آلمانيها در نظر دارند تا سال 2020 يك ميليون وسيله نقليه
كه از منابع انرژي تجديدپذير استفاده ميكنند را در جادههاي اين كشور به
حركت درآورند. وزارت محيط زيست آلمان انتظار دارد كه الكتريسيته سبز 30
درصد كل توان مصرفي در اين كشور را تامين كند.
طبق آمار و علوم تئوريك، امكان
رسيدن به اين موضوع وجود دارد اما در عالم واقعيت رسيدن به اين هدف كمي سخت
به نظر ميرسد.
همانطور كه انرژي باد و خورشيد
بيشتر در شبكههاي برق مصرفي ادغام ميشود، ميزان الكتريسيته توليدي كه
بتوان آن را براحتي و با فشردن يك دكمه كنترل كرد، در حال افزايش است.
بعلاوه خطر افزايش وسايل نقليه
الكتريكي كه منجر به افزايش تقاضا در ساعات شلوغ ميشود، وجود دارد.
آنچه مورد نياز است داشتن شبكهاي
هوشمند است كه علاوه بر انتقال الكتريسيته، انتقال اطلاعات را هم انجام
دهد. ساختار اين شبكه بايد از حالت سيستم فشار طبق تقاضاي انرژي به سيستم
كشش براساس توليد خروجي تغيير يابد و خودروهاي الكتريكي بهترين نمونه براي
روبهرو شدن با اين چالش هستند.
هر خودرو به طور متوسط طي 24 ساعت
شبانه روز 2 ساعت در پاركينگ است و اين زمان بيش از زماني است كه يك ماشين
الكتريكي نياز دارد تا توسط انرژي باد شارژ شود. شبكه هوشمند طراحي شده از
سوي پژوهشگران در آلمان، ايستگاهي است كه هنگام بار كم شبكه و انرژي بالاي
كسب شده توسط منابع تجديدپذير قادر به شارژ خودروهاي الكتريكي است.
اين شبكه هوشمند، افراد را قادر
ميسازد كه بين شارژ فوري و گران در اوج ساعات مصرف يا شارژ ارزانتر با
مدت زمان بيشتر، يكي را انتخاب كنند. چنانچه گزينه دوم را انتخاب كنند،
شبكه هوشمند علاوه بر كنترل هزينه، ميزان شارژ را هم كنترل ميكند.
از طريق يك صفحه نمايشگر، فرد
ميتواند علاوه بر مشاهده فرآيند شارژ و هزينههاي متحمل شده، مقدار انرژي
باد مصرف شده براي شارژ را نيز ببيند.
اين دستگاه قرار است از 19 تا 23
آوريل در نمايشگاه هانوفر آلمان در معرض ديد علاقهمندان قرار گيرد.