وقتي مايكروسافت و سوني از قافله عقب ماندند
كنسول wii شركت نينتندو پس از عرضه كنسولهاي تازه سوني و مايكروسافت روانه بازار شد و مورد توجه قرار گرفت.
اين كنسول اگر چه از نظر امكانات و
ويژگي هاي فني از دو كنسول Xbox 360 و PlayStation 3 ضعيف تر بود، اما
امكانات و ويژگي هايي داشت كه اين عقب ماندگي سخت افزاري را جبران مي كرد
و آن هم در نحوه كنترل بازي ها نهفته بود.
كنترل اين بازي ها توسط حركت اعضاي بدن و يك نشانگر مادون قرمز انجام
مي شد و به بيان ديگر كاربر در زمان انجام بازي ها با استفاده از اين
كنسول به طور عملي به ورزش هم مي پرداخت. به عنوان مثال براي انجام بازي
تنيس توسط اين كنسول كاربر بايد دسته را در دست گرفته و مانند بازي واقعي
تنيس آن را حركت مي داد و براي تعيين محل اصابت توپ به نشانگر مادون قرمز
بر روي صفحه توجه مي كرد.
اين تحول به شدت مورد توجه قرار گرفت و بسياري از كاربران و
علاقهمندان به بازي هاي ويديويي، ناشران بازي ها و تحليلگران Wii را يك
كنسول شگفت انگيز دانستند. البته برخي هم اين تغييرات را چندان جدي
نگرفتند و طراحي چنين سيستمي براي كنترل بازي مذكور را يك اقدام غيرضروري
دانستند، اما فرارسيدن تعطيلات كريسمس و فروش سرسام آور كنسول مذكور نشان
داد كه مردم در مجموع از اين ابتكار عمل خوششان آمده و از آن استقبال مي
كنند.
اين كنسول از زمان عرضه تا 18 ماه بعد بسيار پرفروش بود و در نهايت از نظر سرعت رشد فروش رتبه اول بازار را به خود اختصاص داد.
سوني در ژوئن سال 2009 اعلام كرد كه كنسول تازه قابل حمل PSP Go را به
قيمت 249 دلار از تاريخ اول اكتبر در اروپا و آمريكاي شمالي عرضه مي
كند.اين كنسول از اول نوامبر سال 2009 در بازار ژاپن هم عرضه شد. صفحه
كنترل اين كنسول بازي به صورت كشويي طراحي شده بود تا نمايشگر كنسول بخش
اعظم بخش جلويي دستگاه را به خود اختصاص دهد.
اما در كنار عرضه كنسول هاي مختلف و متنوع براي جلب توجه كاربران و
رقابت با يكديگر، بودجه اختصاص يافته به طراحي بازي ها نيز در 5 سال اخير
افزايش چشمگيري يافته است. به همين دليل وضوح تصويري و دقت گرافيكي بازي
هاي ويديويي باز هم افزايش يافت و عطش كاربران اين بازي ها هم به رقابت
استوديوهاي بازي ساز در اين زمينه دامن زد.
جلوه هاي بصري بازي ها هم روز به روز چشمگيرتر و بيشتر مي شد و در
نتيجه مدت زمان توليد هر بازي هم نسبت به گذشته افزايش مي يافت. نتيجه همه
اين تغييرات افزايش تعداد افراد فعال در زمينه طراحي و توليد بازي هاي
ويديويي و بالارفتن هزينه هاي توليد اين بازي ها بود كه باعث مي شد در
نهايت روز به روز بودجه بيشتري به اين بازي ها اختصاص يابد.
طي اين سالها بسياري از استوديوهاي طراح و توليدكننده بازي هاي
ويديويي توجه به كنسول بازي Xbox 360 و تلاش براي طراحي بازي هاي سازگار
با آن را افزايش دادند و در مقابل كاهش استقبال از كنسول بازي PS3 سوني و
كمتر شدن ميزان خريد آن باعث ضرر و زيان قابل ملاحظه استوديوهايي شد كه
بازي هاي سازگار با آن را طراحي و عرضه كرده بودند.
تداوم اين روند موجب شد بسياري از شركت هاي توليدكننده بازي هاي
ويديويي از طراحي بازي هايي كه به طور خاص تنها با يك كنسول بازي سازگار
باشند صرف نظر كرده و بيشتر به سمت طراحي بازي هايي تمايل پيدا كنند كه در
آن واحد بر روي چند كنسول قابل اجرا باشند. با اجراي اين تمهيد از ضرر و
زيان اين شركت ها هم تا حد زيادي كاسته شد.
در همين ايام شركت نينتندو باز هم ابتكار عمل تازه اي را اجرا كرد و
بر روي توليد بازي هاي Casual به طور گسترده سرمايه گذاري كرد. اين شركت
همچنين تلاش كرد تا فناوري بازي هاي حركتي خود را توسعه دهد وطيف گسترده
تري از كاربران را به اجراي اين بازي ها علاقهمند كند.
نينتندو ارتقاي gameplay يا جريان بازي را هم در دستور كار خود قرار
داد و تلاش كرد با بهبود ماهيت برخي بازي هاي كلاسيك قديمي و ارتقاي آنها
از اين بازار هم به سود برسد. در همين راستا نينتندو سري بازي هاي تازه اي
مانند Wii Sports و Wii Fit را طراحي و عرضه نمود.
همزمان با تداوم موفقيت هاي شركت نينتندو، بسياري از ناشران بازي
تلاش مي كردند با طراحي بازي هاي پيچيده، شلوغ و هيجان انگيز از موفقيت
بيشتر نينتندو جلوگيري كنند كه البته در اين زمينه به موفقيت هايي هم
رسيدند.
از جمله موفق ترين بازي هاي شركت نينتندو در اين ايام Super Mario
Galaxy بود به علت گرافيك استاندارد ويديويي در صدر بازي هاي پرفروش سال
2007 هم قرار گرفت. البته نينتندو از عملكرد رقبايش نيز غافل نبود وبه
منظور مقابله با آنها بازي هايي شلوغ و پيچيده در ژانرهاي مختلف نيز طراحي
و عرضه مي كرد.
طي سالهاي بعد مايكروسافت و سوني تلاش كردند با تمهيداتي به رقابت
با نينتندو بپردازند و البته در اين زمينه به موفقيت هايي هم دست يافتند.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
سه شنبه 11 اسفند 1388 6:26 PM
تشکرات از این پست