موتور گرافیکی پایه و شالوده ی ساخت یک بازی رایانه ای هر چند کوچک است که مولفه نرم افزاری و اصلی هر بازی کامپیوتری و ویدئویی خواهد بود . سازندگان برای ساخت یک بازی باید موتور گرافیکی  مناسب با ان را برگزینند.

موتور های زیادی برای ساختن و طراحی محیط های گرافیکی وجود دارد که بین همه ی انها موتور گرافیکی Unreal Engine 3 بیشتر از همه خود نمایی می کند و پر طرفدارترین برنامه و الگو برای طراحی داده های گرافیکی است.

این موتور برای اولین بار توسط شرکت بازی سازی EPIC معرفی شد و با بازی Gears of wars  به اوج خود رسید .این شرکت که از زیر مجمو عه های شرکت نرم افزاری Microsoft است برای به تصویر کشیدن قدرت بازی های خود این موتور گرافیکی را عرضه کرد.

معمولا تمام عناصر موتور های گرافیکی  در یک محیط باز  گردآوردی می شود تا توسعه تند و آسان بازیهای کامپیوتری را ممکن سازد. موتور های گرافیکی را  گاهی اوقات با نام “میان افزار بازی” یا “game middleware” نیز می شناسند.

بعضی از این موتور ها به جای کلیه قابلیتهایی که مورد نیاز یک بازی کامپیوتری است تنها قابلیت رندرینگ بلادرنگ و سه بعدی سازی را مهیا می سازند. اما نرم افزار قدرتمند UE3 به توسعه دهنده گان بازی اجازه می دهد که بقیه توانایی ها و قابلیت های مورد نیاز را فراهم نموده و مجموعه را تکمیل کنند.

موتور گرافیکی  بازیهای FPS امروزه عمومی ترین نوع موتورهای رایج هستند که تقریبا 80 درصد آنها با توان و قدرت UE 3  سازگارند و اکثر بازی های اول شخص را با این سیستم پایه گذاری می کنند.

موتور گرافیکی یکی از اجزای فوق العاده مهم هر بازی رایانه ای است. امروزه با یک جستجو  در دنیای وب میتوان موتور های گرافیکی بسیاری را پیدا کرد که اوپن سورس و رایگان هستند و قدرت های خوبی نیز دارند و به صورت SDK عرضه میشوند.  موتور گرافیکی Unreal Engine 3 نیز به همین ترتیب است و برای دریافت ان هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.

اما بعضی از آنهابه همراه سورس کد کامل ارائه می شوند و بعضی دیگر تنها مرجع توابع API هستند که برای دستیابی به سورس کد کامل آنها می بایست مبلغ اضافه تری پرداخت کرد.

منبع : سايت عصر ارتباط