مؤسسه استاندارد براي بازيهاي آنلاين
تلاش براي طراحي بازيهاي ورايانهاي آنلاين در سرتاسر دهه 70 ميلادي به
طور مداوم ادامه داشت و البته در اين زمينه دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي
پيشتاز بودند.
در سال 1977 محققان و دانشمندان فعال
در Xerox PARK كه يك پارك تحقيقاتي و علمي در حوزه فناوري هاي رايانه اي
محسوب مي شد نسخه تازه اي از بازي Maze War را طراحي كردند كه بر روي شبكه
انترنت قابل اجرا بود. اين بازي همچنين با پروتكل شبكه اي XNS هم سازگاري
داشت.
در دهه 80 نيز اين فرايند ادامه يافت و از جمله در سال 1982
كريستوفر كنت به يكي از چهره هاي شناخته شده در زمينه طراحي بازي هاي
آنلاين مبدل شد. وي كه به اين مقوله علاقه زيادي داشت چند سال بعد در
آزمايشگاه تحقيقاتي DEC WRL وابسته به شركت Digital Equipment Corporation
مشغول به كار شد.
وي مطالعات و تحقيقات خود در مقطع دكترا را نيز در همين آزمايشگاه
انجام داد. در آن زمان تعداد ديگري از كاركنان سابق Xerox PARK نيز در اين
آزمايشگاه مشغول به كار شده بودند كه يكي از آنها گن مك دانيل بود. او به
كنت يك كپي از كدهاي منبع بازي Mesa را تحويل داد كه نسخه اي از بازي Maze
بود كه بر روي سيستم هاي شركت زيراكس قابل نصب و اجرا بود. او همچنين برخي
جزئيات فني ديگر را نيز در اين زمينه در اختيار وي قرار داد.
در آن ايام به دنبال همكاري هاي دانشگاه MIT و شركت DEC سيستم هاي
رايانه اي جديدي موسوم به X Window ابداع شده بودند. كنت نسخه اي تحت شبكه
از Maze war را كه با اين سيستم سازگار باشد به نگارش درآورد و آن را در
دسامبر سال 1986 عرضه كرد.
اين نسخه از پرت 1111 استفاده مي كرد و با استفاده از رايانه هاي
غول پيكر workstation مجهز به سيستم عامل يونيكس هم قابل اجرا بود. همچنين
اين سيستم ها به اينترنت كه تازه راه اندازي شده بود نيز متصل بودند و لذا
كنت پايه گذار يكي از اولين بازي هاي قابل اجرا در محيط اينترنت بود.
اين بازي دومين بازي سازگار با پروتكل TCP/IP نيز محسوب مي شد كه امروزه پروتكل استاندارد اينترنت و وب محسوب مي شود.
در سال 1986 و به فاصله كوتاهي از از عرضه اين بازي توسط كنت، بازي
Xtrek هم از راه رسيد، اما اين بازي به طور مستقيم از پروتكل هاي اينترنتي
استفاده نمي كرد و در عوض از يك پروتكل ديگر شبكه اي بهره مي برد كه بعدها
منسوخ گرديد.
در سال 1983، فردي به نام گري تارولي، يك برنامه شبيه ساز پرواز را
براي رايانه ها به مرحله نگارش درآورد كه بر روي رايانه هاي workstation
شركت سيليكون گرافيك قابل اجرا بود. در سال 1984، قابليت هاي شبكه اي
رايانه هاي افزايش يافت و ارتباط دو سيستم رايانه اي با استفاده از كابل
هاي سريالي به سادگي ممكن شد.
البته محققان ناسا يازده سال قبل اين كار را انجام داده بودند وبازي
Maze war را نيز به طور شبكه اي با موفقيت اجرا كرده بودند. در ادامه بر
تعداد رايانه هاي مورد پشتيباني در شبكه ها افزوده شد و تعداد بيشتري از
workstation ها در قالب يك شبكه به هم متصل شدند. البته در آن زمان هنوز
استفاده از شبكه هاي اترنت بيشتر متداول بود. سرانجام در سال 1986، بازي
SGI Dogfight يكي ديگر از بازي هايي بود كه با موفقيت با پروتكل اينترنتي
سازگار شد و مورد توجه قرار گرفت.
در آن زمان بسته هاي اطلاعاتي حاوي ديتا كه براي تبادل اطلاعات مربوط
به بازي هاي رايانه اي هم توسط كاربران مورد استفاده قرار مي گرفت، از نوع
بسته هاي broadcast بود. منظور آن بود كه بازي ها در آن زمان محدود به يك
شبكه مستقل و مجزا از ديگر شبكه ها بودند و اطلاعات و بسته هاي حاوي آن
قادر به عبور از روترها نبودند. در نتيجه بازي هاي آنلاين اوليه بر روي
شبكه اينترنت قابل اجرا و در دسترس نبودند.
در سال 1989، فناوري جديدي موسوم به IP Multicast شناسايي شد. اين
فناوري به سرعت در شبكه هاي رايانه اي موجود به كار گرفته شد و با استفاده
از آن مشكلي كه در بالا به آن اشاره كرديم برطرف شد. در نتيجه اجراي بازي
ها از طريق سرويس هاي ميزباني مختلف بر روي اينترنت ممكن شد.
ابداع IP Multicast موجب شد تا به سرعت دهها بازي شبكه اي ابداع شده و به طور گسترده در محيط اينترنت مورد استفاده قرار گيرد.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
چهارشنبه 19 اسفند 1388 9:50 PM
تشکرات از این پست