6،5 ميليون متر مربع فضاي آموزشي فرسوده در حكم "بمب ساعتي " هستند
خبرگزاري فارس: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه مشكل آموزش و پرورش "مدارس كپري " نيست، گفت: مشكل اصلي وجود 6،5 ميليون متر مربع فضاي آموزشي تخريبي است كه مانند "بمب ساعتي " عمل ميكنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس«توانا»، مرتضي رئيسي امروز (دوشنبه) در نشست خبري تشريح برنامههاي اين سازمان در سال 90 با اشاره به مهمترين سياستهاي عمراني وزارت آموزش و پرورش در سال جديد گفت: كاهش تعداد مدارس خطرآفرين يكي از مهمترين سياستهاي عمراني امسال است كه بر اساس احكام ماده 22 برنامه پنجم توسعه در رابطه با كاهش و حذف اين مدارس اقدام خواهد شد.
وي افزود: پيشنهاد دولت در لايحه برنامه پنجم اين بوده است كه مدارس تخريبي و خطرآفرين طي پنج سال به طور كامل برچيده شوند اما مجلس اين زمان را به سه سال كاهش داد كه بر اين اساس با اعتباري معادل 3 هزار و 200 ميليارد تومان مدارس تخريبي تا پايان سال 92 حذف خواهند شد.
* 6،5 ميليون مترمربع فضاي آموزشي تخريبي؛ اولويت با مدارس "خشت و گلي " است
رئيسي ادامه داد: در سال 85 حدود 13ميليون متر مربع فضاي آموزشي تخريبي داشتهايم كه نيمي از اين فضاها با 2 هزار و 800 ميليارد تومان اعتبار از مصوبه 4 هزار ميليارد توماني مجلس هفتم جمع آوري شده است و حدود 6،5 ميليون متر مربع از آن فضاها باقي مانده است.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور خاطرنشان كرد: در رابطه با حذف مدارس تخريبي اولويت با مدارس "خشت و گلي " خواهد بود و مناطق مورد نظر نيز بر اساس تراكم جمعيت دانشاموزان و ميزان زلزلهخيز بودن آن مناطق در اولويت كاري قرار خواهند گرفت.
وي اظهار داشت: از مجموع 4 هزار ميليارد تومان مصوبه مجلس هفتم براي تخريب و بازسازي مدارس خطرآفرين، تاكنون 2 هزار و 800 ميليارد تومان تخصيص يافته است و 3 هزار و 200 ميليارد تومان نيز در برنامه پنجم براي تمديد اجراي اين قانون اختصاص يافته است.
* نيمي از اعتبارات احداث سالنهاي ورزشي اختصاص يافت
رئيسي، ساخت و ساز سالنهاي ورزشي چندمنظوره و استخر شنا براي دانشآموزي را از ديگر اولويتهاي عمراني اين وزارتخانه اعلام كرد و افزود: در بودجه سال 89 ، حدود 29ميليارد تومان براي اين منظور در نظر گرفته شده بود كه نيمي از آن اختصاص يافت و در بودجه 90 نيز اين رقم افزايش يافت.
وي تصريح كرد: بر اساس تصميم كميسيون تلفيق مجلس بودجه 90 بخشي از سهم تربيتبدني به ساخت سالنهاي ورزشي مدارس با اولويت "مدارس دخترانه " اختصاص مييابد همچنين طي 3 سال آينده، 4 هزار سالن ورزشي و 400 استخر شنا در سطح كشور احداث خواهد شد.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور خاطرنشان كرد: در لايحه بودجه سال 90 براي "محرمسازي " مدارس دخترانه رديفي در نظر گرفته نشده است.
وي در ادامه با اشاره به برنامه وزارت آموزش و پرورش براي تجميع واحدهاي آموزشي در شهرها و اماكن پرجمعيت عنوان كرد: عمليات طراحي 32 مجتمع آموزشي و پرورشي براساس الگوي تعريف شده آغاز شده است.
رئيسي در ادامه تصريح كرد: احداث "نمازخانه " در مدارس فاقد نمازخانه يكي ديگر از سياستهاي ويژه سازمان نوسازي مدارس در سال 90 است و در سال گذشته نيز به تمام استانها ابلاغ شد كه پس از اين هيچ پروژه آموزشي فاقد نمازخانه تحويل گرفته نخواهد شد بنابراين تا پايان برنامه پنجم توسعه هيچ فضاي آموزشي و پرورشي در كشور فاقد نمازخانه نخواهد بود.
* امسال 150 ميليارد تومان صرف خريد تجهيزات آموزشي و كمكآموزشي ميشود
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور ادامه داد: تأمين تجهيزات آموزشي و كمكآموزشي استاندارد براي مدارس در سال جديد مورد توجه قرار خواهد گرفت كه در اين رابطه طي پنج سال گذشته هر سال 100 ميليون تومان صرف خريد تجهيزات براي مدارس جديد و جايگزيني تجهيزات فرسوده شده است و در سال 90 نيز حداقل 150 ميليارد تومان براي اين منظور اختصاص خواهد يافت.
وي با اشاره به طرح تدوين "شناسنامه فني فضاهاي آموزشي و پرورشي " گفت: 100 درصد كار برداشت اطلاعات فني فضاها و 90 درصد عمليات ورود اطلاعات به سامانه انجام شده است و در حال حاضر در مرحله "پالايش اطلاعات " قرار داريم تا پس از اتمام اين طرح، يك پايه اطلاعاتي و فني قوي براي ساخت و ساز فضاهاي آموزشي و نيز رفع نقاط ضعف فضاهاي موجود شكل گيرد.
* مشاركت خيّرين مدرسهساز در طي 13 سال، 43 برابر شده است
رئيسي در ادامه با اشاره به برگزاري سيزدهمين دوره جشنوارههاي استاني و شهرستاني خيّرين مدرسهساز از 20 ارديبهشت لغايت 10 خرداد تصريح كرد: تا اين لحظه در 387 شهرستان و منطقه مقدمات برگزاري اين جشنوارهها فراهم شده است و اميدواريم به 400 جشنواره نيز برسد.
وي با بيان اينكه تكريم خيّرين مدرسهساز و جلب مشاركت آنها در رفع مشكلات فضاهاي آموزشي مهمترين اهداف اين جشنوارههاست، خاطرنشان كرد: ميزان تعهدات خيّرين مدرسهساز در سال گذشته باورنكردني بوده است به گونهاي كه 750 ميليارد تومان از سوي خيّرين تعهد شده بود؛ اين رقم در مقايسه با مبلغ 17 ميليارد توماني تعهدات آنان در حدود 13 سال پيش، 43 برابر شده است.
رئيس سازمان نوسازي مدارس با اشاره به لزوم جلب مشاركت ايرانيان خارج از كشور براي رفع مشكلات فضاهاي آموزشي داخل گفت: پس از راهاندازي مجامع خيّرين مدرسهساز ايراني در دوبي و برخي از كشورهاي منطقه با تأكيد رئيس جمهور و وزير آموزش و پرورش دامنه فعاليت اين مجامع به اروپا و آمريكاي شمالي نيز گسترش خواهد يافت و در آينده نيز با افتتاح دفتر مجمع خيّرين مدرسهساز در تركيه و شارجه عمليات احداث فضاهاي آموزشي در اين كشورها آغاز خواهد شد.
* آماري از تعداد كنوني كلاسهاي كپري نداريم
وي در ادامه در پاسخ به پرسشي در خصوص آمار كنوني مدارس كپري اظهار داشت: مدرسه كپري نداريم، بلكه آنچه وجود دارد "كلاس كپري " است كه اين مشكل اساسي نظام تعليم و تربيت نيست؛ همچنين آماري از تعداد كلاسهاي كپري در حال حاضر نداريم اما نگاه كارشناسي ما اين است كه اين تعداد به چند صد مورد نيز نميرسد؛ در سال 85، 1200 كلاس كپري داشتيم كه با صرف اعتبارات تخريب و بازسازي اين كلاسها عمدتاً با كلاسهاي پيشساخته و نه كانكس جابهجا شد.
رئيسي ادامه داد: در حال حاضر 460 هزار كلاس درس در كشور داريم كه وجود چندصد كلاس كپري در مقايسه با آنها مشكل اصلي آموزش و پرورش تلقي نميشود بلكه مشكل اساسي آموزش و پرورش كلاسهاي تخريبي و غيرمقاوم است كه مانند "بمب ساعتي " عمل ميكنند.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور خاطرنشان كرد: بيشترين تعداد كلاسهاي كپري به ترتيب در استانهاي سيستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان بوده است.
* ضرورت ايجاد بخشي در آموزش و پرورش براي تعمير و نگهداري فضاهاي آموزشي احداثي
رئيسي در خصوص متولي تعمير و نگهداري مدارس پس از احداث و يا نوسازي آنها، گفت: در شرح وظايف قانوني سازمان نوسازي مدارس چنين موضوعي قيد نشده و تنها طراحي و احداث فضاهاي آموزشي آمده است و فضاهاي احداثي نيز تحويل آموزش و پرورش ميشود اما شايد لازم باشد كه بخشي در آموزش و پرورش متولي نگهداري فضاها و جلوگيري از آسيب و هزينههاي اضافي در آنها باشد.
رئيس سازمان نوسازي مدارس خاطرنشان كرد: عليرغم اين وضعيت هرسال 7 تا 8 درصد اعتبارات استاني را براي تعمير و نگهداري مدارس هزينه ميكنيم.
انتهاي پيام/ط*