0

رقابت نفس‌گير بازي‌سازها در ماراتن توليد كنسول

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

رقابت نفس‌گير بازي‌سازها در ماراتن توليد كنسول

  نسل هفتم كنسول هاي بازي كه از سال 2004 به بعد از راه رسيد، با رقابت داغ و نفس‌گير شركت هاي سازنده كنسول به يكي از نسلهاي خاطره انگيز مبدل شده است.

نينتندو كه با عرضه محصولاتي از سوي مايكروسافت و سوني از قافله رقابت عقب مانده بود در سال 2006 كنسول بازي Nintendo DS Lite را عرضه كرد.
اين شركت همچنين در سال 2008 Nintendo DSi را در ژاپن عرضه كرد. اين كنسول در سال 2009 ميلادي به بازارهاي آمريكا و اروپا رسيد. Nintendo DSi XL با اندكي تغييرات نسبت به كنسول قبلي مدتي بعد عرضه شد تا بازار را تحت تاثير قراردهد.
سوني هم براي حفظ سهم خود از بازار در سال 2007 ميلادي كنسول بازي قابل حمل خود موسوم به PSP را به روز كرد و در سال 2009 مدلي كوچك تر از آن را به نام PSP Go عرضه نمود. نوكيا هم كه با عرضه پلاتفورم N-Gage به موفقيت خاصي نرسيده بود، توليد آن را از سال 2005 ميلادي متوقف كرد. اما از آوريل سال 2008 سرويسي را به همين نام راه اندازي كرد تا كاربران گوشي هاي هوشمند به بازي هاي مورد علاقه شان دسترسي داشته باشند.
با عرضه نسل جديد كنسول هاي بازي شركت اپل هم وارد عرصه رقابت در زمينه توليد سخت افزارهاي بازي شد. اين شركت در تابستان سال 2007 گوشي آيفون و دستگاه iPod Touch را عرضه كرد كه هر دو داراي امكانات بي نظير و متنوعي براي اجراي بازي هاي ويديويي بودند. مقامات اپل با راه اندازي يك فروشگاه آنلاين براي فروش نرم افزارها و بازي هاي سازگار با گوشي آيفون عملا مدل جديدي را براي فروش بازي هاي ويديويي ارائه نمود. با توجه به اينكه عموم برنامه نويسان و طراحان نرم افزارهاي رايانه اي مي توانند توليدات خود را در اين فروشگاه عرضه كنند تنوع محصولات آن و از جمله بازي هاي سازگار با گوشي آيفون نيز در سطح بسيار زيادي است.
اما نبايد از نقش مايكروسافت در اين زمينه و تلاش هاي اين شركت براي افزايش تحرك در عرصه بازي هاي ويديويي هم گذشت. اين شركت در نوامبر سال 2005 نسخه جديدي از كنسول بازي خود به نام Xbox 360 را عرضه نمود. سوني هم در سال 2006 وبه فاصله كوتاهي PlayStation 3 را وارد بازار كرد تا از رقباي خود عقب نيفتد و بتواند كماكان سهمي قابل توجه از بازار كنسول هاي بازي ويديويي را در اختيار داشته باشد. PlayStation 3 در مارس 2007 در اروپا عرضه شد و با استقبال خوب علاقه‌مندان به بازي هاي ويديويي در اين قاره مواجه شد.
كنسول هاي جديد عرضه شده توسط اين شركت ها عملاً استانداردهاي كنسول هاي بازي و همين طور بازي هاي ويديويي را ارتقاء بخشيدند و تحولاتي را در اين زمينه به وجود آوردند.
افزايش قابل توجه كيفيت گرافيكي بازي هاي ويديويي و بالا رفتن وضوح تصاوير به شكلي بي سابقه، افزايش ظرفيت هارد ديسك كنسول هاي بازي، افزوده شدن امكانات گسترده شبكه اي و همين طور راحت تر شدن اتصال به اينترنت كنسول هاي جديد را در مركز توجه كاربران قرار داد و فروش آنها را به شدت افزايش داد.
كنسول هاي جديد از قدرت پردازش بالايي برخوردار بودند و براي اولين بار موفق شدند رايانه هاي شخصي را به طور جدي به چالش بكشند. از سوي ديگر قيمت آنها هم نسبتاً مناسب بود و كمتر از هزينه خريد يك رايانه هاي شخصي محسوب مي شد. بنابراين ديگر لزومي نداشت كه بازي‌ها حتما با رايانه‌ها هم سازگار باشند و خيلي از شركت هاي بازي ساز به طور تخصصي دست به عرضه بازي هايي زدند كه صرفا بر روي كنسول هاي سوني و مايكروسافت يا نينتندو قابل اجرا بودند.
در آن زمان قيمت كنسول بازي Xbox 360 بين 300 تا 400 دلار در نوسان بود و تفاوت قيمت ناشي از مدل اين دستگاه وامكانات در نظر گرفته شده براي آن بود.
كنسول بازي PS3 سوني هم با قيمت اوليه 500 تا 600 دلار عرضه شد. PS3 تا آن زمان بعد از كنسول بازي 3DO شركت پاناسونيك كه 700 دلار قيمت داشت گران قيمت ترين كنسول بازي بازار محسوب مي شد.
با گذر زمان نيتندو قدرت و تسلط گذشته خود را از دست داد. اين كنسول بازي با رقباي قدرت‌مندي مواجه شده بود و ديگر نمي توانست اعتبار گذشته را حفظ كند. بسياري از كارشناسان پيش بيني كردند كه نيتندو از اين پس در بهترين حالت تنها خواهد توانست رتبه سوم را بعد از سوني و مايكروسافت از آن خود كند. اما به زودي اتفاقي افتاد كه همه اين گمانه زني ها را تغيير داد.
اين اتفاق چيزي نبود جز عرضه كنسول بازي Wii شركت نينتندو كه به طور كلي نحوه اجراي بازي هاي ويديويي توسط كاربران را تغيير داد . اين بازي به فاصله كوتاهي پس از عرضه كنسول PS3 عرضه شد و توجه كاربران را به خود جلب كرد.

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

دوشنبه 10 اسفند 1388  1:29 PM
تشکرات از این پست
cooper
cooper
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 689
محل سکونت : سمنان

پاسخ به:رقابت نفس‌گير بازي‌سازها در ماراتن توليد كنسول

thanks
Learn from yesterday, live for today,hope for tomorrow.The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstei

 

پنج شنبه 27 خرداد 1389  1:10 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها