0

در پي اكران نشدن «اشكان و انگشتر متبرك...» پس از سه سال

 
ghasemkalak
ghasemkalak
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 19668
محل سکونت : خراسان رضوي

در پي اكران نشدن «اشكان و انگشتر متبرك...» پس از سه سال

در پي اكران نشدن «اشكان و انگشتر متبرك...» پس از سه سال
* مكري: منتظر مشخص شدن نحوه‌ي اكران در گروه «هنر و تجربه» هستم

شهرام مكري درباره‌ي اكران «اشكان و انگشتر متبرك و...» گفت: منتظر هستم كه نحوه‌ي اكران در گروه نمايشي جديد «هنر و تجربه» مشخص شود تا بتوانيم «اشكان و انگشتر متبرك و...» را در قالب آن گروه اكران كنيم.

كارگردان «اشكان و انگشتر متبرك و...» در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران

(ايسنا)، درباره اكران اين فيلم ادامه داد: قرار بود «اشكان و انگشتر متبرك و...» در قالب اكران تك سانس نمايش داده شود و در اين راستا با سينماهاي متعلق به شهرداري هم به توافق رسيده بوديم. اما اواخر سال گذشته قوانين شوراي صنفي نمايش براي اكران تك سانس تغيير كرد و اكران در گروه «هنر و تجربه» جايگزين آن شد. در حال حاضر منتظر آغاز اكران فيلم‌ها در اين گروه و مشخص شدن وضعيت آن هستيم.

 

مكري كه «اشكان و انگشتر متبرك و...» اولين فيلم بلند اوست، درباره‌ي ميزان استقبال مخاطبان، اظهار كرد: تا وقتي اين فيلم نمايش عمومي داده نشود نمي‌توان با قاطعيت درباره ميزان استقبال از آن اظهار‌نظر کرد. اما در اکران‌هاي محدود و خصوصي که براي «اشكان و انگشتر متبرك و...» گذاشته شد، به نظر مي‌رسيد که در جذب مخاطبان، فيلمي موفق خواهد بود.

اين كارگردان سينما با بيان اين كه «اكثر نمايش‌هاي محدود و خصوصي «اشكان و انگشتر متبرك و...»، به سانس فوق‌العاده كشيده شده است»، ادامه داد: در جشنواره فجر که اين فيلم نمايش داده شد تمام نمايش‌هاي آن در سينماهاي مختلف به سانس فوق‌العاده کشيد و باعث تعجب سينمادار‌ها شد. همچنين نمايش اين فيلم توسط انجمن منتقدان در خانه سينما و نمايش آن در جشنواره فيلم شهر نيز به اکران سانس فوق‌العاده کشيد.

 

وي ادامه داد: در نمايشي كه در فرهنگسراي ارسباران داشتيم، نيز مسؤولان معتقد بودند اين فيلم يکي از شلوغ‌ترين نمايش‌هاي سال 89 اين فرهنگسرا بوده است. در اين برخورد‌هاي محدود از استقبال مخاطبان راضي بودم و حالا بايد ببينيم در آينده در اکران عمومي چه اتفاقي مي‌افتد.

كارگردان «اشكان و انگشتر متبرك و...» با اشاره به اينكه شناخت فيلم‌ساز، كارش را دشوار مي‌كند، اظهار كرد:‌ مطمئنا تعدادي از تماشاگران اين فيلم، جزو مخاطبان فيلم‌هاي كوتاه من بودند. حتما مخاطب فيلم کوتاه من آمده تا ببينيد اولين فيلم بلندم چگونه ساخته شده است. شايد براي يک فيلم اين شناخت مخاطبان از فيلم‌ساز، امتياز محسوب شود اما به طور كلي اين مطلب کمي کار فيلم‌ساز را سخت‌تر مي‌کند.

مكري در پاسخ به اين سوال كه آيا براي ساخت اين فيلم مورد انتقاد دوست‌داران فيلم‌هاي كوتاهتان هم قرار گرفته ايد، اظهار كرد: بله اين اتفاق هم افتاده است. اصولا در مورد فضاي فيلم‌هاي همه افراد چنين اتفاقي ممكن است رخ دهد. برخي با فيلم‌هاي کوتاه من موافق هستند، و بعضي ديگر معتقدند «طوفان سنجاقک» بهترين فيلمي است که ساخته‌ام و تمام فيلم‌هاي بعد از آن به قوت «طوفان سنجاقك» نبوده است. اما به هر حال بعضي هم هستند که اولين فيلم بلندم را نسبت به فيلم هاي کوتاهم بيشتر دوست داشته باشند.

وي در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، حضور در 15 جشنواره بين المللي را براي «اشكان و انگشتر متبركه» يك موفقيت دانست و تاكيد كرد: پخش بين المللي اين فيلم بر عهده آقاي اطبايي است. از دو سال قبل که اين فيلم ساخته شده تا الان، «اشكان و ...» را به حدود 15 جشنواره بين المللي ارائه کرديم که از جمله آن‌ها مي‌توان به فستيوال‌هاي پوسان، گرانادا، سائوپائولو، تفليس و سانتاباربارا اشاره كرد. البته اين اتفاق به تلاش آقاي اطبايي بسيار وابسته بود، چرا که فيلم من به شيوه معمول و جشنواره پسند ساخته نشده بود.

 

شهرام مكري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، درباره علت حركت فيلم‌سازان سينماي كوتاه به سمت سينماي بلند اظهار كرد: در اين زمينه دو دليل را مي‌توان بيان كرد. اول آنكه علاقه شخصي فيلم‌ساز در تغيير نگاه او از سينماي كوتاه به سمت سينماي بلند مهم است. به عنوان مثال در مورد من علاقه شخصي به سينما و فيلم بلند باعث شد كه به اين سمت حركت كنم. اما يك نفر براي اينکه بتوانيد فيلم بلند بسازد، ابتدا بايد تجربه کسب کند و نمونه کارهايي را براي عرضه داشته باشد تا تهيه کننده‌ها به سرمايه‌گذاري در فيلم‌هاي بلندش رغبتي داشته باشند. براي همين عده‌اي ناچارند فضاي فيلم کوتاه را تجربه کنند.

كارگردان «طوفان سنجاقك» دليل ديگر حركت فيلم‌سازان سينماي كوتاه به سمت سينماي بلند را حرفه‌اي نبودن سينماي كوتاه در كشور دانست و افزود: دومين دليل حركت فيلم‌سازها از فيلم كوتاه به فيلم بلند، اين است که سينماي کوتاه در كشور ما يك سينماي حرفه‌اي نيست. يعني شما نمي‌توانيد از طريق سينماي کوتاه امرار معاش کنيد يا براي خود تعريف حرفه‌اي از شغلتان داشته باشيد. اين مسائل سبب مي‌شود که فيلم‌سازان کوتاه به سمت سينماي حرفه‌اي‌تر که در ايران سينماي بلند است، سوق پيدا کنند. در كل به نظر من خيلي از دوستاني که تغيير مسير مي‌دهند ناچار به اين کار هستند.

وي دليل اصلي پرمخاطب نبودن فيلم هاي اول كارگردانان را عدم استفاده از فيلمنامه‌هاي خوب دانست و تصريح كرد: يكي از دلايل پرمخاطب نبودن فيلم‌هاي اول كارگردانان، آن است که دوستان تجربه‌هايشان را در فضاي سينماي کوتاه بدست آورده‌اند و براي تغيير اين فضا کمبودهايي مانند فيلمنامه وجود دارد.

اين كارگردان توضيح داد: به نظر من اگر فيلمنامه خوبي به دست فيلم اولي‌ها برسد، آن‌ها در کارگرداني مشکلي ندارند. البته نكته ديگري هم وجود دارد كه بايد حتما به آن اشاره شود. بايد دقت كرد كه سينماي فيلم کوتاه سينماي هنري‌تري نسبت به سينماي بلند است و در واقع سينماي مخاطب خاص به حساب مي‌آيد. وقتي فيلم‌سازان کوتاه به سمت سينماي بلند مي آيند سعي مي‌کنند فضايي که مدت‌ها در آن تنفس كرده‌اند را حفظ کنند.

 

شهرام مكري در عين حال جذب مخاطب در سينماي فعلي را بسيار سخت توصيف و بيان كرد: از سوي ديگر بايد دقت كرد که ماجراي مخاطب در سينماي ما، ماجراي پيچيده‌اي است. الان ما مخاطب خيلي محدودي داريم که به سينما مي‌روند و مخاطبان بسيار زيادي از سينما قهر کرده‌اند. كارگردانان فيلم کوتاهي که به سمت ساخت فيلم بلند مي‌آيند، نمي‌خواهند تنها براي آن طيف مخاطب محدود فيلم بسازند. البته اين کار بسيار سخت است و من فكر مي‌كنم كه تاكنون خيلي موفق به جذب مخاطب عام نشده‌اند.

 

به گزارش ايسنا،فيلم «اشكان و انگشتر متبرك و...» با بازي سعيد ابراهيمي‌فر، سيامك صفري، علي سرابي، كامينا رازاني و هوشنگ قوانلو ماجراي سرقت يك جواهرفروشي و آدم‌هايي كه درگير اين موضوع مي‌شوند را روايت مي‌كند و در سال 87 توليد شده است.

جمعه 2 اردیبهشت 1390  10:39 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها