0

اضافه كرايه تاكسي‌ها معضل‌آفرين شده است

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

اضافه كرايه تاكسي‌ها معضل‌آفرين شده است

نسخه چاپي ارسال به دوستان
فارس‌ گزارش مي‌دهد؛
اضافه كرايه تاكسي‌ها معضل‌آفرين شده است

خبرگزاري فارس: با ورود صدها تاكسي نو و فرسوده به خيابان‌هاي اردبيل بسياري از اهالي اين شهر عليرغم اين توسعه كمي همچنان از اضافه دريافت تاكسيرانان گله‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، در حالي كه در يك سال گذشته نرخ كرايه تاكسي‌ها بر اساس مصوبه شوراي شهر دو بار تغيير يافته است اما همچنان تاكسي‌داران اردبيل به كرايه‌هاي خود قانع نبوده و از مسافران مبالغ اضافي دريافت مي‌كنند.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان و حتي اهالي اردبيل اين اضافه دريافت‌ها ناشي از نامناسب بودن كرايه اعلامي تاكسي‌هاست كه گاه سبب مي‌شود هم صاحب تاكسي و هم مسافر در محاسبه خود با تغييراتي مواجه باشند به طوري كه اكثر اضافه دريافت‌ها ناشي از همين ناهمخواني‌ها است.
در اين ارتباط بيشتر مردم از مصوبه شوراي شهر گله‌مند هستند چرا كه معتقدند چند عامل در اين قيمت‌گذاري‌ها ناديده گرفته مي‌شود كه يكي از آنها تعيين نرخ هر ميدان، باز تعريف از آن ميدان‌ها و معبرها و همچنين ناديده گرفتن وضعيت خدمات‌رساني تاكسي‌ها به محلات حاشيه شهر است.
در اين زمينه يكي از اهالي اردبيل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبيل با اشاره به متفاوت بودن نرخ كرايه تاكسي‌ها در اردبيل اظهار داشت: تاكسي‌داران قيمت‌هاي متفاوتي را براي هر ميدان و گذر از ميدان ديگر براي خود در نظر گرفته‌اند كه گاه اين تفكر و القاي راننده از مشخص نبودن يك مسير تعريف شده سبب مي‌شود كرايه اضافي دريافت كند.
محسن قبادي با بيان اينكه اغلب تاكسي‌ها در اردبيل فرسوده و حتي از رده خارج شده محسوب مي‌شوند، افزود: معلوم نيست سازمان تاكسيراني و راهنمايي و رانندگي چگونه به آنها مجوز تردد داده است.
وي با اشاره به يك رويه غلط در بين تاكسي‌داران به عنوان يك فرهنگ مرسوم در اردبيل اذعان داشت: بيشتر تاكسي‌داران اردبيل تمايل دارند مسير‌هاي دربست را انتخاب كنند چرا كه منفعت شخصي خود را در اين امر مي‌بينند.
قبادي در ادامه به بي‌برنامگي نظارت بر عملكرد تاكسي‌ها اشاره كرد و افزود: اين بي‌برنامگي‌ها به حدي است كه در روزهاي باراني و سرد سال بيشتر تاكسي‌داران خود را مكلف به سوار كردن مسافران عمومي نمي‌كنند و بيشتر به دنبال افراد و اشخاصي هستند كه تقاضاي دربست مي‌‌كنند.
يكي ديگر از شهروندان اردبيلي با اشاره به حركت خوب سازمان تاكسيراني اردبيل در ساماندهي تاكسي‌هاي خطي يادآور شد: اگر اين رويه در بسياري از مسيرها اجرايي شود مردم بدون دغدغه از حمل و نقل عمومي استفاده كرده و از آوردن وسايط نقليه شخصي خودداري مي‌كنند.
سلامت صابري با بيان اينكه در اغلب نكات شهر ايستگاه‌هاي تاكسي مشخص نيست، اذعان داشت: دار اين ارتباط نه خود مردم رعايت مي‌كنند و نه صاحبان تاكسي خود را مكلف به سوار و پياده كردن در ايستگاه‌هاي مشخص مي‌دانند.
وي افزود: در ساعات پرترافيك شهر صف‌هاي طولاني تاكسي‌ها در ميادين و معابر سبب اختلال در رفت و آمد عمومي مي‌شود و به شهر چهره‌اي كريه مي‌بخشد.
صابري با بيان اينكه حتي خود تاكسي‌داران بسياري از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و عمومي را رعايت نمي‌كنند يادآور شد: گاه حركت‌هاي ناشايست راننده‌ها در مسيرهاي خط ويژه سبب مي‌‌شود تا شاهد دعواها و نزاع‌هايي بين تاكسي‌داران باشيم.
طاهر آقامحمدخاني يكي ديگر از شهروندان اردبيلي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبيل با اشاره به نرخ‌گذاري نامناسب مسير تاكسي‌ها در اردبيل اظهار داشت: به نظر مي‌رسد قيمت‌گذاري كرايه تاكسي‌ها كارشناسي نيست و اغلب از برخي تفكرات نا ثواب رنج مي‌برد.
وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير بر تعداد تاكسي‌هاي جديد افزوده شده است، خاطرنشان كرد: قيمت‌گذاري تاكسي‌ها در اردبيل بعد از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها گويي با آشفتگي انجام شده به طوري كه هم مسافر و هم راننده از اين نرخ‌گذاري نامناسب دچار مشكلات عديده‌اي شده‌اند.
اين شهروند اردبيلي يكي از مشكلات اين نرخ‌گذاري را مد نظر قرار ندادن نرخ پايه و افزودن بر همان نرخ با طي شدن ميادين و خيابان‌هاي مختلف اعلام كرد و افزود: هرچند اين نرخ‌گذاري‌ها در قالب برچسب‌هايي در جلوي شيشه تاكسي‌ها خودنمايي مي‌كند اما گاه احساس مي‌شود صاحبان تاكسي‌ها به اين نرخ‌‌ها توجهي نمي‌كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، در اين ارتباط فرماندار اردبيل با ابراز خرسندي از روند فعاليت نوسازي تاكسي‌ها در اردبيل، سازمان تاكسيراني اردبيل را سازماني پويا جوان و با نشاط ياد كرد.
يوسف اكبري با بيان اينكه 100 دستگاه تاكسي جديد در جريان نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده در شهر اردبيل وارد چرخه ناوگان تاكسيراني شده است اذعان داشت: تا پايان امسال همين روند با هدف كيفي‌سازي ارائه خدمات دنبال مي‌شود.
وي با بيان اينكه برخي گله‌مندي مردم از اضافه دريافت‌ها به جا و درست است، تصريح كرد: ما معتقديم نرخ‌هايي كه در اردبيل اعمال و مصوب شده است كمترين نرخ نسبت به ساير استان‌هاست.
اين مسئول ادامه داد: هيچ برنامه‌اي بري افزايش نرخ حمل و نقل عمومي در حال حاضر در دستور كار نيست و با راه اندازي سامانه‌هاي رسيدگي به شكايات و انتقادات مردم در سازمان تاكسيراني اهالي مي‌توانند هرگونه گله‌مندي خود را اعلام كنند.
در اين ارتباط عضو شوراي شهر اردبيل نيز با اشاره به اينكه با افزايش نرخ سوخت در سال گذشته تنها 25 تومان بر نرخ پايه ورودي تاكسي‌ها افزوده شده است، اضافه كرد: شوراي شهر با يك برنامه‌ريزي و كار كارشناسي نرخ‌گذري‌ها را سالانه انجام مي‌دهد و ما امسال هيچ افزايش قيمتي را در اين مورد شاهد نبوديم.
عزيزه تراز اذعان داشت: ما نيز همراه اين مردم در اجتماع هستيم، سوار تاكسي‌ها مي‌شويم و معتقديم برخي گله‌مندي‌ها از نامناسب بودن نرخ تاكسي‌ها درست است اما بايد به گونه‌اي عمل كرد تا وضعيت معيشت اقشار مختلف در اين نرخ‌گذاري‌ها اعمال شود.
وي با مناسب ارزيابي كردن اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و آزادسازي تدريجي قيمت‌ها، خاطرنشان كرد: انتظار داريم نرخ تاكسي‌ها در اردبيل به گونه‌اي باشد تا هم رضايت مردم و هم رضايت صاحبان تاكسي در ارائه خدمات شبانه روزي كسب شود.
مديرعامل سازمان تاكسيراني اردبيل نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبيل با بيان اينكه در طي دوران خدمتگزاري دولت نهم و دهم در اردبيل يك هزار و 566 دستگاه تاكسي فرسوده نوسازي شده است، افزود: اميدواريم با از رده خارج كردن تعداد 481 دستگاه تاكسي فرسوده ديگر 100 دستگاه آن نوسازي و جايگزين شده و 168 دستگاه ديگر نيز به بانك‌ها معرفي شود تا يك حمل و نقل منظم منضبط و روان و ناوگان عامه پسندي را شاهد باشيم.
فضيلت ابراهيمي با يادآوري اينكه از زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها رضايت‌مندي مردم و صاحبان تاكسي‌ها با حركت به سمت واقعي شدن قيمت‌ها افزايش يافته است، تصريح كرد: نارضايتي‌ها در اين مدت به كمترين ميزان رسيده است.
وي با بيان اينكه اجراي اين قانون به بهتر شدن حمل و نقل عمومي و روان شدن اين مجموعه در ارائه خدمات به مردم افزوده است، خاطرنشان كرد: با خارج كردن تاكسي‌هاي فرسوده و جايگزيني تاكسي‌هاي جديد در صرفه‌جويي مصرف انرژي به نتايج مطلوب رسيده‌ايم و سعي مي‌كنيم اين روند را با مصرف كم سوخت و دوگانه سوز كردن با قوت بيشتر دنبال كنيم.
مديرعامل سازمان تاكسيراني اردبيل در پايان وفاق بين تاكسي‌داران و مردم را بنيادي‌ترين راه دستيابي به بهترين الگوي درون شهري ياد كرد و گفت: اهالي استان اردبيل همواره تاكسي‌داران را از جنس خود دانسته و هميشه پشتيبان اين قشر زحمتكش هستند.
انتهاي پيام/م10

 
 
جمعه 6 خرداد 1390  10:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها