روایت بازیهای رایانهای؛ از آتاری تا كنسول (21)
یكی از مهم ترین تحولات این عرصه خروج كنسول قدیمی سگا از بازار سخت افزارهای رایانه ای بود. همچنین در این دوره نیتندو از رقبا عقب افتاد و سونی جایگاه خود را در عرصه عرضه كنسول های بازی تثبیت كرد. همچنین مایكروسافت نیز متوجه اهمیت این عرصه شد و یك كنسول بازی به نام Xbox عرضه كرد.
یكی از كنسول هایی كه در این مدت عرضه شد و البته چندان مورد توجه قرار نگرفت Dreamcast بود. این كنسول در سال 1998 به بازار آمد و آغازگر نسل ششم كنسول های بازی شد، اما چندان مورد توجه قرار نگرفت و نتوانست توجه بازار را به خود جلب كند. در نتیجه قبل از آنكه دنباله و نمونه جدیدی برای آن طراحی شود از عرصه رقابت حذف شد.
در این میان سونی كه با عرضه PlayStationچشم ها را به خود خره كرده بود نسخه دوم این كنسول یا PlayStation2 را عرضه كرد. این كنسول هم در بازار موفق بود و به سرعت لقب پرفروش ترین كنسول دنیای بازی های ویدیویی را از آن خود كرد. یك سال بعد نینتندو هم برای عقب نماندن از رقبای پركار خود Gamecube را بیرون داد كه اولین كنسول مجهز به درایو دیسكی بود.
كنسول نینتندو از نظر مشخصات وامكانات فنی كم و بیش با كنسول سونی برابری می كرد، اما اجرای بازی های ثالث بر روی آن ممكن نبود و همین تنوع بازی های عرضه شده سازگار با PlayStation بود كه باعث می شد سونی در رقابت با شركت هایی همچون نینتندو جلو بیفتد.
از سوی دیگر در گذر زمان كنسول های ساخت نینتندو به كنسول هایی معروف شده بودند كه بیشتر مناسب حال بچه ها هستند و نوجوانان و جوانان نمی توانند از اجرای بازی های سازگار با آن لذت كافی ببرند. این در حالی بود كه در سال های آغازین هزاره جدید بزرگسالان نیز به اجرای بازی های ویدیویی علاقه نشان می دادند و بازی های متنوع سونی برای آنها جذابیت بیشتری داشت.
تا قبل از پایان سال 2001 میلادی سروكله یك رقیب دیگر نیز در عرصه تولید و عرضه كنسول های بازی ویدیویی پیدا شد. این رقیب كسی نبود جز مایكروسافت كه تا آن زمان عمده شهرت خود را مدیون عرضه سیستم عامل ویندوز و نرم افزار اداری آفیس بود. مایكروسافت كه از پتانسیل گسترده بازار بازی های ویدیویی برای كسب درآمد مطلع شده بود، از فرصت نزول سگا و نینتندو استفاده كرد و كنسول بازی Xbox را معرفی نمود.
این كنسول كه بر مبنای پردازنده Pentium III شركت اینتل طراحی شده بود از همان فناوری به كار گرفته شده در رایانه ها برای تسهیل اجرای بازی های ویدیویی بهره گرفته بود و توسعه و طراحی آن بر همین اساس انجام شده بود. گفته می شود مایكروسافت به منظور سلطه بر بازار كنسول های بازی قیمت Xbox را بسیار پایین آورد و حتی این كنسول را با زیان قابل ملاحظه ای به فروش رساند.
این شركت تلاش كرد زیان حاصل را با طراحی و عرضه بازی های اختصاصی قدرتمند در ژانرهای مختلف و همین طور انتشار وسیع آنها همراه با بازاریابی هدفمند جبران كند.
یكی از بازی های مهمی كه موجب موفقیت كنسول مایكروسافت شد، بازی Halo: Combat Evolved بود كه توسط استودیوی بانجی طراحی و عرضه شد. این بازی علمی – تخیلی كه در فضا جریان پیدا می كرد آن قدر خوب طراحی شده بود كه بسیاری را به خرید كنسول Xbox برای اجرای آن ترغیب كرد.
بعدها دنباله های بازی مذكور نیز كه یكی پس از دیگری عرضه می شدند به پرفروش ترین بازی های سال های اول هزاره جدید مبدل شدند. در سال های پایانی حضور كنسول های نسل ششم Xbox جایگاه خود را باز هم ارتقاء داد و از نظر فروش جهانی همپای GameCube شركت نینتندو به پیش رفت. البته این كنسول در بازار آمریكای شمالی از GameCube جلو زد و خود رتبه دوم را بعد از كنسول PlayStation به دست آورد.
البته در دنیای كنسول های بازی دستی وضع متفاوت بود و نینتندو كماكان رتبه اول را در اختیار داشت. Game Boy Color كه در سال 1998 به بازار آمد و Game Boy Advance محصول سال 2001 از جمله كنسول های بازی بودند كه جایگاه نینتندو را در حوزه كنسول های دستی و قابل حمل ارتقا دادند.
همانطور كه گفتیم نوكیا بزرگترین سازنده گوشی تلفن همراه در جهان هم با عرضه N-Gage بخت خود را در این زمینه آزمود ولی موفقیتی كسب نكرد.
سه شنبه 18 اسفند 1388 4:48 PM
تشکرات از این پست