بازيهاي پيشرفته بدون نياز به كامپيوترهاي قدرتمند
تحول ديگري كه در عرصه بازيهاي رايانهاي در حال شكل گرفتن است، شكلگيري
و استقبال از سرويس هاي كلودكامپيوتينگ است كه اين حوزه را نيز تحت تاثير
قرار داده است.
منظور از فناوري cloud computing
ايجاد سرويس هاي آنلاين براي دسترسي به انواع خدمات نرم افزاري و تجاري و
اداري مورد نياز كاربران است كه پيش از اين با نصب نرم افزارهاي مختلف به
صورت آفلاين در دسترس بودند.
به عنوان مثال با استفاده از اين سرويس ها كاربر ديگري نيازي به نصب
دهها نرم افزار تجاري، مالي، بانكي، آموزشي ، چند رسانهاي بر روي رايانه
ندارد و مي تواند تنها با اتصال به اينترنت از سرويس هايي كه به همين
منظور استفاده مي شوند، استفاده كند.
سرويس هاي كلودكامپيوتينگ در حوزه امنيت نيز كاربردهاي گستردهاي
دارند و به عنوان مثال با استفاده از آنها كاربر از نصب نرم افزارهاي سنتي
امنيتي و ضدويروس رهايي يافته و از خدمات امنيت آني و به روز شده استفاده
مي كند.
از سال 2009 به بعد كه بحث ارائه و استفاده از سرويس هاي
كلودكامپيوتينگ به طور جدي مطرح شد، برخي صاحبنظران و فعالان عرصه بازي
هاي ويديويي استفاده از اين سرويس براي ايجاد تحول و هيجان در دنياي بازي
هاي ويديويي را پيشنهاد دادند.
در همين سال چند سرويس كلودكامپيوتينگ براي ميزباني بازي هاي
ويديويي طراحي و عرضه شدند و تعداد آنها اندك اندك بيشتر شد. مهم ترين
مزيت اين سرويس ها اين بود كه كاربران براي اجراي بازي هاي مختلف و به
خصوص جديد نيازي به خريد كامپيوترهاي گران قيمت با كارت گرافيك قدرتمند
نداشتند و در نتيجه صرف هزينه در اين زمينه به ميزان چشمگيري كاهش مي
يافت.
به بيان ديگر وظيفه پردازش گرافيكي بازي هاي مختلف گرافيكي از كاربر
نهايي گرفته شده و توسط سرورهاي پردازشگر قدرتمند صورت مي گرفت. در نهايت
هم ويديويي از بازي كه بر اساس نياز هر كاربر تنظيم شده بود براي وي ارسال
مي شد.
از جمله اين سرويس ها مي توان به OnLive اشاره كرد كه به كاربران
امكان مي دهد تا با سرورهاي مختلفي كه وظيفه render كردن بازي ها را بر
عهده دارند در ارتباط باشند. عملكرد و كيفيت اين سرورها و خدماتي كه از
طريق آنها در دسترس است، در مجموع مورد پسند و قبول كاربران بوده و باعث
شده تعداد قابل توجهي از علاقهمندان به اجراي آنلاين بازي هاي ويديويي
جذب اين سرويس ها شوند.
در برخي ديگر از اين سرويس ها از روش هاي ابتكاري ديگري استفاده شده
و به عنوان مثال در سرويس Gaikai به طور كامل از محيط مرورگر اينترنتي
براي اجراي بازي هاي ويديويي استفاده مي شود. همچنين اين در اين سرويس به
طور خودكار نزديك ترين سرور به كاربر به طور خودكار برگزيده شده و وي به
آن وصل مي شود.
** آينده بازيهاي رايانهاي
حدس و گمانه زني در مورد آينده بازي هاي ويديويي با توجه به ماهيت
متنوع و جذاب آنها مورد علاقه بسياري از كارشناسان و متخصصان و حتي
علاقمندان پروپاقرص اين بازي ها است. بسياري از تحليل گران بر اين باورند
كه چون از عمر نسل آخر كنسول هاي بازي هاي ويديويي مدت چنداني نمي گذرد،
پس نبايد ظرف يكي دو سال آينده در انتظار عرضه كنسول هاي بازي جديدي
باشيم.
البته شركت هاي سازنده كنسول هم اكنون در حال طراحي محصولات جديد
خود هستند تا آنها را در اولين فرصت روانه بازار كنند. بر اساس اطلاعات
موجود مايكروسافت مشغول كار بر روي كنسول Xbox 720 است كه قرار است به طور
رسمي در تاريخ 23 سپتامبر سال 2010 در دسترس علاقهمندان قرار گيرد.
شركت نينتندو هم Wii2 را در دست ساخت دارد كه البته زمان دقيقي براي
عرضه آن اعلام نشده است. البته سوني را هم نبايد از ياد ببريم. اين شركت
هم قرار است نسخه تازه كنسول بازي مشهور خود به نام Playstation 4 را در
تاريخ 4 آوريل سال 2014 روانه بازار كند.
بر اساس اين اطلاعات و در صورت صحت آنها نسل هشتم كنسول هاي بازي
ويديويي از پاييز سال 2012 عرضه خواهند شد و احتمالاً دوران آنها تا سال
2014 به طول مي انجامد. در اين ميان سازندگان نرم افزارهاي بازي دچار
سردرگمي هستند و به علت عدم اطلاع از مشخصات فني اين كنسول ها بايد منتظر
اطلاعات دقيق تري در مورد آنها بمانند.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
یک شنبه 16 اسفند 1388 10:26 PM
تشکرات از این پست
tala2207