رانندگان در شب از چراغ نور پايين به منظور روشن
نكردن سطح جاده استفاده ميكنند و چراغ نور بالا در مواقع ضروري جهت روشن
كردن طول بيشتري از جاده (مثلا در شرايط مه آلود بودن جاده) يا هشدار به
خودروي جلويي استفاده ميشود. استفاده از چراغ نور بالا،اگر فقط به عنوان
روشن كردن طول بيشتري از جاده استفاده شود، شايد موجب ديد بهتر راننده شود
اما بخصوص در جادههاي دوطرفه، باعث كاهش ديد خودروهاي در حال تردد از سمت
مقابل ميشود.
استفاده نادرست از چراغ نور بالاي خودروها، يكي از
دلايل بروز تصادفات شديد جادهاي در شب است.اين نوع تصادفات معمولا زماني
اتفاق ميافتد كه يك راننده، چراغ نور بالاي خودرو خود را فعال ميكند و به
عمد (براي بالا بردن قدرت ديد خود در شب) يا غيرعمد (فراموشي در غيرفعال
كردن استپ نور بالا) از غير فعال كردن چراغ نور بالا سر باز ميزند. در اين
هنگام، اگر خودروي در حال نزديك شدن از سمت مقابل باشد، بشدت قدرت ديد خود
را از دست خواهد داد و احتمال برخورد آنها با يكديگر، يا خروج از جاده يكي
از آنها وجود دارد.
متاسفانه گاهي ديده ميشود برخي رانندگان،
در زماني كه ميبينند راننده خودروي مقابلشان چراغ نور بالاي خود را روشن
كرده و به هيچ عنوان آن را غير فعال نميكند، آنها نيز به تلافي، چراغ نور
بالاي خود را روشن ميكنند كه همين مساله، درصد وقوع حادثه را بالا ميبرد.
سامانه هوشمند چراغ نور بالاي
خودرو ، دستگاهي است كه عليرغم سادگي، با كنترل هوشمندانه چراغ نور بالاي
خودروها، بدون دخالت عامل انساني، احتمال وقوع چنين تصادفاتي را كاهش
ميدهد.
عليرضا حكيمي ، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد
دامغان طراح اين سامانه مهمان امروز روزنامه «جامجم» است.
گفتگويمان را با اين مخترع جوان
بخوانيد:
اين سامانه چگونه كار ميكند؟
اين دستگاه، در صورت فعال
بودن چراغ نور بالاي خودرو فعال شده و حسگر تقويت شده آن، خودرو در حال
تردد از سمت مقابل را شناسايي ميكند. بلافاصله بعد از شناسايي خودروي
عبوري، چراغ نور بالا با چراغ نور پايين تعويض ميشود. به محض عبور خودرو
سمت مقابل، مجددا چراغ نور بالا فعال ميشود.البته شايد راننده بخواهد از
چراغ نور بالاي خود به منظور هشدار به راننده مقابل استفاده كند (در صورتي
كه چراغ نور بالا توسط دستگاه مذكور غيرفعال شده باشد) كه در اين صورت، فقط
كافي است مثل قبل، از اهرم كنار فرمان به اين منظور استفاده كند.
چنانچه هردو خودرو از اين سيستم
بهره بردند، سامانه چگونه عمل خواهد كرد؟
اگر چند خودرو پشت سر هم از سمت
مقابل در حال تردد باشند، اين عمل به تعداد دفعات شناسايي نور خودروهاي
سمت مقابل، چراغ نور بالا را فعال و غيرفعال ميكند.
اگر اين دستگاه در هر دو خودروي
عبوري از سمتهاي مخالف نصب شود، حتي اگر چراغ نور بالاي هردو خودرو روشن
باشد، در زماني كه سنسورها، نور خودرو مقابل را احساس كند، چراغ نوربالاي
هردو، غير فعال ميشود.
درباره عملكرد سامانه توضيح دهيد؟
در اين سيستم برد الكترونيك، انرژي مورد نياز خود را از
باتري خودرو تامين ميكند. قطب مثبت چراغ نور پايين مستقيما وارد دستگاه
ميشود. قطب مثبت چراغ نور بالا نيز بلافاصله بعد از كليد فعالكننده چراغ
نور بالا (معمولا به صورت اهرمي در كنار فرمان قرار دارد ) وارد دستگاه
ميشود. در اين حالت اگر راننده، چراغ نور بالاي خودرو خود را فعال كند،
سامانه هوشمند نيز فعال ميشود. در اين هنگام اگر خودرويي از مقابل درحال
نزديك شدن باشد، حسگر نوري دستگاه، بلافاصله عمل ميكند و چراغ نور بالا با
چراغ نور پايين تعويض ميشود. بعد از عبور خودروي مورد نظر، اگر حسگر
دستگاه، خودروي ديگري را در همان مسير شناسايي نكند، وضعيت به حالت قبل باز
خواهد گشت و چراغ نور بالا فعال خواهد شد.
مزاياي اين سامانه چيست؟
كاهش تصادفات ناشي از استفاده ناصحيح چراغ نور بالاي
خودروها و خواب آلودگي رانندگان در شب با استفاده از تغيير ناگهاني نور
بالا و پايين خودرو، ساختار بسيار ساده و ابتكاري، قابليت توليد و استفاده
براي همه انواع خودروها، قابليت نصب بسيار ساده، هزينه توليد و نصب بسيار
پايين از اين مزايا بهشمار ميرود.