بهداشت
چرا نبايد زباله ها را شب نگه داشت؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
لا تُبَيِّتوا القُمامَةَ في بُيوتِكُم وأخرِجوها نَهارا؛ فإنّها مَقعَدُ الشَّيطانِ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
زباله را شب در خانههاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد ؛ زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است .
(الفقيه : 4 / 5 / 4968
، منتخب ميزان الحكمة : 560 )
چرا نبايد خاكروبه ها را پشت در خانه جمع كرد؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
لا تُؤْوُا التُّرابَ خَلفَ البابِ ؛ فإنّهُ مَأوَى الشَّيطانِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
خاكروبه را پشت در (حياط) جمع نكنيد ؛ زيرا كه لانه شيطان مىشود .
(وسائل الشيعه : 3 /572 /3 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)
پاكيزگي از اخلاق كيست؟
الإمامُ الرِّضا عليهالسلام :
مِن أخلاقِ الأنبياءِ التَّنَظُّفُ .
امام رضا عليهالسلام :
يكى از خصلتهاى پيامبران ، پاكيزگى است .
(تحف العقول : 442 ، منتخب ميزان الحكمة : 528
)
چه كسی پاكیزگی را دوست دارد؟
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
إنَّ اللّهَ طَـيِّبٌ يُحِبُّ الطَّيِّبَ ، نَـظيفٌ يُـحِبُّ النَّظافَةَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
خداوند پاكاستو شخص پاك را دوست دارد ، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد .
(سنن الترمذيّ : 2799 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)
با بدن پاكیزه خوابیدن چه فایده ای دارد؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
طَهِّروا هذهِ الأجسادَ طَهَّرَكُمُ اللّهُ ؛ فإنّهُ لَيسَ عَبدٌ يَبيتُ طاهِرا إلاّ باتَ مَعَهُ مَلَكٌ في شِعارِهِ ، ولا يَتَقَلَّبُ ساعَةً مِن اللّيلِ إلاّ قالَ : اللّهُمّ اغفِرْ لعَبدِكَ فإنّهُ باتَ طاهِرا .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
اين بدنهارا پاكيزه سازيد، خداوند شما را پاكيزه گرداند ؛ زيرا هيچ بندهاى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد مگر اين كه فرشتهاى در ميان جامه او با وى مىخوابد و هيچ ساعتى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمىچرخد مگر اين كه آن فرشته گويد : خدايا ، بندهات را بيامرز ؛ زيرا كه با بدنى پاكيزه خوابيدهاست .
(كنز العمّال : 26003 ، منتخب ميزان الحكمة : 560
)
نظافت نكردن خانه از تار عنكبوت چه اثري دارد؟
عنه عليهالسلام :
نَظِّفوا بُيوتَكُم مِن حَوكِ العَنكَبوتِ ؛ فإنَّ تَركَهُ في البَيتِ يُورِثُ الفَقرَ .
امام على عليهالسلام :
اتاقهاى خـود را از تار عنكبوت تميز كنيد ؛ زيرا باقى گذاشتن آن در خانه فقر مىآورد .
(وسائل الشيعه : 3/ 575/ 2 ، منتخب ميزان الحكمة : 562
)
شستن دستها قبل و بعد از غذا خوردن چه فوایدی دارد؟
عنه عليهالسلام :
غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ .
امام على عليهالسلام :
شستن دستها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.
(الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102)
پاكيزگي جامه چه آثاري دارد؟
الإمام عليّ عليهالسلام :
مَن نَظَّفَ ثَوبَهُ ، قَلَّ هَمُّهُ .
امام على عليهالسلام :
هر كس جامه خويش را تميز كند ، انديشه و اندوهش كم شود .
(كنز الفوائد ، جلد 2 ، صفحه 182 ، بحار الأنوار ، جلد 78 ، صفحه 93 ، حديث 104 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 110)
پاكيزگي ها چند چيز است؟
رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
الطَّهاراتُ أربَعٌ : قَصُّ الشّارِبِ ، وحَلقُ العانَةِ ، وتقَليمُ الأَظافِرِ ، وَالسِّواكُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
پاكيزگىها ، چهار چيز است : كوتاه كردن سبيل ، تراشيدن موى زَهار ، گرفتن ناخنها ، و مسواك زدن .
(مسند الشاميّين ، جلد 3 ، صفحه 264 ، حديث 2222 ، الفردوس ، جلد 2 ، صفحه 462 ، حديث 3977 ، كنز العمّال ، جلد 6 ، صفحه 654 ، حديث 17233 نقلاً عن المعجم الكبير و مسند أبي يعلى وكلّها عن أبي الدرداء ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 374)
پاكيزگی های سر و بدن چيست؟
الإمام الصادق عليهالسلام
- في قَولِهِ تعالى « وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَـتٍ »: إنَّهُ مَا ابتَلاهُ اللّهُ بِهِ في نَومِهِ مِن ذَبحِ وَلَدِهِ إسماعيلَ أبِي العَرَبِ ، فَأَتَمَّها إبراهيمُ وعَزَمَ عَلَيها وسَلَّمَ لِأَمرِ اللّهِ ، فَلَمّا عَزَمَ ، [ قالَ] اللّهُ تَعالى ثَواباً لَهُ لِما صَدَقَ وعَمِلَ بِما أمَرَهُ اللّهُ: «إِنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ، ثُمَّ أنزَلَ عَلَيهِ الحَنيفِيَّةَ، وهِيَ الطَّهارَةُ، وهِيَ عَشَرَةُ أشياءَ : خَمسَةٌ مِنها فِي الرَّأسِ ، وخَمسَةٌ مِنها فِي البَدَنِ ؛ فَأَمَّا الَّتي فِي الرَّأسِ : فَأَخذُ الشّارِبِ ، وإعفاءُ اللِّحى ، وطَمُّ الشَّعرِ ، وَالسِّواكُ ، وَالخِلالُ .
وأمَّا الَّتي فِي البَدَنِ ؛ فَحَلقُ الشَّعرِ مِنَ البَدَنِ ، وَالخِتانُ ، وتَقليمُ الأَظفارِ ، وَالغُسلُ مِنَ الجَنابَةِ ، وَالطَّهورُ بِالماءِ .
فَهذِهِ الحَنيفِيَّةُ الطّاهِرَةُ الَّتي جاءَ بِها إبراهيمُ ، فَلَم تُنسَخ ولا تُنسَخُ إلى يَومِ القِيامَةِ ، وهُوَ قَولُهُ : « وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَ هِيمَ حَنِيفًا » .
امام صادق عليهالسلام
- در تفسير آيه «وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَ هِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَـتٍ» آن گاه كه خداوند ، ابراهيم را به كلمههايى آزمود .: آنگاه كه خداوند او را به رؤياى ذبح نياى عرب ، اسماعيل ، آزمود و وى اين آزمون را به درستى پشت سر نهاد و تسليم فرمان خدا شد و آهنگ انجام دادن خواسته او كرد ، و چون خداوند به پاداش صدق و راستى و عمل او برايش چنين مقرّر ساخت كه «من تو را براى مردم ، امام قرار مىدهم» آيين حنيفى را كه همان پاكى و طهارت است ، بر او فرو فرستاد . اين طهارت ، ده چيز است : پنج مورد از آن در سر ، و پنج مورد ديگر در تن . امّا آن پنج مورد كه در سر است ، عبارتاند از : گرفتن سبيل ، واگذاردن ريش ، كوتاه كردن موها ، مسواك زدن ، و خلال كردن . آن پنج مورد كه در تن است نيز عبارتاند از : تراشيدن موهاى بدن ، ختنه كردن ، كوتاه كردن ناخنها ، غسل جنابت ، و طهارت گرفتن با آب . اين ، همان آيين حنيفِ پاكى است كه ابراهيم آورد و نه نسخ شده است و نه تا روز قيامت ، نسخ خواهد شد . اين معناى كلام خداوند است كه فرمود : «از آيين حنيف ابراهيم ، پيروى كن» .
.( سقط ما بين المعقوفين من المصدر، وأثبتناه من بحار الأنوار ، وسائل الشيعة ، جلد 2 ، صفحه 117 ، حديث 5 .. في المصدر : «الظّاهرة» ، والتصويب من بحار الأنوار .النساء : 125 .مجمع البيان ، جلد 1 ، صفحه 377 ، تفسير القمّي ، جلد 1 ، صفحه 59 نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 12 ، صفحه 56 وج 76 ، صفحه 68 ، حديث 3 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 534)
كوتاه كردن ناخن ها چه فوايدي دارد؟
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
تَقليمُ الأظفارِ يَمنَعُ الداءَ الأعظَمَ ، و يُدِرُّ الرِّزقَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
كوتاه كردن ناخنهـا از درد بزرگ جلوگيرى مىكند و روزى را زيــاد مىگرداند .
(الكافي : 6 / 490 / 1 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)
چرا بايد ناخن ها را كوتاه كرد؟
الإمامُ الباقرُ عليهالسلام :
إنّما قَصُّ الأظفارِلأنّها مَقِيلُ الشَّيطانِ ، ومِنهُ يَكونُ النِّسيانُ .
امام باقر عليهالسلام :
ناخنها را به اين دليل بايد گرفت ، كه لانه شيطانند و منشأ فراموشى .
(الكافي : 6 / 490 / 6 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)
كثیف بودن زیر ناخنها چه اشكالی دارد؟
الإمامُ الصّادقُ عليهالسلام :
إنّ أستَرَ وأخفى ما يُسَلَّطُ الشَّيطانُ مِنِ ابنِ آدَمَ أن صارَ أن يَسكُنَ تَحتَ الأظافِيرِ .
امام صادق عليهالسلام :
پنهانترين و ناپيداترين راهى كه از آن شيطان بر آدمى مسلط مىشود ، لانه كردن او در زير ناخنهاست .
(الكافي : 6 / 490 / 7 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)
كوتاه كردن ناخن در روز جمعه چه فايده اي دارد؟
الإمام الصادق عليهالسلام :
خُذ مِن شارِبِكَ وأظفارِكَ في كُلِّ جُمُعَةٍ ؛ فَإِن لَم يَكُن فيها شَيءٌ فَحُكَّها لا يُصيبُكَ جُنونٌ ولا جُذامٌ ولا بَرَصٌ .
امام صادق عليهالسلام :
در هر جمعه ، اندكى از سبيل و ناخنهاى خود را بگير؛ و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد ، آن را [كمى] بساى ، ديوانگى ، جذام و پيسى به تو نمىرسد.
(الكافي ، جلد 6 ، صفحه 490 ، حديث 3 ، تهذيب الأحكام ، جلد 3 ، صفحه 237 ، حديث 628 وفيه «فزكّها» بدل «فحكّها» وكلاهما عن عبد اللّه بن هلال ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 152 ، حديث 398 نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 122 ، حديث 12 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 270)
كوتاه كردن ناخن در شنبه و پنجشنبه چه فايده اي دارد؟
رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم :
مَن قَلَّمَ أظفارَهُ يَومَ السَّبتِ ويَومَ الخَميسِ وأخَذَ مِن شارِبِهِ عوفِيَ مِن وَجَعِ الضِّرسِ ، ووَجَعِ العَينِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
هر كس در روز پنجشنبه و شنبه ، ناخنهاى خود را كوتاه كند و قدرى از سبيل خود بگيرد ، از دندانْ درد و دردِ چشمْ در امان باشد.
(كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 128 ، حديث 312 ، الخصال ، صفحه 394 ، حديث 100 عن السكوني عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم ، ثواب الأعمال ، صفحه 41 ، حديث 2 عن السكوني عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 153 ، حديث 402 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 120 ، حديث 7 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 286)
بلند گذاشتن ناخن ها برای چه كسانی پسندیده است؟
الكافي عن السكوني :
قالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم للرِّجالِ : قُصُّوا أظافِيرَكُم ، وللنِّساءِ : اُترُكْنَ فإنّهُ أزيَنُ لَكُنَّ .
الكافي : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم
- خطاب به مردان- : ناخنهايتان را بگيريد و به زنان فرمود : (ناخنهايتان را) بلند بگذاريد ؛ زيرا اين براى شما زيباتر است .
(الكافي : 6 / 491 / 15 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)
حكمت قرارگرفتن ناخن در سر انگشت چیست؟
الإمام الصادق عليهالسلام
- لِلمُفَضَّلِ بنِ عُمَرَ: فَكِّر يا مُفَضَّلُ . . . لِمَ صارَتِ الأَظفارُ عَلى أطرافِ الأَصابِـعِ إلاّ وِقايَةً لَها ، ومَعونَةً عَلَى العَمَلِ ؟
امام صادق عليهالسلام
- خطاب به مفضّل بن عمر: اى مفضّل! در اين بينديش كه چرا ناخنها در سرْانگشتها واقع شدهاند . جز براى آن كه از انگشتها حفاظت كنند و در انجام دادن كارها يارى دهند؟
(بحار الأنوار ، جلد 3 ، صفحه 75 وج 61 ، صفحه 326 ، حديث 30 كلاهما نقلاً عن الخبر المشتهر بتوحيد المفضّل ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 550)
چرا بايد ناخن ها را كوتاه كرد؟
رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
خَلِّلوا لِحاكُم ، وقُصّوا أظافيرَكُم ؛ فَإِنَّ الشَّيطانَ يَجري ما بَينَ اللَّحمِ وَالظُّفرِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
ميان ريش خود را تميز كنيد و ناخنهايتان را بگيريد ؛ زيرا شيطان ، ميان گوشت و ناخن ، روان مىشود .
(الجامع لأخلاق الراوي وآداب السامع ، جلد 1 ، صفحه 589 ، حديث 768 ، كنز العمّال ، جلد 9 ، صفحه 301 ، حديث 26101 نقلاً عن ابن عساكر وكلاهما عن جابر بن عبد اللّه ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 550)
مردمان كثيف چه عاقبتي دارند؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
هَلَكَ المُتَقذَّرونَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
مردمان كثيف و پلشت به هلاكت در افتند .
(كنز العمّال : 7422 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)
رسول خدا – صلي الله عليه و آله و سلم – وقتي مردي ژوليده موي و چركين لباس را ديد چه فرمود؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم
لَمّا أبصَرَ رجُلاً شَعثا شَعرُ رأسِهِ ، وَسخَةً ثِيابُهُ ، سَيّئةً حالُهُ: مِن الدِّينِ المُتعَةُ وإظهارُ النِّعمَةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم
آنگاه كه مردى را با موهايى ژوليده و جامهاى چركين و سر و وضعى نامرتّب ديد - : استفاده از نعمتهاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزو دين است .
(الكافي : 6 / 439 / 5 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)
چه كسی از انسان كثیف، بیزار است؟
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام :
تَنَظّفوا بالماءِ مِن النَّتنِ الرِّيحِ الّذي يُتأذّى بهِ ، تَعَهَّدوا أنفُسَكُم ؛ فإنّ اللّهَ عز و جل يُبغِضُ مِن عِبادِهِ القاذُورَةَ الّذي يَتأ نَّفُ بهِ مَن جَلَسَ إلَيهِ .
امام على عليهالسلام :
خودتان را به وسيله آب از بوى نامطبوعى كه مايه آزار ديگران است پاكيزه سازيد ، به (سر و وضع) خودتان برسيد ؛ زيرا خداوند عز و جل از بندگان كثيف و لاقيد خود ، كه هر كس با او مىنشيند از وى بيزار مىشود ، متنفّر است .
(الخصال : 620 / 10 ، منتخب ميزان الحكمة : 562)