزار آهنگسازی فارابی نیز برای آن که بالاترین کیفیت خروجی صدای سازهای شبیه‏سازی شده را تولید کند، نیازمند آن است که یک کارت صدای حرفه‏ای به رایانه وصل باشد. چنین کارت صدایی در بازار ایران معمولاً 500 هزار تومان قیمت دارد و البته نمونه‏های گران‏تری نیز می‏توان خرید. خوشبختانه ضرورت کارت صدا برای نرم‏افزار آهنگسازی فارابی تنها زمانی است که کاربران بخواهند خروجی نرم‏افزار را به صورت آنلاین بشوند ولی چنان چه بخواهند با گزینه Export صدای ساز شبیه‏سازی شده را به صورت یک فایل Wave ذخیره کنند، نیازی به کارت صدا نیست. بنابراین همه کاربران نرم‏افزار آهنگساز فارابی ناچار نیستند مبلغ نسبتاً زیادی صرف خرید کارت صدا بکنند. دو نمونه‏ای که شنیدید بدون کارت صدای حرفه‏ای تولید شده‏اند. یعنی من ابتدا از نرم‏افزار به صورت Export و نه Real Time خروجی گرفتم و بعد دو خط wave را در نرم‏افزار Adobe Aoudition میکس کردم. البته اگر فایل‏های wave تولید شده در نرم‏افزار آهنگساز فارابی را به یک استودیوی حرفه‏ای ببرید و میکس کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

سه شنبه 10 خرداد 1390  5:05 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها