استفاده نادرست از موتورسيكلت در جامعه باعث شده تا اين وسيله نقليه دوچرخ به قاتل متحرك مردم و به ويژه به راكبان آن تبديل شود كه نياز است در زمينه استفاده درست از اين وسيله در جامعه بيش از پيش فرهنگ سازي شود.

وسايل مختلفي براي جابهجايي مردم در جامعه وجود دارد كه مردم به فرا خور حال از آن بهرهمند ميشوند. يكي از ارزانترين و در عين حال جوان پسندترين وسايل نقليه موتوري كه امروزه مورد استفاده قرار ميگيرد، موتورسيكلت است.
* موتور سيكلت
موتور سيكلت يك وسيله دو چرخ است كه با يك پيشرانه تأمين كننده نيروي محركه به عنوان يك وسيله نقليه ارزان قيمت و بسيار پر كاربرد در بسياري از نقاط جهان مورد استفاده قرار ميگيرد. شايد بتوان آن را دو چرخهاي ناميد كه تنها در مكانيسم حركتي توسعه يافته است.
نخستين ايده ساخت يك وسيله موتوري دوچرخ و احتمالاً نخستين موتور سيكلت توسط دو سازنده آلماني گاتليب دايملر و ويلهلم ميباخ در شهر بدكانسات (اشتوتگارت كنوني) در سال 1885عملي و اجرا شد.
از آن دوران به بعد موتورسيكلت روال خود را طي كرد و امروز در انواع و اقسام مختلف و به شكلهاي گوناگون وجود دارد. سازندگان اوليه اين وسيله به هيچ وجه نميدانستند كه استفاده نادرت از اين وسيله در برخي جوامع آن را به قاتل جوانان تبديل خواهد كرد.
* وسيله نقليه ارزان قيمت
يكي از وسايل نقليه ارزان قيمت كه امروز بيش از هميشه مورد استفاده قرار ميگيرد موتورسيكلت است، وسيلهاي كه امروز در نقاط مختلف كشور جاي خود را باز كرده و به ويژه به محبوب اصلي جوانان تبديل شده است.
اين وسيله دوچرخ كه قيمت ارزاني نيز دارد، امروز به راحتي در دسترس وجود دارد و خريد و فروش آن به راحتي صورت ميگيرد كه همين امر نيز در فراواني آن در جامعه تأثير فراواني دارد.
شايد امروز به دليل توليد انبوهي كه از سوي كارنجات و واحدهاي توليدي صورت ميگيرد، بتوان با چند صد هزار تومان يك موتورسيكلت تهيه و از آن در جامعه استفاده كرد.
* استفاده نامناسب از موتورسيكلت
در جامعه از اين وسيله دوچرخ به صورت درست استفاده نميشود كه همين امر امروز به يكي از معضلات جوامع جهان سومي تبديل شده است.
آمار بالاي تصادفات موتورسيكلت در كشور و برخي از مناطق آن هشداري به مسئولان است كه در اين زمينه بايد بيش از پيش تلاش كنند تا شاهد كاهش آمار تلفات در اين مورد باشيم. اما در اين زمينه در طي سالهاي گذشته اقدامات كمتري صورت گرفته كه شايد عملي نشدن اقدامات در نظر گرفته شده نيز به عدم فرهنگ سازي مناسب در اين زمينه باز ميگردد.
عدم استفاده درست از اين وسيله نقليه از سوي راكبان آن در كشور موجب شده تا سالانه خسارتهاي جبران ناپذيري بر جامعه تحميل شود، خسارتهايي كه شايد مالي آن قابل جبران باشد ولي جاني و تأثيرات روحي و رواني كه بر جامعه ميگذارد به هيچ وجه قابل جبران نيست.
صدمات روحي كه بر يك خانواده پس از دست دادن جوانان خود وارد ميشود به هيچ قيمتي قابل جبران نيست كه اين امر نشان ميدهد بايد در اين زمينه با وضع قوانين سخت بيش از پيش تلاش شود.
* اختصاص 40 درصد كل تصادفات سال گذشته زنجان به موتورسيكلت
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان زنجان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اني زمينه اظهار داشت: در 40 درصد كل تصادفات سال گذشته زنجان موتورسيكلت نقش مقصر يا غيرمقصر داشته است.
مقصود شمسآذر در مورد تعداد توقيف موتورسيكلت طي سال گذشته گفت: در سال گذشته 18 هزار و 827 فقره موتورسيكلت در زنجان توقيف شده است.
وي افزود: در سال گذشته اعمال قانون در مورد موتورسيكلت افزايش داشته، به طوري كه در توقيف موتورسيكلت افزايش 31 درصدي را در زنجان شاهد بوديم.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان زنجان با اشاره به اينكه در بحث جريمه عدم استفاده از كلاه ايمني توسط راكبان موتورسيكلت 146 درصد افزايش داريم، عنوان كرد: در سبقت غيرمجاز اعمال قانون افزايش 86 درصدي را نشان ميدهد.
اين مسئول به افزايش 51 درصدي جريمه عبور از چراغ قرمز اشاره كرد و گفت: در اعمال قانون براي سرعت غيرمجاز 46 درصد افزايش در سال گذشته شاهد بوديم.
* برخورد شديد با موتورسيكلتسواران متخلف در زنجان
جانشين فرماندهي انتظامي استان زنجان از طرح تشديد برخورد با موتورسيكلتسواران متخلف در استان زنجان خبر داد و گفت: اين طرح امسال نيز همانند سال گذشته در سطح استان اجرا و با تخلفهاي صورت گرفته توسط راكبان موتورسيكلت به شدت برخورد ميشود.
مراد جعفري در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري فارس عنوان كرد: بيش از نيمي از تلفات انساني ناشي از تصادفات را موتورسواران تشكيل ميدهند و موتورسواران هنگام رانندگي با موتورسيكلت بايد حتماً از كلاه ايمني استفاده كنند، چرا كه استفاده از كلاه ايمني خطر ضربات مغزي در تصادفات را كاهش ميدهد.
وي هدف از اجراي طرح را ايجاد نظم و امنيت براي شهروندان، افزايش احساس امنيت در جامعه و پيشگيري از سوانح و جرائم موتورسيكلتسواران دانست.
اين مسئول متذكر شد: موتورسواران همواره مشكلات زيادي را براي عابران پياده و خودروها ايجاد ميكنند، حركت در پيادهرو، ايجاد آلودگي صوتي، حركات مارپيچ لابهلاي عابران و... از جمله مشكلاتي است كه موتورسواران به وجود آورده و با جان خود بازي ميكنند.
جعفري ادامه داد: رانندگان و سرنشينان موتورسيكلت و دوچرخههاي موتوردار حتماً بايد به كلاه ايمني مجهز باشند و در طول حركت از آن استفاده كنند.
جعفري تصريح كرد: رانندگان موتورسيكلتها بايد در نخستين خط عبور به موازات و در كنار خودروها حركت كنند و بايد توجه داشته باشند هميشه با سرعت مجاز و مناسب در سطح معابر حركت كنند.
جانشين انتظامي استان زنجان يادآور شد: رانندگان موتورسيكلتها قبل از حركت و رانندگي با موتور بايد از سالم بودن چراغهاي موتور، سرعتسنج، ترمزها، لاستيكهاي موتورسيكلت و ميزان بودن فرمان اطمينان حاصل كرده و مداركي چون گواهينامه، كارت موتورسيكلت و بيمهنامه شخص ثالث را حتماً به همراه داشته باشند.
وي به رانندگان موتورسيكلتها توصيه كرد: از اجراي حركات نمايشي در سطح معابر و حركت در مسير خلاف جهت حركت وسايل نقليه جداً خودداري كنند و به ياد داشته باشند عبور موتورسيكلت، موتورگازي و دوچرخهسوار از پيادهرو و داخل بازار ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد ميشود.
* فرهنگسازي رسانهها در مورد استفاده درست از موتورسيكلت
به هر حال بايد در مورد استفاده درست از موتورسيكلت در جامعه بيش از پيش فرهنگ سازي شود تا شاهد كاهش آمار تلفات اين وسيله نقليه در كشور باشيم، چرا كه با فرا رسيدن فصل گرما استفاده از اين وسيله و تلفات آن نيز به شدت افزايش مييباد.
به هر حال رسانهها نيز در زمينه فرهنگ سازي نقش مهمي دارند كه بايد بيش از بيش به آن توجه داشته باشند تا شاهد كاهش تلفات جاني و مالي در اين زمينه باشيم.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه